Spel om 1000 år?

Medlem
Spel om 1000 år?

Spel om 1000 år?

Vi gick från ingenting - till Pong - till dagens super-verklighetstrogna-spel.
På bara.. vad, 50år?!
Hur kunde det gå så snabbt helt plötsligt? Och varför?

Hur tror ni spelen kommer vara i framtiden?

Gissar själv och skjuter lite vilt:
(jag vet att de första finns redan, men tänk trådlöst utan batterier)

+20år: VR/AR inbyggt i glasögonen.
+50år: VR/AR i kontaktlinserna.
+100år: Köp ett piller, uppgraderar alla dina sinnen. (någon som sett Limitless med Bradley Cooper?!)
+1000år: ???

Hur kommer spelen se ut om 1000år?
Vad tror ni?

Medlem

Om 1000 år har den mänskliga civilisationen kollapsat. De få överlevarna sitter runt lägerelden och spelar tre-i-rad genom att dra streck på marken med varsin pinne. 😀

Medlem

Ja det sägs ju att jorden resettar efter några tusen år med istider, vulkaner, floder o sånt som följd.
Kom igen, lever vi i ett IRL Populous?

Medlem

Det är ju helt klart sjukt det spelutvecklarna har lyckats med på så kort tid. Jag kommer ihåg när jag satt och spela GTA III när det precis kom ut och hakan var nere i backen, så fantastiskt snyggt det var (tyckte man då😂).

Och jämför man GTA III mot t.ex The last of us part 1 remake så ser ju GTA III ut som ett dåligt söndagsragg lol😂

Jag är spänd på att se UE5-spel nu framöver, Det kommer bli något extra!


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Det är ju helt klart sjukt det spelutvecklarna har lyckats med på så kort tid. Jag kommer ihåg när jag satt och spela GTA III när det precis kom ut och hakan var nere i backen, så fantastiskt snyggt det var (tyckte man då😂).

Och jämför man GTA III mot t.ex The last of us part 1 remake så ser ju GTA III ut som ett dåligt söndagsragg lol😂

Jag är spänd på att se UE3-spel nu framöver, Det kommer bli något extra!

UE3?

Om drygt 300 år är civilisationen som vi känner den tämligen annorlunda; man kommer nog ha tid till vissa förströelser, men fokus kommer vara på att överleva inte fritidsaktiviter.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kanske man får en ny retrovåg och drar fram den gamla kortleken.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Sorry, UE5 ska det ju förstås vara


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Jag tror vi lever i den sista "golden age" av mänskligheten, som inte alls är särskilt golden. Är det någon som på allvar tror att miljökriserna kommer lösas? Knappast. Det blir bara värre för varje år som går och kommer bli vår undergång, tillsammans med krig. Mänskligheten om 1000 år finns knappt, eller är en skugga av dagens samhälle, det tror jag helt ärligt.

Så för att besvara tråden: Schack.

Medlem

Håller helt med!
Precis vad jag tror kommer hända också!
Och förmodligen tidigare än senare..

Men låt oss leka med tanken att vi båda har fel dock..

Ungarna vaknar upp för att spela Commodore 64.000.
Grannen har en ZX Spectrum 48.000 K, (med urgammal telepati-lagring).
Lärarna fattar ingenting eftersom dom haft en halvtimmes kurs med en Compis over 9000!

Vi drar på oss skorna som är självsnörande (Back to The Future), hoppar på vår hovrande skateboard och ger oss av mot skolan..
Såklart möter vi Biff på vägen..
Men hur är spelen då? Som vi ser fram emot att komma hem till efter skoldagens alla plågor och tortyr?

Medlem

1000 år är så sjukt lång tid av utveckling så det är svårt att ens tänka på.
Vad uppfanns för ~1000 år sen?
Papperspengar. Armborst. Magnetisk kompass.

Vi har alltså, som sagts, gått från Pong till spel som ser ändå ganska verklighetstrogna ut, och det kommer bara bli mer och mer verklighetstroget dom närmaste åren. Detta på bara 50 år. Från några prickar på en skärm till en väldigt avancerad 3D-värld.
Tycker det är svårt att tänka sig bara dom närmaste decennierna.

Medlem

Om 1000 år? Då lär det inte göras några spel av människor... Vi är på upphällningen, inom typ 50 år kanske AI-genereringen så stark att vi inte behöver göra något alls som är kreativt, om ytterligare 50 år kanske vi inte ens KAN göra datorspel...

Den där AI-skiten kommer ju dra ner mänskligheten i rena träsket av dumhet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vi kanske redan befinner oss i en simulation?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av ohGr:

Ja det sägs ju att jorden resettar efter några tusen år med istider, vulkaner, floder o sånt som följd.
Kom igen, lever vi i ett IRL Populous?

Sägs och sägs … 8000-10000 år mellan istider. Vi är nära det nu från förra.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Eller hur!
Vad kan hända i spelväg på 100år, rätt mycket..
...Men säg om det är 1000år då?!

Eller, vänta nu, 1 Miljon år!

Hur ser tv-spelen ut om 1 miljon år?

Kan det vara så att det nu är vi som spelar oss själva i ett Sims spel?
Som precis kommit på att vi egentligen bara är tidsresande spelforum-entusiaster?
Sims förrexten. Fifan va segt att vakna upp i ett EA-spel...

Redaktör
Ponny

Svår fråga. Jag som knappt vet vad jag spelar nästa vecka...?

Hoppas på nån Animus-liknande spelupplevelse (Assassin's Creed) och släktforska genom att spela mina förfäders och förmödrars liv. Håller tummarna för en upplevelse i stil med Utvandrarna: The Game. 👨‍🌾

Men ja, detta kanske snarare sker inom 100 år?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Om 1000 år? Då lär det inte göras några spel av människor... Vi är på upphällningen, inom typ 50 år kanske AI-genereringen så stark att vi inte behöver göra något alls som är kreativt, om ytterligare 50 år kanske vi inte ens KAN göra datorspel...

Den där AI-skiten kommer ju dra ner mänskligheten i rena träsket av dumhet.

Vi behöver inte AI som programmerar, skapar konstverk, skriver böcker eller löser mattematiska problem - sånt som är roligt för människor - vi behöver en jävla låda på hjul som åker runt och städar, diskar och gör rent toaletten.

(Däremot så tror jag att AI kan lösa problemet med content till spel bättre än procedural generation löser det idag.)

Medlem

Om 1000 år så har kanske Metroid Prime 4 släppts.

Medlem

Väldigt många negativa röster här

På något sätt tror jag vi (mänskligheten) tar tag i vår skit och löser de utmaningar som finns, även om det är svårt och kommer kosta.

Om jag fick drömma är att spel blir mer som klassiska rollspel (pen & paper), helt interaktiva med hjälp av AI, det finns inte tre vägar att gå eller tre olika slut, utan det finns oändliga vägar att gå i en story och hur den slutar.


signatur

IDKFA

Gnällkuk

Jag vill inte riktigt ens spekulera i detta, jag är ofta fascinerad över allt vi lyckats utveckla och upptäcka bara de senaste 100 åren, men inser att jag kommer vara död och begraven om 50 år kanske och missar allt vi upptäcker då.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Ponny
Skrivet av mrFluffy:

Väldigt många negativa röster här

På något sätt tror jag vi (mänskligheten) tar tag i vår skit och löser de utmaningar som finns, även om det är svårt och kommer kosta.

Medhåll. Min magkänsla är att det kommer gå åt skogen. MEN! Jag har också lärt mig att min magkänsla ganska ofta är fel ute. Forskningen går framåt, och även om domedagsprofetior skrämmer kan det nog vara klokt att försöka hålla sig sansad.

Det kanske går åt helvete, det kanske går bra, det kanske blir lite av varje.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Radiant AI som används i Oblivion får världen att kännas så levande. Jag hade hoppats på fler spel av samma kaliber, men jag har inte hört om så många liknande spel (förutom Skyrim förstås lol). Oavsett så känns det ganska givet att denna teknologi är ännu bättre i framtiden. Kanske kan Radiant AI bli så bra i framtiden att karaktärer inte gör memes av sig själva? Skyrim npc:erna känns alltför scriptade för att den spelvärlden ska kännas trovärdig.

Medlem

Om 1000 år är mänskligheten utspridd över solsystemet och lever på mindre till medelstora rymdstationer med upp till 100 personer. På grund av de stora avstånden i rymden så kommer det inte gå att spela online i realtid. Det kommer vara singleplayer spel eller LAN som gäller.

Medlem
Skrivet av MasonDixon:

Om 1000 år är mänskligheten utspridd över solsystemet och lever på mindre till medelstora rymdstationer med upp till 100 personer. På grund av de stora avstånden i rymden så kommer det inte gå att spela online i realtid. Det kommer vara singleplayer spel eller LAN som gäller.

Jo då, det blir jättebra när vi får tag i quantum entanglement communication

Medlem
Skrivet av Loxus:

Jo då, det blir jättebra när vi får tag i quantum entanglement communication

Det har vi kanske om ~10 år. Inte science fiction ens...
https://www.quantamagazine.org/physicists-create-a-wormhole-u...

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Det har vi kanske om ~10 år. Inte science fiction ens...
https://www.quantamagazine.org/physicists-create-a-wormhole-u...

Nog för att utveckling går fort, men 10 år låter lite optimistiskt.
Intressant artikel, även om jag inte orkade läsa hela

fp
Medlem

Ingen spelar om 1000 år, med tanke på att grafikkortspriserna dubblas för varje generation av grafikkort, lägg dessutom på 10% inflation, svag krona + moms + skatt och ÅF-påslag, jag försökte räkna på det men miniräknaren började brinna.

Spelen som finns är hårt knutna till de personliga ekonomin, allt du köper eller gör i spelet kostar riktiga pengar. Är pengarna slut så dör man, givetvis kan man få fördelaktigt direktlån i spelet

Glöm det där sista, det har jag stulit från EAs 5 års plan.

Medlem

Om 1000 år är vi odödliga allvetande varelser som teleporterar oss i tid och rum i form av svart materia.
Vårat spelnöje kommer vara att tävla om vem som kan skapa mest paralella universum i ett oändligt rum som inte har någon början eller slut.

Medlem

Om 1000 år spelar vi med lite tur den sista betaversionen av Star Citizen innan det skarpa släppet 🙂

Medlem

1000 år? Vår civilisation kan ju hinna raseras och byggas upp på nytt flera gånger under den tiden. Men får den bestå och tekniken fortsätter att utvecklas så har vi säkerligen animus/matrix tech redan innan det här århundradet är slut. Så att spela som vi gör idag kommer nog vara väldigt främmande framtida generationer. Får jag önska så hoppas jag att de inte är lika besatta av leksaker och "the new shiny thing" som 1900-tals människan har varit utan att de fokuserar på det som faktiskt betyder något.

123
Skriv svar