Phil Spencer vill se "mer empati" och färre företag "som splittrar spelarna"

Medlem
Skrivet av blackidus:

Som när man köper upp Minecraft och faktiskt släpper det och senare Minecraft Dungeons på konkurenternas konsoller?
Och sedan lovar att fixa COD till Nintendo också?

Som när man köper upp ZeniMax Media & försäkrade att de inte hade några incitament att göra spelen exklusiva. Vad hände? Affären gick i lås är vad som hände.


signatur

Jag gör ofta ingenting, tills jag gör allt i sista sekund.

Medlem

Tyler Owens
@heytred
·
Följ
As a Halo fan I'm really tired of Microsoft business practices & policies slowly killing the thing I love

between the contracting policies they abuse for tax incentives & layoffs in the face of gigantic profits/executive bonuses... they set Halo up for failure

Medlem
Skrivet av Skandera:

Som när man köper upp ZeniMax Media & försäkrade att de inte hade några incitament att göra spelen exklusiva. Vad hände? Affären gick i lås är vad som hände.

Det lovade man ju aldrig vad jag kommer ihåg?

Medlem

Jag håller med om att Phil Spencer är mycket snack och liten verkstad, men här för en gångs skulle pratade han ju vettigt, särskilt för att vara ett tacktal.

Det var ett fint tal, med subtil kritik mot den ökande polarisering och politisering som även spritt sig till gamingvärlden med uttryck i form av outrage och cancel culture.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Shit. Dom har släppt ett sugigt spel som ingen köpte eller gillade (och hade låg budget) till andra konsoller, och dom har -sagt- att dom ska släppa ett spel till Nintendo?
That's really doing some die-hard putting your money where your mouth is.

Ja Dungeons var ett skitspel, men du väljer att ignorera Minecraft som är ett av världens största spel som man fortsatte släppa på andra konsoler? Och som dessutom nu under våren får ett till spel som släpps till alla konsoler?

Avstängd

Sony och Nintendo är ju inte mycket bättre. Sony är t om snäppet värre ibland i sina uttalanden, som man uppfatta att de iaf är ärliga i att de vill splittra spelare med exklusiviteter. Vidare är nintendo konservativas moder och alltid sist på pucken med att göra det microsoft och sony gör.

Men visst, skrik er hesa över er favoritkonsol som de vuxenbebisar ni är.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Ja Dungeons var ett skitspel, men du väljer att ignorera Minecraft som är ett av världens största spel som man fortsatte släppa på andra konsoler? Och som dessutom nu under våren får ett till spel som släpps till alla konsoler?

Du nämner Minecraft hela tiden, för det är ditt enda och bästa exempel, men rent tekniskt även ett dåligt sådant (förutom det nya Minecraft Legends då).

Jag hoppas att du är fullt medveten om att Minecraft fanns på PlayStation innan studion köptes upp? Du nämner bl.a. att spelet fortfarande släpps på alla konsoler, men vad trodde du egentligen skulle ha hänt, att spelet och dess licenser skulle tagits bort från konsolerna och skapat ramaskri? Det skulle ha varit som om Bungie/Sony hade tagit bort Destiny 1 & 2 från Xbox, bara för att de köptes upp av Sony, eller Zenimax skulle ta bort alla deras gamla spel från platformen.

Förstår du hur idiotiskt och anti-consumer det hade varit för folk som har lagt ner pengar och tid i dessa spel om något sådant hade skett?

Medlem

signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Du nämner Minecraft hela tiden, för det är ditt enda och bästa exempel, men rent tekniskt även ett dåligt sådant (förutom det nya Minecraft Legends då).

Jag hoppas att du är fullt medveten om att Minecraft fanns på PlayStation innan studion köptes upp? Du nämner bl.a. att spelet fortfarande släpps på alla konsoler, men vad trodde du egentligen skulle ha hänt, att spelet och dess licenser skulle tagits bort från konsolerna och skapat ramaskri? Det skulle ha varit som om Bungie/Sony hade tagit bort Destiny 1 & 2 från Xbox, bara för att de köptes upp av Sony, eller Zenimax skulle ta bort alla deras gamla spel från platformen.

Förstår du hur idiotiskt och anti-consumer det hade varit för folk som har lagt ner pengar och tid i dessa spel om något sådant hade skett?

Mycket väl medveten om att det redan fanns på Playstation, så för Playstation gäller det ju bara Dungeons och Legends.
Men till Nintendo släpptes Minecraft 4 år efter Mojang affären eftersom Switchen inte ens fanns före det så jag ser det inte som ett dåligt exempel.

Och självklart plockar man inte bort IP från plattformar, det är inget jag satt mig emot. Det är snarare så att ju större fanbase en serie har desto större anledning att sprida det till ännu fler plattformar. Det är något man får väga mot utvecklingskostnaden att porta det till fler plattformar.

Medlem

Gud välsigne oss Xbox/Bethesda-show om en vecka

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Sony och Nintendo är ju inte mycket bättre. Sony är t om snäppet värre ibland i sina uttalanden, som man uppfatta att de iaf är ärliga i att de vill splittra spelare med exklusiviteter. Vidare är nintendo konservativas moder och alltid sist på pucken med att göra det microsoft och sony gör.

Men visst, skrik er hesa över er favoritkonsol som de vuxenbebisar ni är.

Säger fanboyen himself:)

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det lovade man ju aldrig vad jag kommer ihåg?

Nej eftersom att citatet endast är en antydan utan förpliktelse och det var hela min poäng, man säger en sak men gör det motsatta. Vi ser samma sak nu under uppköp nummer 2 & det är därför EU har inlett en andra fas av sin utredning, samt FTC som står på tvären.

Se på detta och kom ihåg att Microsoft har slagit världsrekord med det största uppköpet någonsin inom tech.


signatur

Jag gör ofta ingenting, tills jag gör allt i sista sekund.

Medlem
Skrivet av Skandera:

Nej eftersom att citatet endast är en antydan utan förpliktelse och det var hela min poäng, man säger en sak men gör det motsatta. Vi ser samma sak nu under uppköp nummer 2 & det är därför EU har inlett en andra fas av sin utredning, samt FTC som står på tvären.

Se på detta och kom ihåg att Microsoft har slagit världsrekord med det största uppköpet någonsin inom tech.

https://youtu.be/A5tRYDR42kg?t=925

Antydan? Dem sade rakt ut till EU att exklusivitet kommer hanteras "case by case" med Bethesda spelen och de godkände det ändå. EU sade rakt ut att FTC's utspel om att Xbox ljugit var fel.

Och nej vi har inte samma sak nu under uppköp nummer två. Xbox erbjuder KONTRAKT och avtal för att behålla spel på andra plattformar. Ps är dem enda som inte godtar kontrakten. En andra fas i EU utredningen är ju standard. Bara bra att det utreds och att beslut tas på rätt underlag.

12
Skriv svar