What grinds my gears!

Releasehästryttare
What grinds my gears!

Tänkte vi behöver en tråd där man får klaga på vardagliga grejer man stör sig på!

Tanken med tråden är att det skall vara småsaker som inte alla redan vet och inte typ att kriget i Ukraina är fel eller jorden håller på och värmas upp.

Jag börjar med två saker som jag stört mig på det senaste:

Kebabsås kladd!

Vi har säkert alla här ätit en kebabrulle nån gång i vårat liv, det jag ogillar är när pizzerian har för vattning sås till så man sitter och äter och sen nedan är det en pöl med sås på tallriken för det mesta av såsen har bara runnit igenom rullen!

Liksom varför?

Privatbils backsignal

Sak två jag stör mig på är att det har kommit nya bilar där om man backar så låter de som backande lastbilar, alla här som bor i storstäder har säkert ej missat att detta är ett nytt påhitt från några biltillverkare.

Jag förstår varför, men det är grymt störande!

 

Vad stör ni er på i vardagen?

Medlem

Personer utan någon som helst uppfattning om vart det är acceptabelt att stanna och prata på affären. Träffa en kompis och prata i 20 minuter framför taco-hyllan på Ica en fredag eftermiddag? FLYTTA PÅ ER!!

RAAAARGH! >:(


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Folk som skriver ut "Should've" och "Could've" som Shold of och Could of, väldigt vanligt förekommande speciellt bland engelsktalande konstigt nog.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Folk som skriver ut "Should've" och "Could've" som Shold of och Could of, väldigt vanligt förekommande speciellt bland engelsktalande konstigt nog.

Gud ja! Jag vet inte varför just det där stör mig så förjävligt men det gör det, har väl något att göra med att det som du säger ofta är engelsktalande som gör det misstaget och man känner att de "borde veta bättre".
EGENTLIGEN gör det väl inte riktigt något men det kryper till lite i kroppen av det.

En annan liten störningsgrej apropå en sak som hände igår kväll är dagens otydliga on/off-knappar på prylar. Sambons jäkla hörlurar går fasiken aldrig att stänga av när man vill, man håller in knappen, nån lampa blinkar lite och man har ingen aning om man faktiskt stängde av grejerna eller om de slogs igång igen om man inte testar.
Saknar on/off-skjutknappar och annat där man tydligt kan se på själva prylen att den rent mekaniskt är avstängd istället för alla otydliga "håll in och hoppas på de bästa"-knappar.

När dragkedjan är onödigt krånglig.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Kul tråd! Här är några saker jag stör mig på.

Folk som inte använder blinkers när dom ska svänga. Speciellt dom som bromsar in på landsvägar eller liknande utan att blinka och sen blinkar precis när dom svänger av istället för att långt innan börja blinka så att man som med/mottrafikant vet vad som händer.

Folk som går med mobilen framför ansiktet och pratar med högtalare så att alla hör. Om man ändå håller telefonen i huvudhöjd varför inte hålla den till örat istället och ta samtal som en normal person?

Folk som bara går ut på övergångsställen utan kolla varken till höger eller vänster. Har varit nära att köra på minst ett dussin personer på det sättet. En annan sak på samma tema som stör är personer som inte går över gatan vid övergångsställen och förväntar sig att trafiken ska bromsa in för dom för att dom råkar ha oerhört dålig timing eller inte har tillräckligt god kondition för att ta sig över gatan i tid.

Folk som står och väntar på att kassören ska säga vad summan blev innan dom ens överväger om dom ska plocka upp plånkan eller inte. Om du ska betala med kort plocka då upp kortet och stå redo med det tills du ska blippa. Snabbt ska det gå!
Även om jag vet att en del har det svårt ekonomiskt tycker jag att det är irriterande när en del står och bråkar med kassören när priset på en vara skiljer sig 2 kr från reklambladet och sen visar det sig att dom tagit fel vara.

Tack för ordet. Nu känns allt lite bättre.

Edit: Kom på att jag stör mig oerhört på dom som skriver dem hela tiden. Om man inte vet när man ska använda de eller dem använd dom som jag gör


signatur

PSN: OAKTHYR

Att barnens jackor/vantar/mössor/etc alltid är magiskt borta klockan sju på morgonen när man är som mest stressad och bara vill dränka sig i kaffe. Sen lovar man sig själv att preppa allt bättre för att slippa bli försenad nästa dag men så blir det likadant igen. Och igen. Och igen. I åååååratal. När tar det slut?!

Gnällkuk

I AM GNÄLLKUK AND I APPROVE THIS THREAD <3

Får återkomma, men en sak gällande engelska är ju att främst amerikanerna är sämst i världen på att fatta skillnaden på your och you're.

Oh, när man är och ska handla i affären... varför måste gamla russin envisas med att ALDRIG ta upp plånboken och börja räkna kontanter (gud förbjude att de använde kontokort) förrän alla artiklar är inslagna och summan meddelad muntligen? Man känner sig som Örjan Lax.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent

99.7% av alla som åker kollektivt i Göteborg. Maken till lobotomerade stolpskott har sällan skådats. Kan inte vänta tills att gå på tills andra går av. Vägrar ta av sig enorma ryggsäckar. Luktar svett. Äter äggmacka med kaviar.

Människor som använder kassor som informationsdisk och stoppar upp kön.

Bilförare som kör långsamt i vänsterfilen.

Ouppfostrade barn på resturang. Bonus till detta är: lata föräldrar.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Gnällkuk
Skrivet av OAKTHYR:

Kul tråd! Här är några saker jag stör mig på.

Folk som inte använder blinkers när dom ska svänga. Speciellt dom som bromsar in på landsvägar eller liknande utan att blinka och sen blinkar precis när dom svänger av istället för att långt innan börja blinka så att man som med/mottrafikant vet vad som händer.

Folk som går med mobilen framför ansiktet och pratar med högtalare så att alla hör. Om man ändå håller telefonen i huvudhöjd varför inte hålla den till örat istället och ta samtal som en normal person?

Folk som bara går ut på övergångsställen utan kolla varken till höger eller vänster. Har varit nära att köra på minst ett dussin personer på det sättet. En annan sak på samma tema som stör är personer som inte går över gatan vid övergångsställen och förväntar sig att trafiken ska bromsa in för dom för att dom råkar ha oerhört dålig timing eller inte har tillräckligt god kondition för att ta sig över gatan i tid.

Folk som står och väntar på att kassören ska säga vad summan blev innan dom ens överväger om dom ska plocka upp plånkan eller inte. Om du ska betala med kort plocka då upp kortet och stå redo med det tills du ska blippa. Snabbt ska det gå!
Även om jag vet att en del har det svårt ekonomiskt tycker jag att det är irriterande när en del står och bråkar med kassören när priset på en vara skiljer sig 2 kr från reklambladet och sen visar det sig att dom tagit fel vara.

Tack för ordet. Nu känns allt lite bättre.

Edit: Kom på att jag stör mig oerhört på dom som skriver dem hela tiden. Om man inte vet när man ska använda de eller dem använd dom som jag gör

Ha, hade inte hunnit läsa din!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Mike Stranéus:

99.7% av alla som åker kollektivt i Göteborg. Maken till lobotomerade stolpskott har sällan skådats. Kan inte vänta tills att gå på tills andra går av. Vägrar ta av sig enorma ryggsäckar. Luktar svett. Äter äggmacka med kaviar.

Now do Stockholm. I dare you.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

”Folk” som pratar i mobilen när de betalar i kassan…skulle inte ens pissa på dem om de brann.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Både exemplen om såsen i kebabrullen och sådana som inte använder blinkers känner jag igen mig i och håller om att det går en på nerverna.

Men två saker som egentligen är struntsaker, men som stör mig oproportionellt mycket är:
1. Människor som skriver SMS/IMs och dylikt med en mening i taget. Ni vet, de som använder knappen "send" istället för punkt...
2. Människor Som Använder Stor Bokstav I Början Av Varje Ord När Dom Skriver... Ögonen blöder! Hur blev det ens en grej?

Dec
Medlem
Skrivet av ompalompa:

Människor Som Använder Stor Bokstav I Början Av Varje Ord När Dom Skriver... Ögonen blöder! Hur blev det ens en grej?

Det härstammar väl från engelskan där man ska skriva så i rubriker. Fast sen så är det möjligt att folk (från hela världen) har blivit förvirrade hur och när man ska skriva på det sättet.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Now do Stockholm. I dare you.

Jag tycker faktiskt stockholmare är snäppet bättre än Göteborgare på kollektivtrafik under de åren jag bodde i huvudstaden. Därmed inte sagt att de är bra.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Gnällkuk
Skrivet av Mike Stranéus:

Jag tycker faktiskt stockholmare är snäppet bättre än Göteborgare på kollektivtrafik under de åren jag bodde i huvudstaden. Därmed inte sagt att de är bra.

Jag har iofs aldrig rest kommunalt i Gbg, bara utgår från att en större population innebär fler människor och fler idioter


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Folk som inte ställer tillbaka vikter/skivstänger på gymmet. Jävla folk!!

Folk som lämnar sin bricka/påse på snabbmatsrestauranger/fik för att det är nån annans jävla ansvarsområde att städa efter dem.

Gamlingar som inte har vett att sluta köra bil i tid. Eller närstående som inte tar bort bilen från dem. Dem är livsfarliga i trafiken!

Och till sist, folk som inte använder reflexer/tillräckligt med reflexer vid denna årstiden. Fan det går inte att ha en 10 år gammal liten reflex dinglandes från ryggsäcken kl 06:30 när det duggregnar. Finns inte en chans att bilister ser det tillräckligt bra!!! För helvete

Medlem

Fy fan vad arg man blev när man läste kommentarerna i denna tråden.
Jag gillar det.

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Jag tycker faktiskt stockholmare är snäppet bättre än Göteborgare

👍


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Håller med om allt som alla har skrivit och blir inte arg av det, tvärtom. Det är befriande att ni med retar er på de här sakerna.

Mina bidrag:

Nationalitet stavas med liten (gemen) begynnelsebokstav på svenska, både som adjektiv och som substantiv.
Alltså: "En svensk man påträffades..." eller "Flertal svenskar befann sig..."
Allt annat är svengelska (även om det finns i fler språk).

Det här är ju mest ett problem på nätet, inte direkt i trafiken/kassan eller annan del av verkligheten.

Odör, oavsett om det är svett eller för mycket parfym. Det är ett jävla ofog.
Oljud, det här är en lågoddsare, men de som pratar via högtalartelefon eller spelar musik på sin telefon på bussen/tåget. På 90-talet, hade jag en wavfil på runt 23 Hz som jag satte på nära kidsen som spelade musik, stängde av när de pausade sin musik tills de drog slutsatsen att jeppens telefon var skadad.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av demagog:

Håller med om allt som alla har skrivit och blir inte arg av det, tvärtom. Det är befriande att ni med retar er på de här sakerna.

Mina bidrag:

Nationalitet stavas med liten (gemen) begynnelsebokstav på svenska, både som adjektiv och som substantiv.
Alltså: "En svensk man påträffades..." eller "Flertal svenskar befann sig..."
Allt annat är svengelska (även om det finns i fler språk).

Det här är ju mest ett problem på nätet, inte direkt i trafiken/kassan eller annan del av verkligheten.

Odör, oavsett om det är svett eller för mycket parfym. Det är ett jävla ofog.
Oljud, det här är en lågoddsare, men de som pratar via högtalartelefon eller spelar musik på sin telefon på bussen/tåget. På 90-talet, hade jag en wavfil på runt 23 Hz som jag satte på nära kidsen som spelade musik, stängde av när de pausade sin musik tills de drog slutsatsen att jeppens telefon var skadad.

På 90-talet?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ha, hade inte hunnit läsa din!

Det bevisar ju bara att folk som är orimligt slöa i kassakön är ett allvarligt problem


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Människor som är:
Hycklare, använder dubbla måttsockar, kan inte argumentera för sin sak, historielösa, skilja på sak och person.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Avsaknad av versaler och lämpligt skiljetecken i chatkonversationer. Kan inte folk bemöda sig en stor bokstav?

Medlem
Skrivet av Soulless:

På 90-talet?

Jag tror det var i slutet av 90-talet. Förmodar att jag skulle kunna ladda ner en wav till min iPhone med men det inte hänt. Det var kanske där runt 2003 eller däromkring.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Now do Stockholm. I dare you.

Jag har aldrig problem med det i Stockholm, men inte heller när jag åkt kollektivt i Göteborg. Men jag kanske är en del av problemet, ouch!


signatur

IDKFA

Medlem

Stör mig på att dagens ungdomar klär sig så jävla fult, vi vet ju redan hur fula kläderna var på 90-talet, gör inte om det misstaget, lär er av oss som var där!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Att barnens jackor/vantar/mössor/etc alltid är magiskt borta klockan sju på morgonen när man är som mest stressad och bara vill dränka sig i kaffe. Sen lovar man sig själv att preppa allt bättre för att slippa bli försenad nästa dag men så blir det likadant igen. Och igen. Och igen. I åååååratal. När tar det slut?!

När barnen själva får leta efter handskarna 😉

Medlem

T-shirts med bröstficka.
Folk som inte lägger upp den förbannade kundpinnen på bandet på mataffärer.
A-traktorer.
Folk som kallar datorn för "datan". "Jag satt vid min data"
Handtork istället för torkpapper på offentliga toaletter.
Folk som klagar på att allt är "woke".
Förordning (2017:429) om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare
Folk som snyter sig bland andra. (Snor är en kroppsvätska som bör likställas med bajs)
Folk som tränger sig förbi i köer.
Snorungar i Gant-tröjor.
Folk som pissar på toalettringen.
Överdrivet långa lösnaglar.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Hjälpsamma medarbetare.

Har en 20 år äldre man på mitt jobb som behandlar mig som mentalt handikappad.

Till den grad att sitter jag och bajsar för länge när vi slutar så frågar han hur det går.

... och en dag skulle jag skrapa rutorna på bilen vid hemgång. Min bil stod vid en snödriva så lite svårt ta sig in så skippar starta bilen innan börjar skrapa pga detta. Han åker förbi, stannar och vevar ner rutan och skriker "du måste ju starta bilen innan du skrapar!".
Skriker snödrivan är i vägen, hans svar på detta är att sitta tyst i TRE minuter och stirra på mig när jag skrapar rutorna. Han kör en meter fram ibland för att sen backa tillbaka för att se bättre vad jag gör.

Han åker inte iväg innan jag sätter mig i min bil och startar den... har nog aldrig varit så frustrerad över en människa.

Skriv svar