Microsoft säger upp 10 000 anställda

Medlem

Tröttsamma klyschor..."säker på att MS kommer starkare ur det här". Ja, precis som jag är "säker" på att "rättvisan kommer att segra till slut!" Det låter ju bra, men verklighetsförankringen lär ju inte vara något han behöver brottas med direkt. Undrar ifall de 10 000 som får gå också *kommer starkare ur det där"?

Märk väl att jag inte opponerar mig emot att företag ibland kan behöva dra ner på personalstyrkan, hur trist det än är, men herregud, säg bara som det är istället för det där högtravande struntet tack...det vore så uppfriskande.

Avstängd
Skrivet av Cabbage:

Undra om han kan insperera fler mega rika personer att förlora 200 miljoner/miljarder dollar precis som han gjorde med sin "smarta" twitter affär

Hur har han förlorat 200 miljarder dollar?

Medlem
Skrivet av Ballando:

Hur har han förlorat 200 miljarder dollar?

https://www.google.com/amp/s/www.tpr.org/business/2023-01-12/...

Han är t.o.m bäst på att förlora pengar!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det säger ju absolut ingenting. Driver du ett företag som är börsnoterat är det din skyldighet att se till att företaget är så lönsamt som möjligt. Effektiviseringar sker även om företag går bra. Bara för att du tjänar pengar finns det ingen anledning att blöda pengar på saker som inte går bra, eller har för dålig lönsamhet.

Vad exakt är det som är snedvridet?

Uppsägningar i sig är inget konstigt men 5% i ett räcke är uppseendeväckande och inget annat än ett strategiskt misslyckande. Är du ett börsnoterat företag har du en skyldighet att ge långsiktigt värde till dina ägare. Kommer det här göra så Microsoft mer lönsamt och i en bättre position om 5 år? Om svaret är ja har man ändå misslyckats med sin strategi eftersom man anställt personer man inte har behov av eller gjort satsningar som var felaktiga. Är svaret nej har man gjort sig av med kompetens som man kommer att ha behov av för att fortsätta vara konkurrenskraftiga.

Så ja det är snevridet att säga upp 5% av din arbetsstyrka om du är ett vinstdrivande företag. Det ingjuter inte förtroende för ledningen.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Själva operativsystemet har väl typ aldrig (kanske i början?) varit det primärt vinstdrivande? Det är kringprodukter som Office-paket osv de verkligen tjänar pengar på.
Det är bland annat därför de ger bort det till studenter, till exempel.

Det har varit licenser för företag, det är anledningen till att de är så stora som de är idag för dessa licenser är knappast billiga.

SoL
Medlem

Samtidigt läser jag att Microsoft är i handlingar med Open AI, som alltså är skaparna bakom chatgpt.. kan inte låta bli att undra om det är tänkt att det ska ersätta vissa anställda

Medlem

Kan nog bli lite jobbigt för dom att hitta jobb nu när många andra i branschen sägs upp. Antar att de med bra spetskompetenser inte är de som sägs upp i rensningar som dessa? Men rensningar är ju tyvärr något som inte är så dumt att göra ibland, blir ju en hel del överflödiga tjänster i samband med uppköp osv.

Skrivet av Ender:

Tröttsamma klyschor..."säker på att MS kommer starkare ur det här". Ja, precis som jag är "säker" på att "rättvisan kommer att segra till slut!" Det låter ju bra, men verklighetsförankringen lär ju inte vara något han behöver brottas med direkt. Undrar ifall de 10 000 som får gå också *kommer starkare ur det där"?

Märk väl att jag inte opponerar mig emot att företag ibland kan behöva dra ner på personalstyrkan, hur trist det än är, men herregud, säg bara som det är istället för det där högtravande struntet tack...det vore så uppfriskande.

Förvänta dig aldrig att en person som behöver tänka på hur aktieägare eller väljare ska reagera, kommer tala klarspråk.
De kommer alltid vrida och vända på orden så att det låter så positivt som möjligt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Lilagröt:

Förvänta dig aldrig att en person som behöver tänka på hur aktieägare eller väljare ska reagera, kommer tala klarspråk.
De kommer alltid vrida och vända på orden så att det låter så positivt som möjligt.

Låter lite som SJ. Fick en gång ett meddelande om försening:

"Din resa är förändrad!"

Låter ju rentav peppigt. Vart är vi på väg!?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Låter lite som SJ. Fick en gång ett meddelande om försening:

"Din resa är förändrad!"

Låter ju rentav peppigt. Vart är vi på väg!?

"Goda nyheter tåget fungerar nästan"

Medlem

På senare tid har alltså Amazon, Meta, Twitter och Microsoft tillsammans aviserat eller genomfört ca. 45000 uppsägningar. Skrämmande siffror som få empatiskt lagda människor kan tycka är något annat än sorgligt, även om den hemska sanningen givetvis är att även företag som går med vinst behöver optimera och effektivisera verksamheten.

I dagens ekonomiska läge skulle jag inte önska min värsta fiende att förlora jobbet och extra tråkigt måste det ha varit för de på Twitter som bara ett par veckor innan jul fick det glada beskedet att deras passerkort inte längre fungerar och att de inte behöver bemöda sig om att titta förbi något mer. Säkerligen många jular som firades i moll.

De som förlorade sin anställning hos Meta fick väl åtminstone ett ganska generöst kompensationspaket vill jag minnas, förhoppningsvis gäller det även hos de andra arbetsgivarna.

Medlem

Det står ju inte specifikt vad det är för personal. Eller anställningsform. Testers kan ju vara en stor mängd i denna avskedan. Inget konstigt att de blir uppsagda när ett projekt är klart i.e nån mjukvara/spel.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Det har varit licenser för företag, det är anledningen till att de är så stora som de är idag för dessa licenser är knappast billiga.

Licenser rent allmänt, ja. Licenser för Windows, nej.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Måste man så måste man

Medlem
Skrivet av Dunder:

Licenser rent allmänt, ja. Licenser för Windows, nej.

Kanske stämmer idag men knappast förr, en stor anledning till att Microsoft inte brydde sig om att vanliga använda laddade ner deras OS var just att företag och skolor betalade enorma summor för dessa licenser. Som sagt det är anledningen till att Microsoft är så stora som de är idag.

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

Fortfarande rik dock.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Kanske stämmer idag men knappast förr, en stor anledning till att Microsoft inte brydde sig om att vanliga använda laddade ner deras OS var just att företag och skolor betalade enorma summor för dessa licenser. Som sagt det är anledningen till att Microsoft är så stora som de är idag.

Det går emot vad jag hört, så tar det med en nypa salt


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Inte konstigt då de ökat antal anställda mer än 50% de senaste åren
https://twitter.com/tomwarren/status/1615745289020751872

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Har inte råd att ha kvar personal men har råd att lägga nästan 70 miljarder på ett spel företag.
Ser faktiskt lite dåligt ut då.

Typ många företag har inte råd att ha kvar personal idag och skickar hem personal.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Typ många företag har inte råd att ha kvar personal idag och skickar hem personal.

Lite skillnad på företag och företag också.

Medlem

Tydligen har folk från 343 och Bethesda Game Studios börjat posta om att de blivit av med jobbet så detta verkar även drabba Xbox-divisionen.

Edit: https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-18/microsoft-...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Låter lite som SJ. Fick en gång ett meddelande om försening:

"Din resa är förändrad!"

Låter ju rentav peppigt. Vart är vi på väg!?

Hässleholm? Brasilia?! Islamabad?!!

Fan, aldrig varit bra på detta.

Medlem
Skrivet av Ballando:

Jag tycker inte man ger honom cred nog.

Han är ju hyllad på Netflix dokumentären.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ballando:

Elon Musk har inspirerat många företag inom tech att göra sig av med dödkött på arbetsplatsen.

Ny användare registrerad igår. Totalt 6 inlägg. Avstängd.

Bara för att få uttrycka sin ovillkorliga kärlek till Elon.

Medlem

signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Gnällkuk
Skrivet av Brona:

Uppsägningar i sig är inget konstigt men 5% i ett räcke är uppseendeväckande och inget annat än ett strategiskt misslyckande. Är du ett börsnoterat företag har du en skyldighet att ge långsiktigt värde till dina ägare. Kommer det här göra så Microsoft mer lönsamt och i en bättre position om 5 år? Om svaret är ja har man ändå misslyckats med sin strategi eftersom man anställt personer man inte har behov av eller gjort satsningar som var felaktiga. Är svaret nej har man gjort sig av med kompetens som man kommer att ha behov av för att fortsätta vara konkurrenskraftiga.

Så ja det är snevridet att säga upp 5% av din arbetsstyrka om du är ett vinstdrivande företag. Det ingjuter inte förtroende för ledningen.

Nu är jag sen på att svara, så andra har nog redan belyst det men självklart är det ett misslyckande. De anställde ju en-masse under pandemin och uppenbarligen var det ingen vinst. Vad tycker du hade varit en bättre lösning om man identifierat ett problem? Att bara ta kostnaden och fortsätta slösa pengar på olönsamma verksamheter?

Förstår inte riktigt folks upprördhet när jätteföretag agerar på det här sättet. I nio fall av tio är det alltid samma anledning, inkompetent ledarskap som leder till detta. Det här är ju inte speciellt uppseendeväckande i mina ögon. Ubisoft däremot har ju misshandlat företaget å det grövsta under en lång period nu och ledande personerna verkar i stort sett oförändrat.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det är en vinstdrivande affärsverksamhet, inte kommunala Hemtjänsten i Krokom vi talar om.

Krokom är ju mysigt

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Lite skillnad på företag och företag också.

Jasså är det? Sony varslade tusentals vid finanskrisen 2008. Konsolkriget dog för länge sedan. Så himla drygt att vissa fortsätter driva på det.

Medlem
Skrivet av Margy:

Tydligen har folk från 343 och Bethesda Game Studios börjat posta om att de blivit av med jobbet så detta verkar även drabba Xbox-divisionen.

Edit: https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-18/microsoft-...

Asså det finns så mycket att säga om 343 och Microsoft...

Fattar inte hur ett företag tänker när man anställer folk "på max 18 månaders kontrakt". Det är ju såklart för att slippa betala förmåner till anställda. Giriga och dumsnåla.

Man tar det fantastiska beslutet att skapa en komplicerad in-house motor till Halo Inifnite som ingen kan använda. Sen sparkar man folk efter 18 månader och roterar in nya som först måste lära sig denna unika motor... Vilket tar tid. För att sedan rotera bort dessa igen och lära upp nya arbetare från början.

Påminner om åren jag jobbade som IT konsult. Funkar kanske när man bygger gråa program för betalhantering. Det tar bort hela glädjen och lusten att skapa. Spel är inte bara matematik och programmering. Det finns något estetiskt med det.

Så hur löser Microsoft detta? Jo, genom att köpa ännu mer studios! Microsoft borde ta hand om sina 23 studios först. Börjar se ut som min Steam Backlog.

12
Skriv svar