"När jag börjar spela Stray ligger Greta i mitt knä. När eftertexterna rullar är knät tomt"

Medlem

Vi lät vår ena katt somna in i somras efter att han plötslig drabbats av en svårdiagnostiserad sjukdom i hjärnan. Vi åkte hela familjen för att ta farväl av honom hos vetrinären och när min ena tonnårsdotter med tårar i ögonen gav honom hans favoritfilt och sade "farväl min lilla bror" så brast det även för personalen.
Och här sitter man nu ett havår senare och försöker vifta bort de där jäkla lökspökena.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av Aake:

Ni gav henne 5 år i en kärleksfull familj <3

Ja, det är helt sant och ett bra sätt att se på det, tack <3

Skrivet av Sisyr:

Fan vilken fin text. Sitter på bussen med tårar i ögonen... 😅

Väckte förstås även hos mig tankar på gamla husdjur. Framför allt Sotis, en svart bondkattsmix som var extremt kärvänlig och busig. Tyvärr led han även av en kroniskt inflammerad bukspottskörtel som bara blev värre med åren. Han var bara 8 år när han somnade in, men alternativet hade varit att låta honom lida... Gör fortfarande ont att tänka på trots att det var tio år sen han dog nu.

Det beslutet om när det är dags kan vara så svårt, katter är så duktiga på att dölja sin smärta. Men det är alltid värre att vänta för länge så du gjorde rätt val; hemskt ledsamt med tanke på Sotis ålder

Medlem

Många känslor på samma gång här. Sanlöst fint skrivet! Beklagar att hon gått bort. Må Greta återfödas och få ett fint liv!

Din text fick mig att minnas tillbaka till barndomen. Jag växte upp med flera bondkatter som barn. De var ett fåtal som blev över 10 år. Dessa var Pysen, Oskar och Nako. Alla bodde hos mormor och morfar. Nako var den sista i kattfamiljen. Oskar jag gjorde jag en James Bond-serie med bilder ifrån min första kamera inklistrat i ett kollegieblock. Jag var väl 7-8 bast. Fina minnen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tack för att du delade med dig av minnena av Greta, det träffade rakt i hjärtat.
Beklagar sorgen.

Medlem

Vilken berörande text.

Låter som Greta hade ett hem med så mkt kärlek och värme.

Själv har jag en livskamrat som börjar närma sig också. Det är oerhört jobbigt. Vet inte hur mkt tid man har kvar med henne. Hon är gammal. 17 år, ska bli 18 i juni nästa år och hon har problem med njursvikt nu.

Tar nu en dag i taget och är glad för varje ny dag man får vara med henne.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tack Joakim och tack Greta. Jag beklagar och känner starkt med dig och din fru. Jag lever nu med mina första husdjur. Två fantastiska hundar som förhoppningsvis har många år kvar att leva. Glad att jag känner tacksamhet att komma hem till dem varje dag. Det ger ett fantastiskt mervärde för min familj.

Medlem

Så fint skrivet - sitter här med en tår i ögat!

Få förunnat att få ha katter så länge som 20 år, och det låter som fina Greta haft ett fantastiskt liv.

Läste nånstans att (en av) det jobbigaste med att säga farväl till katter är att man får längre tid att sakna, än man fick tillsammans... 😢

Medlem

Vackert och fint skrivet.
Jag kan själv relatera till min första katt som jag hade och tyvärr tog beslutet att avliva 2016.
Han var gammal, blind och kunde i princip inte gå.
Det beslutet var det tuffaste jag tagit i mitt liv och den dagen var den värsta i mitt liv.
(Den dagen var värre än den dagen när jag bröt vänster smalben)
Jag är så glad att jag skaffade en ny katt för några år sedan och jag är såå glad att jag har henne.
Samtidigt så kan man ju inte ersätta levande varelser och jag tänker varje dag på Nils, min första katt.
Jag har inte spelat Stray själv och jag vet inte om jag skulle klara av att göra det, men min nuvarande katt Henny tycker om att ligga bredvid mig i stolen när jag är osocial vid datorn.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Väldigt fint skrivet. Jag trodde inte jag skulle komma till FZ för att bli berörd. Nu vill jag avsluta Stray även fast jag inte kan han vår katt i knät längre.

Skribent

Nu började jag tänka på min hund och den dagen hon kommer lämna familjen. Det blev jobbigt

Fantastisk text Kilman.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Skribent
Skrivet av SunShine:

Vilken berörande text.

Låter som Greta hade ett hem med så mkt kärlek och värme.

Själv har jag en livskamrat som börjar närma sig också. Det är oerhört jobbigt. Vet inte hur mkt tid man har kvar med henne. Hon är gammal. 17 år, ska bli 18 i juni nästa år och hon har problem med njursvikt nu.

Tar nu en dag i taget och är glad för varje ny dag man får vara med henne.

Ja, man får vara glad för varje dag man får med dem. I slutänden är det värt det, även om det gör ont när de blir sjuka och till sist försvinner. Och med tiden är det alla fina minnen som stannar kvar efteråt.

Redaktör
Ponny

Vissa texter är "closer to home" än andra. Tack, Jocke och Greta. Av hela mitt hjärta: tack. ❤️ Greta hade ett fantastiskt liv. 20 år är aktningsvärt – även om man såklart alltid vill ha 20 år till.

Min katt Henning (eller jag var ju mer hans) dog 6 januari i år. Blev diagnostiserad med HCM (hjärtmuskelsjukdom) sommaren 2016, så jag såg det ändå som 5,5 fantastiska bonusår. Tog tillvara alla stunder. Han blev 14 och ett halvt år. Ingen sorg är ju den andra lik men känner igen mig mycket i texten.

Säger som texten så fint beskriver: han finns kvar inom mig, men att han inte längre finns därute gör ont.


signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv

Älskar verkligen katter, är en riktig kattmänniska. Spelet däremot hade man kunnat göra så mycket mer av.
Nu var det ett helt okey spel typ 7 av 10, men varför, måste så många spel ha så gråa tråkiga och sunkiga miljöer nu för tiden, samt vara postapokalyptiska.
Jag tänker mig ett kattspel som Stray i en öppen värld med miljöer, där färger är väldigt varma och starka, utan grått eller bajsbrunt och allt är gosigt och mysigt, precis som en katt är på riktigt. Inte fult, grått och tråkigt med robotar utan med t.ex. andra söta kissar och mysiga djur.
Kan inte nån av de stora utvecklarna göra ett sådant spel. Det skulle ju bli jättepopulärt,med tanke på hur detta lilla Stray blev så poppis.

Medlem

Damn ninjas igen. Vila i frid, Greta.

Skribent
Skrivet av anon_331517:

Älskar verkligen katter, är en riktig kattmänniska. Spelet däremot hade man kunnat göra så mycket mer av.
Nu var det ett helt okey spel typ 7 av 10, men varför, måste så många spel ha så gråa tråkiga och sunkiga miljöer nu för tiden, samt vara postapokalyptiska.
Jag tänker mig ett kattspel som Stray i en öppen värld med miljöer, där färger är väldigt varma och starka, utan grått eller bajsbrunt och allt är gosigt och mysigt, precis som en katt är på riktigt. Inte fult, grått och tråkigt med robotar utan med t.ex. andra söta kissar och mysiga djur.
Kan inte nån av de stora utvecklarna göra ett sådant spel. Det skulle ju bli jättepopulärt,med tanke på hur detta lilla Stray blev så poppis.

Jag hade velat ha ett kattspel som är lite i linje med de märkliga gamla rollspelen Lion och Wolf. Fast uppdaterat och spelarvänligt.

Medlem

Jag beklagar verkligen eran förlust. (Man skall inte beklaga folks sorg).

Efter min skilsmässa skaffade jag en hund, Karma, hon vart sexton år och att behöva låta henne somna in var det jobbigaste (men helt rätta) beslutet jag tagit i mitt liv. trots att det nu är mer än sex år sedan och jag har fru och andra två hundar så kan jag inte låta bli att sakna henne. Hon var så speciell och det var vi två mot hela världen kändes det som.

Tack för en fantastisk text. Vet precis hur det känns, även om jag aldrig spelat Stray.

Medlem

Denna text träffade rakt i hjärtat.
Jag fick själv ta bort min 16åriga katt Zelda i början av september pga sjukdom. Dagen innan spelade jag Rock of Ages 2 med henne i knät. Några dagar senare avslutade jag spelet ihop med min andra katt / hennes kompis 14 åriga Gizmo i knät istället. Inget minnesvärt spel direkt men kommer komma ihåg det ändå pga av detta.
I tisdags hämtade jag vår nya familjemedlem Lizie 4 månader. Ingen ersättare utan början på ett nytt äventyr.

Medlem

<3


signatur

K9
:.:

Medlem

Så fint skrivet!

Medlem

Det där var det finaste jag läst på FZ. Inte ett öga är torrt. Beklagar ❤️

Ambassadör
The Elder Scrolls Online

jag gråter floder. vilken fin berättelse om din katt Greta. <3 tack att du delade den med oss.


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem

Beklagar sorgen. Katter, och andra husdjur, är verkligen en ynnest i livet.

Fin tröst i att sorgen är så pass djup, det betyder att man älskar sitt djur på riktigt.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Tack Joakim Kilman för en fantastiskt och fint skriven krönika. Texten berörde mig och säkerligen alla som har förlorat en Greta.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Ja, man får vara glad för varje dag man får med dem. I slutänden är det värt det, även om det gör ont när de blir sjuka och till sist försvinner. Och med tiden är det alla fina minnen som stannar kvar efteråt.

Japp, inget vara förevigt inte ens livskamrater tyvärr. Men som du säger man kommer ha fina minnen att leva på när man väl tagit sig igenom sorgen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tack, nu sitter jag på jobbet och bölar. Vi fick avliva vår katt precis innan jul, efter en tids sjukdom. Jag hade tänkt spela Stray under julhelgen, men har inte kunnat förmå mig själv efter det.


signatur

BF2,Starcraft,Diablo2,Quake3,Quake2Gloom...

Skribent
Skrivet av pixelshader:

Tack, nu sitter jag på jobbet och bölar. Vi fick avliva vår katt precis innan jul, efter en tids sjukdom. Jag hade tänkt spela Stray under julhelgen, men har inte kunnat förmå mig själv efter det.

Beklagar, verkligen!

Medlem
Skrivet av JackHeart:

Jag beklagar verkligen eran förlust. (Man skall inte beklaga folks sorg).

Till Folkvettsexpert Ribbings ersättare:
Häpp! Där lyckades du underkänna ca. 30% av trådens ärligt kända inlägg.

Medlem

Vilken fin hyllning till Greta, blev väldigt tagen av hela krönikan. ❤️ Lika underbart som det är att ha katt, lika fruktansvärt är ögonblicket när de till slut måste lämna en.

Stray ligger fortfarande på lur i min backlog, ska försöka hinna (spinna?) med det i vår.

Tack för den här texten, Jocke! Hjärtskärande läsning.🫶

Skribent
Skrivet av QuiGonRat:

Vilken fin hyllning till Greta, blev väldigt tagen av hela krönikan. ❤️ Lika underbart som det är att ha katt, lika fruktansvärt är ögonblicket när de till slut måste lämna en.

Stray ligger fortfarande på lur i min backlog, ska försöka hinna (spinna?) med det i vår.

Tack för den här texten, Jocke! Hjärtskärande läsning.🫶

Tack själv, min vän!

12
Skriv svar