Dualsense Edge har sämre batteritid än vanliga PS5-kontrollen

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag hade avskytt AA-batterier.

Då kan du köpa ett ”play and charge kit” så du har alternativ.

Medlem

Har aldrig spelat så länge att jag behövt byta kontroll på PS5:an pga lågt batteri. Men jag har också två laddstationer för de fyra kontroller jag har så de är alltid laddade. Dock så sitter jag sällan längre än 3-4 timmar som mest i sträck så det är nog en ganska god marginal. Köper man den nya kontrollen så antar jag man sitter längre sessioner och kommer nog behöva använda laddsladd om man nu inte köper två....
Med det sagt hade jag blivit irriterad om man använt AA-batterier i kontrollen. Hade det till Wii/Wii U och begrep aldrig riktigt varför Nintendo hade det så.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Då kan du köpa ett ”play and charge kit” så du har alternativ.

Bara 499 kr. Eller nåt.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag hade avskytt AA-batterier.

Varför det.
Har aldrig förstått varför man är emot att kunna byta batterier själv.
Har man glömt ladda eller ett inbyggt batteri blivigt dåligt är mam körd.
Jag föratår att vissa produkter lämpar sig väl med inbyggda men inte handkontroller imo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Modulära spakar men batteriet är ett jäkla meck att byta ut som kräver en viss kompetens och specialverktyg (antar att kontrollen inte har funktion för hot-swap av batteri)?

Sjukt trött på den här utveckling som idag har blivit standard när det kommer till batteridrivna produkter i allmänhet.

Det är så klart inte bara Sony som gör det. Minns när Samsung lanserade Galaxy S5 för många år sedan och petade på Apple via en av sina reklamfilmer för deras mobiltelefon och jämförde sig med USP:en att man kan snabbt byta ut sitt batteri genom att enkelt för hand öppna bakluckan och sätta in ett nytt reservbatteri. Idag har de flesta teknikjättar frångått det, produkten ska bli obsolet och konsumenten ska sträva efter att köpa nytt och kassera när batteriet har levt sitt.

@ 00:37
https://youtu.be/SlelbGtPEdU

Det går att lämna in telefonen på service och få utbytt batteri på under 1 timme. Så nej telefonen behöver inte kasseras…

Medlem
Skrivet av fooobar:

Bara 499 kr. Eller nåt.

249kr inklusive frakt från Microsoft hemsida.
Så skönt att slippa byta batterier och att den håller så länge!

Men Sony vad f*n håller ni på med!
Min switch oled håller alltså längre än den jäkla kontrollen…


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Gen
Medlem

2500 spänn? Fy sjutton! Jag som tyckte Xbox Elite var onödigt dyr när den släpptes. Lär inte bli en storsäljare direkt.

Medlem

Jag är tradionell av mig, kör alltid trådat och behöver aldrig oroa mig över batteritider.

Hade Microsoft och Sony erbjudit en trådad variant av deras kontroller hade jag valt en sån alla dagar i veckan.

Medlem

Jag hade en sådan där laddstation när jag ägde ps4 samt 2 kontroller som alltid var på laddning men jag la ner det då kontrollern var utladdad inom en timme. Hur?! tänkte jag. Måste ju ha laddat sönder batteriet. Nu laddar jag enbart när det ska laddas.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Helt meningslös kontroll för vanliga soff-gamers, imo.
Det vanliga PS5-kontrollen duger utmärkt, nästan ingen behöver en kontroll för 2500 kr.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Jag hade avskytt AA-batterier.

Det är ju klockrent! Jag har 10st 2500mAh som ligger laddade i lådan, och de två till kontrollen (Xbox) räcker bra länge - sen kan jag köra nonstop i flera omgångar och när det är 2-6 oladdade så slänger jag dom i laddaren. Behöver inte tänka på att internt batteri tappar kapacitet och bidrar till mer onödigt "skrot" av elektronik pga ett batteri.

Medlem
Skrivet av mttbolle:

Det är ju klockrent! Jag har 10st 2500mAh som ligger laddade i lådan, och de två till kontrollen (Xbox) räcker bra länge - sen kan jag köra nonstop i flera omgångar och när det är 2-6 oladdade så slänger jag dom i laddaren. Behöver inte tänka på att internt batteri tappar kapacitet och bidrar till mer onödigt "skrot" av elektronik pga ett batteri.

Hoppas du har batterierna separerade till laddsessionerna så du inte blandar ihop dem. De håller ju längre om de är gift med varandra så att säga.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag hade en sådan där laddstation när jag ägde ps4 samt 2 kontroller som alltid var på laddning men jag la ner det då kontrollern var utladdad inom en timme. Hur?! tänkte jag. Måste ju ha laddat sönder batteriet. Nu laddar jag enbart när det ska laddas.

Oj, var det Sonys DS4–laddstation?
Jag har alltid två på laddning men har ibland dragit ut nätsladden då nätadaptern alltid är lite varm. Inte märkt att batterierna på DS4 V2 blivit särskilt dåliga i längden. De håller lite bättre jämfört med DS4 V1 och DualSense.

Medlem
Skrivet av matt76:

Vart i artikeln står det att DualSense Edge har 6h batteritid?

I deras tester är det standard Dualsense som hade 6 timmar efter X antal månader (Techradar har inte testat Edge-varianten).
Hade för övrigt varit intressant att veta hur de genomförde testerna på gamla Dualsense, vilket trist nog inte nämns.

Då läste jag slarvigt. 6h är ju skrattretande dock, även om man kört slut på batteriet varje dag i 6 år. Trodde faktiskt standarden var lite vassare 2022, speciellt med tanke på att konkurrenterna erbjuder oerhört mycket bättre batteritid. Fattar inte hur man tänker när man lanserar en kontroll med 6h speltid när konkurrenterna erbjuder närmare 40h...

Medlem

Kontrollen lanserades ju med 12-15h batteritid. Sen att någon gjort ett test där batteritiden gått ned efter en tids användande är ju en annan femma. Gjordes samma test med Xbox-kontrollen, kan man undra, höll den sig stabilt på 40h?
Jag undrar om man tänkte att det finns mer till en kontroll än batteritid och att de sakerna också väger tungt, som t ex utseende, haptik och passform. Jag har aldrig känt mig begränsad av batteritiden på min Dualsense och det är definitivt närmare 12h än 6h. Den får ladda upp efter en spelsession och batteriet räcker alltid i minst ett par dagar, även om jag skulle missa att ladda.

12
Skriv svar