Ditt första spel?

Medlem

Det tidigaste minnet jag har är av Zelda 2: Adventure of Link. Där föddes också min kärlek för spel med fokus på rollspel. Minns hur jävla rädd jag blev av att se en skrattande Ganon dyka upp på skärmen helt svart och med röd bakgrund.


signatur
Medlem

Tror det var doom 1 men det som jag mest kommer ihåg är ett fps spel där man spelar som hillbilles

Medlem

Någon form av Gradius eller liknande till MSX, minns inte vilket dock...


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

KoP
Medlem

Omöjligt att komma ihåg. Spelade div. spel hos kompisar innan man själv fick en konsol (Atari 2600).

Men det första spelet jag spelade på min egna maskin var Dig Dug.

KoP
Medlem
Skrivet av Nioreh:

The Maze of Galious på MSX

Min dagmammas son hade det.

Det kommer jag ihåg att en kompis som hade ett MSX brukade spela och då fick man snällt sitta och titta på. 😄 Kommer ihåg att spelet hade väldigt stämningsfull musik.

Kommer även ihåg att vi även brukade lira King's valley, Turmoil och BMX Simulator på hans MSX.

Medlem

Kommer inte ihåg Exakt vilket det första var.
Men ett av det första var Commander Keen och Wolfenstein 3D.
Svärfars dator hade några andra dos spel också. Något racingspel.

Men det första spelet på egen dator var Little Big Adventure. Samt något helikopterspel där man räddade människor.

Medlem

Dink Smallwood

Medlem

Det första jag åtminstone minns är Venture på Intellivision:

Fasiken vad skraj jag var för Evil Otto.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Tror det vara detta, men svårt att minnas exakt om det istället kan ha varit Golden Axe på Sega Megadrive.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Tetra horror på en spectra video.

Jag minns flera spel men det här var mitt första favoritspel som jag minns mest av


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Mina första spel körde jag på familjens Macintosh Classic ca 1992. Kan inte minnas vilket som var mitt första spel, men det borde vara Strategic Conquest, Kings Bounty eller Lode Runner. Troligen Strategic Conquest.

Medlem

Det som jag minns är Super Mario på NES....Men sen hade pappa något spel på datorn som påminde om typ Nils Holgerssons resa...Man spelade som en pojke och jag tror att det var med någon form av gås.

Medlem

Vectrex var min första spelmaskin och då självklart det inbyggda spelet Mine Storm


signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem

Det var hemma hos mina kusiner på deras Nintendo 8-bitars.
Dem hade 3 spel då, Super Mario, Top Gun och Metal Gear, kommer inte ihåg vilket av dem jag började med men någon av dem var det

ZF
Medlem

Bättre än originalet. Även om detta var originalet för mig.

Medlem

I början av 80-talet så hyrde min far en Vic-20. Tror jag spelade någon Snake-klon på den.

I mars 1984 så hyrde min far en Vextrex med 3 spel under en helg. Pole Position, Mine Storm (Asteroids-klon) och något annat spel jag har glömt bort. Tror det var ett annat bilspel?

Senare 1984 så köpte min far en C64, och jag är lite ledsen över att jag inte har den blekaste aning om vad det första spelet jag spelade heter. Men det var ett rymdspel med 3 banor och varje bana hade sin egna typ av gameplay. Men det var inte förrän jag spelade Wizard of Wor som jag riktigt fastnade för speladet, att skjuta monster tillsammans med någon var oerhört skoj.

Fragtjuv

Fick ett Supernintendo när jag fyllde fem år 1992 så det första jag spelade ordentligt var Super Mario World.

Sen påstår farsan att vi lånade ett NES innan dess och att jag lirade Super Mario 3 och Ice Climbers då!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Super Mario Bros & Duck hunt kombo som kom med en NES tidigt 90-tal. Kommer ihåg när man kom till slottet första gången och det blev lite otäckt med svart bakgrund och musiken.

Redaktör

Pong, hos farbror som lånat en maskin av någon. Gissar att jag var i 5-årsåldern. Han lånade även en VIC-20, men jag minns inga spel från den. Det första "egna" spelet var Asteroids på en Atari 2600 som familjen köpte på det tidiga 80-talet.

Skrivet av magma:

Något rymdspel till atari 2600 men minns inte namnet.

Asteroids?


signatur
Medlem

Kan ha varit nåt av dessa till Commodore 64:
The Great Giana Sisters
Donald Ducks playground
World Games
Boulder Dash

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Pong, hos farbror som lånat en maskin av någon. Gissar att jag var i 5-årsåldern. Han lånade även en VIC-20, men jag minns inga spel från den. Det första "egna" spelet var Asteroids på en Atari 2600 som familjen köpte på det tidiga 80-talet.

Asteroids?

Ja, ser ut som det, tack


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Lite halvosäkert men mest troligt var det Pong (Tennis) på en Ronex TV Game Center.

Medlem

Oklart om det var första men jag har iaf starkast minnen av Arkanoid till Atari

Inaktiv

Nåt rymdskjutarspel på VIC 20 (är för gammal för att komma ihåg vad det hette). 1982:ish.

Edit: Hade egentligen kunnat spela tidigare (Atari 2600) men jag tyckte det lät trist med tv-spel.
Har väl kommit över den tröskeln numera.

Edit: Det äldsta jag har numera är denna. Dock inte fungerande.

Medlem

Spelade otroligt mycket Batman, International Karate och Bubble Bobble på Commodore 64. Hade även Donkey Kong på Game & Watch! Var väl i 8 års åldern första gången jag lirade:)

Medlem

Bushido!

Ett av mina första spel också.

Det bokstavligt första spelet tror jag var någon form av Frogger på en 286:a

Medlem

Det första jag minns är Fire Power på Amiga 500 kring 1986 när jag var 5. Spelade hos nån 18-årig kille som hette Denny. Jävlar vad spännande det spelet var.

Medlem

Hade spelat NES och SNES hos kompisar, och ville ha ett Nintendo, men mitt första egna spel var Sonic the Hedgehog till Mega Drive, som jag fick i julklapp. Blev väldigt glad ändå

Inaktiv
Skrivet av Witchfinder:

Det första jag minns är Fire Power på Amiga 500 kring 1986 när jag var 5. Spelade hos nån 18-årig kille som hette Denny. Jävlar vad spännande det spelet var.

Måste varit efter maj 1987 då den släpptes här då. Fantastisk dator.

Medlem

1989, en av farsans kollegor skulle flytta till USA och sålde av all sin elektronik. Tanken var att vi skulle köpa en CD-spelare, men vi kom därifrån med en NES med tillhörande Zapper, dubbelkasset med Super Mario Bros/Duck Hunt samt Track and Field 2 istället.😁

Skriv svar