Deshroud EVGA GTX 1070

Medlem
Deshroud EVGA GTX 1070

Grafikkort är något de flesta PC spelare suktar efter där vi har allt ifrån entusiaster som alltid ska ha det allra senaste till de som nöjer sig med att få fram någon form av bild på sin monitor. Jag personligen tillhör troligen den sistnämnde där jag inte har uppgraderat min dator sedan bygget 2012 mitt grafikkort GTX 970 köptes in 2år senare 2014. Så nu när det var blev jul så tyckte tomten att det var dags med nya klappar i form av nya datorkomponenter. Att gå från en Intel i7 4770k till i7 13700K vart ett av de större komponent lyften, men som vid mitt första bygge så saknades grafikkort som hör till denna generation. Där priserna på nya grafikkort har skenat iväg mot månen, även om man siktar på att införskaffa ett mellanklasskort. förhoppningar fanns på RTX 4070 Ti men efter att ha läst tester konstaterade jag att vänta till nästa generation. Jag vill/har inte lust med att betala lika mycket för ett grafikkort som resten av mitt bygge, men vad jag inte visste var att min räddning kom krypandes runt hörnet.

En god vän till mig slår nämligen på stora trumman och införskaffar sig en helt ny spelrigg vilket leder till att hans gamla grafikkort blir över. Då det annars skulle ha hamnat i elektronikåtervinningen så får jag det helt gratis. varken hans gamla eller mitt kort är direkt det nyaste på marknaden men det innebar ca 60% bättre prestanda om man jämför dessa generationer på Sweclockers prestandaindex. Vilket för mig gjorde att jag kunde gå från att köra på Low till High/Ultra på bland annat Ready or Not & Call of the wild: the Angler. Min monitor kör 1920x1080.

Problemet? mitt GTX 970 lät som en kyrkmus medans hans GTX 1070 lät som ett jetplan, jobbigt då resten av min burk är tyst. Jämför jag båda korten sida vid sida tycker jag mig se att mitt Asus 970 har mer biffig och troligen effektivare kylare

Jag började söka mig runt på webben för att se om man kunde byta ut fläktarna eller göra något åt ljudet med annan fläktkurva.
Där stötte jag på ett begrepp jag inte kände till 'Deshroud' vilket innebär att man gör en avskalning av alla plastkåpor ner till kylflänsarna och sätter ditt större effektivare fläktar. Efter lite forskning tar jag beslutet att jag testar, kan ju inte bli sämre.

Väl isär tar jag även steget att byta ut kylpastan, kan ju inte skada att få lite färsk kvalité pasta.
Jag behövde även slipa ner fästena där plastkåpan suttit tidigare för att kunna få ner fläktarna direkt mot kylflänsarna. Detta gjordes enkelt med en dremel.

Jag hade även en idé att grafikkortet möjligen skulle kunna styra de nya fläktarna så gjorde en liten specialare med en egengjord kabel likt en VGA PWM adapter men tyvärr så visade det sig senare att grafikkortet inte orka dra runt fläktarna med sin egen styrning. Det hördes hur fläktmotorn fick ström men den orkade inte sno runt, trots att enligt spec skulle de dra mindre ström. Jag hade alltid en tanke att ändå styra fläktarna från moderkortet så detta var inget större problem.

Fläktvalet landade till slut på Arctic P12 120mm då jag är nöjd med hur fläktarna presterar på min Arctic Liquid freezer II 360 och att de är prisvärda fick ett 5pack PST för 350:-
PST möjliggör daisy chain (parkoppling) så man kan använda en utgång på moderkortet för att styra flera fläktar på samma signal. Skillnaden på fläktstorlek blev ganska stor när man lägger de nya och gamla fläktarna bredvid varandra.

Sedan installerar jag fläktarna med hjälp av buntband.

När allt sitter på plats ser det sedan ut såhär.

Nu är det teststart nr2 och fläktarna hoppar igång efter att jag kopplat om fläktstyrningen till moderkortet istället för att försöka driva dem från grafikkortet.
För den skarpsynte, ja det är flera olika märkningar på nätagget dock är det ett 860.

Lättnaden när allt fungerar som det ska är stor då jag aldrig tidigare gjort något liknande. För att kunna styra fläktarna så använder jag mig av ett gratisprogram vid namn Fan control där jag ställer in en lämplig fläktkurva.
Fan control finns att hämta gratis på Github Fan control

Summa kardemumma av det hela är att det var väldigt enkelt att genomföra och det finns även risk att jag i framtiden gör något liknande med nyare grafikkort. Har du ett grafikkort som låter mycket och du är hyfsat händig så skulle jag rekommendera att göra likadant. Skillnaden för mig blev väldigt stor och då inte bara i ljudnivån som nu i jämförelse är knäpptyst mot det tidigare jetplanet. Vid belastning så sjönk även temperaturen från tidigare 85-87C till 66-67C och då ligger fläkten på ca 55-60% (1100RPM).
Estetisk så tycker jag det smälter in bra i mitt bygge då allt är svart som natten. Ledsen om någon RGB-lover får hjärtinfarkt, här är det endast strömdioden som lyser upp mörkret.

GTX 1070 DIY Limited Editon
5
Mästerligt
+
Tyst
+
Svalare
+
Roligt projekt
-
Alla vill/kan/vågar inte utföra det
Det här betyder betygen på FZ
Redaktör

Kul att läsa (och lära sig) - tack! Slänger upp den på framsidan framåt kvällen.


signatur
Medlem

Grymt gjort! Och tack för att du delade med dig!

Avstängd

Tog du bild på din datorskärm med mobiltelefonen?

Medlem

Spännande att du fick annorlunda resultat än Linus Tech Tips från när han satte på egna fläktar på ett grafikkort, i deras fall så kylde det rätt mycket sämre vill jag minnas.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Tog du bild på din datorskärm med mobiltelefonen?

Självklart! Jag gjorde det då jag skrev detta på en annan dator och bilden tog jag vid testet.
Visst jag hade kunnat kört SnippingTool och skickat bilden på mailen eller dyligt men blev inte så

Gnällkuk

Kul projekt och rätt intressant, men jag hade aldrig i mitt liv orkat att lägga ner så mycket tid på ett gammal grafikkort som detta


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Klart värt, men inte blivit av på min 1070. (går rätt tyst).. men gjorde liknande på ett tidigare kort, hade då fläktarna på en egengjord metall-arm fastskruvad en slot under. :9


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Inaktiv
Skrivet av fejksson:

Tog du bild på din datorskärm med mobiltelefonen?

Jag tänkte inte ens på det innan du skrev det men jag kan tycka det ger en skön retrofeeling till inlägget som går i linje med modding

Medlem

Just idag bytte jag endast kylpastan på mitt fem och ett halvt år gamla 1080ti, vilket sänkte maxtempen avsevärt.
Från att i vissa spel gå upp över 85C och krascha trots maxfart på fläktarna, till att maxa på ca 70C med fläktar på halvfart.

Den gamla originalpastan hade efter flera års användande tryckts ut etc så det knappt var något kvar där det behövdes.

Bort det gamla och på med färsk smet så blev det som nytt igen.

Medlem

Råkade köpa en ny dator själv (som låter som en diesel traktor vad i hlv...), efter min kära och knäpptysta började klappa ihop med bsod och långsamheter. Egentligen tror jag att en sån här rengöring hade varit perfekt och gett den ett år till, men istället gick den till sonen som är under 4. Skär fortfarande i hjärtat när jag ser kadavret som återstår. Inte alltid lätt med "det är bara saker" filosofin.

Medlem
Skrivet av Ziern:

Just idag bytte jag endast kylpastan på mitt fem och ett halvt år gamla 1080ti, vilket sänkte maxtempen avsevärt.
Från att i vissa spel gå upp över 85C och krascha trots maxfart på fläktarna, till att maxa på ca 70C med fläktar på halvfart.

Den gamla originalpastan hade efter flera års användande tryckts ut etc så det knappt var något kvar där det behövdes.

Bort det gamla och på med färsk smet så blev det som nytt igen.

Usch jag hade ju precis ett 1080ti, bästa kortet någonsin... ångest att jag inte gjorde som du.. usch usch usch

Medlem

bra artikel! mitt gamla 1070 leverar fortfarande helt ok, men är ju egentligen dags att byta upp sig milt


signatur

//monster

Gen
Medlem

Jättebra guide! Förutom att det heter "daisy chain" och inte "desi chain"

Medlem

Jag har ett ASUS 970 över för den som vill testa själv.
Jag gjorde något väldigt likt med det innan jag köpte ny GPU. Plockade bort ASUS kylaren (två små fläktar varav ena med trasigt kullager, lät förjävligt), tog en av mina två 120mm Noctua fläktar från min CPU-kylare, stripade fast den ovanför GPU-kylaren. Lite packtejp på sidorna av fläkten för att rikta luften ner mot kylaren, en PWM adapter för några kronor från ebay (som jag behövde flytta två kablar i för att passa ASUS FAN-layout) och vips så kylde den tystare och bättre än stock. Aldrig över 75% RPM på fläkten trots att det bara var en.

RDR2 fick mig dock att till slut lägga pengarna på ett 6700xt och nu ligger bara det nakna 970 och samlar damm, Noctuafläkten åkte tillbaka på CPUn.

Alltid roligt när man kan förlänga livslängden på prylar med väldigt små medel samtidigt som man får känna sig lite händig och kanske lära sig något på vägen. Känns också lite som ett diskret "fuck you" till överkonsumtionssamhället (även om man bryter de moraliska principerna dagligen).

Medlem
Skrivet av Gen:

Jättebra guide! Förutom att det heter "daisy chain" och inte "desi chain"

Tack ändrar det

Medlem

Jag gjorde en "deshrouding" bara för ett par dagar sedan på min Rog Strix 2080 med två stycken nya Noctua 15mm fläktar. Det blev ingen skillnad i temperaturer då jag (tydligen) redan hade ett väldigt bra luftflöde i chassit men det blev definitivt mycket lägre oväsen vid full belastning.
*edit*
Anledningen jag gjorde bytet var att en av dom tre fläktarna började låta och var på sin sista visa. Jag tänkte att det är väl lika bra att byta alla fläktar. (Ignorera kabeln som ligger tvärs över fläkten. Den åtgjärdades senare.)

Chefredaktör

Kul, tack för fin artikel! ❤️

Medlem

Avundas er alla som har det tekniska kunnandet att kunna göra en sådan här sak... ser så kul ut samt bra för plånboken.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Grymt ju! Har ett 1080 founders edition som låter helvete… jag kanske borde kolla på detta 😅

Medlem

Snyggt jobbat, och kul att se resultatet på temp!


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Avundas er alla som har det tekniska kunnandet att kunna göra en sådan här sak... ser så kul ut samt bra för plånboken.

Här har du första möjligheten att lära dig, du har ett intresse och en vilja, fånga den. Ge dig ut på youtube läs på, köp lite nybörjar grejer och skruva i sär t.ex. Det är rätt så enkel logik.

Är man inte helt tappad fattar man när man väl börjar ser mönstret.

Håller själv på att lära mig löda och mera om elektronik nu det är aldrig för sent för att lära sig


signatur

P.L.U.R

1
Skriv svar