Google Stadia stänger för gott

Robot
Google Stadia stänger för gott

Icke oväntat, får man väl säga.

#google, #stadia


Medlem

Är ju i alla fall ett gott tecken att en så pass konsumentfientlig affärsmodell som Stadias inte gick hem.

Redaktör
Skrivet av kebbe:

<Uppladdad bildlänk>

Är ju i alla fall ett gott tecken att en så pass konsumentfientlig affärsmodell som Stadias inte gick hem.

Ja, det var en rätt jäkla värdelös affärsmodell.

Så sent som i juli sa de att Stadia inte stängs ner. Å andra sidan - vad fan ska de annars säga..? Och de betalade ju tillbaka rätt generöst.


signatur
Medlem

Har för mig jag såg nå klipp att dom kmr hyra ut tekniken till företag ist, om så är fallet så finns chansen att det kan leda till nå intressant.

edit, hitta en länk:
https://www.pcgamer.com/googles-stadia-tech-is-now-called-immersive-stream-for-games/

Medlem

Ja, cred till dom för hanteringen av nedläggningen! Jag köpte ett fullprispel(PGA Tour 2020) som jag skulle spela på mobil/platta. Det funkade helt ok, men jag glömde bort det lite och hade väl ca 45 minuter spelat när dom meddelade att dom skulle lägga ner och betala tillbaka. Tackar!

Medlem

Tekniken var riktigt imponerande. (Enda spel streaming jag testat) men google är nog fel företag att sköta det hela.
Där tror jag MS är bättre med sitt Xcloud.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Jag är fortfarande arg över deras "negativa latens" i marknadsföringen, och hur "journalister" upprepade det som om det vore något tekniskt möjligt.

Testade aldrig Stadia på grund av den falska marknadsföringen.

Skribent
Skrivet av tuckdragon:

Har för mig jag såg nå klipp att dom kmr hyra ut tekniken till företag ist, om så är fallet så finns chansen att det kan leda till nå intressant.

edit, hitta en länk:
https://www.pcgamer.com/googles-stadia-tech-is-now-called-immersive-stream-for-games/

Jo jag skrev om det här på FZ också tidigare, men då var det bara ett rykte att de skulle byta fokus och hyra ut tekniken.

Stadia byter fokus


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Så trist. Stadia har fungerat väldigt bra för mig. Men när storspelen uteblev så uteblev ju också spelarna.

Medlem

Tråkigt. Det hade verkligen en fantastisk potential. Hoppas att tekniken tas till vara på något sätt.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo jag skrev om det här på FZ också tidigare, men då var det bara ett rykte att de skulle byta fokus och hyra ut tekniken.

Stadia byter fokus

haha finns stor risk att jag kan ha läst den artikeln med

men hoppas iaf det stämmer, hade varit kul med typ ett f2p spel som är urläckert oberoende av hårdvara och det är omöjligt att fuska.

Medlem
Medlem

Väntat, därför jag aldrig köpte något med Stadia


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag är fortfarande arg över deras "negativa latens" i marknadsföringen, och hur "journalister" upprepade det som om det vore något tekniskt möjligt.

Testade aldrig Stadia på grund av den falska marknadsföringen.

Det fungerade över förväntan.
Med det sagt är det inte säkert att det gör det för alla.
Jag har bra nätverk hemma, bra dator och övrig utrustning och inga störande signaler från grannar, så det är optimala förutsättningar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fungerade väl över förväntan ändå?

Det var väl den "enda" plattformen som CB 2077 fungerade bäst på vid realese?

Medlem

Av någon anledning fann jag hela grejen med Stadia bara underhållande och att se hur skeppet sjönk. Men det var ju inget för mig heller. Jag har sagt det om och om igen, streamning hade passat perfekt för spel demos, om nu företag vågar låta en spela spel innan köp.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Kommer sakna stadia! Så jäkla skönt det var att slippa nedladdningar.

Medlem

Hade nog överlevt längre om det var prenumerationstjänst snarare än "betala för att kunna betala mer för spel".

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Hade nog överlevt längre om det var prenumerationstjänst snarare än "betala för att kunna betala mer för spel".

Hur menar du? De hade stadia pro som gav 2-6 spel imånaden, sen hade köp spelet och spela likt steam epic ps ms och alla andra alltså man behövde ingen prenumeration.

Medlem

Ja det var synd, det fungerade mycket väl för mig. Spenderade många timmar i soffan framför OLED TVn med Stadia. Spelade igenom Far Cry 6, RDR2, Cyberpunk, ett par Tombraider och några Assassins Creed. Man märkte rätt väl efter FC6 att det var på väg att läggas ner. Kom bara indiespel och inga storspel utannonserades.

Fick tillbaka pengarna för alla spel jag köpt och lite hårdvara så är nöjd ändå. Fick alla spel nämnda ovan gratis med andra ord, sålde även av några chromecast ultra och kontroller som ingick i köpet av spelen Resident Evil Village och Cyberpunk.

Hade en tanke att köra igång med Geforce Now istället men köpte nytt grafikkort så kör vidare på PCn


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Jh
Medlem

Trist. Tekniska funktionen var det inget fel på. Synd att Google inte fick till det med spelen.
Stort cred för hanteringen av nedläggningen.


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Gött


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Skönt att dom stänger nu.
Hade för övrigt aldrig köpt en begagnad bil av Google.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Hur menar du? De hade stadia pro som gav 2-6 spel imånaden, sen hade köp spelet och spela likt steam epic ps ms och alla andra alltså man behövde ingen prenumeration.

Jag menar att även om du prenumererar på deras tjänst och därmed redan betalar dem så måste du fortfarande köpa spel löst. Som om du betalar för Netflix men så skulle du vara tvungen att betala för varje film du hyr i alla fall. Eller ännu närmare exempel: du prenumererar på Xbox Game Pass men måste betala för varje spel du tar ner. Inte många som skulle se skälet till det liksom. Hade Google kört en sådan modell hade de nog överlevt mycket längre!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag menar att även om du prenumererar på deras tjänst och därmed redan betalar dem så måste du fortfarande köpa spel löst. Som om du betalar för Netflix men så skulle du vara tvungen att betala för varje film du hyr i alla fall. Eller ännu närmare exempel: du prenumererar på Xbox Game Pass men måste betala för varje spel du tar ner. Inte många som skulle se skälet till det liksom. Hade Google kört en sådan modell hade de nog överlevt mycket längre!

Du behövde inte ha stadia pro. pro fungerade mer som gold eller ps+. Och som jag skrev så gav det 2-6 spel i månaden. Stadia var helt gratis du betalade bara för spelen du köpte. Likt steam.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Du behövde inte ha stadia pro. pro fungerade mer som gold eller ps+. Och som jag skrev så gav det 2-6 spel i månaden. Stadia var helt gratis du betalade bara för spelen du köpte. Likt steam.

Ja, och min poäng är att det hade behövt vara mer likt Gamepass än Live Gold för att bli succé. Speltjänst och inte försäljning per spel. Det är okej att du var okej med det men jag var det inte. Många andra var det inte. Uppenbarligen. Hade de varit det hade tjänsten antagligen funnits kvar idag. Men många hade väl redan många spel på Steam (och andra klienter) och var inte så sugna på att köpa om även om det var smidigt att streama.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, och min poäng är att det hade behövt vara mer likt Gamepass än Live Gold för att bli succé. Speltjänst och inte försäljning per spel. Det är okej att du var okej med det men jag var det inte. Många andra var det inte. Uppenbarligen. Hade de varit det hade tjänsten antagligen funnits kvar idag. Men många hade väl redan många spel på Steam (och andra klienter) och var inte så sugna på att köpa om även om det var smidigt att streama.

Mycket möjligt att folket ville ha något som gamepass. Ett annat problem jag tror de hade var att knappt någon visste att det fanns överhuvudtaget! Lite märkligt av ett annonsföretag som Google.

1
Skriv svar