Tips för att minska EL räkningen.

Medlem
Skrivet av Soldoktorn:

Jag läste energimarknadsbyrån medan jag skrev, givetvis ska det stå SvK.

Jag försöker bara ge er andra råd. Man behöver inte lyssna om man inte vill. Men jag betalar 62öre/kwh i 5 år, hur mycket betalar du?

60öre/kWh var så förra året. Priserna är väl uppe i 270öre nu. Tecknade som dum jag är 270öre/kWh i ett år nu. Fick första räkningen igår. 500+kr i månaden blev det 😭 från 300kr tidigare år

Tror jag låg runt 1100kwh om året så kanske inte så farligt

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man kan ju inte bara stänga av för att spara, det är ju lika med lägga ner verksamheten.

Tänker mer på att vissa har lysen igång hela dygnet eller låter maskiner stå på hela tiden, inklusive helger. I vissa fall kan det vara för att det tar tid att starta dem, men när det inte är problemet så undrar jag om det inte bara är lathet.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Yes, det är positivt att se att möjligheterna att spara finns.
Har inte statistik på hur mycket tillverkningsindustri vi har i Sverige (varken absolut eller per capita, och jag känner att jag inte riktigt orkar gräva fram någon), men det kan ju vara en imponerande utveckling där också.

Pratade med en släkting som driver ett företag inom industri (20 anställda) om det på jul, och bara belysningsbyte till LED i den branschen kan bli en rätt stor skillnad - att gå från lysrör i en hel verkstadslokal till LED med motsvarande ljusmiljö (han nämnde att de nu kan ha halva belysningen släckt och få ut likvärdigt ljus i lokalen dessutom) var tydligen en högst märkbar besparing.

Det stora för företag är inte att spara el, utan att minska räkningen, har hört att vissa går i konkurs pg av priserna just nu och regeringen laggar efter med stöd, inte helt oväntat. Som privatperson så är jag mest intresserad av att företag sparar el mest för att hålla priserna nere.

Är uppe om nätterna numera och sitter och spelar och kodar, har sömnstörningar och tänker att det är väl lika bra att gilla läget med låga elpriser på nätterna.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Det stora för företag är inte att spara el, utan att minska räkningen, har hört att vissa går i konkurs pg av priserna just nu och regeringen laggar efter med stöd, inte helt oväntat. Som privatperson så är jag mest intresserad av att företag sparar el mest för att hålla priserna nere.

Är uppe om nätterna numera och sitter och spelar och kodar, har sömnstörningar och tänker att det är väl lika bra att gilla läget med låga elpriser på nätterna.

Ja, jo, så är det väl även för privatpersoner - plånboken är ett bra övertalningssätt.
Jag har också vänt på dygnet och kör tvätt, torktumlare och diskmaskin nattetid (ja, lägenheten är såpass välisolerad att de inte hörs hos grannarna), det går att dra sitt strå till stacken på lite udda sätt ibland.

Skrivet av kalle.lindestrom:

Släckt alla lampor .tvättar i tvätt stugan .hand diskar .energi läge på datorn . Funderar på stänga av kylskåpet och utnyttja kylan ute

Som nämnt tidigare: att handdiska är ett rätt dåligt val jämfört med att diska i diskmaskin om man bara ser till energiåtgången.

Beroende på vad man har för avtal gällande varmvatten och/eller el kan man kanske spara någon krona personligen dock, men om man vill bidra till att uppnå likvärdigt resultat med så lite energi som möjligt bör man köra diskmaskin, så fullt packad som är rekommenderat.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Är det billigare micra mat än steka på ugnen ? Det borde ju vara spisen och datorn som drar mest nu stängt ner allt annat


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Är det billigare micra mat än steka på ugnen ? Det borde ju vara spisen och datorn som drar mest nu stängt ner allt annat

Vet inte vad en spis drar, men en Microvågsugn/AirFryer ligger omkring 1-1.5 KW i förbrukning. Generellt så kör du kanske mikron i 6-12 minuter, det är 0.1-0.2 KW/h per portion som värms upp (vid 1KW effekt). Min spelburk drar strax över 230W vid belastning så en direkt jämförelse med mikron så blir det inte mycket, fast datorerna körs längre tider över dygnet och förbränner mer energi.

En spis/ugn kör du längre för att de behöver tid att värmas upp så jag tror at de borde dra mer. Om någon har några siffror så posta dem gärna.

Bästa energisparartipset här är att käka smörgåsar (behöver inte värmas upp) men jag tror inte att du sparar mycket jämfört med att stänga av din dator över natten. Innan december så stängde jag bara av TV apparaterna (har dem som skärmar) så att det blev mörkt, och lät burkarna stå på 24/7.

Medlem

EON:
- Hushåll och mindre företag minskade med 18% i December, 15% i November.
- Företag ner 12% och 9% respektive månader.
https://www.nyteknik.se/energi/elforbrukningen-i-sverige-mins...

Medlem

2021 använde jag i december ca 1600kwh
2022 använde jag i december ca 1050kwh

En rejäl minskning. Som tack fick jag mer än dubbelt så hög faktura

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, jo, så är det väl även för privatpersoner - plånboken är ett bra övertalningssätt.
Jag har också vänt på dygnet och kör tvätt, torktumlare och diskmaskin nattetid (ja, lägenheten är såpass välisolerad att de inte hörs hos grannarna), det går att dra sitt strå till stacken på lite udda sätt ibland.

Som nämnt tidigare: att handdiska är ett rätt dåligt val jämfört med att diska i diskmaskin om man bara ser till energiåtgången.

Beroende på vad man har för avtal gällande varmvatten och/eller el kan man kanske spara någon krona personligen dock, men om man vill bidra till att uppnå likvärdigt resultat med så lite energi som möjligt bör man köra diskmaskin, så fullt packad som är rekommenderat.

Ja alltså har man bergvärmepump någorlunda modern med 300% verkningsgrad på varmvattnet så är det ju stor skillnad på 90% som de har räknat med. Har man fjärrvärme för 60-70 öre/kwh och elen är dyr för tillfället så är det också en annan femma. Har man en stor kastrull med hetvatten på Tulikivin i köket och nämnda braskamin också är primär värmekälla så blir handdisken väldigt billig. Mina föräldrar diskar som sistnämnda de är lite gammalmodiga, det är ju tillräckligt besvärligt att plocka i och ur diskmaskinen
Kan man koppla diskmaskinen på varmvattnet föresten? Om man har värmepump tänkte jag. Kanske med blandare emellan så det inte blir för varmt.

Medlem
Skrivet av soderkvist:

Ja alltså har man bergvärmepump någorlunda modern med 300% verkningsgrad på varmvattnet så är det ju stor skillnad på 90% som de har räknat med. Har man fjärrvärme för 60-70 öre/kwh och elen är dyr för tillfället så är det också en annan femma. Har man en stor kastrull med hetvatten på Tulikivin i köket och nämnda braskamin också är primär värmekälla så blir handdisken väldigt billig. Mina föräldrar diskar som sistnämnda de är lite gammalmodiga, det är ju tillräckligt besvärligt att plocka i och ur diskmaskinen
Kan man koppla diskmaskinen på varmvattnet föresten? Om man har värmepump tänkte jag. Kanske med blandare emellan så det inte blir för varmt.

I de jämförelser som gjorts används ju bra mycket mer vatten vid handdisk, sen kan vi så klart diskutera det där med hur man "tillverkar" värmen för att diska. Om du på något sätt kan ta tillvara spillvärme för att värma upp kallvatten som du sen diskar med kan du väl rent hypotetiskt nå den största energieffektiviteten, men... lycka till. ^^ Det är ju som de illustrerar i testerna rätt mycket vatten som behöver värmas upp, rätt många J som hade kunnat "användas" till något annat.

Då kommer ju dessutom den sekundära frågan, är inte den värmekälla du använder som ger dig spillvärme i så fall ineffektiv? Braskaminer exempelvis, värmer extremt mycket precis intill värmekällan, men är sällan jättebra på att fördela värmen jämnt över en lite större yta. Delta-T:n blir enorm precis vid brasan och avtar rätt fort med avstånd därifrån.

Du kan koppla på varmvatten upp till ~60-75C och spara energi på uppvärmningen av vattnet om du känner att din vattenuppvärmning är mer effektiv än diskmaskinens - samtidigt använder en diskmaskin bara varmvatten när det behövs (se länken), och precis som i länkarna från Energimyndigheten och Råd & Rön är de "rätt" effektiva med hur de använder vattnet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag har skaffat så kallade smarta pluggar.

Hade förut de stora sakerna som högtalarna och belysning kopplat till uttag med fjärrkontroll.

Men iom att jag ibland somnar ifrån både tv och dator då jag streamar via min steam link in till sovrummet så har det sparat en hel del på att kunna sätta dem på en timer som klipper dem vid en läglig tid.

Worst case är man vaken när det sker och kan korrigera.

Jag har även bytt elavtal till tibber. Då kan man styra sin förbrukning lite mer med spot pris och man betalar ändå minsta möjliga för det man förbrukar.

Elen kostar desvärre det den kostar :-/


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

I de jämförelser som gjorts används ju bra mycket mer vatten vid handdisk, sen kan vi så klart diskutera det där med hur man "tillverkar" värmen för att diska. Om du på något sätt kan ta tillvara spillvärme för att värma upp kallvatten som du sen diskar med kan du väl rent hypotetiskt nå den största energieffektiviteten, men... lycka till. ^^ Det är ju som de illustrerar i testerna rätt mycket vatten som behöver värmas upp, rätt många J som hade kunnat "användas" till något annat.

Då kommer ju dessutom den sekundära frågan, är inte den värmekälla du använder som ger dig spillvärme i så fall ineffektiv? Braskaminer exempelvis, värmer extremt mycket precis intill värmekällan, men är sällan jättebra på att fördela värmen jämnt över en lite större yta. Delta-T:n blir enorm precis vid brasan och avtar rätt fort med avstånd därifrån.

Du kan koppla på varmvatten upp till ~60-75C och spara energi på uppvärmningen av vattnet om du känner att din vattenuppvärmning är mer effektiv än diskmaskinens - samtidigt använder en diskmaskin bara varmvatten när det behövs (se länken), och precis som i länkarna från Energimyndigheten och Råd & Rön är de "rätt" effektiva med hur de använder vattnet.

Så som du beskriver med braskaminen är det hos mig. Det är en Contura i plåt från slutet på 80-talet. Den här dock en inbyggd fläkt och den hjälper väldigt mycket med att sprida värmen i rummet. Spridning vidare till andra rum är lite si och så.

Hos föräldrarna är det annorlunda. Ett litet timmerhus byggt runt en murstock med den en kamin i massiv täljsten. Kaminen strålar värme långt efter att man eldat och murstocken, som nästan alla utrymmen angränsar till, ackumulerar värme. Det blir en helt annan tröghet i huset. Även stommen tror jag bidrar lite där.

Annat är det hos mig som har regelvirkeshus från 70-talet. Inte ens plattan är på varma sidan. Tröghet=0. 😂

Spårar lite men värmen som gör diskvattnet är väl inte direkt spillvärme, värmen som går ut genom skorstenen är spillvärme. Kastrullen med vatten är mer som en enkel ackumulator. Spädes sedan till rätt disktemp, räcker nog till 2-3 diskhoar

Nykörd disk brukar ju vara varm så frågan är om till och med sköljningen är varm. Men du har nog rätt, maskinen skulle nog behöva vara designad för det om det ska vara en bra idé och antagligen är det inget som merparten av konsumenterna har nytta av eftersom det inte är så.

Medlem
Skrivet av soderkvist:

Så som du beskriver med braskaminen är det hos mig. Det är en Contura i plåt från slutet på 80-talet. Den här dock en inbyggd fläkt och den hjälper väldigt mycket med att sprida värmen i rummet. Spridning vidare till andra rum är lite si och så.

Hos föräldrarna är det annorlunda. Ett litet timmerhus byggt runt en murstock med den en kamin i massiv täljsten. Kaminen strålar värme långt efter att man eldat och murstocken, som nästan alla utrymmen angränsar till, ackumulerar värme. Det blir en helt annan tröghet i huset. Även stommen tror jag bidrar lite där.

Annat är det hos mig som har regelvirkeshus från 70-talet. Inte ens plattan är på varma sidan. Tröghet=0. 😂

Spårar lite men värmen som gör diskvattnet är väl inte direkt spillvärme, värmen som går ut genom skorstenen är spillvärme. Kastrullen med vatten är mer som en enkel ackumulator. Spädes sedan till rätt disktemp, räcker nog till 2-3 diskhoar

Nykörd disk brukar ju vara varm så frågan är om till och med sköljningen är varm. Men du har nog rätt, maskinen skulle nog behöva vara designad för det om det ska vara en bra idé och antagligen är det inget som merparten av konsumenterna har nytta av eftersom det inte är så.

Ja, fläktar hjälper ju en del så klart. Men jämfört med ex. vattenburna radiatorer som sitter vid varje tilluftsventil blir det svårt att uppnå samma effekt.

Och termisk tröghet är definitivt inte att förglömma! Heh, jag bor i hus med tjocka betongväggar, och när det väl är uppvärmt kan du f¤%&/n aldrig bli av med värmen i stället. ^^

Helt rätt, spillvärme blir det måhända inte rent tekniskt (sen kan vi nörda ner oss i hur många J som krävs för att värma upp vattnet, och hur mycket det påverkar delta-T mot luften (m.a.o. hur isolerat vattenkärlet är bl.a.), hur snabbt varmluften försvinner ut ur utrymmet du vill värma upp, hur mycket termisk energi den flyttar med sig ut o.s.v.), men det är ju inte ett digitalt förhållande, isolering spelar verkligen stor roll! Överskottsvärme finns ju i dag lite överallt, inte minst med tanke på hur mycket elektronik många av oss har hemma, och att verkningsgraden (om ingen implementerade supraledare över julen) inte når 100%.

Jag vet att diskmaskiner återanvänder mycket vatten (som nämns i länkarna), och att de är ganska välisolerade, så de kanske inte kör på så mycket kallvatten att temperaturen i maskinen sjunker avsevärt? Sen vill man ju med många material undvika termisk chock, så det kanske är en anledning att inte köra på kallvatten direkt på varm disk också.

Och ja, jäklar vad offtopic vi gick nu. ^^ Känns som att det är dags att röra sig tillbaka.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Och ja, jäklar vad offtopic vi gick nu. ^^ Känns som att det är dags att röra sig tillbaka.

Så länge som det är 1) Intressant och 2) inte spårar ut i politik så är det inget problem.

Medlem

Vi kör sen tidigare med smart belysning, lampor som är energieffektiva och tänts (och släcks) när våra mobiler lämnar och kommer hem (men detta är en väldig ringa besparing - märks inte nämnvärt- mest för solidaritetskänsla ).
Värmepannan är kopplad till nordpol och justerar tillverkning när priset är bäst. (Beräknad besparing på 10%). (Detta är en inbyggd funktion i vår Nibe pump)
Diskar och tvättar på natten, använder inte torktumlaren alls.
Dammsugning sker på natten via våra två robotar (här kan man ju diskutera kostnadsbesparingen kontra investeringen). Men laddningen sker på natten efter körningen så rent el mässigt sker en besparing.
Elbilsladdning sker enbart på natten, tibber optimerad.
Vi snabbduschar också då tillverkning av varmvatten är en stor post för elförbrukningen.
Vi har även en stor tv (85"). Vid HDR material i 4k konsumerar den 0,5kwh. Mätte upp att minska ljusstyrkan med 50% (vilket gör HDR material tveksamt viktigt) så kunde den kostnaden nästan halveras. Men återigen. Vi låter tvn vara, den producerar ju lite värme i samband med bild. Tv tittande ligger på ca 1,5kwh / dygn = 5% ish av vår elkonsumtion.

Enligt tibber har vi en förbrukning som är 5% under de 20% mest effektiva hemmen i vår storlek.

Vi har sänkt vår förbrukning mellan 50-100kwh / månad. Hade en kalkyl på att vi skulle ligga på 1000Kwh under december och januari, men hamnade på knappt 800kwh. (vi var utan el bil delar av december vilket förklarar en del av det).

Medlem
Skrivet av Macenso:

Dammsugning sker på natten via våra två robotar (här kan man ju diskutera kostnadsbesparingen kontra investeringen). Men laddningen sker på natten efter körningen så rent el mässigt sker en besparing.

Drar inte robot"dammsugare" (egentligen är ju termen lite missvisande, i och med att den mer borstar upp skräpet) ganska kraftigt mycket mindre per städad yta än en vanlig dammsugare? Sen skiljer det sig förvisso mellan olika dammsugare också, den jag har drar 900W, och de flesta verkar ligga mellan 700W och 900W. (200-400W för sladdlösa.) Kikade bara lite snabbt på Netonnet för att jämföra.

Beror väl lite på hur man låter sin robot gå, men för att jämföra även hur ofta och hur länge/noggrant man dammsuger manuellt också för den delen. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

2021 använde jag i december ca 1600kwh
2022 använde jag i december ca 1050kwh

En rejäl minskning. Som tack fick jag mer än dubbelt så hög faktura

Samma här.

Medlem
Skrivet av Hejsanhoppsan:

2021 använde jag i december ca 1600kwh
2022 använde jag i december ca 1050kwh

En rejäl minskning. Som tack fick jag mer än dubbelt så hög faktura

Jag förstår att du inte är superallvarlig i det sista, men det är lite lurigt att använda en sån formulering, för en del (vad jag upplever) blir genuint upprörda på sätt som liknar det. "Jag har minsann sparat, ändå måste jag betala mer!"

Disclaimer: det här rör sig nära politik, och får plockas bort om det inte anses lämpligt.
Det är ju så samhällsekonomi fungerar i allmänhet, och när det blir problem i en leveranskedja/brist på varan/produkten/tjänsten och/eller osäkerhet i dess tillgång/tillförsel/leveranssäkerhet, så höjs priset så att det innebär en proportionerligt större utgift för konsumenter. Ser många vansinniga förslag på att höja löner för att kompensera, eller ad infinitum betala ut ersättningar för att slå ut kostnadsökningarna, eller som en del föreslår frysa hyreshöjningar. Det är ju ett så solklart recept på inflation man kan tänka sig.

Nu gäller det att spara och hantera situationen bäst möjligt tills elförsörjning och säkerhet i sådan förbättrats, inte bara i Sverige utan i hela Europa. (Jag tänker inte gå in på *hur* det ska göras, både för att det är off-topic, för att det rör sig in på politik och för att det är en långt mycket mer komplex fråga än jag, och sannolikt de flesta på forumet, har förmåga att faktiskt diskutera i den detalj frågan förtjänar och behövs diskuteras i.) Det går att dra sitt strå till stacken och bidra till bättre möjligheter i liten så väl som stor skala. Och faktiskt utan att behöva peka finger åt alla andra i bästa "men de då!"-stil. Våra förutsättningar och möjligheter skiljer sig åt, och det är kul att se tips och idéer från andra kring besparingar, och kanske ta till sig och anamma sådana man känner är lämpligt för en själv.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag förstår att du inte är superallvarlig i det sista, men det är lite lurigt att använda en sån formulering, för en del (vad jag upplever) blir genuint upprörda på sätt som liknar det. "Jag har minsann sparat, ändå måste jag betala mer!"

Disclaimer: det här rör sig nära politik, och får plockas bort om det inte anses lämpligt.
Det är ju så samhällsekonomi fungerar i allmänhet, och när det blir problem i en leveranskedja/brist på varan/produkten/tjänsten och/eller osäkerhet i dess tillgång/tillförsel/leveranssäkerhet, så höjs priset så att det innebär en proportionerligt större utgift för konsumenter. Ser många vansinniga förslag på att höja löner för att kompensera, eller ad infinitum betala ut ersättningar för att slå ut kostnadsökningarna, eller som en del föreslår frysa hyreshöjningar. Det är ju ett så solklart recept på inflation man kan tänka sig.

Nu gäller det att spara och hantera situationen bäst möjligt tills elförsörjning och säkerhet i sådan förbättrats, inte bara i Sverige utan i hela Europa. (Jag tänker inte gå in på *hur* det ska göras, både för att det är off-topic, för att det rör sig in på politik och för att det är en långt mycket mer komplex fråga än jag, och sannolikt de flesta på forumet, har förmåga att faktiskt diskutera i den detalj frågan förtjänar och behövs diskuteras i.) Det går att dra sitt strå till stacken och bidra till bättre möjligheter i liten så väl som stor skala. Och faktiskt utan att behöva peka finger åt alla andra i bästa "men de då!"-stil. Våra förutsättningar och möjligheter skiljer sig åt, och det är kul att se tips och idéer från andra kring besparingar, och kanske ta till sig och anamma sådana man känner är lämpligt för en själv.

Här kommer problemet: vi förväntar oss att politikerna / ledarna och deras kedja med den högsta kompetensen skall sitta med lösningar för befolkningen i en sådan här prikär situation. De är ju de som satt de defunktionella spelreglerna för elmarknaden.

Vad får vi för skattepengarna? Speciellt med tanke på att man precis lägligt nogt HÖJT energiskatten.

Rent jenuint, var är deras sida av det så kallade samhällskontraktet? För att inte tala om vem som försatt oss i denna situation från början?

Och här har du har mage att påstå att detta är ett samhällskonomiskt problem som marknaden kan lösa och att det bara är att kavla upp armarna till det här är löst när vi varken ser, hör eller har någon lösning på något av våra problem det de närmsta 10 åren.

Energibristen (bristen av baskraft) är den största bidragande faktorn till både inflation just nu och desperata och helt verkningslösa ränteökningar som inte kan påverka något åt det. (Visst penningtryck under covid är en stor faktor också..)

En ökande spiral med negativa faktorer som bara pekar neråt utan någon global faktor som verkar kunna bryta trenden.

Som husägare tar jag första och största smällen men det här kommer dräpa vår välfärd och samhälle på ett sätt som vår generation aldrig sett och det fort och drastiskt.

Men glöm för guds skull inte att släcka lamporna..

Medlem
Skrivet av drealcman:

Här kommer problemet: vi förväntar oss att politikerna / ledarna och deras kedja med den högsta kompetensen skall sitta med lösningar för befolkningen i en sådan här prikär situation. De är ju de som satt de defunktionella spelreglerna för elmarknaden.

Vad får vi för skattepengarna? Speciellt med tanke på att man precis lägligt nogt HÖJT energiskatten.

Rent jenuint, var är deras sida av det så kallade samhällskontraktet? För att inte tala om vem som försatt oss i denna situation från början?

Och här har du har mage att påstå att detta är ett samhällskonomiskt problem som marknaden kan lösa och att det bara är att kavla upp armarna till det här är löst när vi varken ser, hör eller har någon lösning på något av våra problem det de närmsta 10 åren.

Energibristen (bristen av baskraft) är den största bidragande faktorn till både inflation just nu och desperata och helt verkningslösa ränteökningar som inte kan påverka något åt det. (Visst penningtryck under covid är en stor faktor också..)

En ökande spiral med negativa faktorer som bara pekar neråt utan någon global faktor som verkar kunna bryta trenden.

Som husägare tar jag första och största smällen men det här kommer dräpa vår välfärd och samhälle på ett sätt som vår generation aldrig sett och det fort och drastiskt.

Men glöm för guds skull inte att släcka lamporna..

Generellt vill jag inte ha politiska diskussioner, men så länge som inte orealistiska flum åsikter från ytterkanterna postas så - sure.

Ett problem är att alla politiker är inte insatta och det finns bara vissa som bryr sig om att läsa på, har varit i riksdagen på en sån där rundtur och pratat med en politiker som satt i riksdagen och visade oss runt, han berättade hur det stod till var inte glad i hur saker funkar. Det finns för många med åsikter än det finns folk med lösningar där inne, och de låter sin partipolitiska färg stå för "lösningar" som ofta är en knee-jerk reaktion på oinformerade väljare, och att de vill sitta kvar i riksdagen.

Att t.ex. placera en individ som var mot kärnkraft i en position att bestämma över den var en katastrof och ett rent politiskt beslut, ett beslut som för övrigt ignorerade resultatet av folkomröstningen, fakta är att det var Linje 2 som vann. Avvecklingen skulle endast ske OM det gick att bibehålla välståndet, avvecklingen var aldrig ovillkorlig. Nu är situationen den motsatta och många vill bygga upp kärnkraften igen, det var bara för något år sedan som forskningsförbudet hävdes och vi ligger efter i teknisk utveckling i flera decennier. Katastrof.

Kommer jag kunna arbeta hemifrån eller öht på ett kontor om något år för att något jäkla industriföretag ses som viktigare? Varför är deras näringsbehov viktigare än alla andras förmåga till sysselsättning? Mångas behov > de fås behov. Ingenting gagnar mig att jag inte kan ladda min laptop eller ansluta ut till nätet via bredband (som drivs av ström) för att någon annans kommersiella fåfänga prioriteras. Jag skiter fullständigt om något företag som är stor konsument av energi kopplas bort och går i konkurs. Och händer inte det så kommer jag rösta därefter. Det finns andra faktorer än BNP som är relevanta.

Det enda medlet som finns är att spara och importera el, och där har vi situationen idag, det enda vi kan göra är att gilla läget och återuppbygga kärnkraften, åtminstone tills mänskligheten har Fusion på gång. Problemet är att vi kan inte vänta i 10-20 år på Fusion och behöver något nu. Ska vi gå över till el/hybridbilar så måste energitillgången säkras och det gör vi inte genom att Sverige ska spara el genom att titta 3 timmar färre på Netflix varje vecka, något drastiskt måste till.

Vi kan inte välja att bygga bara en energikälla, vi måste bygga brett och mycket, vindkraft, vågkraft, solkraft och vattenkraft. Att sitta och gnälla på att "Uh, det blåser inte alltid och solen lyser inte alltid" - no shit sherlock - googla "Vad är ett batteri"?

TLDR: Situationen suger och den kommer att fortsätta suga i några år till.

Medlem
Skrivet av noyart:

60öre/kWh var så förra året. Priserna är väl uppe i 270öre nu. Tecknade som dum jag är 270öre/kWh i ett år nu. Fick första räkningen igår. 500+kr i månaden blev det 😭 från 300kr tidigare år

Tror jag låg runt 1100kwh om året så kanske inte så farligt

Herregud, hundralappar hit och dit är väl inget att gnälla för.
De flesta som bor i lägenhet har ju låg totalsumma oavsett om elen är dyr eller inte.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Herregud, hundralappar hit och dit är väl inget att gnälla för.
De flesta som bor i lägenhet har ju låg totalsumma oavsett om elen är dyr eller inte.

Jämför aldrig andra med din egna situation, alla har t.ex. inte hög lön, vissa lever på marginalen och "några hundralappar" kan betyda skillnaden mellan överlevnad eller personlig konkurs.

För många år sedan så bytte jag ut alla lampor hos föräldrarna från vanliga 60W till 15W Led lampor (vissa LED lampor kostade då 150 kr styck) för att hålla nere kostnaderna och över tid blev det rejäla besparingar. De hade inte kunnat göra den utgiften utan mig och de hade varit fast i sin elkonsumtion.

Medlem
Skrivet av drealcman:

Här kommer problemet: vi förväntar oss att politikerna / ledarna och deras kedja med den högsta kompetensen skall sitta med lösningar för befolkningen i en sådan här prikär situation. De är ju de som satt de defunktionella spelreglerna för elmarknaden.

Vad får vi för skattepengarna? Speciellt med tanke på att man precis lägligt nogt HÖJT energiskatten.

Rent jenuint, var är deras sida av det så kallade samhällskontraktet? För att inte tala om vem som försatt oss i denna situation från början?

Och här har du har mage att påstå att detta är ett samhällskonomiskt problem som marknaden kan lösa och att det bara är att kavla upp armarna till det här är löst när vi varken ser, hör eller har någon lösning på något av våra problem det de närmsta 10 åren.

Energibristen (bristen av baskraft) är den största bidragande faktorn till både inflation just nu och desperata och helt verkningslösa ränteökningar som inte kan påverka något åt det. (Visst penningtryck under covid är en stor faktor också..)

En ökande spiral med negativa faktorer som bara pekar neråt utan någon global faktor som verkar kunna bryta trenden.

Som husägare tar jag första och största smällen men det här kommer dräpa vår välfärd och samhälle på ett sätt som vår generation aldrig sett och det fort och drastiskt.

Men glöm för guds skull inte att släcka lamporna..

Det känns som att du missförstod min intention bakom inlägget, och jag ber om ursäkt om jag var otydlig! (Jag vet att jag är hopplös när det gäller att spåra iväg. 😅)

Min poäng var att det inte spelar någon roll här och nu hur förbannade vi blir på politiker (oaktat om det är på kommunnivå eller upp i EU eller på någon nivå däremellan) eller hur mycket pengar vi trycker/betalar ut, för precis som @Ichinin är inne på så suger läget just nu, och kommer suga ett tag till oavsett.

Även om våra politiker skulle uppnå total enighet här och nu skulle inte billig, pålitlig, stabil, hållbar och säker baskraft lösas i nästa sekund, varken lokalt (ner på enskild individs eller lokalt samhälles nivå) eller i ett större sammanhang (Europeisk nivå, i praktiken), hur högt vi än skriker och hur mycket pengar vi än trycker. Det vi kan göra här och nu är faktiskt att spara på vår elkonsumtion, och det är min poäng.

Sen säger jag absolut inte att man inte bör engagera sig politiskt eller inte bli upprörd på sådana som har makt att ta beslut i frågor som är mer relevanta på sikt (så som ex. utbyggnad av elnät, hur vår elförsörjning ska byggas upp och byggas ut, etc.), men det känner jag borde gå att hålla separat från tråden. Jag förstår upprördheten, men känner inte att den är tillämplig just här.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv

Nu verkar alla här i tråden missat att anledningen är prissättningen som är huvudorsaken och den kan åtgärdas relativt snabbt.
Om du köper mestadels billig vindkraftverk och sedan en liten del dyr naturgas prissätts all den elen efter det dyraste produktionsmedlet. Det funkar på en stabil elmarknad men inte en volatil. Därmed omförhandlar många länder detta just nu.

"Dagarna efteråt meddelade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen att marknadsmodellen för prissättning av el inte fungerar under de förutsättningar som följer av gaskriget och öppnade upp för nationella anpassningar. Sådana anpassningar sker nu i Portugal, Spanien, Italien och Polen"

Detta är från en fd energi VD som suttit med i dessa möten och förhandlat;
https://www.svd.se/a/dwReGz/finns-det-en-dold-agenda-i-elpris...

"Det pågår en enorm förmögenhetsöverföring från elkunderna till staten som en följd av den den svenska prissättningen på el. Men finns det verkligen en politisk ambition att lösa problemen, undrar Bengt Ekenstierna. "

"Som ingenjörer är vi i Beken-teamet lösningsorienterade och ointresserade av det politiska maktspelet. Men vi har successivt blivit varse att den pågående förmögenhetsöverföringen, som en följd av den havererade prissättningsmodellen på Nordpool, tycks passa regeringen som handen i handsken:

1. Finansdepartementet får in extra momspengar (cirka 40 miljarder på årsbasis).

2. Finansdepartementet får utdelning av statligt ägda Vattenfalls övervinster.

3. Den havererade prissättningsmodellen kommer att fortsätta att allokera flaskhalsavgifter in på Svenska kraftnäts balanskonto. Dessa pengar kan inte regeringen komma åt, men de kan då istället använda dessa för att betala ut fler ”bidrag” till elkonsumenterna (politisk goodwill), under täckmanteln att regeringen stöttar elkunderna som är drabbade av höga elräkningar (trots att flaskhalsavgifterna enbart är cirka 35–40 procent av de höga elräkningarna).

4. Dessutom ger den av EU beslutade lagstiftningen om straffbeskattning av elproducenterna, regeringen rätt att hämta hem mellanskillnaden av vad elbolagen har fakturerat kunderna och vad staten anser vara skäligt. "

Många som tjänar på detta just nu;
LONDON, Aug 30 (Reuters) - Britain's gas producers and electricity generators could make excess profits of up to 170 billion pounds ($198 billion) over the next two years, Bloomberg News reported on Tuesday, citing unpublished analysis that the finance ministry disputed.
https://www.reuters.com/business/energy/uk-gas-electricity-in...

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Herregud, hundralappar hit och dit är väl inget att gnälla för.
De flesta som bor i lägenhet har ju låg totalsumma oavsett om elen är dyr eller inte.

Orimliga överpriser inget att gnälla över? otroligt resonemang. Och dessa hundralappar hit eller dit måste ju ses i det större sammanhanget att vår levnadsstandard i Sverige minskar, med inkomstmarginalerna som minskat betänkligt när inflationen och de generella enorma prisökningarna på ganska exakt allt tas i beaktning.

Medlem

Blev inte så svettigt ändå. 10 000 för november och december ihop.

200 kvm villa i utkanten av Stockholm. Bergvärme. Lyckades hålla mig under 2000 kwh under december.

Rätt mycket eldande dock, men har möjlighet att ta ner träd regelbundet på landet, så ved utan kostnad.

Skriv svar