Tv-serien God of War blir "otroligt" trogen spelets story

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Vems verk är nordisk mytologi ens? Hela nordiska mytologin är baserad på tidigare mytologier så hela nordiska mytologin är bokstavligt talat en annans verk där de bytt namn på karaktärerna och ändrat saker exakt som romarna gjorde med grekisk mytologi. Grekerna och egyptierna blandade historier och gudar och bytte namn och allt hela tiden för att allt skulle passa. Exakt samma sak som författare och writers etc håller på idag, det är inget nytt? Det har pågått sen människor uppfann skrift och språk. Jag fattar verkligen inte ens vad poängen med denna argumentation är...

Nordisk mytologi är inte ett originellt verk, det finns massvis av personer under de senaste 1200 åren som skrivit tusentals olika berättelser om den mytologin och dess karaktärer. Så vad menar du ens?

Och varför inte ta karaktärer folk känner igen? Jag menar, bokstavligt talat hela Lotr är baserad på germansk mytologi blandat med kristen filosofi. Tror du Tolkien kom på alver och dvärgar och allt helt själv?

Det är kul när man känner igen saker. Alla stora spel/filmer/böcker tar inspiration från andra källor och det är ofta en stor del till varför folk gillar det.

Det finns ingen ägare av mytologin. Och att mytologin är baserat på tidigare mytologier tar ingenting ifrån nordisk mytologin heller. Berättelser är under konstant utveckling. Det är därför man brukar lägga till frasen vikingatiden intill Nordisk Mytologi för att hänvisa till vad man menar. Amleth utvecklades och blev Shakespear's Prince Hamlet (Robert Eggers film Northman är baserat på Amleth). Bodvar Bjarki utvecklades och blev Sagan om Beowulf. Och som du nämnder så inspirerades Tolkien av Eddorna. Alla originalverk och inspirerande tolkningar står på sina egna ben. De behöver inte veta originalen för att njuta av de nya tolkningarna. SMS gestaltar dock Tor, Loke, Oden och Tyr vid namn. De använder lättillgängligheten av Nordisk Mytologi för att sälja sin produkt och sprider mest missinformation. Hade de inte använt namnen så hade jag haft ett annat perspektiv.

*Homage* "is the most detestable habit in Cinema" - Orson Welles. Vilket jag håller med om. Det är vad som definierar hela denna dystra era av Marvel filmer. Något som även GoW Ragnarök var proppfull av. Och den uråldriga frågan om "hyllning eller stöld?": både är en besvikelse att se i film så väl som spel.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag har skrivit min definition av historisk karaktär: människor av kött och blod, och gudar. Varför jag definierar både sagorna om verkliga personer och gudar som historiska karaktärer är för att båda påverkar nordmännens liv i moraliska beslut på exakt samma sett. Om den officiella definitionen av 'historiska karaktärer' är endast för verkliga personer av kött och blod; så kommer jag självklart ändra på min definition till det korrekta. Du kan ju inte mena allvar när du säger att jag flyttar på målstolpen bara för att jag erkänner ett ordfel? Jag kan gå tillbaka och lägga till ett förtydligande i mina tidigare kommentarer att jag menar historiska karaktärer och gudar. Men jag tycker inte det behövs då jag har argumenterat för vad min definition väldigt tidigt i denna diskussion. Mina åsikter är alltså densamma och ingen målstolpe har ändrats på.

Du måste vara lite tydligare i din kommunikation så att jag vet vad jag ska svara på. Jag har jättegärna en dialog, men då måste jag ha tydliga argument att kunna svara på.

SMS tog namnen på karaktärer från nordisk mytologi och ändrade på deras personlighet så mycket att de inte är nordisk mytologi längre. Det gillar jag inte. De har en originell historia, men inte originella karaktärer. Hade de döpt om karaktärerna till andra namn; tex Lorvar och Tostaf istället för Loke och Tor, så hade jag tyckt det var bättre. Likaså med namnen på platser och vapen.

Nej? Definitionen av historiska karaktärer är att de skall ha existerat eller baserats på personer som har existerat. Det exkluderar mytologiska personer som Tor och Oden t.ex. Du kan ha vilken definition du känner för men det gör den inte mindre inkorrekt.

Sedan nej? Du flyttar målstolparna när du gick ifrån att allt skall vara korrekt till en del skall vara korrekt. Du liksom slog om helt och hållet mitt under diskussionen.

SMS tog namnen ja men de är klara med att spelet HAR TAGIT INSPIRATION från Nordisk mytologi.. Ingenstans påstår de att det skall vara en dokumentär eller att det skall vara 100% korrekt.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det finns ingen ägare av mytologin. Och att mytologin är baserat på tidigare mytologier tar ingenting ifrån nordisk mytologin heller. Berättelser är under konstant utveckling. Det är därför man brukar lägga till frasen vikingatiden intill Nordisk Mytologi för att hänvisa till vad man menar. Amleth utvecklades och blev Shakespear's Prince Hamlet (Robert Eggers film Northman är baserat på Amleth). Bodvar Bjarki utvecklades och blev Sagan om Beowulf. Och som du nämnder så inspirerades Tolkien av Eddorna. Alla originalverk och inspirerande tolkningar står på sina egna ben. De behöver inte veta originalen för att njuta av de nya tolkningarna. SMS gestaltar dock Tor, Loke, Oden och Tyr vid namn. De använder lättillgängligheten av Nordisk Mytologi för att sälja sin produkt och sprider mest missinformation. Hade de inte använt namnen så hade jag haft ett annat perspektiv.

*Homage* "is the most detestable habit in Cinema" - Orson Welles. Vilket jag håller med om. Det är vad som definierar hela denna dystra era av Marvel filmer. Något som även GoW Ragnarök var proppfull av. Och den uråldriga frågan om "hyllning eller stöld?": både är en besvikelse att se i film så väl som spel.

Herre min skapare. De sprider inte missinformation. De sprider en fantasy som tar INSPIRATION FRÅN nordisk mytologi. De försöker inte påstå att deras spel på något sätt symboliserar nordisk mytologi i dess renaste form eller ens i närheten av detta utan detta är bara något du verkar fått för dig.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Nej? Definitionen av historiska karaktärer är att de skall ha existerat eller baserats på personer som har existerat. Det exkluderar mytologiska personer som Tor och Oden t.ex. Du kan ha vilken definition du känner för men det gör den inte mindre inkorrekt.

Sedan nej? Du flyttar målstolparna när du gick ifrån att allt skall vara korrekt till en del skall vara korrekt. Du liksom slog om helt och hållet mitt under diskussionen.

SMS tog namnen ja men de är klara med att spelet HAR TAGIT INSPIRATION från Nordisk mytologi.. Ingenstans påstår de att det skall vara en dokumentär eller att det skall vara 100% korrekt.

Jag tror du läser lite hastigt innan du svarar. Tittar du på tidigare kommentar så ser du att jag förtydligar att tidigare så kategoriserade jag fiktiva karaktärer som historiska karaktärer. Men i och med denna tråd så har jag korrigerat mina ordval.

Ännu en gång så tror jag du har läst lite för hastigt. jag har aldrig sagt att allt behöver vara korrekt. Du missminner en kommentar som aldrig har skett. Jag höll med tidigare kommentar att inget behöver vara 100% (jag nämnde också att jag anser att Rangarök snarare 5% korrekt). Du kanske missminner då jag nämnde "Versioner av en sanning är osanningar" (citat från cloud atlas 2012). Det är för att jag svarade en medlem som sa att GoW Ragnarök var en annan version av Nordisk Mytologi, vilket jag anser inte existerar, enda versionen som finns är från vikingatiden (jag kan lägga till massor med fotnoter här om att självklart så är historier i ständig utveckling, du fattar).

Skrivet av Dizzz:

Herre min skapare. De sprider inte missinformation. De sprider en fantasy som tar INSPIRATION FRÅN nordisk mytologi. De försöker inte påstå att deras spel på något sätt symboliserar nordisk mytologi i dess renaste form eller ens i närheten av detta utan detta är bara något du verkar fått för dig.

Det finns massor med kommentarer på youtube, quora, reddit och andra forum som pratar om att Tor och Loke är bröder. Vart har denna missinformation kommit ifrån? Jag vrider och vänder på Eddan men jag ser inget. Kan det vara Marvel som har spridit denna missinformation?

Varför gestaltas Vikingar och i detta fall gudar med tatuering? Det finns inga arkeologiska fynd av tatueringsverktyg, det finns inga kvarlevor med tatuering, det finns inget fornnordisk ord för tatuering, det finns inget process i eddan som beskriver en tatuering och det finns inga utomliggande kulturer som beskriver nordmän med tatueringar. Kan det vara tv serien Vikings som har spridit denna missinformation?

Varför är det så mycket prat om att Tyr ska vara "God of War" helt plötsligt? De skapar missinformation. Spelarna tror att denna Fantasy stämmer. Vare sig om avsikterna är onda eller inte. Det är därför jag hade föredragit om de använde andra namn på Gudarna. Då hade missförstånden inte uppstått

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Ja då faller de offer för SMS istället haha. Jag hade helst sett att Santa Monica skapade originella karaktärer. Jag förstår inte behovet att använde någon annans karaktärer och sedan skriva om allt som definierar de karaktärerna från början

Ja jo själva spelet kunde de nog ordna egna karaktärer till kan man tycka men tvserien ska ju gå efter spelen och då föredrar jag de tidigare spelen, fast Athreus får gärna vara med.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Ja jo själva spelet kunde de nog ordna egna karaktärer till kan man tycka men tvserien ska ju gå efter spelen och då föredrar jag de tidigare spelen, fast Athreus får gärna vara med.

Jag håller på att skriva min egna bok, och ibland tänker jag "hur hade detta sett ut som film?". Men vem skulle vilja göra en adaption av en bok? Manusförfattare och regissörer vill också vara kreativa, de har massor med projekt de vill fullfölja. Men film och tv världen är rätt så dystert just nu. Det är mestadels superhjältar, live-action reboots, vanliga reboots och filmatiseringar av böcker eller spel. Så de nya filmskaparna är fast med någons annans verk när de egentligen vill skapa något originellt. Då får vi en konstig franken-mix.

Sedan blir det mycket ironi och hyckleri när GoW Ragnarök gjorde en adaption utan vördnad och nu är fansen skeptiska att filmatiseringen inte kommer att respektera originalen.

123
Skriv svar