Elden Ring - överlägset mest hyllat 2022 av kritiker och spelare

Robot
Elden Ring - överlägset mest hyllat 2022 av kritiker och spelare
Inaktiv

Konceptet med svåra bossar är tilltalande i en tid där allting annars strömlinjeformas för att alla ska kunna få en medalj.
Kontrasten till Ragnarök där folk blev skogstokiga över hur spelet berättade för dem hur de skulle lösa uppgifter på ett övertydligt sätt.

Inte för att Ragnarök var ovanligt lätt men hardcore är tilltalande i en värld där man snart ska ha hjälpmedel och förklaringar för att torka röven.

Med det sagt tycker jag Elden ring tyvärr blev en rull simulator. Rulla. Rulla. Rulla. Och lite mer rulla. Att de inte lagt till ett nytt gameplay element förvånar mig. För mig blev det alldeles för enformigt, förutsägbart och till sist faktiskt tråkigt.
Hoppas på mer variation till uppföljaren

Medlem

Elden ring är bara för bra ett spel som alla bör testa åtminstone, om man är en gamer.

Medlem

Själv tyckte jag att såväl GoW:R som Elden Ring och Horizon: Forbidden West var alldeles för lika sina föregångare för att vara upphetsande. Den spontana känslan är att kreativiteten och nytänket inom spelvärlden stagnerat en del, precis som den sedan ett tag tillbaka gjort även i filmvärlden.

Medlem

Är besviken på PS5 utgåvan med ostabil fps och flimmrande bild

Medlem

Elden Ring kommer att spelas i många år och inte glömmas bort.

Kör fortfarande Darksouls 1 ibland.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Konceptet med svåra bossar är tilltalande i en tid där allting annars strömlinjeformas för att alla ska kunna få en medalj.
Kontrasten till Ragnarök där folk blev skogstokiga över hur spelet berättade för dem hur de skulle lösa uppgifter på ett övertydligt sätt.

Inte för att Ragnarök var ovanligt lätt men hardcore är tilltalande i en värld där man snart ska ha hjälpmedel och förklaringar för att torka röven.

Med det sagt tycker jag Elden ring tyvärr blev en rull simulator. Rulla. Rulla. Rulla. Och lite mer rulla. Att de inte lagt till ett nytt gameplay element förvånar mig. För mig blev det alldeles för enformigt, förutsägbart och till sist faktiskt tråkigt.
Hoppas på mer variation till uppföljaren

Rätta mig om jag har fel men både guard counters och jump attacks väl nya sätt att spela souls spel?

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Rätta mig om jag har fel men både guard counters och jump attacks väl nya sätt att spela souls spel?

Rätta mig om jag har fel men är inte Sekiro ett soulsspel? Där finns både jump attack och counters/parry. Samma sak i Bloodborne?

Medlem
Skrivet av noreason:

Rätta mig om jag har fel men är inte Sekiro ett soulsspel? Där finns både jump attack och counters/parry. Samma sak i Bloodborne?

Skulle inte kalla sekiro ett souls spel. Det är definitivt ett souls-like men är väldigt annorlunda jämfört med resterande From Soft titlar. Skulle klassa Demon's souls, Dark souls 1-3 och Elden Ring för souls spel, dock gränsfall när det gäller Elden Ring

Medlem

Gratulerar till båda spelutvecklare! Personligen har jag precis spelat klart Ragnarök och det var en av de bästa spelupplevelserna i mitt liv!

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Med det sagt tycker jag Elden ring tyvärr blev en rull simulator. Rulla. Rulla. Rulla. Och lite mer rulla. Att de inte lagt till ett nytt gameplay element förvånar mig. För mig blev det alldeles för enformigt, förutsägbart och till sist faktiskt tråkigt.
Hoppas på mer variation till uppföljaren

Tycker snarare det låter som att DU spelar på ett väldigt tråkigt sätt? Finns gott om variation i Elden ring. Både när det gäller builds, men även sättet du slåss på inom en build. Att du väljer att ta dig an alla bossar/fiender på ett och samma sätt är knappast utvecklarens fel.

Medlem

Aldrig gillat Darksouls eller Bloodborne så kommer nog inte gilla Elden Ring heller. Men kanske testar i framtiden...

Medlem

Det enda souls spelet jag har karat. Är på andra genom spelningen nu riktigt grymt spel. Men tycker fortfarande att God of War Ragnarök är bättre 😆

Medlem
Skrivet av noreason:

Rätta mig om jag har fel men är inte Sekiro ett soulsspel? Där finns både jump attack och counters/parry. Samma sak i Bloodborne?

Bloodborne kan man inte hoppa i.

Det är i Sekiro det introducerades att kunna hoppa och Elden Ring följde efter. Samma sak med ducka/smyga går bara i Sekiro och Elden ring.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

För mig var Elden Ring nästan revolutionerande i hur det bara kastade ut mig i världen med nästan ingen förklaring till hur jag spelar, vad jag ska göra och vad spelet går ut på. Jag älskade det. Det bidrog så mycket till känslan av mystik och utsatthet i början. Påminde mig mycket om spelen från när jag var liten, så som Quake t.ex., där man också bara blir utkastad i en värld utan någon som helst förklaring eller bakgrund.

Medlem
Skrivet av lonian:

Bloodborne kan man inte hoppa i.

Det är i Sekiro det introducerades att kunna hoppa och Elden Ring följde efter. Samma sak med ducka/smyga går bara i Sekiro och Elden ring.

Visst kan man väl hoppa i Bloodborne?

Jag minns att det mest var något jag gjorde av misstag ibland.

Medlem
Skrivet av Whisp:

För mig var Elden Ring nästan revolutionerande i hur det bara kastade ut mig i världen med nästan ingen förklaring till hur jag spelar, vad jag ska göra och vad spelet går ut på. Jag älskade det. Det bidrog så mycket till känslan av mystik och utsatthet i början. Påminde mig mycket om spelen från när jag var liten, så som Quake t.ex., där man också bara blir utkastad i en värld utan någon som helst förklaring eller bakgrund.

+1 och det mitt första FromSoftware spel! Jag spelar sällan ut spel, men Elden Ring fick mig att spela ut hela. Svårt var det stundtals, men så värt det..

Medlem
Skrivet av Margy:

Visst kan man väl hoppa i Bloodborne?

Jag minns att det mest var något jag gjorde av misstag ibland.

Man kan hoppa i alla "soulslike" spel från from soft sedan DS1 och frammåt. Dock är hopp funktionen mycket smidigare och mer användbar i sekiro och Elden Ring, de spelen har ju en mer standard hoppfunktion jämfört med de äldre där det är mer av en run jump funktion som kräver att du redan sprintar innan du kan hoppa

Medlem

Grattis till Elden Ring! 🎊

Båda två är asbra lir, två att de bästa spel som har gjorts.

På helt olika sätt.

Storyn och karaktärerna i Gow kommer att hänga med mig resten av livet likt världen, atmosfären och känslan av hopplöshet och slutligen seger från Elden Ring kommer att göra.

Hade varit intressant om Gow hade släppts i februari och Elden i november och hur det hade påverkat fördelningen av utmärkelser. Tror att sådant spelar en roll. Folk var väl rätt svältfödda på bra spel när Elden Ring släpptes? Efter alla uppskjutningar och skit under pandemin?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Roligt och välförtjänt att se Immortality på tredje plats av alla goty spelen med

1
Skriv svar