En grupp gamers försöker stoppa Microsofts köp av Activision Blizzard

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Hoppas de vinner. Den här affären måste stoppas. Inte för Sonys skull, utan för Microsofts.

Jag vill bara skrika eller gråta för hur dålig den här affären är för Microsoft och Xbox.

700 miljarder kronor!

Microsoft spolar ner pengar i toaletten. Det är omöjligt att få tillbaka. Acti/Blizzard har nåt i stil med 70 miljarder kr i omsättning årligen, och ca 25 mdr i vinst. Vem som helst ser ju då att det kommer ta årtionden för att få pengarna tillbaka.

Det blir inte ens i närheten av monopol eller nånting. Gamerbranschen är jättedynamisk. Att Sony skulle få behålla Call of Duty i 10 år är absurt. Först då skulle serien börja gynna specifikt XBox. Men vem vet ens hur populärt CoD är om 10 år?

700 miljarder för att stärka Xbox. Tänk vad många egna spel de skulle kunna producera med en seriös långsiktig plan (10 år, hint hint) genom att öppna och bygga ut egna studios, lägga upp en plan för ett brett spelbibliotek likts Playstations.

Ett superstort mammut-AAA spel kostar 1,5 miljarder kr att utveckla. XBox skulle kunna få 500 såna spel med dessa pengar. Istället bråkar de om Xbox-exklusivitet för Call of Duty... efter 10 år på Playstation!

Activision Blizzard äger några av de fetaste varumärken som finns i spelbranschen, det är där vinsten ligger.

Flera av deras varumärken är ju i princip oanvända senaste åren, tänk dig om Microsoft skulle göra samma sak med alla deras varumärken som de gjort med Minecraft? Det går att göra filmer, serier, fler spel, brädspel, leksaker you name it.

Finns väl inte en person idag som inte känner till Minecraft? Varenda unge älskar det och man har födelsedagar med Minecraft tema osv..

Medlem

Då Blizzard fallit som en sten de senaste 15 åren så är jag villig att ge tummen upp för ett köp.
Känns som det bara kan bli bättre liksom

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Samtidigt förstår jag Xbox desperation då deras egen kommande spel-lineup ser så otroligt svag ut.

Starfield är jättestort men sen... Redfall? Hellblade 2? Perfect Dark, Awoved, Fable, Everwild (alla dessa 4 (!) med enorma utvecklingsproblem och byte av directors, restartad utveckling o dyl). Outer Worlds 2? Det är skrattretande svagt. Jag blir irriterad.

Hur tusan ska detta konkurrera med God of War, Uncharted, Spiderman, The Last of Us, Horizon, Bloodborne, Ghost of Tsushima? Med mammutar.

Detta är pinsamt med Phil 10 år bakom rodret. 10 år av speltorka och nästan inget i kikaren för de kommande 3 åren. Det är en evighet i gamingbranschen.

Jag tar nästa Elderscrolls över vad som helst som Sony kan spotta fram till Ps5...

Medlem

Låter som ett gäng snubbar som brukar limma fast sig på vägen med superlim. IQ nivåer i klass med amöbor. Kan dom inte bara få klart denna affär så jag kan spela mina spel på Game pass och slippa köpa dem. Go MS... Fuck sony

Medlem
Skrivet av jontebula:

Då kan dom ju inget om spel och detta köp. Klart inte Microsoft kommer höja priser på 1 enda spel utan dom har redan gått ut med det nya priset på 70 dollar för sina egna spel studios likt PlayStation och Sony vilket då blir Activision/Blizzard och Xbox studios. Ingen som gnällt tidigare när spelen varit billigare på Xbox med 60 dollar och PlayStation 70 dollar. Helt plötsligt gnäller alla från PlayStation om priser och hittar på saker Microsoft aldrig sagt och inte kommer göra.

Hoppas verkligen köpet går igenom så får vi bra spel på Xcloud.

Menar du att det bara finns dåliga spel på xcloud?
Är enda sättet att få spel på xcloud genom att köpa upp delar av marknaden?
Tänkt ett steg längre

Skrivet av robbis:

Låter som ett gäng snubbar som brukar limma fast sig på vägen med superlim. IQ nivåer i klass med amöbor. Kan dom inte bara få klart denna affär så jag kan spela mina spel på Game pass och slippa köpa dem. Go MS... Fuck sony

Kan du väll fortsätta göra fast affären inte går igenom?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Affären går ju endå igen 100% frågan är om det blir som tänkt eller drar ut på tiden till sent 3023 eller om vi får vänta tills 2024.

Så kostar ju bara USA onödiga pengar istället samt EU som kunde gett dessa pengar till länder istället.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan du väll fortsätta göra fast affären inte går igenom?

Jag menar framtida spel, som Diablo 4... ge mig dom så jag slipper köpa dem för 700 när dom kan ingå i mitt Gamepass som jag ändå betalar för...

Medlem

Activisions kassako är COD, ett spel som MS inte skulle göra exklusivt. För mycket pengar att förlora på det. Sony skulle troligen vilja göra det, men även där skulle inkomstmöjligheterna stoppa ett sådant beslut.

Om vi släpper tjafset om COD så skulle ett MS-styrt Activision var bra för de som jobbar på företagets studior. De skulle bli bättre behandlade, fackanslutning om de vill, mindre eller minimal crunch m.m.

Mer gamepass spel är väldigt gynnsamt för de som vill spela många olika typer av spel utan att spendera stora mängder pengar, det är en enormt stor anledning till att Xbox är min huvudplattform. Dessutom får jag spelen till PC och Xbox, samt streaming till Mobil, platta och TV. Många förmåner som perks, gratis spel och hela Points-system som ger mig några hundra kr om året tillbaka.

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag menar framtida spel, som Diablo 4... ge mig dom så jag slipper köpa dem för 700 när dom kan ingå i mitt Gamepass som jag ändå betalar för...

MS behöver fortfarande inte köpa hela utgivaren för det. Räcker ju att betala för att få diablo till gamepass 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

MS behöver fortfarande inte köpa hela utgivaren för det. Räcker ju att betala för att få diablo till gamepass 🤷‍♂️

Äsch överskattat... Bättre att MS köper allt... Inkl sony och lägger ner det...

Medlem
Skrivet av robbis:

Äsch överskattat... Bättre att MS köper allt... Inkl sony och lägger ner det...

Haha ok 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Lol, en grupp "gamers", snarare en grupp inbitna fanboys.

Skrivet av Slimebeast:

Ditt inlägg innehåller inget av substans.

Det är som att ingen utanför någon affär som genomförs i världen kan tycka något, för man kan alltid säga "Jo men de vet bättre, annars skulle de inte göra affären". Det är cirkelargument.

Är du talesman för Microsoft?

Folk utanför affärer får tycka vad de vill men att gå in med en analys och säga att de förmodligen kommer förlora pengar är ju otroligt arrogant och naivt. Att du själv inte ser detta är skrattbart med tanke på pengarna de la ner på detta köpet så har de nog GARANTERAT gjort mer research än vad någon på FZ kan komma med.

Jag håller med om att affärer kan gå dåligt och man får tycka vad man vill, men att sitta och säga att en affär på denna skalan på ett forum kommer resultera i förmodlig förlust är så sjukt naivt.

12
Skriv svar