Varför skeppas spel utan New Game+ nu?

Medlem
Varför skeppas spel utan New Game+ nu?

Varför försvann New Game+ vid release? Wircher 3 släpptes 2015 och NG+ tillkom senare via en nedladdningsbar DLC. God of War Ragnarök ska få NG+ i första kvartalet 2023. The Callisto Protocol släpptes i november och ska få NG+ i början av 2023 också.

Varför fokuserar spelföretagen på att inte få med det direkt? Jag spelar gärna om spel om det finns omspelningsvärde, där just NG+ är ett sådant.

Släpps det försent finns risken att intresset för spelet för mig hunnit tyna bort. Tänker spelutvecklare tvärtom att om det släpps senare att spelet ska få nytt liv då igen?

Dead space-trilogin hade superbra NG+ läge som kom direkt vid release. Jag spelade om alla spelen flertal gånger.

Rarchet & Clank till PS2 är nog mina tidigaste minnen av spel som kom med läget direkt vid release och där det funkade ypperligt också.

Till God of War (2018) så innebar läget nya rustningar osv och visst, det kanske tar tid att fixa sånt inför spelets release men frågan kvarstår ändå för mig, varför ska det dröja månader?

Medlem

Det enda jag kan tänka mig är att det håller spelet vid liv längre. Ex så skrevs det om New Game+ till Ragnarök överallt när det utannonserades samt att det kommer att skrivas en massa när det väl släpps. Då blir spelet aktuellt igen.

Personligen tycker jag både och. Hade gärna velat ha det nu, i fallet Ragnarök, men samtidigt så ser jag framemot att få spela om det längre fram när man har fått en ordentlig paus.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kanske vill de få in lite feedback/data om hur folk spelar och uppfattar spelet innan de bygger vidare på det?
Känns som ett väldigt litet problem dock, ett par månader är inte för länge att vänta på mer innehåll, ett bra spel överlever den tiden utan tillägg.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Vad innebär New game+ ?
Tror aldrig jag har startat ett sånt game någonsin i ett spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Quake-konnässsör
Skrivet av Molotov:

Vad innebär New game+ ?
Tror aldrig jag har startat ett sånt game någonsin i ett spel

Man startar om från början, och du får oftast behålla majoriteten av utrustningen du har samlat ihop förutom nyckeldelar i spelet.

Ibland blir fienderna svårare när man kör new game+, då ihop med att din karaktär är också starkare.

Medlem

Tror aldrig jag startat ett new game+ i ett modernt spel, brukar vara rätt färdig med spelen när jag spelat ut dem. Undantag är spel där grind osv är själva spelet, exempelvis Diablo. Diablo 2s svårighetsnivåer kan väl ses som new game+, där man kör om hela spelet men kan fortsätta levla upp sin char och möta svårare fiender. Där älskar jag det, så lite oklart var jag landar i frågan.
Hade ju dock hellre sett att man kunde nå maxlevel under en genomkörning som blev svårare och svårare, så new game+ känns för mig som lite lat speldesign.

Medlem
Skrivet av almblad:

Man startar om från början, och du får oftast behålla majoriteten av utrustningen du har samlat ihop förutom nyckeldelar i spelet.

Ibland blir fienderna svårare när man kör new game+, då ihop med att din karaktär är också starkare.

Ok så i the witcher 3 tex om man klarat ut spelet så ist för att fortsätta med kvarglömda sidequests och märken på kartan så börjar man ett nytt game med samma gubbe som man precis klarade ut det med, om jag förstått rätt?

Kansle ska testa det ist för att jaga pluppar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Quake-konnässsör
Skrivet av Molotov:

Ok så i the witcher 3 tex om man klarat ut spelet så ist för att fortsätta med kvarglömda sidequests och märken på kartan så börjar man ett nytt game med samma gubbe som man precis klarade ut det med, om jag förstått rätt?

Kansle ska testa det ist för att jaga pluppar

Typ så yes, tror jag började om på ett new game plus precis innan varje expansion till Witcher 3 förut, så har klarat ut det tre gånger snart blir det väl en fjärde gång.

Vet inte om fienderna i Witcher blir så mycket svårare, alla gör det spelläget lite annorlunda. Men man avnjuter spelet på ett annat sätt ihop med New game plus.

I något av dark souls spelen så började jag om 20 eller 30 gånger exempelvis.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok så i the witcher 3 tex om man klarat ut spelet så ist för att fortsätta med kvarglömda sidequests och märken på kartan så börjar man ett nytt game med samma gubbe som man precis klarade ut det med, om jag förstått rätt?

Kansle ska testa det ist för att jaga pluppar

Det är i grova drag så det fungerar. Ofta blir fiender starkare och det läggs till bättre gear osv. Är dock osäker hur det är med Witcher 3.

I God of war 2018 så lades det till ny gear och ny valuta för att uppgradera saker till ytterligare nivåer. Perfekt för att spela om på den svåraste svårighetsgraden.

I Kena: Bridge of spirits så är fiender omplacerade och bossar har nya rörelsemönster. Riktigt bra och motiverar en omspelning.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr

Eftersom förhållandevis få spelare över huvud taget klarar spelen de köper misstänker jag att många inte anser att det är värt att lägga resurser på något en förväntat väldigt liten del av kundbasen kommer att se.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Eftersom förhållandevis få spelare över huvud taget klarar spelen de köper misstänker jag att många inte anser att det är värt att lägga resurser på något en förväntat väldigt liten del av kundbasen kommer att se.

Sant, den aspekten hade jag inte riktigt funderat på.

Intressanta svar av er andra också!

ZF
Medlem

Började inte detta när någon försökte sälja NG+ som DLC?

Efter det inte togs emot särskilt väl så försöker kanske en del försöker få det att likna en goodwill-grej istället. Och då kan det ju inte ingå från början..

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok så i the witcher 3 tex om man klarat ut spelet så ist för att fortsätta med kvarglömda sidequests och märken på kartan så börjar man ett nytt game med samma gubbe som man precis klarade ut det med, om jag förstått rätt?

Kansle ska testa det ist för att jaga pluppar

Yep. Man behåller alla skillpoints och grejer och fienden är starkare.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Eftersom förhållandevis få spelare över huvud taget klarar spelen de köper misstänker jag att många inte anser att det är värt att lägga resurser på något en förväntat väldigt liten del av kundbasen kommer att se.

Detta.

Det är många gånger rätt sorgligt att se hur många som inte ens spelar ut spelen. Detta kan man ju t.ex. på PS se via troféer. Många gånger är det mellan 30-60% som tycks ha klarat ut spelet. Det berättar kanske inte hela sanningen men det finns en tydlig trend även för spel som bara tar 10-20 timmar att varva.

ZF
Medlem
Skrivet av Knalle:

Detta.

Det är många gånger rätt sorgligt att se hur många som inte ens spelar ut spelen. Detta kan man ju t.ex. på PS se via troféer. Många gånger är det mellan 30-60% som tycks ha klarat ut spelet. Det berättar kanske inte hela sanningen men det finns en tydlig trend även för spel som bara tar 10-20 timmar att varva.

Nä % på troféerna säger inte nödvändigtvis (om någonsin) om man spelat klart det i vanlig mening.

Det finns möjligen fortfarande de som bara är en checklista för kapitlen, men det är rätt ovanligt även i spel som Walking dead som egentligen mest är en interaktiv serietidning.

Medlem
Skrivet av ZF:

Nä % på troféerna säger inte nödvändigtvis (om någonsin) om man spelat klart det i vanlig mening.

Det finns möjligen fortfarande de som bara är en checklista för kapitlen, men det är rätt ovanligt även i spel som Walking dead som egentligen mest är en interaktiv serietidning.

Tycker nästan alla spel med achivements har en eller flera för att klara ut sista nivån eller slutbossen då menar jag spel med en singleplayer kampanj.

Medlem
Skrivet av ZF:

Nä % på troféerna säger inte nödvändigtvis (om någonsin) om man spelat klart det i vanlig mening.

Det finns möjligen fortfarande de som bara är en checklista för kapitlen, men det är rätt ovanligt även i spel som Walking dead som egentligen mest är en interaktiv serietidning.

Jag var kanske lite otydlig - menade inte huruvida man hundraprocentat/tagit platinum utan jag syftar på att det i de flesta fallen finns en trofé man får när man klarat main quest/storyn.

Kan ge några exempel på statistik för PS4

RDR2 - 26,6%
The Last of Us Part II - 57,8%
Hades - 28,8%
Spider-Man - 49,8%
Ni No Kuni II - 35,1%
Alan Wake - 32,9%
God of War - 47,5%

Inaktiv

Personligen känner jag att det finns på tok för många spel/berättelser att ta del av för att nöta om samma igen, särskilt direkt efter att jag just gjort det.

Medlem

Tja, finns det en enda funktion som ingen, rent objektivt och undantagslöst, vid release har användning för torde det vara NG+. Hur snabbt därefter nyttan sen kommer kan ju skilja sig åt från person till person..

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Eftersom förhållandevis få spelare över huvud taget klarar spelen de köper misstänker jag att många inte anser att det är värt att lägga resurser på något en förväntat väldigt liten del av kundbasen kommer att se.

Där tror jag att du slog huvudet på spiken. För att dra det ännu längre såg jag för några år sedan statistik som visade på att hälften av alla inköpta spel på steam aldrig har startats. Det är ju såklart inte synonymt med att de aldrig kommer att startas. Men om snitt-back log:en är så stor förstår jag att NG+ inte är prioriterat.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Tja, finns det en enda funktion som ingen, rent objektivt och undantagslöst, vid release har användning för torde det vara NG+. Hur snabbt därefter nyttan sen kommer kan ju skilja sig åt från person till person..

Man kan tänka annorlunda när man spelar om man vet om att där finns ett NG+.

"Detta kan jag skippa nu, kan ta det vid nästa runda"


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tog mig igenom Red Dead 2, gillade det inte alls, sån plåga att behöva rida överallt och lyssna på nån som pratar hela tiden om nått som ingen bryr sig om och det går inte att ta bort.
Älskade ettan dock!
(kanske bara hade en bättre dag)

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Eftersom förhållandevis få spelare över huvud taget klarar spelen de köper misstänker jag att många inte anser att det är värt att lägga resurser på något en förväntat väldigt liten del av kundbasen kommer att se.

I dagens klimat i spelbranchen är det absolut så. Man släpper många spel ofärdiga för att man vill ha intäkterna så snabbt som möjligt samt att spel försenas i de fallen där publishers tillåter det. Då har man inte riktigt tid att lägga på ett NG+ läge om det inte redan finns med i designen från början. Sådana NG+ lägen brukar vara betydligt mer givande dessutom då de är mer integrerade. Tid är pengar i branschen då kostnaderna man har är främst lönekostnader.

Det finns dock en annan faktor. Man väljer medvetet att lägga ett NG+ läge som DLC som en del i post release marknadsförings planen. Dessa brukar oftast vara av enklare utförande eftersom huvudsyftet är att ge spelet publicitet för mer sales. Men inte alltid, finns även vissa DLC NG+ som man lagt väldigt mycket kärlek på.

NG+ som är mer integrerade brukar oftast vara kopplade till något form av viktningssystem. Man får mer fördelar i NG+ ju mer man genomfört i senaste genomspelningen. Har man bara skitit i allt sidocontent och kört mainstory så har man mycket mindre att hämta till nästa runda men det finns tillräckligt för att uppmuntra folk att köra igen och hämta det man missat. Populärast där är någon form av poängsystem där man kan låsa upp de fördelar man vill prioritera. Det är då ofta en mycket svårare svårighetsgrad inkluderad för att göra det meningsfullt. Det är det kanske inte om man är super OP från början av spelet och alla strider är över på två sekunder Dessa mer genomtänkta NG+ lägen som byggs från början innehåller ofta hela områden i spelvärlden som bara är tillgängliga i NG+. I vissa spel är dessa områden lika stora som hela huvuddelen av spelet.

Mindre genomtänkta NG+ lägen, oftast de som slängs på som DLC (men inte alltid), är oftast simplare. Som beskrivet tidigare så brukar det oftast vara att man får starta från början med de saker man hade sista playthrough men det är inget eller mycket litet i form av nytt content som gör det meningsfullt.

Sedan finns det spel som inte behöver NG+ lägen eftersom att replayability är en del av spelidén. Tex strategispel som Stellaris, roguelikes och liknande.

Exempel på hur ett NG+ läge kan se ut i ett icke linjärt spel. Vilket är mer ovanligt. Detta är Custom Gamestart i X4:Foundations. Kallas Budgeted game start där man tjänar in en "budget" av olika slag beroende på vad man gjort i sin senaste save som man sedan väljer att spendera för att få fördelar i nästa new game. Inklusive att man kan välja att storylines man klarat i saven även skall vara avklarade i nya spelet om man vill, att man börjar med olika standings till factions i spelet osv. Väldigt mycket man kan vrida på, som visas i videon, vid sidan av vilka tillgångar man har när man startar.

Budgeted är balanserat efter spelet så man får fortfarande achievements och har tillgång till online metaverse delen (typ som dark souls indirekta spelar integrering). Man kan även köra utan budget men då får man Inte tillgång till metaverse och får inte achievements. Icke budgeted custom gamestarts kan inte användas som bas för en budgeted custonm gamestart i framtiden.

1
Skriv svar