Fable-utvecklingen sägs gå trögt, då Microsoft insisterar på egna spelmotorer

Robot
Fable-utvecklingen sägs gå trögt, då Microsoft insisterar på egna spelmotorer

Spelet har inte synts till på 2,5 år.

#fable


Medlem

Har läst lite rykten på reddit om att spelet ska vara ett MMO. Ber till Gudarna att det ej stämmer.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Helt ok med färre Unreal Engine baserade spel. Den motorn är lite som spelvärldens Mcdonalds. Man vet vad man får och det passar många, men inte så man trillar av stolen på grund av den kulinariska upplevelsen.

Ambassadör
Xbox

Det kostar ju också med royalties som måste betalas till Epic, finns många anledningar till att köra på egen motor. Xbox har ju en hel del sådana såsom ForzaTech, Slipspace, Creation Engine, IdTech m.fl. Sony likaså.

Som @Fulci säger så är Unreal kanoners för vissa spel men inte för allt.


signatur

Jump in.

Medlem

Tror de utannonserade spelet extremt tidigt då de inte hade så många andra spel att annonsera just då i den ökända torkan. De har ju dock en hel del bra motorer under Microsofts paraply nu, så känns väl rimligt att vilja använda dem om möjligt.

Avstängd

Allt Microsoft rör vid blir till skit på sistone. Jag gillar Phil Spencer starkt, men så här får det inte fortsätta.

Medlem

Halo infinite-motorn kanske vore något. Skalbar iaf, och dom visades väl upp samtidigt.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Helt ok med färre Unreal Engine baserade spel. Den motorn är lite som spelvärldens Mcdonalds. Man vet vad man får och det passar många, men inte så man trillar av stolen på grund av den kulinariska upplevelsen.

Har ju definivt inget med motorn att göra, mer utvecklarnas ickevilja att testa nya saker. Du kan göra i princip vad som helst i UE, Unity och Godot sålänge du har viljan.

Medlem

De studios du rår över kommer göra så mycket sämre ifrån sig än vad dom är kapabel till om du inte alltid prioriterar att underlätta och effektivisera utvecklingen så mycket som möjligt.

Det är tillräckligt svårt, ändå... Att göra bra spel.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Halo infinite-motorn kanske vore något. Skalbar iaf, och dom visades väl upp samtidigt.

Halo Infinite-motorn är bra på att göra Halo Infinite.
Även om den hade varit bra across the board så tappar du likförbannat den primära fördelen med att köra t.ex. Unreal Engine: Folk vet hur man löser problem och får rätt resultat I sitt individuella spel - och det finns massor med dokumentation och allmän information kring hur man gör det, om man inte skulle veta.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Fulci:

Helt ok med färre Unreal Engine baserade spel. Den motorn är lite som spelvärldens Mcdonalds. Man vet vad man får och det passar många, men inte så man trillar av stolen på grund av den kulinariska upplevelsen.

Håller med. Gears of War kändes verkligen som sunkig amerikansk fast food. Sen hela den generationen utav beige-brun sörja som följde.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Har läst lite rykten på reddit om att spelet ska vara ett MMO. Ber till Gudarna att det ej stämmer.

Alltså om det skulle stämma... Då är det fram med högafflarna minsann!:p

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Halo Infinite-motorn är bra på att göra Halo Infinite.

Nja lol.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Avstängd
Skrivet av Anton Q:

Halo Infinite-motorn är bra på att göra Halo Infinite.
Även om den hade varit bra across the board så tappar du likförbannat den primära fördelen med att köra t.ex. Unreal Engine: Folk vet hur man löser problem och får rätt resultat I sitt individuella spel - och det finns massor med dokumentation och allmän information kring hur man gör det, om man inte skulle veta.

Halo Infinite-motorn är så bra på att göra Halo Infinite att man nu byter till UE5.

Medlem
Skrivet av Soldoktorn:

Halo Infinite-motorn är så bra på att göra Halo Infinite att man nu byter till UE5.

Okej - den är BÄST på att göra Halo Infinite
Om den är bra på det går väl att diskutera.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Jag vet inte jag men känns det inte lite väl vågat att låta Playground utveckla Fable? Kan inte tänka mig någon annan genre som är längre bort från rpg än racing. Ungefär som om Sony helt plötsligt skulle be Polyphony utveckla nästa GoW, bäddat för katastrof ju.

Medlem
Skrivet av herrPuffy:

Alltså om det skulle stämma... Då är det fram med högafflarna minsann!:p

Jag är på!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Helt ok med färre Unreal Engine baserade spel. Den motorn är lite som spelvärldens Mcdonalds. Man vet vad man får och det passar många, men inte så man trillar av stolen på grund av den kulinariska upplevelsen.

Fast det är ju bara en spelmotor som råkar vara populär och och många använder den är det klart att det dyker upp en del trötta spel också. Men jag skulle inte påstå att Borderlands 3, Sea of Thieves, Jedi Fallen Order, Goat Simulator, Rocket League, Stray och Valorant för att bara nämna några är samma typ av ’snabbmat’.

Medlem

Jag tror nog MS ska lpta sina utvecklare använda etablerade spelmotorer.
Det blir sällan bra när MS ska försöka sig på nå eget.
Det är som att kasta skit mot en vägg och se vad som fastnar. Många misslyckade projekt och det kan vara stor risk att detta också blir misslyckat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tar ju hellre spel med Unreal Motorn än spel med 10års mellanrum. Jag ser Unreal som bra, enkelt verktyg som spelutvecklare kan använda för att BERÄTTA sina historier med. Royalties visst, men att tjäna lite mindre pengar oftare eller mycket och sällan. Går väl jämnt ut. Sen har ju utvecklarna tillgång till support och så. Inte alla spelutvecklare som kan Allt om programmering osv.

eld
Medlem
Skrivet av Fulci:

Helt ok med färre Unreal Engine baserade spel. Den motorn är lite som spelvärldens Mcdonalds. Man vet vad man får och det passar många, men inte så man trillar av stolen på grund av den kulinariska upplevelsen.

Precis så, folk som tror att maten är som den är på grund av köksmaskinera och inte är menade att vara designad så.

Unreal är ett helt modernt flexibelt kök med alla köksmaskiner du behöver, du kan laga vad du vill i det, och många restauranger kommer göra snabbhamburgare i det, men det betyder inte att det är det enda man kan göra i det.

Inhouse motorer är ett kök där varje köksmaskin måste installeras efter behov.

Medlem
Skrivet av infernalgod:

Tar ju hellre spel med Unreal Motorn än spel med 10års mellanrum. Jag ser Unreal som bra, enkelt verktyg som spelutvecklare kan använda för att BERÄTTA sina historier med. Royalties visst, men att tjäna lite mindre pengar oftare eller mycket och sällan. Går väl jämnt ut. Sen har ju utvecklarna tillgång till support och så. Inte alla spelutvecklare som kan Allt om programmering osv.

Jag tänker också att en del av det man får betala i royalties får man igen i utvecklingseffektivitet istället.
Det kostar alltså mindre pengar när man slipper problemen som en mindre etablerarad motor medför.
Även när man tar in hjälp eller nyanställer så bör tiden innan utvecklaren kan jobba effektivt vara betydligt kortare och att slippa stressen över oväntade fel och liknande är nog bättre för bland annat hälsan också.

Med det sagt så finns det såklart exempel på när egna motorer verkar fungera riktigt bra, som med Decima engine.
Red , Creation och Slipspace är väl bland de mer ökända egna annars.

Medlem

Hoppas på ett nytt Fable, tror tyvärr de utannonserade för tidigt.

Förövrigt heter podden Friends Per Second, den är bara uppladdad på SkillUps YT kanal också!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Hmmm. Det har vi hört förut. Och blivit motbevisade. Det tar tid att utveckla spel.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Molotov:

Jag tror nog MS ska lpta sina utvecklare använda etablerade spelmotorer.

Jag tror MS låter sina utvecklare använda vad de själva vill. Ta en titt på hur många som utvecklar kommande spel i UE5 t.ex. Det här ryktet låter osannolikt med tanke på det.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Soldoktorn:

Allt Microsoft rör vid blir till skit på sistone. Jag gillar Phil Spencer starkt, men så här får det inte fortsätta.

Haha, men allt är ju hans ansvar för det är han som är chef. Han vet bara hur man ska prata. Mycket snack och ingen verkstad.

Speltorka i över 10 år nu (Xbox 360s sista år, 7 år med Xbone och nu 2 år med Series X).

Jag vill att Xbox ska ge Sony en ordentlig match, men mer misskött företag får man leta efter.

Extremt pengaslöseri på Activion/Blizzard (över 700 miljarder kr, herregud). Och ända ska Playstation få ha Call of Duty i 10 år. Det är som att riva sönder sedelbuntar. Så sjukt dålig investering.

Och hur ser det ut på horisonten? Hur många är exalterade över Avowed, Hellblade, The Outer Worlds, Perfect Dark och Everwild? Inte gamezines eller Youtube i alla fall. (Starfield är extremt stort dock, extremt fantastiskt. Liksom Elder Scrolls 6 när det nu kommer)

Det är spel som bara har en bråkdel av försäljningspotentialen av mammutar som Uncharted, Spiderman, God of War, Last of us, Ghost of Tsushima, Horizon, Demon's Souls.

Och alla Box-spel jag räknade upp har enorma problem i utvecklingen och är inte i närheten av att vara färdigställda eller ha släppdatum. Det är Phil's verk.


signatur

Memento Mori

Avstängd
Skrivet av Slimebeast:

Haha, men allt är ju hans ansvar för det är han som är chef. Han vet bara hur man ska prata. Mycket snack och ingen verkstad.

Speltorka i över 10 år nu (Xbox 360s sista år, 7 år med Xbone och nu 2 år med Series X).

Jag vill att Xbox ska ge Sony en ordentlig match, men mer misskött företag får man leta efter.

Extremt pengaslöseri på Activion/Blizzard (över 700 miljarder kr, herregud). Och ända ska Playstation få ha Call of Duty i 10 år. Det är som att riva sönder sedelbuntar. Så sjukt dålig investering.

Och hur ser det ut på horisonten? Hur många är exalterade över Avowed, Hellblade, The Outer Worlds, Perfect Dark och Everwild? Inte gamezines eller Youtube i alla fall. (Starfield är extremt stort dock, extremt fantastiskt. Liksom Elder Scrolls 6 när det nu kommer)

Det är spel som bara har en bråkdel av försäljningspotentialen av mammutar som Uncharted, Spiderman, God of War, Last of us, Ghost of Tsushima, Horizon, Demon's Souls.

Och alla Box-spel jag räknade upp har enorma problem i utvecklingen och är inte i närheten av att vara färdigställda eller ha släppdatum. Det är Phil's verk.

Jag kan inget annat än att hålla med. Jag är prenumerant på Game pass men jag använder tjänsten väldigt sällan. 2022 har varit Xbox sämsta år i dess historia, 2023 måste bli det bästa året om man ska återvinna förtroendet.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag tror MS låter sina utvecklare använda vad de själva vill. Ta en titt på hur många som utvecklar kommande spel i UE5 t.ex. Det här ryktet låter osannolikt med tanke på det.

Det tror jag inte, jag tror det är väldigt mycket topp-styrning när det gäller det valet.
Se bara på EA som "yxade" in Frostbite i många spel när flera sa att Frostbite är bra för BF inget annat och det blev mycket rackel med att få in den motorn i andra spel. Till slut gick det väll, men känns som om man ska hålla på jobba med egen motor så borde man bli klar också.
Se hur det blev med Cyberpunk, nu har CDProject skrotat red engine eller vad det hette och kommer gå över till UE


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Molotov:

Det tror jag inte, jag tror det är väldigt mycket topp-styrning när det gäller det valet.
Se bara på EA som "yxade" in Frostbite i många spel när flera sa att Frostbite är bra för BF inget annat och det blev mycket rackel med att få in den motorn i andra spel. Till slut gick det väll, men känns som om man ska hålla på jobba med egen motor så borde man bli klar också.
Se hur det blev med Cyberpunk, nu har CDProject skrotat red engine eller vad det hette och kommer gå över till UE

Antalet Xbox studior som just nu utvecklar spel med UE5, trots att MS har tillgång till ett flertal egna motorer, talar för att det inte är så dock.


signatur

Jump in.

Avstängd

Bättre vänta och få en annan motor så blir det unikt och snyggare på ett annart nytt sätt. Då lär vi ju få fable 2024 tror jag. Se bara på kommande Starfield. Tänk så tråkigt om det vore i UE5.1 och mer stelt tråkigt m.m

Så Fable kommer ju blir mer levande och mer Ray Tracing m.m 👍🏻❤️

12
Skriv svar