John Carmack lämnar sin position hos Meta och Facebook

Medlem

Trådens ämne är "John Carmack lämnar sin position hos Meta och Facebook".


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

När Elon Musk köpte Twitter och sparkade mer än hälften eller vad det var visade det ju att man kanske inte behöver 7000 anställda för att driva en webbsida och internettjänst.

Meta har över 70 000 anställda.

Kan tänka mig att mycket bara går runt och runt i cirklar och att det inte händer så mycket. För hur stor del av arbetsstyrkan skapar faktiskt saker och är produktiva i jämförelse med den delen som är overhead och endast sköter om den stora besten till organisation som man skapat?

Är det inte typ så på alla moderna företag nu för tiden? Det finns dom som utvecklar, förbättrar och producerar produkter. Sen ett gäng mellanchefer, konsulter, värdegrundsstrateger etc. som man nog i många fall skulle klarar sig utan.

Och sen den här förbannade möteskulturen som vi har i Sverige. Jag jobbar på en mer praktisk del i en kommun men vi ska ändå ha obligatoriska schemalagda måndagsmöten, enhetsmöten och avdelningsmöten även om vi inte har något att tillägga sen förra mötet.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag vet att du inte är dum, så sluta låtsas vara det. Du vet exakt varför de människorna blev bannade från Twitter och sedan blev unbannade, och inte var det på grund av någon slags fascism eller kränkning av yttrandefrihet från Twitters sin sida som nu blivit "fixat" tack vare Musk. Det handlar om etik och moralitet, och samhällsansvar där folks ord har konsekvenser som bokstavligt talat är farliga. Jag har full förståelse att du tycker det är tröttsamt att höra på, för jag känner likadant. Ni är ju fan överallt

När jag läser dina inlägg verkar det som att du tycker att det finns saker som man får tycka och tänka och andra saker som bör censureras och straffas. Stämmer det?

Jag är själv för yttrandefrihet, att man ska få tycka och tänka precis vad man vill och uttrycka dessa åsikter, men jag tycker också att man i största möjliga mån bör framföra sina åsikter på ett respektfullt sätt, även om man inte håller med den man pratar med.
Och framför allt aldrig uppmana till våld.


signatur

PSN: OAKTHYR

eld
Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

När jag läser dina inlägg verkar det som att du tycker att det finns saker som man får tycka och tänka och andra saker som bör censureras och straffas. Stämmer det?

Jag är själv för yttrandefrihet, att man ska få tycka och tänka precis vad man vill och uttrycka dessa åsikter, men jag tycker också att man i största möjliga mån bör framföra sina åsikter på ett respektfullt sätt, även om man inte håller med den man pratar med.
Och framför allt aldrig uppmana till våld.

Precis som på fz så får du tycka och tänka vad du vill, men du är inte immun mot konsekvenserna.

Problemet med respekten du pratar om är att vid fobier eller rasism så existerar inte den respekten, det går inte att framföra det på ett respektfullt sätt.

Men det är tex inte livsfarligt för personer om vi tycker olika om ett spel, så kan man uttrycka sig om och slippa konsekvenserna.

Avstängd
Skrivet av eld:

Precis som på fz så får du tycka och tänka vad du vill, men du är inte immun mot konsekvenserna.

Problemet med respekten du pratar om är att vid fobier eller rasism så existerar inte den respekten, det går inte att framföra det på ett respektfullt sätt.

Men det är tex inte livsfarligt för personer om vi tycker olika om ett spel, så kan man uttrycka sig om och slippa konsekvenserna.

Precis som i Nordkorea också. Där är man fri att säga, tänka och tycka vad som helst. Bara att man får ta konsekvenserna av det.

eld
Medlem
Skrivet av CosmicPunch:

Precis som i Nordkorea också. Där är man fri att säga, tänka och tycka vad som helst. Bara att man får ta konsekvenserna av det.

Vet inte senaste gången någon blev avrättad på fz

Medlem
Skrivet av eld:

Precis som på fz så får du tycka och tänka vad du vill, men du är inte immun mot konsekvenserna.

Problemet med respekten du pratar om är att vid fobier eller rasism så existerar inte den respekten, det går inte att framföra det på ett respektfullt sätt.

Precis som det ska vara.

Nej jag håller med om du menar "riktig" rasism. Dvs åsikten att andra etniciteter är underlägsna och liknande idiotiska saker.
På senare tid har det ju dock klassats som rasism att exempelvis ifrågasätta om vi har råd med nuvarande invandring och sådana saker måste man ju få ifrågasätta utan att stämplas som rasist och frysas ut av samhället. Det handlar ju inte i grunden om något hat mot andra utan en oro för Sverige.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Använder inte twitter och anser inte att sociala medier har tillfört något positivt till världen. Och så som meta använder sin insamlade data för att påverka våra val (i dubbel mening) så ser jag inga problem med att det skulle försvinna. Twitter är bara en plats för skitsnack och falska nyheter. Bryr mig inte om det skulle vara Gandhi som tog över. Det är användarna det är fel på, inte ägarna.
Psykiska ohälsan ökar i världen, ni tror inte hetsen i sociala medier har något med det att göra? "Se ut så här, lev så här, bo så här, pengar = lycka, du är ingen om du inte har en karriär, ät så här, väg så här mycket."

Det gäller väl sociala medier överlag i så fall och är inget exklusivt till twitter. Vi har så kallat information overflow som vi utsätts för idag, vi pumpas med överflöd av information hela tiden och gärna vinklat på olika sätt vilket garanterat bidrar till massa nackdelar också. (gäller ju såklart inte bara sociala medier, tacka youtube osv i den mån folk inte censureras att de kan agera motpol mot vårt egna enorma tvångsfinanserade public service exempelvis)

Om de skulle få effekt behöver alla techjättarna försvinna över en natt, fb, google, youtube etc. Det jag tycker är bättre med twitter nu är bara att det blir en motpol mot den ensidiga slagsida som techjättarna överlag alltid lutat åt, mer balans så att säga, och det är ju väldigt tydligt att folk går i taket på det.

Det är som med allt annat, fördelar och nackdelar, och jag tror det fanns mycket positivt i att leva i våra lokala bubblor också och inte förstå eller ens ha möjlighet att kika vad andra gör på andra sidan staden, landet eller jorden vid varje givet tillfälle. Precis som det såklart är en enorm möjlighet att göra just det och knyta ihop folk, givetvis återigen på gott och ont på alla sätt.

Vi får väl se vart vi landar, jag är dock mer oroad över att vi knappt kan tillhandahålla grundläggande krav för ett samhälle längre, typ elförsörjning. Ena grabben har idag 14C på dagis och de övar och planerar för hur verksamheten ska fungera vid elavbrott..

Skrivet av lonian:

Han verkar ha haft större tankar som att skapa kod till kärnkraftvärk osv.

Jag hatar värk i kärnkraften - det är fan det värsta jag vet.

Medlem
Skrivet av dahlbäckkrome:

Jag hatar värk i kärnkraften - det är fan det värsta jag vet.

Ursäkta, men jag är rätt kass på att stava.
Jag antar att du fick roligt i alla fall.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

När jag läser dina inlägg verkar det som att du tycker att det finns saker som man får tycka och tänka och andra saker som bör censureras och straffas. Stämmer det?

Jag är själv för yttrandefrihet, att man ska få tycka och tänka precis vad man vill och uttrycka dessa åsikter, men jag tycker också att man i största möjliga mån bör framföra sina åsikter på ett respektfullt sätt, även om man inte håller med den man pratar med.
Och framför allt aldrig uppmana till våld.

Du menar att det verkar som att jag tycker det finns åsikter som är rätt, och de som är fel, och de som är fel ska straffas och censureras? Ja, det är ju helt klart. Vad är det ens för slags fråga? Vi har ju inte lagar som förbjuder hatbrott utan anledning. Du ska inte kunna gå omkring och sprida vad som helst för slags information utan konsekvenser.

Visst är det bra att visa respekt för varandra, men det är ju inte alla som förtjänar det. Naturligtvis kan man fejka det om man vill vara smart, och har tid och tålamod, men det är inte alltid man har det, och det är inte alltid man måste ha det. Ibland är det helt okej att bara be en transfob eller rasist att dra åt helvete.

Medlem
Skrivet av eld:

Fz är social media.

Twitter är otroligt viktigt för världen även om folk kan utnyttja det fel, det är ett snabbt sätt att sprida viktig information. Det är många som bygger sina kontakter där eller förmedlar sin verksamhet.

Ja men fz använder inte sin position för att påverka dig. Twitter är inget världen behöver, att påstå det är ju fel. Viktig information.. Alla miljarder människor som inte använder twitter då? Att bygga upp verksamhet och vara beroende av ett medie som twitter känns kanske inte briljant. Jag förstår att man kan använda plattformen för att nå ut till sina kunder/följare. Men är man någorlunda seriös med det man säljer så bör man nog i första hand skaffa en hemsida där man kan förmedla sin verksamhet helt ocensurerat.
Jag förstår att vi är beroende av att kunna kommunicera med varandra men att göra sig beroende av en teknikjätte likt twitter förstår jag inte.
Men som sagt, mitt primära problem är inte tekniken utan hur det används av oss.
Jag är väl konservativ av mig. Hade bara alla varit tvungna att identifiera sig på internet så hade man också blivit tvungen att stå till svars för all idioti. Nu ser man anonymitet som någon rättighet på internet. Varför?

Avstängd
Skrivet av ecHo!:

Nu ser man anonymitet som någon rättighet på internet. Varför?

Anonymitet har varit med sedan början av internet. Det var först när Facebook kom som folk började använda sina riktiga namn.

Anonymitet kan vara väldigt viktigt, tänk typ visselblåsare som annars skulle råka illa ut. Och det ger folk en möjlighet att uttrycka sig friare så att man inte automatiskt blir en offentlig person så fort man uttrycker sig på internet.

Hade aldrig skrivit en mening om alla jag skriver med på ett forum kan se mitt namn, enkelt kan hitta min adress och personnummer o.s.v. och alla personer jag känner IRL enkelt kan googla allt jag någonsin skrivit på internet.

Tycker fördelarna med anonymitet helt klart överväger nackdelarna.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Du menar att det verkar som att jag tycker det finns åsikter som är rätt, och de som är fel, och de som är fel ska straffas och censureras? Ja, det är ju helt klart. Vad är det ens för slags fråga? Vi har ju inte lagar som förbjuder hatbrott utan anledning. Du ska inte kunna gå omkring och sprida vad som helst för slags information utan konsekvenser.

Visst är det bra att visa respekt för varandra, men det är ju inte alla som förtjänar det. Naturligtvis kan man fejka det om man vill vara smart, och har tid och tålamod, men det är inte alltid man har det, och det är inte alltid man måste ha det. Ibland är det helt okej att bara be en transfob eller rasist att dra åt helvete.

Var drar du gränsen då? Hot om våld och hatbrott fattar jag. Men om någon tycker att vi ska legalisera droger ska den då bli av med jobbet? Droger är ju olagligt för tillfället så det kan ju tolkas som uppmaning till en brottslig handling.
Eller om någon är skeptisk till om det pågår en klimatkris, ska den då bli utfryst av samhället?
Jag tycker att det är ett slippery slope där tanken bakom kan ha varit god men där man kan sluta med att samhälle likt det i Kina där all kommunikation övervakas och oliktänkande straffas.

Och exakt vad menar du med transfobi och rasism? Är det transfobi att tycka att det är skillnad på "biologiska" och transkvinnor?
Eller rasism att tycka att vi har en för liberal invandringspolitik i Sverige?
Anledningen till att jag frågar är att jag tycker att båda ord har blivit väldigt utvattnade och oklara dom senaste åren för att dom har använts för ofta och kanske dessutom i helt fel situationer.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skrivet av lonian:

Ursäkta, men jag är rätt kass på att stava.
Jag antar att du fick roligt i alla fall.

Inget illa ment:)

123
Skriv svar