Diablo IV kommer "frekvent" byggas ut med expansioner, gratis-säsonger, betal-"Battle Pass"

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Nu blev jag nyfiken vad du menar är storebror? Diablo 2? Eller tänker du på alla tusen expansioner i PoE (oklart hur PoE kan ses som storebror dock enligt mig). Personligen hoppas jag INTE det blir som PoE, jag ogillar skarpt att de bara slängt på tusen saker ovanpå varandra. Om man kommer som ny spelare där har man ingen aning om vad tusan man ska göra när man når end game, eller iaf kände jag så när jag plockade upp spelet igen i våras och spelade igenom alla akterna. Jag lade ner spelet rätt snabbt när jag väl nått endgame pga den röran, trots att jag verkligen uppskattade spelet fram till dess.

Huvudet på spiken där. Måhända har Path of Exile kanske inte samma totala antal spelare som Diablo 3 men som upplevelse har de lämnat nämnda spel i bakspegeln för längesen (samt tagit en stor andel spelare från dem i samma veva). Vad gäller så kallade expansioner i PoE så är det ändå rätt organiserat om man har lite koll på hur utvecklarna har lagt upp det hela. De kör en så kallad "challenge league" som spänner över cirka 3-4 månader i snitt där alla börjar på noll och där de även introducerar och testar nya spelmekaniker. Dessa spelmekaniker läggs oftast sedan till i kärnspelet (även kallat standard league) i någon form när den temporära ligan är över. Detta kretslopp har så gott som aldrig förändrats med undantag för någon extra expansion ovanpå den temporära ligan, oftast atlas-relaterad.

Jag kan köpa ditt resonemang att nya spelare kan finna spelet överväldigande men det är också lite det som är grejen med det hela. Vill man spela något förenklat action-rpg som är lätt att komma in i så finns alltid Diablo 3 och vill man ha något mer invecklat där man kan göra djupdykningar i diverse olika spelmekaniker så är PoE ett bättre alternativ. Jag själv har alltid känt att en del av nöjet med att spela ett spel är att läsa på kring det och därför passar PoE mig som handen i handsken. Brukar ta en paus under vissa temporära ligor och visst blir det till att göra lite research när man återvänder men jag har trots det spelat spelet sedan stängda betan 2011 och har ännu inte tröttnat. Har också genom åren noterat att många nya spelare som anländer är just sådana som tröttnat på D3 och andra förenklade action-rpgs och vill ha något annorlunda med mer djup.

Medlem
Skrivet av apokalypze:

Huvudet på spiken där. Måhända har Path of Exile kanske inte samma totala antal spelare som Diablo 3 men som upplevelse har de lämnat nämnda spel i bakspegeln för längesen (samt tagit en stor andel spelare från dem i samma veva). Vad gäller så kallade expansioner i PoE så är det ändå rätt organiserat om man har lite koll på hur utvecklarna har lagt upp det hela. De kör en så kallad "challenge league" som spänner över cirka 3-4 månader i snitt där alla börjar på noll och där de även introducerar och testar nya spelmekaniker. Dessa spelmekaniker läggs oftast sedan till i kärnspelet (även kallat standard league) i någon form när den temporära ligan är över. Detta kretslopp har så gott som aldrig förändrats med undantag för någon extra expansion ovanpå den temporära ligan, oftast atlas-relaterad.

Jag kan köpa ditt resonemang att nya spelare kan finna spelet överväldigande men det är också lite det som är grejen med det hela. Vill man spela något förenklat action-rpg som är lätt att komma in i så finns alltid Diablo 3 och vill man ha något mer invecklat där man kan göra djupdykningar i diverse olika spelmekaniker så är PoE ett bättre alternativ. Jag själv har alltid känt att en del av nöjet med att spela ett spel är att läsa på kring det och därför passar PoE mig som handen i handsken. Brukar ta en paus under vissa temporära ligor och visst blir det till att göra lite research när man återvänder men jag har trots det spelat spelet sedan stängda betan 2011 och har ännu inte tröttnat. Har också genom åren noterat att många nya spelare som anländer är just sådana som tröttnat på D3 och andra förenklade action-rpgs och vill ha något annorlunda med mer djup.

Alright, tack för förklaringen Då borde ju D4 passa bra med deras live service-tänk och kontinuerliga tillägg av content osv, det ska bli spännande att se hur de löser det och hur det faktiskt blir i praktiken. Jag är orimligt taggad iaf, bara ett halvår kvar

Qus
Medlem

Det som är trist med säsonger är att allt man kämpat för blir värdelöst så fort det blir en ny säsong tråkigt nog. Kanske är jag gammeldags men jag gillade hur D2:LoD var från början.

Medlem

"Diablo IV kommer "frekvent" byggas ut med expansioner, gratis-säsonger, betal-"Battle Pass""
...är vad det står.

"Diablo IV kommer "frekvent" mjölkas med expansioner, gratis-säsonger, betal-"Battle Pass""
...är vad jag läser.

Det är verkligen positiva nyheter i sig, men jag är bara förbittrad över hanteringen över deras IP den senaste tiden, och har svårt att se några ljuspunkter utan en strategisk baktanke...snyggt jobbat där Blizzard. Ni har lite att arbeta på, men det är ok, för nu har ni all världens möjlighet...och antagligen den sista.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Av alla spel jag spelat med seasons/battlepass så har det funnits en gratisdel och premiumdel. Gratisdelen ger kanske 10% av belöningarna och premium ger alla. Antar att det är liknande här

Exakt det jag är rädd för. Det stora problemet är att även ifall det inte skulle vara så, så kommer det att KÄNNAS så, vilket är så jäkla B redan från början.

Medlem
Skrivet av Qus:

Det som är trist med säsonger är att allt man kämpat för blir värdelöst så fort det blir en ny säsong tråkigt nog. Kanske är jag gammeldags men jag gillade hur D2:LoD var från början.

Du kan ju fortsätta spela på din befintliga char om du vill, säsonger är precis som ladder reset i d2lod. Antingen är man med och kör med ny char i säsongen, eller så ignorerar man det och kör på utanför säsongen. Personligen är jag tvärtemot dig att jag älskar det, man får börja från level 0 och tvingas hitta nya grejer osv. När man spelat ett tag och har delad stash osv blir man så rik annars och har allt, vilket för mig tar bort glädjen i att skapa en ny char eller testa en ny klass när jag inte behöver farma och leta gear osv.

Qus
Medlem

En sak jag undrar är varför man inte kan förhandsboka Diablo 4 på PC? Fysiskt spel. Det finns till allt förutom PC. Släpps det inte fysiskt till PC?

12
Skriv svar