Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Medlem
Skrivet av Nemo:

Varje boss har minst en lucka i rörelsemönstret där de blottar sig så att det går att få in en träff.

Jag brukar tänka att bara jag får in EN träff som tar bort minst en millimeter av hälsa så har jag bossen. Sen är det bara rinse & repeat. 😁

Resten av tiden måste jag se till att inte själv bli träffad vilket är lättare sagt än gjort förstås, men med full fokus så går även det.

Enda gångerna jag misslyckas egentligen är när jag blir greedy. Vill vinna för snabbt helt enkelt. Det funkar aldrig.

Sånt kan dock vara svårt när bossen har extremt lite hälsa kvar och den där luckan dyker upp. Lätt hänt att greedy tar över då. "Bara ett slag till, det hinner jag..." Vilket aldrig går, det slutar alltid med att jag åker på storstryk. 😄

Haha, ja. Den där greeden alltså, så många gånger man har dött tack vare den. Ett slag är allt som krävs och man spammar R1 och ber till högre makter. Två sekunder senare: "You are dead".


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Börjar närma mig slutet med min mage nu. Gillar att blanda magi med svärd och sköld, eller ska jag bara köra en 100% strength build. Så många frågor.. så många svar


signatur

Allätare

Medlem

Kör igenom nu för andra gången och kollar då även guider, men finner inget om bra spjut för faithbuilds, är det bara Treespear som är nice?
Vyles warspear får man väl ganska sent?

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Kör igenom nu för andra gången och kollar då även guider, men finner inget om bra spjut för faithbuilds, är det bara Treespear som är nice?
Vyles warspear får man väl ganska sent?

Vykes kan du ju i princip ta direkt. Bara att skippa Stormveil. Naginatan kan man ju buffa rätt ok annars. Finns i gruvan i Caelid.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Kör igenom nu för andra gången och kollar då även guider, men finner inget om bra spjut för faithbuilds, är det bara Treespear som är nice?
Vyles warspear får man väl ganska sent?

Annars kan du ju lägga till faith scaling på alla vapen med utbytbar ash of war, bara du har rätt whetblade. De som ger fire eller holy damage kommer iofs lite senare i spelet, men å andra sidan kanske inte scaling är jätteviktigt i början ändå när ens stats inte är så höga.

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Annars kan du ju lägga till faith scaling på alla vapen med utbytbar ash of war, bara du har rätt whetblade. De som ger fire eller holy damage kommer iofs lite senare i spelet, men å andra sidan kanske inte scaling är jätteviktigt i början ändå när ens stats inte är så höga.

Ja, kör med Golden Vow nu på min partisan 🙌🏻

Avstängd
Skrivet av Laddemannen:

Ja, kör med Golden Vow nu på min partisan 🙌🏻

Golden vow är en buff...

Medlem
Skrivet av fejksson:

Golden vow är en buff...

Som finns som ash of war och då kan man göra ditt spjut Sacred så att det scaler med faith.

Medlem

Körde första genomspelningarna i offline-läge eftersom jag inte är så förtjust i att bli invaderad - spelet är ju tillräckligt spännande utan det. Nu är dock online aktiverat och till min positiva överraskning har jag upptäckt att man bara kan bli invaderad om man har summonat en annan spelare som medhjälpare i Elden Ring.
Har blivit några roliga bataljer, både som invaderad och invaderare. Även testat arenan och det är lite kul det med.

Någon annan som kör online?

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Körde första genomspelningarna i offline-läge eftersom jag inte är så förtjust i att bli invaderad - spelet är ju tillräckligt spännande utan det. Nu är dock online aktiverat och till min positiva överraskning har jag upptäckt att man bara kan bli invaderad om man har summonat en annan spelare som medhjälpare i Elden Ring.
Har blivit några roliga bataljer, både som invaderad och invaderare. Även testat arenan och det är lite kul det med.

Någon annan som kör online?

Kör offline nu pga inget PS+. Hade gärna viljat prova arenan men först ska jag köra igenom spelet med en paladinbuild. Fan va kul det är

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Kör offline nu pga inget PS+. Hade gärna viljat prova arenan men först ska jag köra igenom spelet med en paladinbuild. Fan va kul det är

Kan ju verkligen bli annorlunda upplevelse beroende på vad man kör. Vad kör du för spells och gear som paladin?

Har själv börjat om med en simpel Samurai. Uchigatanan är ett trevligt vapen måste jag säga. Började med att uppgradera vigor till 55 innan jag lade i något annat och det har varit en väldigt behaglig resa hittills.

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Kan ju verkligen bli annorlunda upplevelse beroende på vad man kör. Vad kör du för spells och gear som paladin?

Har själv börjat om med en simpel Samurai. Uchigatanan är ett trevligt vapen måste jag säga. Började med att uppgradera vigor till 55 innan jag lade i något annat och det har varit en väldigt behaglig resa hittills.

Jag springer omkring i liurna nu, lvl 39 tror jag. Kör med vagabond start armorn och svärd + guldig sköld från godricks soldater. I limgrave finns en riddare på häst som droppar Golden Vow ash of war. La den på mitt svärd och gjorde den sacred. Har inte använt några spells ännu, det har räckt att slakta med svärdet.

Letar efter ett roligt vapen att byta till nu. Nån som har nått tips på ett faith vapen?

Vigor är så jäkla viktigt och extremt skönt att ha i överflöd. Jag lägger också minst 25 poäng på det innan jag spenderar på annat.

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Jag springer omkring i liurna nu, lvl 39 tror jag. Kör med vagabond start armorn och svärd + guldig sköld från godricks soldater. I limgrave finns en riddare på häst som droppar Golden Vow ash of war. La den på mitt svärd och gjorde den sacred. Har inte använt några spells ännu, det har räckt att slakta med svärdet.

Letar efter ett roligt vapen att byta till nu. Nån som har nått tips på ett faith vapen?

Vigor är så jäkla viktigt och extremt skönt att ha i överflöd. Jag lägger också minst 25 poäng på det innan jag spenderar på annat.

Gargoyles black blade, blasphomeus (?) sword, men dom är rätt så sent in i spelet. Kör själv dex/faith build atm med fokus på lightning-dmg är väldigt kul so far!

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Jag springer omkring i liurna nu, lvl 39 tror jag. Kör med vagabond start armorn och svärd + guldig sköld från godricks soldater. I limgrave finns en riddare på häst som droppar Golden Vow ash of war. La den på mitt svärd och gjorde den sacred. Har inte använt några spells ännu, det har räckt att slakta med svärdet.

Letar efter ett roligt vapen att byta till nu. Nån som har nått tips på ett faith vapen?

Vigor är så jäkla viktigt och extremt skönt att ha i överflöd. Jag lägger också minst 25 poäng på det innan jag spenderar på annat.

Jag har en lvl 70 faith-gubbe som jag kör Cipher Pata + olika incantations på. Var rätt skoj men tröttnade lite på den. Borde också kolla efter ett nytt vapen.

Kollade upp lite nu och det finns ju en flame art-upgrade som skalar med faith. Ska nog testa att lägga det på något roligt vapen. Gillar t ex twinblades, men ska nog prova något annat.

Medlem

Faith/Strength och Envoy's Long Horn är hur kul som helst. Fullständigt smälter större bossar med Bubble Shower. Tillsammans med lite lightning och healing spells har du en riktigt stabil build.

Medlem

Envoy's Long Horn låter intressant, ska jag prova!
Är lightning spells generellt bättre än fire?

Medlem
Skrivet av Ro-Jaws:

Faith/Strength och Envoy's Long Horn är hur kul som helst. Fullständigt smälter större bossar med Bubble Shower. Tillsammans med lite lightning och healing spells har du en riktigt stabil build.

Haha sett lite klipp på det, ser nästan lite broken ut, så bra som det ser ut iaf!

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Envoy's Long Horn låter intressant, ska jag prova!
Är lightning spells generellt bättre än fire?

Det är ju beroende på vilken fiende eller boss du möter men jag tycker lightning har bättre räckvidd och kommer ut lite snabbare plus att det ser coolare ut hehe. Obs inga tester har gjorts av mig för att bekräfta sagda uppgifter

Skrivet av Laddemannen:

Haha sett lite klipp på det, ser nästan lite broken ut, så bra som det ser ut iaf!

Ja faktiskt. Stora bossar som drakarna blir verkligen piece of cake. Men det är ett kul vapen att köra med helt klart och om inget annat bara för att ge igen för all skit man utstått.

Medlem

Fick till slut Envoy's Long Horn, men tog minst 20 försök i Leyndell. Kunde uppgradera till +6 och klarade sedan Valiant gargoyles som jag tidigare inte gjorde med mina vanliga spells eller Cipher pata, trots att spelet buggade och jag inte fick ta fram någon summon.
Såpbubblor ftw 👍😊

Medlem

Aha. Verkar som att man får prova dessa bubblor sen. Flame art låter också riktigt najs. Kanske tänder eld på min paladin och blir nån pyromancer hybrid

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Fick till slut Envoy's Long Horn, men tog minst 20 försök i Leyndell. Kunde uppgradera till +6 och klarade sedan Valiant gargoyles som jag tidigare inte gjorde med mina vanliga spells eller Cipher pata, trots att spelet buggade och jag inte fick ta fram någon summon.
Såpbubblor ftw 👍😊

Nice. Den gör ju helt ok skada med bara genom dänga någon i skallen när den är fullt uppgraderad. Kan vara rätt svårt att få till bubblorna på vissa mindre mer flinka bossar.

Medlem
Ett äventyr utan like

Skriver sällan på forumet men gör ett undantag för att hylla det här konstverket.

Lyckades besegra Radagon/Elden Beast nyss..

Radagon var enkel med mimic tear, Lightning Spear och Rykards blasfemi svärd.
Men Elden Beast var en utmaning.

Lösningen hittade jag hos youtubern Tyrannicon som har gjort en genial video om hur man kan bygga upp skydd mot holy attacks.

Har väl lagt ca 170h på spelet de senaste 2 mån och det har varit en helt enastående resa. Det största som någonsin skapats vill jag påstå.

Favoriterna har varit Millicent's quest/Malenia och bossfighten, under festivalen, ute i öknen mot Radahn. Men även när man kom till kistan i Grand Cloister och ställdes inför den sinnessjuka varelsen Astel - Natural Born of the Void. Eller den episka känslan i Elphael och Crumbling Farum Azula.

Nu ska jag testa de olika sluten och sedan springa runt och rensa av för att få alla achievments. Man hoppas på att en stor dlc ska släppas snart men man har samtidigt respekt för om det tar tid. Perfektionisterna på FromSoft släpper inte någon skit. Dröjer den får det istället bli NG+ och en ny build.

Mycket nöje till alla er som har allt detta framför er!

Medlem

Hoppade på Elden Ring tåget igen förra veckan efter nästan ett års uppehåll och det är verkligen en utomordentlig upplevelse rakt igenom än så länge (lite frustration emellanåt men det är förväntat)!

Nu till mitt lilla störningsmoment, Xbox kontrollen tappar anslutningen ibland när jag spelar och tänkte kolla om det är någon annan som har haft samma problem? Konsolen är fullt synlig (1-2 meter ifrån) och fulladdade batterier (har testat med andra).

Har inte testat med en annan kontroll ännu men stötte inte på det här problemet i t.ex. TW3 eller Forza Horizon senast.

Skrivet av ninjalulz:

Hoppade på Elden Ring tåget igen förra veckan efter nästan ett års uppehåll och det är verkligen en utomordentlig upplevelse rakt igenom än så länge (lite frustration emellanåt men det är förväntat)!

Nu till mitt lilla störningsmoment, Xbox kontrollen tappar anslutningen ibland när jag spelar och tänkte kolla om det är någon annan som har haft samma problem? Konsolen är fullt synlig (1-2 meter ifrån) och fulladdade batterier (har testat med andra).

Har inte testat med en annan kontroll ännu men stötte inte på det här problemet i t.ex. TW3 eller Forza Horizon senast.

Inte Elden Ring och inte på konsol, men kontrollen brukar tappa anslutningen emellanåt i Dark Souls 3 samt i vissa andra spel på PC:n (Xbox loggan börjar blinka). När jag använder PS4-dosan har jag aldrig tappat anslutningen så vet inte vad som försiggår. Kör med bluetooth.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Inte Elden Ring och inte på konsol, men kontrollen brukar tappa anslutningen emellanåt i Dark Souls 3 samt i vissa andra spel på PC:n (Xbox loggan börjar blinka). När jag använder PS4-dosan har jag aldrig tappat anslutningen så vet inte vad som försiggår. Kör med bluetooth.

Märkligt beteende faktiskt.. Upplever inte det som ett jättestort problem ännu men det kan vara smått irriterande när det inträffar under en boss fight

Skrivet av ninjalulz:

Märkligt beteende faktiskt.. Upplever inte det som ett jättestort problem ännu men det kan vara smått irriterande när det inträffar under en boss fight

Verkligen! har slutat använda Xbox-kontrollen i just Dark Souls då den senast tappade anslutningen var precis då en invade kom in i gamet....naturligtvis.

Använder den nu endast i spel där det inte är lika förödande om man tappar anslutning

Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Nu till mitt lilla störningsmoment, Xbox kontrollen tappar anslutningen ibland när jag spelar och tänkte kolla om det är någon annan som har haft samma problem? Konsolen är fullt synlig (1-2 meter ifrån) och fulladdade batterier (har testat med andra).

Jag använder xbox one-kontroll på PC och den tappade också kontakt i olika spel när jag körde bluetooth, så nu använder jag sladd istället. Gött att slippa batterierna med 😊

Medlem

Nu var det ett tag sedan jag spelade sönder spelet men det lever fortfarande kvar i mig. Tänker på det ibland, framför allt världen och dess atmosfär. Så otroligt bra, inget annat spel kan mäta sig med den. Närmst är väl Breath of the wild vars värld också är helt enastående, fast på ett mer mysigt och sagolikt vis.

Elden Rings värld är så otroligt välgjord med massor av hemligheter och direkt episka områden och vyer. Skalan är magisk, saker och ting är så stora och mäktiga. Den lyckas med att få en att känna utforskarlust, spänning, rädsla och glädje samtidigt. Galet bra. Vill starta upp spelet och bara varandra runt i den.

Längtar efter story-dlc, hoppas på ett nytt område med massor av innehåll. Snälla ❤️


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Jag använder xbox one-kontroll på PC och den tappade också kontakt i olika spel när jag körde bluetooth, så nu använder jag sladd istället. Gött att slippa batterierna med 😊

Verkar som att ”många” har problem när det kommer till just PC med Xbox-kontroll och väldigt få när det gäller konsolspelande (knappt några resultat på Elden Ring’s subreddit).

Har dessvärre ingen längre sladd liggandes dock så har jag testat med en tidigare Xbox One-kontroll i cirka 20-30 min utan att den tappade anslutning så det kan faktiskt röra sig om att min primära kontroll börjar ge upp gradvis (kan vara för tidigt att ropa hej än så länge dock)

Medlem

Provade att köra lite DS2 och DS remastered nu efter 300h Elden Ring. Smärtsam upplevelse. Styrning, grafik, ljud... 🤢

Skriv svar