Dark Messiah of Might and Magic - Ge det en chans

Medlem
Dark Messiah of Might and Magic - Ge det en chans

Skriv inte ett julrim men kanske en Medlemsrecension? Aldrig skrivit en recension förut men jag ger det ett försök!

13-åriga jag

När jag var 13 år gammal 2007 kom jag över en demoversion utav Dark Messiah of Might and Magic. Vill minnas att den följde med på en CD-skiva som innehöll massa demospel som man fick med i någon tidning. Fantasy låg varmt om hjärtat, Sagan om Ringen, Warhammer och World of Warcraft var stora intressen.

Så det var kanske inte så konstigt att efter att ha lagt ner timmar på demoversionen var det enda jag önskade mig i födelsedagspresent det fulla spelet.

Combat system

Combaten i Dark Messiah är så rapp och smooth – jag har än idag svårt att hitta FPS-spel (med svärd/båge/magi) där combaten känns så bra som det gör i Dark Messiah.

Half-life har Gravity gun, Just Cause har grappling hook men vad har Dark Messiah??

Den otroliga high-tech funktionen att kunna sparka sina fiender!

Det kan låta som en liten grej men då du börjar sparka dina fiender omkring dig och inser potentialen så kommer du inte att sluta. Lura en fiende till kanten av en klippa och sparka ner dem eller sparka in en fiende i en eld för att ta dig vidare; möjligheterna är "oändliga".

Sen med hjälp av fysiken i spelet såsom tunnor/lådor/pelare/stenblock som går att välta och kasta över fiender så växer möjligheterna i strider ytterligare.

Ett extremt men ändå bra klipp som visar potentialen i combaten med hjälp av fysiken och kicken i spelet är den här:

Spela om spelet

Dark Messiah är ett spel som går att spela om och om igen utan att det blir tråkigt. Jag listar det jag tycker bidrar mest till detta:

  • Skill Tree

  • Fysiken

  • Hemliga skatter

  • Olika vapen att testa

  • Olika sätt att besegra bossar

Skill systemet

Skill tree kanske inte ser så stort ut men den har mycket stor påverkan på hur din spelomgång ser ut.
Kommer du kunna använda det där magiska is-svärdet du hittade i en hemlig gång?

Kommer du kunna skjuta pilar från bågen du fick?
Kan du öppna dörren och hoppa förbi en hel bit av kampanjen för du valde skillen att dyrka lås?

Fysiken

Har du valt Skill tree för pilbåge och lyckats hitta en pilbåge som fryser dina fiender till is? Varför inte testa göra lite is på marken och se dina fiender halka omkull istället?

Så många gånger jag har spelat om ett scenario eller testat besegra ett scenario bara för jag fick en rolig idé på hur det kunde gå till. Och för mig är detta en stor del i varför spelet går att spela om så många gånger samt varför striderna inte blir tråkiga och repetitiva.

Möjligheterna är "oändliga”. Jag har sagt det tidigare i Combat systemet men säger det igen "oändliga"

Hemliga skatter

Om det är något jag gillar i spel är det secrets! Att hitta en hemlig plats genom att lösa ett pussel eller hoppa/klättra dit kampanjen inte leder en och bli överraskad. Och Dark Messiah är proppad med Hemliga skatter så som genvägar och unika vapen bland annat.

Det finns till och med ett crafting system i spelet där du kan hitta olika ingots som du kan smälta ner för skapa vapen.

Storyn - Kampanjen

Storyn i spelet är mycket bra, allt från NPC som följer med dig så du inte känner dig ensam till svåra val som förändrar spelets utgång. Storslagna strider i olika miljöer, karaktärer med bra voice acting. Och en äventyrlig story som tar dig till olika miljöer och platser som alla har sina egna typer av fiender.

NPC

Dark Messiah har två kvinnliga NPC som på olika sätt integrerar med dig under kampanjen, vilket får storyn att kännas mer levande och meningsfullt. Lite som Alyx i Half-life eller Elisabeth i Bioshock så är framförallt Leanna i Dark Messiah en karaktär som är där och håller dig i handen ibland, vilket ger en längtan att träffa denna NPC igen och att skydda den.

Multiplayer

Ett multiplayer-läge släpptes med spelet men där det charmiga med singleplayer-versionen av spelet inte gick att få med på ett bra sätt.
Kicken och fysiken funkade inte på samma sätt, skill-trädet var mycket tunnare. Det var som en skugga av det epsika mästerverket singleplayer-versionen var.

Dark Messiah of Might and Magic
5
Mästerligt
+
Spela om spelet
+
Combat systemet
+
Episka boss strider
+
Storyn
-
Små buggig fysik ibland
-
Multiplayer kunnde gjorts bättre
-
En uppföljare verkar inte troligt
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Att spontant skriva en recension jag inte visste jag ville skriva på ett av mina top spel genom tiderna var roligare än jag trodde!

Skribent

Vilken nostalgi asså, härlig recension! Fan vad kul jag haft med Dark Messiah. Har säkert lagt tiotals timmar bara på att göra is på marken för att försök få fienderna att ramla på olika sätt. Verkligen ett spel som förtjänar en tematisk uppföljare (eller flera) där man bygger vidare ännu mer på fysiken.

Moderator | Testpilot

Ett otroligt bra spel! Singleplayer är kul, och multiplayer likaså. Hade varit kul med någon remake


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Quake-konnässsör

Håller med, Dark Messiah är ett riktigt trevligt spel, gick under radarn för många tror jag. Spelet blir rätt svårt på högsta svårighetsgrad och man får använda sig av miljöns alla möjliga stup och fäller för att överlista fienderna.

Medlem

Trevlig recension!

Dark Messiah of Might and Magic är ett av mina favoritspel. Spelet har vissa skavanker men överlag har det åldrats riktigt bra och än idag har bland de mer tillfredställande stridssystemen i genren. Önska fler utvecklare hade inspereras av spelet och byggt vidare på den potential som finns.

Medlem

Fantastiskt spel som fler borde testa. Sparka fiender in i spikar och utför stup blir aldrig gammalt

Hade jag blivit miljardär så är detta ett spel jag hade sett till att det blir en remake på


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Alltid kul med recensioner av äldre spel, hatten av för dig! Flyter på hur bra som helst också även på moderna system tack vare den fantastiska source-motorn. Spelade det på release men är sugen på att påbörja en ny genomspelning igen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Men wow va kul att se flera som gillar Dark Messiah och läsa era kommentarer!!

En remake eller uppföljare hade varit dröm!

Skribent
Skrivet av almblad:

Håller med, Dark Messiah är ett riktigt trevligt spel, gick under radarn för många tror jag. Spelet blir rätt svårt på högsta svårighetsgrad och man får använda sig av miljöns alla möjliga stup och fäller för att överlista fienderna.

Var det inte rätt mycket hajp innan spelet släpptes? Jag minns jag läste i diverse speltidningar om stridssystemet och hur det skulle förändra striderna i RPG-spel. Sen när spelet släpptes visade det sig ju att spelet inte var något ren-odlat RPG utan mer actionbaserat.

Jag gillade spelet dock, sen kunde det bli lite löjligt med hur banorna var uppbyggda då det fanns spikar och sånt överallt helt ologiskt utplacerade för att man skulle sparka in fienderna i dem. Men det var ju roligt att använda terrängen också....så...:)


signatur

"Writer and Fighter"

Dark Messiah! Det är ett spel jag har varma minnen av. Minns att jag recenserade det för Gamereactor då det begav sig, googlade precis och tydligen gav jag det en sjua i betyg. Minns att striderna var riktigt spektakulära för sin tid, kanske borde spela om igen nångång...

Bra recension!

Medlem

Känner mig nostalgisk nu, ett spel som även jag hade väldigt kul med då det kom. Hade helt klart funnits utrymme för en uppföljare nu, alternativt expansion då det begav sig.

Medlem

Du har tre grejer som ger minus men ger ändå 5...?

Medlem
Skrivet av Loxus:

Du har tre grejer som ger minus men ger ändå 5...?

Helt korrekt! Har svårt att hitta negativa saker om detta spel men dem 3 minus jag kom på är minimala.

Buggig fysik ibland är inget som förstör, något jag gladligen accepterar för fysiken är så rolig att använda.
Multiplayer är egentligen bara en bonus på detta singeplayer spel.
Och att dem inte gjort någon uppföljare är lite som hl3 drömmen

Medlem

Jag tycker att det finns alldeles för lite tid för gammla spel. Så jag tycker att visst titta på några du är intresserad av på Youtube och verkar det jätte kul försök att spela dom. Men annars gör ett schema och går inte tiden ihop för nya spel just nu du vill spela. Lägg ner ett evighets spel man aldrig kan klara eller ett multiplayer spel som tar alldeles för mycket tid. Och fungerar inte det dra ner på film tittande mm. Sen borde ni ha lite tid till nya spel. Är med i en klan i ett mobil spel och det man måste göra 4 dagar i rad är att lägga ca30min på det. Och det är tydligen svårare att få över än vad man kan tro. Är man sjuk eller gör något en dag så kan man tydligen inte ens gå på toa och spela några matcher. Jag förstår varför vissa dör så snart dom blir 65 nu med den stressen dom måste uppleva i deras liv. Själv så har jag säkert runt 8 timmar att lägga på mobil spelet om jag måste om dagen........

Medlem

Vi spelade detta mycket på lan en gång i tiden och det var trevligt

Redaktör
Ponny

Ler med hela huvudet när jag läser! Ett spel jag faktiskt aldrig lirat, och nu tycker jag att jag är lite flängd som aldrig kört det. Men än är det inte försent!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Köpte det för någon tia på steam. Kommer spela genom det en vacker dag. När jag var yngre lirade jag det men har inget minne om jag spelat ut det.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Spelade demot när det kom ut men det var för högteknologiskt för min dåvarande dator så var ospelbart 😋
Kanske borde ge det en chans!

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Spelade demot när det kom ut men det var för högteknologiskt för min dåvarande dator så var ospelbart 😋
Kanske borde ge det en chans!

Samma här. Får se om ja har de i biblioteket.

Hade det på xbox 360.
Men såg att det var 75% rea på steam så skaffade det dit också för strax över 1 euro.

Medlem

Funkar kanon på Steam Deck också 👍

Medlem

Ser ju faktiskt fantastiskt ut med allt man kan göra än att bara hugga med svärd å skjuta pilar liksom

Medlem

verkligen ett klassiskt spel! bra recension


signatur

//monster

Medlem

Det här är ett spel som jag än idag ofta kommer att tänka på av någon anledning. Jag spelade aldrig klart det back in the day, men det kanske man skulle ta och göra något åt snart. Kul med recensioner av äldre spel.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Loxus:

Du har tre grejer som ger minus men ger ändå 5...?

Ett spel kan utan problem få 5/5 i ett betyg av någon men ändå ha några skavanker. Om ett 5/5, 10/10, eller 100/100 aldrig fick ha några fel skulle inget spel, film eller bok få det betyget.

Ofta betyder det bara att grunden och helhet är så otroligt stark, att de få skavanker som finns inte är så viktiga att lägga tanke på.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Episkt spel som fortfarande håller. Xana var min spel-crush på den tiden

Medlem

Kul recension!

Blev sugen på spelet, kanske köper och sätter mig vid datorn och spelar för en gångs skull. Just den roliga fysiken och sparken lockar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Mitt första spel på steam, ett konto jag inte längre har kvar

Medlem

Riktigt fin recension till ett av mina absoluta favoritspel i genren!

Medlem

Sjukt bra spel när det begav sig, kul att det håller än idag.

12
Skriv svar