Diskutera - Hur har spelåret 2022 varit?

Robot
Diskutera - Hur har spelåret 2022 varit?

Snart ringer vi in det nya, och ut det gamla. Hur bra (eller dåligt) var spelåret 2022?

#diskutera


Medlem

För mig personligen har det varit ett rätt dåligt år. Enbart inhandlat två spel i år och det är Elden Ring och FM 2023

Medlem

det fick duga, men har mest kört backlog, inte så mkt nytt direkt. ungen kostar majoriteten av tiden.


signatur

//monster

Medlem

Över 300 timmar i Elden Ring sammanfattar väl större delen av mitt spelande. Sen är det mindre titlar som Tunic, Ghost song, Tinykin, I am Fish med mera, samt massa äldre titlar jag spelat tidigare som omspelats.

I sommras spelade jag bara äldre Nintendo gameboy Advance spel.

Det blir lite VR då och då, men orkar inte sitta långa stunder. Max 2 timmar åt gången.
Tar även en stund att sätta upp, då jag måste koppla ut ena datorskärmen för att få en ledig port osv.. lite meck.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean

I slutet av varje år pratas mycket om att det kommande året ska bli det där spelåret, men sedan händer det saker och spel efter spel försenas. 2022 har varit helt OK, men utan det där stora utropstecknet (som Halo Infinite var för mig 2021). A Plague Tale: Requiem var som väntat väldigt bra, God of War Ragnarök levererar utan att golva mig och jag har spelat många fina kortare spel på Game Pass.

Men framför allt har jag ägnat tid åt att ta mig igenom backloggen, där Gears of War 1-3 och The Walking Dead-spelen varit höjdpunkterna.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag har haft ett mycket bra år. Många roliga spel och nu i höstas kom jag verkligen igång med att köra igenom flera spel från backloggen. Att jag och brorsan börjat köra Overwatch 2 tillsammans mer eller mindre regelbundet är också härligt.

Har även börjat att skriva mer om spel, något jag alltid har velat göra men aldrig orkat. Det är roligt och motiverar mig till att spela igenom spel ordentligt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det bästa med spelåret : ELDEN RING

Det sämsta med spelåret : Att det fortfarande envisas med crossgen till 10 år gammal hårdvara, snälla släpp det gamla, låt speltekniken gå framåt utan att ha handbromsen i 2023 och framåt


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Mellanmjölk skulle jag säga. Inget som direkt "blåst mig av stolen". Kanske är det nostalgin som talar men tycker 1993-2001 var bäst, då var det minst ett spel om året som tog mig med storm.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det har väl varit okej, men det har mest blivit backlog och diverse indiespel, med undantag för Horizon Forbidden West. Inget som ruskat om mig direkt. Ser fram emot att spela Elden Ring och God of War Ragnarök någon gång, men känner samtidigt ingen brådska till att göra det.

Medlem

Ganska dåligt, egentligen bara spelat gamla spela. Den enda nya jag köpt och spelat var Stray.

Releasehästryttare

Det har varit ett väldigt mediokert år, tror 2023 blir betydligt bättre med titlar som Diablo 4, Palia, Atomic heart, Oxenfree 2, Silksong med mera!

Vad jag kan komma ihåg så är det väl bara Eldenring man haft riktigt kul med i år.

KoP
Medlem

Rätt bra år. Har plöjt igenom en massa gamla Amiga och C64 spel igen.

Ambassadör
Xbox

Helt ok.

Mycket backloggande som vanligt och där har ju de bästa spelen hittats. Men också en hel del nytt, mestadels från Game Pass. Har inte riktigt hunnit med alla spel jag vill spela från i år heller, så det är inte färdigt så att säga. PS-spelen sparar jag dessutom tills PS5:an dyker upp, annars hade nog ett par av dem hittat till listan.

Årets höjdpunkter:

  • Immortality

  • PowerWash Simulator

  • Dying Light 2

  • Grounded

  • A Plague Tale: Requiem

  • Forza Horizon 5: Hot Wheels


signatur

Jump in.

Medlem

Horizon - Forbidden West är utan tvekan min höjdpunkt det här året. Sedan har jag spelat igenom mästerverket TLOU2 som jag hade i backloggen. Har inte hunnit dra igång God of War ännu men det ligger här och väntar och blir nog till att köra i början på nästa år.


signatur

PSN: Swede_78

Redaktör
Ponny

Bästa med spelåret: fick en redaktörstjänst på bästa plejset i världen. ❤️

Annars var God of War Ragnarök årets speliga höjdpunkt för egen del.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Trots två rejäla granater(GoW: Ragnarök + Elden Ring) som gav mig bra med speltid så har det i övrigt vart ganska törrt måste jag säga.

Ett annat plus är ju "next-gen" uppdateringen till Witcher 3 som kom häromdagen. Nya kameravinkeln gör väldigt mycket för mig och det flyter ännu bättre på Series S nu

Medlem

Katastrof. Elden Ring och inget mer spelvärt (med förbehåll för att jag inte spelat Horizon: Forbidden West ännu, Julgöra).
Men 2023 ser ju bra ut.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Bra år för indie, riktigt skräpår för vanliga spel.

Medlem

För egen del har det varit ett fantastiskt spelår!

God of War Ragnarök som var 1a på listan att spela detta året levde upp till förväntningarna. Riktigt bra spel!
Callisto Protocol (som jag ännu inte spelat klart) levde inte 100% upp till förväntningarna. Där är en del moment jag stör mig på väldigt mycket. Men jäklar va snyggt spel!

Annars har jag hunnit spela en väldans massa Rocket League, gett mig in på det japansk PostNord (Death Stranding), Uncharted 4, The Secrets of Monkey Island (remaken på 1an alltså) och en rad av indie- och småspel.

Har hängt med en del på FZ streamsen också. Jätteroligt att ni började med det! Känns som verkligen som det uppskattas av FZ communityn. Fortsätt med det snälla ni

Avstängd

Det har nog varit det sämsta spelåret på många år. Mängder med dåliga spel i ofärdigt skick, senast The Callisto Protocol som redan har fått 3 st patchar på PC men fortfarande är trasigt.

Vidare testade jag BF2042 under gratishelgen, vilket jävla skräp till spel. Tänk att en del betalade över tusenlappen för skiten.

Det har blivit att man istället har gått tillbaka till sin backlogg och installerat äldre spel och insett hur mycket bättre det var förr.

Har en ny påbörjad genomspelning av RE2 Remake, F.E.A.R och Doom 3.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Det har nog varit det sämsta spelåret på många år. Mängder med dåliga spel i ofärdigt skick, senast The Callisto Protocol som redan har fått 3 st patchar på PC men fortfarande är trasigt.

Vidare testade jag BF2042 under gratishelgen, vilket jävla skräp till spel. Tänk att en del betalade över tusenlappen för skiten.

Det har blivit att man istället har gått tillbaka till sin backlogg och installerat äldre spel och insett hur mycket bättre det var förr.

Har en ny påbörjad genomspelning av RE2 Remake, F.E.A.R och Doom 3.

F.E.A.R och DOOM 3 brukar jag spela om då och då, vet inte om man kan kalla de klassiker men håller bra än idag


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Elden Ring är en av få höjdpunkter under 2022. I takt med sämre ekonomi hämmas även spelbolagen och vi lär se färre bra släpp per år kommande åren.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Sämsta året på länge, men det är inte för att det inte funnits spel, utan för att jag inte hunnit spela så mycket som jag velat. Det positiva är väl att man snart kan köpa de spel jag vill ha för en kraftigt rabatterad peng.

Medlem

Tycker att det har varit ett riktigt starkt spelår med: Forbidden west, Elden ring och God of war Ragnarök.

Medlem

Spelåret har väl ändå varit ok med höjd punkter Elden Ring och Tunic. Kanske inte av de bättre men helt ok.

Medlem

Har inte spelat ett enda spel som släppts 2022, så det säger väl en del om vad jag anser om detta spelår.

Avstängd
Skrivet av magma:

F.E.A.R och DOOM 3 brukar jag spela om då och då, vet inte om man kan kalla de klassiker men håller bra än idag

Självklart är de klassiker, tillsammans med spel som

Perfect Dark, Half-Life, Half-Life 2, Starcraft, warcraft 3, Company of heroes, Bf1942, Unreal Tournament, Quake II, Halo CE etc...

Medlem

Eftersom jag bara har spelat ett nytt spel i år, Horizon: Forbidden West, är frågan inte helt enkel att svara på. Har spelåret varit dåligt eller har jag och min hobby vuxit ifrån varandra? Vet ej.

Horizon var, trots att jag i stundens hetta gav det 4/5 i betyg, en besvikelse. Det var mycket av allt, men alldeles spretigt. Som om man inte visste vad man ville och därför gjorde allt som lät halvbra.

I övrigt är det bara något fåtal av årets spel som har väckt intresse. I väntan på att de ska komma på rea har jag emellertid glömt bort dem ... 🤷‍♂️


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent

Tycker det har varit ett år som passat min spelsmak. Pentiment och Monkey Island riktiga höjdare, tätt följt av två titlar som verkligen överraskade mig positivt: Bear and Breakfast och Urbek City Builder. Metal: Hellsinger var en kul, frisk fläkt. Quake Champions är mitt "go to"-spel när jag är sugen på onlineshooters, och Grounded och V Rising körs co-op med frugan. På "bra utan att vara fantastiskt"-hyllan placerar jag Rogue Legacy 2, The Quarry, Cult of the Lamb.

Har även släppts en hel del som jag tror jag gillar, men som jag inte hunnit spela. Two Point Campus, High on Life och några till.

Det enda jag saknar är en riktigt maffig stortitel i min smak (Starfield och Hogwarts blev ju försenade).

Spelåret får 4/5 i betyg av mig.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Spelåret 2022 sammanfattas för min del med två spelupplevelser.
1. God of War: Ragnarok var en regelrätt uppföljare som förfinade de flesta aspekterna av föregångaren och bjöd på en otroligt välskriven och bra story.
2. Horizon: Forbidden West var fantastiskt bra, och jag kan fortfarande starta spelet för att bara sväva runt på min Sunwing.


signatur

Kunskapsförmedlare.

12
Skriv svar