Valve kan prioritera bättre batteri och skärm för framtida Steam Decks

Robot
Valve kan prioritera bättre batteri och skärm för framtida Steam Decks

Men lär behålla samma prestandanivå ett tag till.

#Steam-deck, #Valve


Medlem

Tänka sig att Steam Deck blev sån succe.
Minns att det fanns en "förståsigpåare" här på FZ som påstog att den minsan visste att det kommer bli en flopp för att alla skulle vara tvungen att anpassa spelen för just steam deck och ingen skulle idast me att göra det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Skulle hellre ta ett par game@watch på resan av flera anledningar. (räkna ut dem själv :9).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tänka sig att Steam Deck blev sån succe.
Minns att det fanns en "förståsigpåare" här på FZ som påstog att den minsan visste att det kommer bli en flopp för att alla skulle vara tvungen att anpassa spelen för just steam deck och ingen skulle idast me att göra det.

Den har sålt en dryg miljon läste jag, det är kanske en succé, jag tycker det låter lite men det är väl en nischad produkt.

Medlem

Ny skärm vore najs, en Oled tack med HDR.
Uppdatera till bättre riktig rumble och lite bättre L1 och R2 triggers så blir jag nöjd.

Jag klarar mig dock bra på den Steam deck jag har idag så lär nog dröja innan jag anser behöva något nytt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Den har sålt en dryg miljon läste jag, det är kanske en succé, jag tycker det låter lite men det är väl en nischad produkt.

Det är en första generationens produkt som precis (häromdagen) börjat skeppa till vissa länder i Asien som såklart är en stor marknad. Valve har dessutom ingen historik som konsolförsäljare.

Jag tror absolut att det är en succé och att antal sålda enheter kommer närma sig (om inte passera) 1,5 miljoner.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ny skärm vore najs, en Oled tack med HDR.
Uppdatera till bättre riktig rumble och lite bättre L1 och R2 triggers så blir jag nöjd.

Jag klarar mig dock bra på den Steam deck jag har idag så lär nog dröja innan jag anser behöva något nytt.

Ska man uppgradera skärm så tycker jag det första man borde satsa på är en med VRR.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ny skärm vore najs, en Oled tack med HDR.
Uppdatera till bättre riktig rumble och lite bättre L1 och R2 triggers så blir jag nöjd.

Jag klarar mig dock bra på den Steam deck jag har idag så lär nog dröja innan jag anser behöva något nytt.

Har inte OLED svårigheter med ljusstyrkan när man befinner sig i ljusare miljöer? Det är det argumentet jag hört gällande TV-skärmar i alla fall, att LED har varit bättre för vardagsrum med mycket ljusinsläpp. Om det är applicerbart här låter det ju inte fördelaktigt med en OLED på en bärbar handhållen enhet.

Utöver det är väl HDR något som sjukt få kan dra nytta av? Det hade ju känts rimligare att lägga till funktioner som majoriteten av användarna kan nyttja än motsatsen.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Den har sålt en dryg miljon läste jag, det är kanske en succé, jag tycker det låter lite men det är väl en nischad produkt.

Det är en nischad produkt ja. Handheld pc gjord för att locka folk till Steam.
Min switch har blivigt mer eller mibdre en dammsamlare sen steam decken kom.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är en nischad produkt ja. Handheld pc gjord för att locka folk till Steam.
Min switch har blivigt mer eller mibdre en dammsamlare sen steam decken kom.

Ah ok. Jag spelar mest på Switch och ps5, ibland på Xbox och har inget intresse i en Steamdeck. Kul att många tycker om den!

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ah ok. Jag spelar mest på Switch och ps5, ibland på Xbox och har inget intresse i en Steamdeck. Kul att många tycker om den!

Ok, kan rekomendera att byta ut switchen mot Steam deck.
Behåll switchen för exclusiviteter om du inte vill emulera.
Ditt steam bibliotek är "för evigt"
Ditt switch bibliotek blir förmodligen som tidigare Nintendo obrukbar på nästa gen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Har inte OLED svårigheter med ljusstyrkan när man befinner sig i ljusare miljöer? Det är det argumentet jag hört gällande TV-skärmar i alla fall, att LED har varit bättre för vardagsrum med mycket ljusinsläpp. Om det är applicerbart här låter det ju inte fördelaktigt med en OLED på en bärbar handhållen enhet.

Utöver det är väl HDR något som sjukt få kan dra nytta av? Det hade ju känts rimligare att lägga till funktioner som majoriteten av användarna kan nyttja än motsatsen.

Korrekt, Oled är ju mörkare och svärtan blir riktigt bra, färgerna blir intensivare men ljusstyrkan svagare. Det finns ingen risk för backlight bleeding. Jag ägde PS vita med Oled skärm och tycker det var en fantastisk upplevelse, har inte hunnit pröva Switch Oled. Ser inga problem med om det skulle komma på Steam deck, de kan ju alltid sälja 2 varianter som nu när dom har 3 varianter, en med oled och en utan. Sällan jag personligen spelar i dagsljus.

Vad skulle vara svårt att dra nytta av HDR menar du? Min mobiltelefon har HDR.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, kan rekomendera att byta ut switchen mot Steam deck.
Behåll switchen för exclusiviteter om du inte vill emulera.
Ditt steam bibliotek är "för evigt"
Ditt switch bibliotek blir förmodligen som tidigare Nintendo obrukbar på nästa gen

Nä det är inget för mig, spelar mest exklusiviteter på Switch och ps5, that’s it. Fixar inte hela pc-grejen heller, det känns helt ointressant för mig. Gott att du gillar den, tumme upp!👍

eld
Medlem
Skrivet av lonian:

Vad skulle vara svårt att dra nytta av HDR menar du? Min mobiltelefon har HDR.

Att inte alla spel använder sig av HDR, men det kommer väl per automatik med en bra oled panel.

Det är väl en kostnads och batterifråga främst.

Skrivet av Sebbepojken:

Har inte OLED svårigheter med ljusstyrkan när man befinner sig i ljusare miljöer? Det är det argumentet jag hört gällande TV-skärmar i alla fall, att LED har varit bättre för vardagsrum med mycket ljusinsläpp. Om det är applicerbart här låter det ju inte fördelaktigt med en OLED på en bärbar handhållen enhet.

Utöver det är väl HDR något som sjukt få kan dra nytta av? Det hade ju känts rimligare att lägga till funktioner som majoriteten av användarna kan nyttja än motsatsen.

Ljusstyrkan borde väl inte vara nåt problem med tanke på att mobilerna har OLED.

Medlem
Skrivet av eld:

Att inte alla spel använder sig av HDR, men det kommer väl per automatik med en bra oled panel.

Det är väl en kostnads och batterifråga främst.

Oled är ju energieffektivare. Sen är det ju inte 1000 nits som lyser i ögonen på en sådan liten skärm som är så nära. Jag letade och hittade denna film och spelade upp på min mobiltelefon som exempel. Om du kan se HDR på din mobil så kan du ju se effekten. https://www.youtube.com/watch?v=jECIZpEsX5s

Det blir ju mer och mer spel som stödjer HDR.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Har inte OLED svårigheter med ljusstyrkan när man befinner sig i ljusare miljöer? Det är det argumentet jag hört gällande TV-skärmar i alla fall, att LED har varit bättre för vardagsrum med mycket ljusinsläpp. Om det är applicerbart här låter det ju inte fördelaktigt med en OLED på en bärbar handhållen enhet.

Utöver det är väl HDR något som sjukt få kan dra nytta av? Det hade ju känts rimligare att lägga till funktioner som majoriteten av användarna kan nyttja än motsatsen.

Det stämmer att det finns lcd-modeller som har högre nits än oled-modeller men skulle säga att det är ett svepskäl/säljarsnack för att välja lcd ens i ljusa rum. Oled klarar av att prestera fint även i ljusa vardagsrum, skulle du behöva kolla på tv med solljus gassande rakt på skärmen ser det ändå inte bra ut oavsett teknik. Då bör du snarare införskaffa gardiner eller persienner.

För bärbara enheter är det väl heller inget stort problem. Spelar du när solen står i zenit på stranden utan skydd finns det en risk att det ser dassigt ut oavsett. Som exempel presterar Switch Oled bättre än OG-Swirren utomhus (även om det beror på andra faktorer också).

Medlem

Nuvarande version påminner lite väl mycket om Atari Lynx.

Så hoppas nästa variant ser lite mindre klumpig ut, och gärna 120Hz skärm med VRR.

eld
Medlem
Skrivet av lonian:

Oled är ju energieffektivare. Sen är det ju inte 1000 nits som lyser i ögonen på en sådan liten skärm som är så nära. Jag letade och hittade denna film och spelade upp på min mobiltelefon som exempel. Om du kan se HDR på din mobil så kan du ju se effekten. https://www.youtube.com/watch?v=jECIZpEsX5s

Det blir ju mer och mer spel som stödjer HDR.

Jo, såklart, det var mest det nuvarande behovet av HDR på en steamdeck, men såklart så skulle stöd för HDR vara nice om de använde OLED.

Tekniskt sett så drar ju en oled mindre än en lcd om det mesta av skärmen är svart, men på average så drar en oled mer:

https://www.rtings.com/tv/learn/led-oled-power-consumption-and-electricity-cost

Men sen är ju såklart frågan hur mycket skillnad i watt det faktiskt blir på steamdeck, så kostnaden är väl den större orsaken.

Medlem
Skrivet av eld:

Jo, såklart, det var mest det nuvarande behovet av HDR på en steamdeck, men såklart så skulle stöd för HDR vara nice om de använde OLED.

Tekniskt sett så drar ju en oled mindre än en lcd om det mesta av skärmen är svart, men på average så drar en oled mer:

https://www.rtings.com/tv/learn/led-oled-power-consumption-and-electricity-cost

Men sen är ju såklart frågan hur mycket skillnad i watt det faktiskt blir på steamdeck, så kostnaden är väl den större orsaken.

"By design, OLED screens are brighter than LCD screens and also more energy efficient."

" LCD screens, on the other hand, are more visible in the sun but are more expensive to manufacture and have “less black”, although they last longer thanks to the absence of organic components."

Alla sidor skriver olika. Det kan ju vara skillnad på små mobilskärmar och tv aparater också.

https://www.infobae.com/en/2022/03/28/what-are-the-difference....


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

eld
Medlem
Skrivet av lonian:

"By design, OLED screens are brighter than LCD screens and also more energy efficient."

" LCD screens, on the other hand, are more visible in the sun but are more expensive to manufacture and have “less black”, although they last longer thanks to the absence of organic components."

Alla sidor skriver olika. Det kan ju vara skillnad på små mobilskärmar och tv aparater också.

https://www.infobae.com/en/2022/03/28/what-are-the-difference....

En organic led konverterar mindre watt till ljus än en vanlig led, och mer till värme, det är därför en lcd skärm med led-backlight tex kan vara mycket ljusstarkare än en oled, detta blir mer effektivt med tiden och ny teknologi dock.

En oled-skärm kan absolut vara effektivare än en lcd om det som visas på skärmen är optimerat efter detta, tex ett svart tema, en skärm som bara visar klockan osv, då en svart pixel är avständ och drar inget, medans en lcd med led drar lika mycket oavsett vad som visas på skärmen.

Men när vi pratar om average, och just vid spel så kommer en oled dra mer ström än en lcd.

Medlem

Dunka in samma skärm som är i Nintendo switch OLED och ett bättre batteri samt i en mindre formfaktor så köper jag direkt!

Men nu drömmer jag bara såklart

Medlem

Jag är nöjd med allt på min steam deck. Skärmen har jag verkligen inget problem med. Däremot skulle den kunna behöva lite bättre prestanda och bättre batteri. Dock är batteriet inte sånt stort problem heller för mig då jag oftast spelar i soffan eller sängen. De gånger jag åkt tåg har gått hur bra som helst oxå då det alltid finns uttag på alla platser nu för tiden. Nu pendlar jag även till och från jobbet de dagar jag inte är slö och tar bilen. Men är för trött på morgonen för att starta igång o spela för en 15mins tågtur och sedan 10 mins buss... Och även då hade det inte varit någpt problem, sen finns det ju powerbanks att ha i väskan om det krisar.

1
Skriv svar