Nostalgimys (och rys!) åt SVT-program om de "farliga våldsspelen"

Redaktör
Ponny
Nostalgimys (och rys!) åt SVT-program om de "farliga våldsspelen"

Moralpaniken kring spel under framför allt 1980-talet var inte att leka med. Inte frisyrerna heller. Bäggedera får vi STARKA inslag av i det här SVT-programmet från 1988. Det är fyllt med oroliga föräldrar, en tysk forskare som heter Ole Breitenstein, andra forskare, politiker och kids (som helst vill spela ifred).

Programmet, Pedagogiska magasinet, talar om en barnkultur som håller på att gå förlorad i och med spelen, och då framför allt "ACTIONSPELEN". En stackars mor utbrister: "Men det här att sitta ensam i ett rum och bara stirra på en skärm... det tycker jag är jobbigt". (Typ som hon gör med tv:n?). Redan hallåan inleder med att ondgöra sig om spelen som handlar om att skjuta ner, hugga av huvuden, etcetera. Kort sagt: ett fantastiskt tidsdokument från 1988.

Fokus ligger på Commodore 64 och då framför allt våldsamma spel som Rambo och Barbarian. Till min stora glädje dyker också He-Man upp.

Creddas den som creddas bör: @waeress tipsade om klippet i nyhetstråden.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

Barbarian asså. Kommer ihåg hur jag och polaren Niklas blev helt till oss när vi upptäckte att man kunde hugga huvudet av motståndaren. Hade även massor av Garbage Pail Kids-kort som jag fick av brorsan. Tyvärr upptäckte jag att de även var klistermärken och sabbade alla genom att klistra dem på min byrå.

Redaktör
Skrivet av Jonny Myrén:

Barbarian asså. Kommer ihåg hur jag och polaren Niklas blev helt till oss när vi upptäckte att man kunde hugga huvudet av motståndaren. Hade även massor av Garbage Pail Kids-kort som jag fick av brorsan. Tyvärr upptäckte jag att de även var klistermärken och sabbade alla genom att klistra dem på min byrå.

Allt är ACTIONSPELENS fel!

Barbarian var riktigt kul! Kanske mest pga halshuggandet.


signatur
Medlem

Orkade inte kolla på hela men av debatten som förs i programmet så är jag glad över att jag är född -89 och missade hela denna moralpanik (även om den till viss del höll i sig genom min mor långt upp i tonåren).


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Redaktör

Rackarns att man lagt så mycket pengar på datorer genom åren istället för att se Rapport på 40 cm avstånd från färg-tv:n tre kvällar i rad!


signatur
Medlem

Håller typ med dom, men ska man stirra på en skärm som alla gör nu så kan man lika gärna gibba lite


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag dör!! Är 85a själv ❤️👌

Medlem

Jag är född 1983 och halshugger folk hiten o diten i min vardag mest varje dag pga Barbarian. Är jag ensam? 🤣😅

Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Jag är född 1983 och halshugger folk hiten o diten i min vardag mest varje dag pga Barbarian. Är jag ensam? 🤣😅

Inte ensam... Ensam kvar


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

En nyfiken fråga som jag kom att tänka på när jag reflekterade lite över ämnet: hur många som hänger här är fullt med på grejer som, tja, de senaste Tiktok-trenderna? Och tycker det är något spännande/kul/utvecklande och inte cringe/onödigt/dumt eller rentav skadligt för individ och/eller samhälle?

Det känns som att det är en del av grejen med att bli äldre (och att det inte direkt är något nytt), någonstans tappar man fotfästet i den senaste samhälleliga utvecklingen och vad yngre generationer upplever är framtiden. Det är alltid lätt att vara efterklok vad gäller utveckling, men det gäller att komma ihåg att en del grejer (oavsett om det är sysselsättningar, prylar, jargong/beteenden eller något annat) som setts som helt okej/acceptabla/gynnsamma kanske idag inte gör det, och vice versa.

Vi skrattar ibland åt generationerna ovanför oss, och vi kommer sannolikt bli skrattade åt av generationer under oss.
Men visst, lite roande är det att kika i backspegeln ibland. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

En nyfiken fråga som jag kom att tänka på när jag reflekterade lite över ämnet: hur många som hänger här är fullt med på grejer som, tja, de senaste Tiktok-trenderna? Och tycker det är något spännande/kul/utvecklande och inte cringe/onödigt/dumt eller rentav skadligt för individ och/eller samhälle?

Det känns som att det är en del av grejen med att bli äldre (och att det inte direkt är något nytt), någonstans tappar man fotfästet i den senaste samhälleliga utvecklingen och vad yngre generationer upplever är framtiden. Det är alltid lätt att vara efterklok vad gäller utveckling, men det gäller att komma ihåg att en del grejer (oavsett om det är sysselsättningar, prylar, jargong/beteenden eller något annat) som setts som helt okej/acceptabla/gynnsamma kanske idag inte gör det, och vice versa.

Vi skrattar ibland åt generationerna ovanför oss, och vi kommer sannolikt bli skrattade åt av generationer under oss.
Men visst, lite roande är det att kika i backspegeln ibland. ^^

MKT bra reflektion. Tack

Medlem

Haha "Något mer använbart kan jag inte se, ja möjligen då spela spel"

En blivande gamer


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Fragtjuv

Den var rolig att se och dessutom erbjuder den youtube-kanalen en hel del annat underhållande material.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Påminner om videovåldsdebatten som härjade kring framförallt skräckfilmer under samma årtionde under Studio S (som senare blev namnet på bolaget som numera släpper oklippta versioner av gammal skräck- och genrefilm på DVD och Blu-ray)!

Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Jag är född 1983 och halshugger folk hiten o diten i min vardag mest varje dag pga Barbarian. Är jag ensam? 🤣😅

Nej du är inte ensam men jag lärde mig hantverket i Moon Stone.

Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Jag är född 1983 och halshugger folk hiten o diten i min vardag mest varje dag pga Barbarian. Är jag ensam? 🤣😅

Född ´89 och blev väl seriemördare av att spela GTA och Postal-spelen antar jag!

Skrivet av PeTTs0n:

En nyfiken fråga som jag kom att tänka på när jag reflekterade lite över ämnet: hur många som hänger här är fullt med på grejer som, tja, de senaste Tiktok-trenderna? Och tycker det är något spännande/kul/utvecklande och inte cringe/onödigt/dumt eller rentav skadligt för individ och/eller samhälle?

Det känns som att det är en del av grejen med att bli äldre (och att det inte direkt är något nytt), någonstans tappar man fotfästet i den senaste samhälleliga utvecklingen och vad yngre generationer upplever är framtiden. Det är alltid lätt att vara efterklok vad gäller utveckling, men det gäller att komma ihåg att en del grejer (oavsett om det är sysselsättningar, prylar, jargong/beteenden eller något annat) som setts som helt okej/acceptabla/gynnsamma kanske idag inte gör det, och vice versa.

Vi skrattar ibland åt generationerna ovanför oss, och vi kommer sannolikt bli skrattade åt av generationer under oss.
Men visst, lite roande är det att kika i backspegeln ibland. ^^

Varje generation har väl haft sin "grej" där äldre snäser åt de yngre och anser dem bli förstörda av kulturella ting.
Telefonen skulle ju få yngre att sluta prata med sina föräldrar och istället upphäva kärnfamiljen. Vinylen var djävulens påfund och sätt att kommunicera med mänskligheten för att ta över ungas hjärnor och få dem att följa satanismen istället för Gud. Sen har vi ju videovåldet (som jag var inne på inlägget ovan) och "dataspelsvåldet" som en kraft som ansetts få unga att bli våldsamma och rentutav mordiska (skolmassakers i USA har beskyllts för att förövarna hade spelet GTA hemma t.ex.) men det är också kulturyttringar som blivit mer och mer accepterade i samhället i majoriteten utav åldersgrupper - precis som telefonen (även om den blivit utbytt mot mobilen i allt högre utsträckning) och vinylen (som visserligen fått en välförtjänt renässans men alltmer blivit ersatt av streaming) är ohotade inslag i samhället idag. Men vet inte om det är jämförbart med t.ex. Tiktok då även om det kan uppfattas som "cringe" inte blir lika hårt bespottat och anses korrumpera mänskligheten på samma sätt som tidigare. För även om folk är trötta på att behöva extra länge på sitt kaffe för att baristan ska göra något Tiktok-inlägg först så använder kritiker samma plattform för att ironisera över dessa fenomen - och de används över generationsgränser så inte många äldre som ser ned på det på samma sätt. Tror istället det har att göra med sekulariseringen utav samhället, vi är mer rationella än att beskylla sådant vi inte gillar med att det är djävulens påfund och att det korrumperar yngre och drar dem längre ifrån Gud. Helt enkelt för att vi inte bryr oss om att vara Guds barn hela tiden eller räds att hamna i helvetet som förut. Så när folk tittar tillbaka på vår tid och Tiktok-danser kanske de kommer skratta åt det, men inte se oss försöka förbjuda det i patetisk moralpanik som med musiken, filmen och tv-spelen. Det är väl, som tur är, skillnaden.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Rackarns att man lagt så mycket pengar på datorer genom åren istället för att se Rapport på 40 cm avstånd från färg-tv:n tre kvällar i rad!

Som barn hade man nog sjukt bra syn egentligen, då man låg i en sackosäck på 7 meters avstånd och spelade på 26 tum

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Varje generation har väl haft sin "grej" där äldre snäser åt de yngre och anser dem bli förstörda av kulturella ting.
Telefonen skulle ju få yngre att sluta prata med sina föräldrar och istället upphäva kärnfamiljen. Vinylen var djävulens påfund och sätt att kommunicera med mänskligheten för att ta över ungas hjärnor och få dem att följa satanismen istället för Gud. Sen har vi ju videovåldet (som jag var inne på inlägget ovan) och "dataspelsvåldet" som en kraft som ansetts få unga att bli våldsamma och rentutav mordiska (skolmassakers i USA har beskyllts för att förövarna hade spelet GTA hemma t.ex.) men det är också kulturyttringar som blivit mer och mer accepterade i samhället i majoriteten utav åldersgrupper - precis som telefonen (även om den blivit utbytt mot mobilen i allt högre utsträckning) och vinylen (som visserligen fått en välförtjänt renässans men alltmer blivit ersatt av streaming) är ohotade inslag i samhället idag. Men vet inte om det är jämförbart med t.ex. Tiktok då även om det kan uppfattas som "cringe" inte blir lika hårt bespottat och anses korrumpera mänskligheten på samma sätt som tidigare. För även om folk är trötta på att behöva extra länge på sitt kaffe för att baristan ska göra något Tiktok-inlägg först så använder kritiker samma plattform för att ironisera över dessa fenomen - och de används över generationsgränser så inte många äldre som ser ned på det på samma sätt. Tror istället det har att göra med sekulariseringen utav samhället, vi är mer rationella än att beskylla sådant vi inte gillar med att det är djävulens påfund och att det korrumperar yngre och drar dem längre ifrån Gud. Helt enkelt för att vi inte bryr oss om att vara Guds barn hela tiden eller räds att hamna i helvetet som förut. Så när folk tittar tillbaka på vår tid och Tiktok-danser kanske de kommer skratta åt det, men inte se oss försöka förbjuda det i patetisk moralpanik som med musiken, filmen och tv-spelen. Det är väl, som tur är, skillnaden.

Ptja, det finns ju exempel på hur dagens spridning och konsumtion av sociala medier kanske inte leder till särskilt hälsosamma grejer också. (Bara den grejen fick ju faktiskt en del utrymme i media.)
Finns en rad andra utmaningar och liknande på senare tid som, med rätta, orsakat oro - inte minst innan det är klarlagt hur utbrett fenomenen är, och vad riskerna faktiskt är i stort så väl som smått. Aspekter som kan vara svåra att bedöma annat än i efterhand.

Sen vad man skyller på, well, det kan säkerligen variera - från frånvarande/bristande föräldrar (något som jag personligen hör skyllas på ganska ofta i dag, ungefär vad det än gäller i barn och ungdomars beteende), till brist på religiös övertygelse, eller vad det nu än må vara.

Återigen, jag tror fortfarande fenomenet varken är nytt eller flyktigt - det är ju inte som att reportern i TV-inslaget ovan säger att datorer tveklöst ska förbjudas och/eller brännas på bål, utan denne uttrycker mest sin oförståelse och avsmak gällande fenomenet persondatorns intåg. Precis som det finns saker i samhället idag som vi som är lite yngre (men inte längre tillhör den yngsta medvetna generationen) säkerligen fnyser åt/inte förstår. Eller åtminstone sannolikt kommer göra det inom en kanske inte alltför avlägsen framtid. Sen exakt vad det är och hur vi uttrycker åsikterna kring det... även det kan säkert skilja. Lite svårt för reportern att spy galla på Facebook/FZ/övriga forum (vilket hade varit lite ironiskt, iofs), som vi har möjlighet att göra idag.

Som ett ganska aktuellt exempel räcker det att nämna ordet "woke" för att många i dag ska gå i spinn (finns en rad exempel på forumet här där högafflarna fort åker fram, exempelvis), trots att det i sig är en ganska abstrakt term egentligen. Det kanske är vår generations "videovåld"? Det som förstör samhället, dagens ungdom och allt däremellan och säkerligen lite till?
DISCLAIMER: Det här bör inte urarta i en diskussion där termerna jämförs eller där vi snöar in på den senare, utan det var mer en reflektion kring att det finns ämnen även idag som får folk att bryta ut i ramaskri, trots att det kanske inte direkt finns någon mer objektivt bevisad skadlig effekt på individ och/eller samhälle. Upprördheten där kanske är ett exempel på vad generationerna under oss skrattar åt om 20-30 år? Saker kanske klumpas ihop och blir mer grumliga allt eftersom åren går dessutom, precis som videovåld, spelvåld, hårdrock, rollspel (som D&D) etc. lätt hamnar i samma hörn när man diskuterar moralpanik på 80-talet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Redaktör
Ponny
Skrivet av joelthor100:

Den var rolig att se och dessutom erbjuder den youtube-kanalen en hel del annat underhållande material.

Starkt medhåll. Rosa Mannen levererar saker man inte visste att man saknade.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Skrivet av Majoren:

Som barn hade man nog sjukt bra syn egentligen, då man låg i en sackosäck på 7 meters avstånd och spelade på 26 tum

Ja!

(Och skriv större tack!)


signatur
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Jag är född 1983 och halshugger folk hiten o diten i min vardag mest varje dag pga Barbarian. Är jag ensam? 🤣😅

Född 1983 också och dräper minst ett par stycken om dagen för att tillfredsställa min blodhunger, allt på grund av Moonstone och Persian Gulf Inferno.

Jobbigt men vad gör man...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Sex games C-64!

Medlem

TV-spelen kom: Dom våldsamma TV-spelen kommer fördärva våra barns hjärnor!
Kassettbanden kom: Den våldsamma amerikanska skräpmusiken kommer fördärva våra barns hjärnor!
VHS kom: Dom våldsamma filmerna kommer fördärva våra barns hjärnor!
CD och DVD kom: Dom våldsamma datorspelen kommer fördärva våra barns hjärnor!

Det måste vara ett under att vi inte är en bunt massmördare allihop, som alla sitter och spelar dom där dödsknarkarspelen som är så farliga.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Det vore kul med någon slags uppföljning på de här klippen... Att nån letar upp de här personerna igen och typ kör en recap så här ~35 år senare.

Skribent

Jag minns inte att jag upplevde någon större hysteri kring just spelvåld när jag var liten. När Power Rangers kom tog det dock hus i helvete eftersom vi sprang runt och låtsasmisshandlade varandra i grannskapet

Medlem

Vilket spel syftar hon på när hon pratar om att våldta för att få poäng? Kan tänka mig att det säkert fanns mindre kända titlar som gick ut på detta men kan någon nämna en "mainstream" titel där detta var målet? 🤔 Har dom medverkande i detta reportage gjort någon som helst efterforskning eller går dom på magkänsla rakt igenom?😅

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ptja, det finns ju exempel på hur dagens spridning och konsumtion av sociala medier kanske inte leder till särskilt hälsosamma grejer också. (Bara den grejen fick ju faktiskt en del utrymme i media.)
Finns en rad andra utmaningar och liknande på senare tid som, med rätta, orsakat oro - inte minst innan det är klarlagt hur utbrett fenomenen är, och vad riskerna faktiskt är i stort så väl som smått. Aspekter som kan vara svåra att bedöma annat än i efterhand.

Haha ja, om något så får det en ju att tycka "dagens unga" är rätt hjärndöda jämfört med förut att de blev det på grund av musik/filmer/tv-spel så någon poäng har du väl i allt det. Men tycker ändå det har blivit mer sakligt och mindre moraliserande (t.ex. filmas och skrattas personer som spelar Pokémon Go och går ned i dammar eller går in i lyktstolpar åt istället för att tycka spelet fördärvar samhället), även om det såklart fortfarande finns de som står med högafflarna redo.

Geeks Gaming

Ah, underbara 80-tal.
Kul att se så många gamla lir man själv satt och nötte.
Barbarian var en klassiker som fick föräldrarna att bli lite skeptiska.
Personligen så hade vi ingen moralpanik hemma bortsett ifrån att tiden man satt var begränsad.

Blev även lite imponerad över att där faktiskt fanns en viss distans till det hela i viss mån och inte uteslutande ramaskri efter facklor och högafflar

Medlem
Skrivet av svampfan:

Vilket spel syftar hon på när hon pratar om att våldta för att få poäng? Kan tänka mig att det säkert fanns mindre kända titlar som gick ut på detta men kan någon nämna en "mainstream" titel där detta var målet? 🤔 Har dom medverkande i detta reportage gjort någon som helst efterforskning eller går dom på magkänsla rakt igenom?😅

Det är nog det ökända spelet Custer's Revenge som släpptes 1982.

12
Skriv svar