Bad Company 2 kan släppas till Mac

Robot
Medlem
Bad Company 2 kan släppas till Mac

Men bygger inte Frostbite på DirectX API? Detta skulle väl innebära att motorn och spelet får skrivas om i stort sätt från scratch?

Medlem
Skrivet av Mahone:

Men bygger inte Frostbite på DirectX API? Detta skulle väl innebära att motorn och spelet får skrivas om i stort sätt från scratch?

Satt och funderade över det medan jag läste också... Men jag är ganska bortkommen på sånt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

de kanske emulerar DirectX?


signatur

Hellre fråga och se dum, än att inte fråga och förblir dum!

Medlem

jag sitter och funderar på hur dom har tänkt sig att en mac ska orka köra spelet på någolunda grafik

Medlem
Skrivet av Mahone:

Men bygger inte Frostbite på DirectX API? Detta skulle väl innebära att motorn och spelet får skrivas om i stort sätt från scratch?

Jag tror att Dice kör ett modulärt alternativ till rendreringssystem där de kan skriva olika rendrerare till olika system så som windows (dx 9c, 10, 11), xbox 360 som kör en variant på dx och PS3 som kör variant på OpenGL.

Så det skulle nog inte vara helt omöjligt att bygga en som fungerar på OSX.


signatur

Steam: wizzler

Medlem
Skrivet av wizzler:
Skrivet av Mahone:

Men bygger inte Frostbite på DirectX API? Detta skulle väl innebära att motorn och spelet får skrivas om i stort sätt från scratch?

Jag tror att Dice kör ett modulärt alternativ till rendreringssystem där de kan skriva olika rendrerare till olika system så som windows (dx 9c, 10, 11), xbox 360 som kör en variant på dx och PS3 som kör variant på OpenGL.

Så det skulle nog inte vara helt omöjligt att bygga en som fungerar på OSX.

Så är det med största sannolikhet. OpenGL skulle också fungera utmärkt då det finns bra stöd för det på Mac. Om de inte väljer OpenCL d.v.s. då endast nyare versioner av OSX stöds (10.6 tror jag?). Fördelen då är ju att de automatiskt sållar bort en del gammal hårdvara.

Lustigt vad mycket man kan gräva fram ur skallen. Har aldrig ägt en Mac ^o)

Fördelen med allt detta är ju att Linux-stödet kan bli bättre om OpenG/CL används istället för DX!

Medlem

Det största problemet är ju att det bara är Mac Pro som har ett vettigt grafikkort.


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Inaktiv

Njae, det finns fler Macar som har hyffsade grafikkort, om än inte de värsta.

Troligtvis handlar det om en Cider version, de flesta portningar är gjorda med hjälp av Transmegas Cider. Som med alla emuleringar blir det prestandaförlust, men de flesta portar funkar betydligt bättre än man tror.

Jag är mycket positiv!

Medlem

Omg, se till att det funkar på de plattformar spelet redan är släppt på innan ni börjar fundera på att expandera!!!

...ffs...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av wizzler:
Skrivet av Mahone:

Men bygger inte Frostbite på DirectX API? Detta skulle väl innebära att motorn och spelet får skrivas om i stort sätt från scratch?

Jag tror att Dice kör ett modulärt alternativ till rendreringssystem där de kan skriva olika rendrerare till olika system så som windows (dx 9c, 10, 11), xbox 360 som kör en variant på dx och PS3 som kör variant på OpenGL.

Så det skulle nog inte vara helt omöjligt att bygga en som fungerar på OSX.

Ja just ja, hade helt glömt bort att PS3 använder sig av OpenGL. Då blir de väl den varianten som blir till Mac, om nu detta stämmer.

Medlem

"Bad Company 2 KAN släppas till Mac"

Mycket kan hända! BC2 kan släppas på DS, BC2 kan släppas till mobiler, himlen kan bli grön eller aftonbladet kan bedriva vettig journalistik (även om det sista är en ytterst liten chans).

Snälla Fz, inga aftonbladetrubriker! Då åker adblocken på eller så blir det att söka sig till andra sidor

Medlem

Ni som gnäller om macens hårdvara är nog ute och cycklar i grunt vatten

här är PC spelarnas standard hårdvara definierad:
http://store.steampowered.com/hwsurvey

Kort och gott kan man säga:

10-15% är hardcore spelare (med saftiga riggar)
65-70% är average (alltså som motsvarar mac hårdvara)
10-15% har riktiga sunk burkar

Min iMac 27" har en i7 quad core + 8GB DDR3 minne samt ett ATI 4850 512MB

funkar helt fint till de flesta spel, speciellt när man tänker på att spelen har fastnat i x360/ps3:ans grafiska begränsade värld.

Kan köra alla moderna spel fin fint (i w7 bc) men snart när valve släpper steam för mac och bf bc2 kommer till mac så kan jag radera min w7 partition och slippa windows för resten av livet

Alla ni som klagar på att macen inte har de senaste sli-paketet bör betänka att ni tillhör en liten minoritet av nördar, de flesta spelar på konsol och nästan alla spel funkar prima på en bra konfig som min imac.

Om 3-5 år upgraderar man till den nya macen som då finns och så har man ännu fler spel att spela.

Det bästa är att man som osx användare slipper kostnaden för windows och de långa boot tiderna (20+ sec)

Medlem
Skrivet av Zpiritual:

"Bad Company 2 KAN släppas till Mac"

Mycket kan hända! BC2 kan släppas på DS, BC2 kan släppas till mobiler, himlen kan bli grön eller aftonbladet kan bedriva vettig journalistik (även om det sista är en ytterst liten chans).

Snälla Fz, inga aftonbladetrubriker! Då åker adblocken på eller så blir det att söka sig till andra sidor

håller med här, FZ har blivit en riktig "hänt i veckan" sen dom köptes upp

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Brutus2kk:
Skrivet av Zpiritual:

"Bad Company 2 KAN släppas till Mac"

Mycket kan hända! BC2 kan släppas på DS, BC2 kan släppas till mobiler, himlen kan bli grön eller aftonbladet kan bedriva vettig journalistik (även om det sista är en ytterst liten chans).

Snälla Fz, inga aftonbladetrubriker! Då åker adblocken på eller så blir det att söka sig till andra sidor

håller med här, FZ har blivit en riktig "hänt i veckan" sen dom köptes upp

Hur är detta en aftonbladetrubrik? Dice släppte både Battlefield 2 och 2142 till Mac och när den exekutiva producenten säger att de undersöker saken är "kan" ett ypperligt ord. Dessutom kommer det i samband med att Steam är på gång till plattformen och Bad Company 2 finns som bekant redan där. Jag tror snarare att det är just ordet "kan" som blivit så negativt laddat tack vare kvällspressen efter "du kan få cancer av chips", "du kan bli miljonär på att samla burkar" och så vidare. När de har använt det i högst otroliga sammanhang får det en helt annat mening, även i sammanhang när det används "rätt".


signatur
Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Omg, se till att det funkar på de plattformar spelet redan är släppt på innan ni börjar fundera på att expandera!!!

...ffs...

Vad ska det vara bra för? Produkten är ju färdig. Att folk bara kan ansluta till servrarna ibland och att clienten CTD:ar lite då och då får väl anses som acceptabla features?

Medlem
Skrivet av Brutus2kk:

här är PC spelarnas standard hårdvara definierad:
http://store.steampowered.com/hwsurvey

Kort och gott kan man säga:

10-15% är hardcore spelare (med saftiga riggar)
65-70% är average (alltså som motsvarar mac hårdvara)
10-15% har riktiga sunk burkar

10-15% har skaffat sig en kraftig burk för att de vill njuta av höga grafikinställningar i vackra spel.
65-70% har en mellandator, kanske på grund av pengar, kanske för att prestandan räcker för just dem.
10-15% har en dator i den lägre klassen, som dock kan räcka väldigt långt om man bara spelar t ex 1.6.

Det jag vill säga är att de med fetast hårdvara knappast är hardcorespelarna, utan snarare de i de två lägre grupperna.

Skrivet av Brutus2kk:

de flesta spelar på konsol

Beror på vad man menar med spela. Att dra igång Wii Fit nån gång om dan är enligt mig en helt annan typ av spelande än 3 timmar BF/CS om dan.

Edit: Sen är ju inte Steam representativt för hela världen.

+1 till spiken. Det finns dock vi som förstår också.

Medlem

JAAAAAA!!! äntligen slipper man gå till internet cafen och spädera pengar för att spela!!! hoppas hoppas!

Medlem

Jag skulle ju då kunna tillägga och säga att BC2 inte alls är färdig, Singleplayer kampanjen är helkass, scenarion triggas bara igång när du går till en viss gräns på banan, sitter man o väntar precis framför så händer ingenting alls. Dödar du några snubbar så vapen o sånt droppas och du springer på en autosave och dör efteråt.. så är allting som droppats precis innan helt borta, till och med vapnet du använde sist. I multiplayer så bör man tänka på att statsen du fixat fram på en server som sedan stängs av mitt under spelets gång så försvinner din stats direkt, inget är sparat, hände mej en gång.. gick upp en rank och fick den där defilibratorn för Medic, när servern stängdes ner o ja hoppa in på en annan server så var min senaste rank och så vidare borta.

Sedan kan Dice ju tänka lite bättre o använda sej av något annat än Punkbuster som bara är skit.

- True story.

Inaktiv
Skrivet av Emils:

I multiplayer så bör man tänka på att statsen du fixat fram på en server som sedan stängs av mitt under spelets gång så försvinner din stats direkt, inget är sparat, hände mej en gång.. gick upp en rank och fick den där defilibratorn för Medic, när servern stängdes ner o ja hoppa in på en annan server så var min senaste rank och så vidare borta.

Konstigt, varje gång jag åkt ut mitt under ett spel (och det har hänt många gånger nu) så förlorade jag ingenting. Dock så hände det en gång att när jag loggade in efter en disconnect så var alla mina stats resetade, men då var det bara att logga ut och in igen så var statsen som de skulle.

Men det kanske var jag som hade tur eller du som hade otur.:|


signatur

Spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det.

Medlem
Skrivet av Vapendragaren:
Skrivet av Emils:

I multiplayer så bör man tänka på att statsen du fixat fram på en server som sedan stängs av mitt under spelets gång så försvinner din stats direkt, inget är sparat, hände mej en gång.. gick upp en rank och fick den där defilibratorn för Medic, när servern stängdes ner o ja hoppa in på en annan server så var min senaste rank och så vidare borta.

Konstigt, varje gång jag åkt ut mitt under ett spel (och det har hänt många gånger nu) så förlorade jag ingenting. Dock så hände det en gång att när jag loggade in efter en disconnect så var alla mina stats resetade, men då var det bara att logga ut och in igen så var statsen som de skulle.

Men det kanske var jag som hade tur eller du som hade otur.:|

Joo, det är lite konstigt, det blir ju olika för alla situationer när spelet inte än är färdigställt och stabilt. Men statsen försvann efter att när vårt lag höll på att vinna och han som höll i servern var troligtvis på motståndarsidan och fegade ur eller så och la ner servern för att inte riskera att förlora eller nåt sånt så precis i slutet så la han ner den och då var allt kaputt. Man blir lite frustrerad när sånt händer - men sen påminner man sej själv om att det är ju bara ett spel så allt kan hända men en viss måtta få det vara iallafall, det ska ju vara spelbart åtminstone och inte bli kickad av PB för varje minut eller ha bara max typ 4 timmar per dag o spela pga. att EA servrarna går ner hela tiden och att man inte kan använda sej av Serverlistan, enbart Play now funktionen.

Medlem
Skrivet av spiken:
Skrivet av Brutus2kk:
Skrivet av Zpiritual:

"Bad Company 2 KAN släppas till Mac"

Mycket kan hända! BC2 kan släppas på DS, BC2 kan släppas till mobiler, himlen kan bli grön eller aftonbladet kan bedriva vettig journalistik (även om det sista är en ytterst liten chans).

Snälla Fz, inga aftonbladetrubriker! Då åker adblocken på eller så blir det att söka sig till andra sidor

håller med här, FZ har blivit en riktig "hänt i veckan" sen dom köptes upp

Hur är detta en aftonbladetrubrik? Dice släppte både Battlefield 2 och 2142 till Mac och när den exekutiva producenten säger att de undersöker saken är "kan" ett ypperligt ord. Dessutom kommer det i samband med att Steam är på gång till plattformen och Bad Company 2 finns som bekant redan där. Jag tror snarare att det är just ordet "kan" som blivit så negativt laddat tack vare kvällspressen efter "du kan få cancer av chips", "du kan bli miljonär på att samla burkar" och så vidare. När de har använt det i högst otroliga sammanhang får det en helt annat mening, även i sammanhang när det används "rätt".

Mycket god poäng. Att man blivit så genomsyrad av alla kvällspressrubriker och "journalistik".

*ryser*

[candle]*flame off*[/candle]

(För den här gången ^^)

Medlem

Kul att de börjar hända lite på spelfronten för Mac. Men jag fortsätter nog med min 360 när det gäller spelandet.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Vad har Apples kunder gjort för att förtjäna detta?

Skrivet av Zpiritual:
Skrivet av spiken:
Skrivet av Brutus2kk:
Skrivet av Zpiritual:

text

håller med här, FZ har blivit en riktig "hänt i veckan" sen dom köptes upp

text

Mycket god poäng. Att man blivit så genomsyrad av alla kvällspressrubriker och "journalistik".

*ryser*

[candle]*flame off*[/candle]

(För den här gången ^^)

Jag är rörd, ta mej tusan. En internetdiskussion med ett lyckligt slut! De växer inte på träd. :heart:

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Omg, se till att det funkar på de plattformar spelet redan är släppt på innan ni börjar fundera på att expandera!!!

...ffs...

Detta är precis det jag tänkte då jag läste nyheten.. Jag har inte kört spelet än men jag har sätt väldigt många som klagar på ingame affären och multiplayer

Medlem
Skrivet av Torandi:
Skrivet av CastorFiber:

Omg, se till att det funkar på de plattformar spelet redan är släppt på innan ni börjar fundera på att expandera!!!

...ffs...

Vad ska det vara bra för? Produkten är ju färdig. Att folk bara kan ansluta till servrarna ibland och att clienten CTD:ar lite då och då får väl anses som acceptabla features?

Nej, produkten är inte färdig och spelbarheten är långt ifrån acceptabel på PC.

Snabba exempel:
Det tar längre tid än jag orkar vänta att få upp servrar i serverbrowsern (lade ner vid 10 minuter tror jag) - Jag vet att man kan avbryta sökningen och ändå få resultat men... produkten är inte färdig.

Information kring servrar gäller inte eftersom informationen inte är realtid - man vet aldrig riktigt vad man klickar på.

Lägg upp servrarna du gillar i favs då? - Jag vill men det går inte, precis som att söka efter servrar så skapar "lägg till i favoriter" en oändlig väntcyckel... men ingenting i favs...

Det tar många minuter innan man kommer in på en server, en minut är för länge - här snackar vi massor.

Väl inne kan du nästan räkna med att bli kickad inom 30 sekunder, pga punkbuster keff.

OM du lyckas slippa PB-felet så är det kontakten till EA-servrarna som tappas bort, effekterna är desamma.

Lång historia kort, jag förbokade via steam och har varje dag försökt att spela spelet - jag tror jag har gått TRE hela matcher utan keff. TRE. Effektiv speltid, en timme kanske - tid framför serverbrowsern och kickmeddelanden, många långa arga timmar.

SÅ nej... produkten är inte färdig och de problem som finns är inte små då det inte går att spela annat än SP och låt oss vara ärliga... den delen är inte mycket att hänga i granen.

För att avsluta i en positiv anda dock så tror jag att detta kan bli ett riktigt bra MP-spel när det väl fungerar, den timmen det funkar är det roligt som en clown. Om man bara kan glömma sin ilska.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Torandi:
Skrivet av CastorFiber:

Omg, se till att det funkar på de plattformar spelet redan är släppt på innan ni börjar fundera på att expandera!!!

...ffs...

Vad ska det vara bra för? Produkten är ju färdig. Att folk bara kan ansluta till servrarna ibland och att clienten CTD:ar lite då och då får väl anses som acceptabla features?

Varför skriver du som om att alla har problem? Långt ifrån alla har problem, LÅNGT!!! Jag har inte fått varken CTD eller DC inte heller blivit kickad av PB, att söka servrar tar <30s. Om alla, eller äns många, hade haft problem hade det varit en jäkla fart på FZs, Swecs och BFHQs forum.

Då kan vi konstatera att din dator orsakar problem, så.. formatera kanske?

Medlem
Skrivet av Whip:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Torandi:
Skrivet av CastorFiber:

Omg, se till att det funkar på de plattformar spelet redan är släppt på innan ni börjar fundera på att expandera!!!

...ffs...

Vad ska det vara bra för? Produkten är ju färdig. Att folk bara kan ansluta till servrarna ibland och att clienten CTD:ar lite då och då får väl anses som acceptabla features?

Varför skriver du som om att alla har problem? Långt ifrån alla har problem, LÅNGT!!! Jag har inte fått varken CTD eller DC inte heller blivit kickad av PB, att söka servrar tar <30s. Om alla, eller äns många, hade haft problem hade det varit en jäkla fart på FZs, Swecs och BFHQs forum.

Då kan vi konstatera att din dator orsakar problem, så.. formatera kanske?

Det är ju, whip, långt ifrån så att jag är ensam om dessa fel - Jag anger dessutom inga fel som utvecklaren inte jobbar på, dvs jag hittar inte på. Det är dessutom så att vi är fem pers som brukade spela COD ihop, alla har vi köpt Battlefield och alla har vi samma problem.

Vi kanske skall formatera våra datorer?
(Mitt liv skulle vara mycket enklare om folk som bytt grafikkort själva slutade tro att de är dataingenjörer...)

Varför skulle du vara underrättad kring dessa problem om du inte upplever dem? Forumdiskussionerna pågår i utvecklarens forum och det saknas definitivt inte inlägg kring dessa problem här på fz.

Det är jättekul för dig att spelet fungerar för dig men för oss med problem hjälper tyvärr inte din spellycka - du blir ett bekymmer först när du tror att allt är bra bara för att det funkar för dig.

Let them eat cake, liksom...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Whip:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Torandi:
Skrivet av CastorFiber:

Omg, se till att det funkar på de plattformar spelet redan är släppt på innan ni börjar fundera på att expandera!!!

...ffs...

Vad ska det vara bra för? Produkten är ju färdig. Att folk bara kan ansluta till servrarna ibland och att clienten CTD:ar lite då och då får väl anses som acceptabla features?

Varför skriver du som om att alla har problem? Långt ifrån alla har problem, LÅNGT!!! Jag har inte fått varken CTD eller DC inte heller blivit kickad av PB, att söka servrar tar <30s. Om alla, eller äns många, hade haft problem hade det varit en jäkla fart på FZs, Swecs och BFHQs forum.

Då kan vi konstatera att din dator orsakar problem, så.. formatera kanske?

Det är ju, whip, långt ifrån så att jag är ensam om dessa fel - Jag anger dessutom inga fel som utvecklaren inte jobbar på, dvs jag hittar inte på. Det är dessutom så att vi är fem pers som brukade spela COD ihop, alla har vi köpt Battlefield och alla har vi samma problem.

Vi kanske skall formatera våra datorer?
(Mitt liv skulle vara mycket enklare om folk som bytt grafikkort själva slutade tro att de är dataingenjörer...)

Varför skulle du vara underrättad kring dessa problem om du inte upplever dem? Forumdiskussionerna pågår i utvecklarens forum och det saknas definitivt inte inlägg kring dessa problem här på fz.

Det är jättekul för dig att spelet fungerar för dig men för oss med problem hjälper tyvärr inte din spellycka - du blir ett bekymmer först när du tror att allt är bra bara för att det funkar för dig.

Let them eat cake, liksom...

Som sagt, du skrev att "man" har problem, "man". Skriv "jag" eller "jag och mina kompisar".

Formatera kan fixa ditt problem, eller hur?

För att jag läser forum?

Saknas inte inlägg, nej visst men det är fortfarande långt ifrån "många" som har problemen som du beskriver. Om man har varit med i tidigare BF-spel så vet man hur forumen ser ut när det inte funkar för "många".

Att du och dina 4 kompisar har problem ser jag som extrem otur.

Nej jag tror inte att allt funkar för alla för att det funkar för mig, har inte heller skrivit det. Däremot verkar du tro att alla har problem för att du har det om man tittar på ditt tidigare inlägg. Har inte heller påstått att du hittar på problemen.

12
Skriv svar