Gammalt Halo-folk kommer med tung kritik efter Microsoft-uppsägningar

Robot
Gammalt Halo-folk kommer med tung kritik efter Microsoft-uppsägningar

"Inkompetent ledarskap" skapade "massiv stress".

#343-industries, #halo, #microsoft


Medlem

"Det ska tilläggas att förklaringen till att många får gå från 343 Industries just nu kan ha att göra med att studion släppte ett storspel (ett visst Halo Infinite...) för drygt ett år sedan."

Jag förstår inte? Hur kan det vara en anledning?

Medlem
Skrivet av jehuty:

"Det ska tilläggas att förklaringen till att många får gå från 343 Industries just nu kan ha att göra med att studion släppte ett storspel (ett visst Halo Infinite...) för drygt ett år sedan."

Jag förstår inte? Hur kan det vara en anledning?

Man behöver inte all personal när spelet väl gått in i en lugnare underhållsfas.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag förstår inte? Hur kan det vara en anledning?

När ett spel är färdigt så kan det ta ett tag innan nästa produktion tar fart och då kan en del personal bli överflödig. Ofta kan utgivare med många studior dock låta folk hjälpa till med någon annan studios projekt under tiden.

Nu är ju Halo Infinite dock ett live service-spel och då brukar det ofta behövas ännu mer personal efter släppet om spelet går bra. Detta kanske kan vara en liten indikation på att Infinite går sämre än väntat och man förbereder för att dra ner på vad man planerat för spelet.

Angående denna nyhet så kanske det är dags för Phil Spencer att till slut göra något åt situationen med alla kontraktsanställda vilket verkar sinka studion rejält. De verkar ju få mindre gjort än många studior som är en fjärde- eller femtedel så stora.

Medlem

Jag tycker det alltid borde tilläggas i den här typen av rapportering att på den här typen av spelstudios så jobbar det väldigt många människor - och det är nog mer eller mindre oifrånkomligt att en viss procent av dom kommer att ha en väldigt eller relativt negativ upplevelse där nästan oavsett vilken studio det handlar om.

Med det sagt tror jag väl iaf personligen att det säkert ligger väldigt mycket i dom här klagomålen.

Det känns som att man mer eller mindre kan avgöra utifrån spelen som dom släpper att allt knappast kan fungera superbra.


signatur

subterranean homesick alien

It's not a lake, it's an ocean

343i har haft sina chanser med Halo nu. Det är dags att ge uppdraget till en annan studio och kanske banta ned 343i. Studion behöver en nystart och Halo behöver en ny start under en annan studios ledning.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

343i har haft sina chanser med Halo nu. Det är dags att ge uppdraget till en annan studio och kanske banta ned 343i. Studion behöver en nystart och Halo behöver en ny start under en annan studios ledning.

Håller med. Ge det till någon ny studio som de köpt upp och låt de försöka. Även The Coalition hade varit roliga att se vad de kan göra.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

343i har haft sina chanser med Halo nu. Det är dags att ge uppdraget till en annan studio och kanske banta ned 343i. Studion behöver en nystart och Halo behöver en ny start under en annan studios ledning.

Eller kanske bara lägga ner Halo som serie... Göra nåt nytt...

Medlem

Tycker infinite kampanjen var en av de bästa Halo kampanjerna. Multiplayer har jag inte testat så mycket men har haft ganska kul där också så jag förstår inte riktigt kritiken. Dock håller jag med om bristen på material.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av robbis:

Eller kanske bara lägga ner Halo som serie... Göra nåt nytt...

Göra något nytt är jag helt för, men det finns ingen anledning att lägga ned Halo i mina ögon. Halo Infinite hade en riktigt bra kampanj, utmärkt gameplay och tog några intressanta steg som de kan vidareutveckla. Men 343i är nog inte rätt studio för jobbet. De höll på med spelet i sex år och räddades tydligen av Staten mot slutet då spelet enligt uppgift var en enda röra. Något är inte bra på 343i.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Tycker infinite kampanjen var en av de bästa Halo kampanjerna. Multiplayer har jag inte testat så mycket men har haft ganska kul där också så jag förstår inte riktigt kritiken. Dock håller jag med om bristen på material.

Tyckte den kändes rätt generisk. Dom 'open world'-ade det på ett ganska Ubisoft-negativt sätt.

MP var bara fett weird - kändes typ som du hamnade i något otydligt game-mode som alltid var på samma bana... Typ som att dom hade lagt in en massa olika modes och så vidare, men det fanns inget tydligt sätt att välja vilken typ av mode man ville spela osv... Jag vet inte, det kändes flummigt, random och okoordinerat - även om det rent tekniskt osv var schysst.
Shutingen var schysst, fordonen var schysst - osv.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Tyckte den kändes rätt generisk. Dom 'open world'-ade det på ett ganska Ubisoft-negativt sätt.

MP var bara fett weird - kändes typ som du hamnade i något otydligt game-mode som alltid var på samma bana... Typ som att dom hade lagt in en massa olika modes och så vidare, men det fanns inget tydligt sätt att välja vilken typ av mode man ville spela osv... Jag vet inte, det kändes flummigt, random och okoordinerat - även om det rent tekniskt osv var schysst.
Shutingen var schysst, fordonen var schysst - osv.

Det var ett stort klagomål vid release att man inte kunde välja specifika modes att köra sin matchmaking mot, det ändrades ganska tidigt tror jag och man kan nu välja modes innan man kör matchmaking.

Men sen håller jag med, gameplay i MP är riktigt bra men med den stora avsaknaden av content. Men nu finns ju Forge så det kanske kommer bli bättre

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det var ett stort klagomål vid release att man inte kunde välja specifika modes att köra sin matchmaking mot

Nej, jag hängde ju inte med jättelänge efter släpp.
Men känslan var ju "vad fan är egentligen multiplayer i det här spelet?"
Dom lixom öppnar med typ ett limited-time special game-mode som alla tvingas spela direkt direkt vid släpp, med unika regler - det här är före man ens fått sig en uppfattning om vad "vanligt" multiplayer är.

Känns ju som kräver ett ganska gravt dåligt omdömme rent designmässigt att få för sig något sånt.

Infinite var typ välgjort - kodarna som suttit och knackat har gjort ett bra jobb.
Men det känns inte som det funnits någon direkt struktur eller tanke kring hur saker och ting ska gå ihop och varför.
Utan bara en lista på olika populära eller 'moderna' feaures.

Detta är anledningen till att spel måste ha en stark 'creative direction' - för att saker och ting i spelet ska gå ihop och limma med varandra.
Men om vad spelet ska innehålla, när och varför mer eller mindre styrs av branchanalytiker på ekonomiavdelningen så blir det bara "spelet ska ha dom här sakerna från andra spel som gått bra ekonomiskt nyrligen blandat med lite koncept som vi kan visa driver monetisering jävligt starkt kontinuerligt."

Nånstans så måste det finnas någon som inte bara kollar på spelet i termer av olika element som är vinstdrivande på ett eller annat sätt. Utan som har en helhetsbild av hur spelet ska se ut och varför - och hur allt ska passa ihop på ett bra sätt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Kul att folk blir så förvånade gällande när bolag köps upp, är det något bolag som köps upp som inte åker på något negativt?
Bara att se till sig själv typ, på min förra arbetsplats så såldes ägandet till ett bolag, vips så sades x antal upp.
Hos min kund som jag sitter hos nu, hade det väldigt bra med sitt gamla ägande (familjebolag) sedan köptes det upp av riskbolag, vips så försvann folk.
Allt detta är ju en naturlig del av alla verksamheter.

Medlem

Det är många som skär ner på personal nu, men det känns som att Microsoft ser det här som ett bra tillfälle att göra sig av med inkompetent personal på 343 Industries efter flertal fiaskon från studion.

Inaktiv
Skrivet av maq777:

Man behöver inte all personal när spelet väl gått in i en lugnare underhållsfas.

Utvecklarna jobbar stenhårt och sedan när det ska bli lugnare får man sparken.
Det är ingen bra miljö och jag kan förstå frustration från utvecklarnas sida där man offrar sig för spelet och sedan blir man kickad.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Nej, jag hängde ju inte med jättelänge efter släpp.
Men känslan var ju "vad fan är egentligen multiplayer i det här spelet?"
Dom lixom öppnar med typ ett limited-time special game-mode som alla tvingas spela direkt direkt vid släpp, med unika regler - det här är före man ens fått sig en uppfattning om vad "vanligt" multiplayer är.

Känns ju som kräver ett ganska gravt dåligt omdömme rent designmässigt att få för sig något sånt.

Infinite var typ välgjort - kodarna som suttit och knackat har gjort ett bra jobb.
Men det känns inte som det funnits någon direkt struktur eller tanke kring hur saker och ting ska gå ihop och varför.
Utan bara en lista på olika populära eller 'moderna' feaures.

Detta är anledningen till att spel måste ha en stark 'creative direction' - för att saker och ting i spelet ska gå ihop och limma med varandra.
Men om vad spelet ska innehålla, när och varför mer eller mindre styrs av branchanalytiker på ekonomiavdelningen så blir det bara "spelet ska ha dom här sakerna från andra spel som gått bra ekonomiskt nyrligen blandat med lite koncept som vi kan visa driver monetisering jävligt starkt kontinuerligt."

Nånstans så måste det finnas någon som inte bara kollar på spelet i termer av olika element som är vinstdrivande på ett eller annat sätt. Utan som har en helhetsbild av hur spelet ska se ut och varför - och hur allt ska passa ihop på ett bra sätt.

Precis, BF2042 lider av samma problem. Det verkar väldigt sällan finnas "vanliga" modes för "Conquest" och "Breakthrough".
När man väl får lite sug för att kanske köra lite 2042 och vill köra en vanlig CQ match så har dem såklart inget vanligt CQ mode uppe då utan då har man något infantry only mode hela den veckan. Istället för att köra det klassiska med en server browser där man kan söka fram det mode man vill köra.

Det blir väldigt svårt att avgöra om alla ballansändringar som kommer med varje patch funkar bra när det inte finns något fast standardmode att köra.

Medlem

Hade varit oväntat om uppsägningar inte skulle leda till diverse kritik. Aldrig hört någon jubla över sånt.

Medlem

Med tanke på vilken takt MS studior pumpar ut spel just nu så kan man ju tycka att det borde anställa mer personal istället?

Skrivet av Fearnox:

Med tanke på vilken takt MS studior pumpar ut spel just nu så kan man ju tycka att det borde anställa mer personal istället?

Ju fler kockar, desto sämre soppa.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Utvecklarna jobbar stenhårt och sedan när det ska bli lugnare får man sparken.
Det är ingen bra miljö och jag kan förstå frustration från utvecklarnas sida där man offrar sig för spelet och sedan blir man kickad.

Jag förstår också, men tyvärr är detta verkligheten. Många som spelar tv-spel vet allt om hur man minmaxar. Tyvärr vet även företagsledare om det...

1
Skriv svar