Släng ut Windows 7 och 8 - supporten har upphört

Robot
Släng ut Windows 7 och 8 - supporten har upphört
Medlem

=(


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

ja på tiden kanske.

Medlem

Windows 7 är gammalt och slött numera och det finns väl ingen som helst anledning att köra äldre än 10?

Medlem

De flesta här har antagligen inte Win 7 eller 8 längre, men ifall ni har nära och kära med föråldrade datorer kan man fortfarande uppgradera till Windows 10 gratis och lagligt. Har gjort det på ett flertal maskiner genom åren, och det funkade senast i höstas.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag hoppas på att Linux i och med Valves push med Steam Deck o.s.v. äntligen ska få ett ordentligt fäste bland gamers. Att slippa allt fuffens med Windows är himla skönt.

Geeks Gaming

Skulle aldrig falla mig in att köra äldre än 10 idag. Har både 7 och 8.1 på jobbet. Så fruktansvärt segt i allt. Och inte bara för de är äldre datorer.
Överväger dock en ominstallation på vanliga datorn och gå över till 11 om dom fixat alla problem som varit.

Medlem

Finns en del företags datorer som måste använda sig av vissa windows system för att deras specifika program ska fungera.

Vet att det finns sjukhus datorer för MRI (tror jag) som använder sig av windows 95 eller något sådant och kan inte använda någon annat. Skulle gissa på att det finns fler liknande exempel.

Medlem
Skrivet av Corewin:

Finns en del företags datorer som måste använda sig av vissa windows system för att deras specifika program ska fungera.

Vet att det finns sjukhus datorer för MRI (tror jag) som använder sig av windows 95 eller något sådant och kan inte använda någon annat. Skulle gissa på att det finns fler liknande exempel.

Jag tvivlar dock på att de datorerna är anslutna till internet, och då är det ju struntsamma.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Jag tvivlar dock på att de datorerna är anslutna till internet, och då är det ju struntsamma.

Stämmer bra, så är det inom vår region. Inget under Win 11 (och några patchar in) får vara ansluten till nätverket. Men visst används det fortfarande. Win 7 är vanligast

Medlem

Grymt nöjd med Windows 11, förstår inte varför folk envisas med att sitta på äldre OS om man inte måste.
Men Microsoft behöver lite konkurrens, hoppas att Steam får fart på Linux. Den dagen en Linux dist har samma eller bättre prestanda och det stöd som Windows har för spel installerar jag gärna Linux på min speldator.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av neocon:

Jag hoppas på att Linux i och med Valves push med Steam Deck o.s.v. äntligen ska få ett ordentligt fäste bland gamers. Att slippa allt fuffens med Windows är himla skönt.

Tror det fortfarande är en bra bit dit.
Linux i all ära, men användarvänligheten är fortfarande en uppförsbacke i olika Linux-Distros.

Medlem
Skrivet av Corewin:

Finns en del företags datorer som måste använda sig av vissa windows system för att deras specifika program ska fungera.

Vet att det finns sjukhus datorer för MRI (tror jag) som använder sig av windows 95 eller något sådant och kan inte använda någon annat. Skulle gissa på att det finns fler liknande exempel.

Råkade ut för för en liknande grej ~10 år sedan. Ett program som fortfarande användes på jobbet var ett gammalt 16-bit program till Windows 3.x som 32-bit Windows XP kunde köra, men när datorerna bytte till 64-bit Windows 7 så var det kört. Så en dator med XP fick stå i skrivarrummet. Vet inte hur det blev sedan, slutade där strax efteråt.

Medlem

Synd! Windows 7 är tio gånger bättre än Windows 10 och 11.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

De flesta här har antagligen inte Win 7 eller 8 längre, men ifall ni har nära och kära med föråldrade datorer kan man fortfarande uppgradera till Windows 10 gratis och lagligt. Har gjort det på ett flertal maskiner genom åren, och det funkade senast i höstas.

Jag använde en windows 7 licens när jag installerade windows 11 på en av mina jobb vms, gick hur fint som helst. Det var i november, så det lär nog funka fint fortfarande.

Medlem
Skrivet av MadMartigaN:

Grymt nöjd med Windows 11, förstår inte varför folk envisas med att sitta på äldre OS om man inte måste.
Men Microsoft behöver lite konkurrens, hoppas att Steam får fart på Linux. Den dagen en Linux dist har samma eller bättre prestanda och det stöd som Windows har för spel installerar jag gärna Linux på min speldator.

Gav min fru en Win 11 laptop i julklapp. Nu skulle vi koppla in en gammal trådlös mus. Win 11 identifierade det som ett tangentbord och fungerar ej. In på mustillverkarens hemsida, drivrutinerna är så gamla att dom inte existerar. Men dom fungerar på en Win10 laptop utan problem. Varför tar de inte in äldre drivrutiner in till nyare operativsystem förstår jag inte. Eller måste allt köpas nytt?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Windows 10 släpps och reaktionen är "MeN WiNdOwS 7 dÅ!!!"
Samma människor vill ha kvar Windows 10 när 11 släpps.

Som om correctOS = (latestOS - 1); eller nåt.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Jag tvivlar dock på att de datorerna är anslutna till internet, och då är det ju struntsamma.

Vi har en hel del Win NT-servrar än… inte jättekul men vad gör man när man arbetar på en av Sveriges mest framstående industrier med massor av gamla maskiner med gamla ingenjörsstationer 😂


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av lonian:

Gav min fru en Win 11 laptop i julklapp. Nu skulle vi koppla in en gammal trådlös mus. Win 11 identifierade det som ett tangentbord och fungerar ej. In på mustillverkarens hemsida, drivrutinerna är så gamla att dom inte existerar. Men dom fungerar på en Win10 laptop utan problem. Varför tar de inte in äldre drivrutiner in till nyare operativsystem förstår jag inte. Eller måste allt köpas nytt?

Min support av Windows 11 upphörde 2022-12-31.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av MadMartigaN:

Min support av Windows 11 upphörde 2022-12-31.

Så, du har inte köpt det?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av MadMartigaN:

Grymt nöjd med Windows 11, förstår inte varför folk envisas med att sitta på äldre OS om man inte måste.
Men Microsoft behöver lite konkurrens, hoppas att Steam får fart på Linux. Den dagen en Linux dist har samma eller bättre prestanda och det stöd som Windows har för spel installerar jag gärna Linux på min speldator.

Många är inte early adopters av nya OS för att de är rädda att drivrutinsstöd inte skall finnas för deras hårdvara. Av goda skäl.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Många är inte early adopters av nya OS för att de är rädda att drivrutinsstöd inte skall finnas för deras hårdvara. Av goda skäl.

Tror inte det är problemet, det var ett problem, men inte längre väl... speciellt inte mellan 10 till 11 då...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tror inte det är problemet, det var ett problem, men inte längre väl... speciellt inte mellan 10 till 11 då...

Nej jag håller med dig. Jag har själv uppgraderat till win 11 på alla burkar som kan driva det. Har ett par maskiner som saknar TPM stöd så de får bli kvar på win10. Jag har bara behövt custom drivers till ett ljudkort so far. Resterande har funkat väl med dagens stöd. Men det finns "holdouts" som inte litar på att det är så och som sitter på äldre hårdvara. Man kanske har byggt en burk med TPM stöd men ärvt hårdvara från tidigare byggen tex.

TPM är också en av de största orsakerna verkar det som att vi ser så hög procent som är kvar på Win 10. Många sitter kvar med en äldre CPU utan TPM stöd länge eftersom man upplever att man klarar sig med att uppgradera GPU. Att uppgradera CPU till en nyare generation betyder ofta att man måste byta även moderkort med allt vad det innebär. Men då handlar det om att folk inte kan uppgradera till win 11, inte att de väljer att inte uppgradera.

Det finns även folk som inte orkar eller mäktar med att ta steget till att aktivera TPM på burkar de byggt själva eller köpt custom byggda från icke OEM leverantörer. På många sådana så är TPM avstängt från början. Det framgår då inte i windows update att det är något man kan aktivera utan det står bara att stöd ej finns. Man måste klicka en extra gång för att köra verktyget för att testa win 11 kompatibilitet för att man skall få tipset att man faktiskt kan aktivera TPM i BIOS.

Medlem

Har ett antal datorer och kör win7 på en av dem fortfarande, funkar bra så ser ingen anledning till att byta. Gillar inte att microsoft håller på o envisas med att man ska ha konto hos dem, nästa windows lär ju bli fullt ut en live service app, då kommer jag varjefall att byta till linux eller annat.

Medlem

Windows 8 känns mystiskt för mig. Vet ingen jag känner som har använt det, och har heller aldrig provat det själv.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av Aesoprock:

Windows 8 känns mystiskt för mig. Vet ingen jag känner som har använt det, och har heller aldrig provat det själv.

Det var ju det första Wintendot med appfokus och allt jiider kring hur framtid det var och att allt ska samarbeta avskräckte nog fler än lockade.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Corewin:

Finns en del företags datorer som måste använda sig av vissa windows system för att deras specifika program ska fungera.

Vet att det finns sjukhus datorer för MRI (tror jag) som använder sig av windows 95 eller något sådant och kan inte använda någon annat. Skulle gissa på att det finns fler liknande exempel.

Brukar vara på strikt nedlåsta nät eller inte uppkopplade alls.

Skrivet av Aesoprock:

Windows 8 känns mystiskt för mig. Vet ingen jag känner som har använt det, och har heller aldrig provat det själv.

Det var ett telefon-ui i ett desktop os. Bakom det flera lager av versioner av os i alla settings och menyer. Extremt misslyckat.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av showerguy:

Synd! Windows 7 är tio gånger bättre än Windows 10 och 11.

Varför? Vad finns det i 7 som är bättre än nyare OS?

Skrivet av Aesoprock:

Windows 8 känns mystiskt för mig. Vet ingen jag känner som har använt det, och har heller aldrig provat det själv.

Startmenyn/metro var ju ett skämt, annars var det ett bra OS.

1
Skriv svar