Spel som håller än idag

Medlem

Brukar spela Covert Action lite då och då för dess mångsidighet och roliga delmoment, finns inget liknande idag. Uppdragen är randomiserade men på specifika teman vilket ger hög replayability, synd bara att uppdragen inte är många.

För övrigt så har Sid Meier levererat många guldspel över åren.

Skribent

Som tidigare nämnts, Metal Slug-serien är lika bra idag, som den var då.
Alla peka & klicka-spel från Lucasarts.
SHMP:ar ala DoDonPachi, Ikaruga, Espgaluda m.fl.
16-bitseran av Zelda och Mario.
Virtua Tennis till Dreamcast.
Marvel vs Capcom 2 till Dreamcast.

Och ja, Tetris.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Redaktör
Ponny

Spelade hyfsat nyligen Jak and Daxter. Damn, vad det håller! Enda skavet var inverterad kamera (sidled), men vande mig så mycket att jag blev snurrig när jag återgick till 2020-spel...

Jag har ändå åsikten att det mesta håller, beroende på hur man är funtad.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Aoana:

Civilization 5.
Så fort jag sett en film eller serie om att dominera världen så startas Civ5 upp efteråt. Spelar aldrig Civ6 (fastnade aldrig) eller de tidigare. Att få starta med sin settler på okänd kontinent blir fasen aldrig gammalt!

Detta, fast med Civilization 3. I regel så spelar jag fortfarande mest strategispel från början av 2000-talet vare sig det är Total War, Civ, eller Paradox-spel. Även om det i det sista fallet mer handlar om att jag inte orkat lära mig något av de nya.

I andra kategorier så går det att nämna NHL 2004, men det är delvis på grund av att moddarna gjort ett så bra jobb med att hålla igång det så att det fortfarande är det bästa hockeyspelet man kan spela på PC.

Medlem

En till - Capitalism Plus: En av de bästa i serien och den har används på ekonomiska utbildningar för att visa koncept som supply chain management. Brukar dra in lite pengar sen slutar det tyvärr ofta att jag köper aktier, köper upp och antingen absorberar eller lägger ner konkurrenterna.

Redaktör

Virtual Pool-serien. Bäst i genren sen 90-talet.


signatur
Medlem
Police Quest

Första Police Quest med pixliga AGI grafiken. Spelade om det i julas. Fortfarande skitkul och gillar grafiken som fasen.

(Spelade även om Larry 1 vilket också var skitkul, men gissar att folk 2023 är för PK för det)

Medlem

Tetris.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

It's not a lake, it's an ocean

Det finns spel från i stort sett samtliga generationer som håller än i dag. Vissa är tidlösa. Men om vi snacka på denna sida millennieskiftet skulle jag säga Halo (2001), Shenmue II (2001), Virtua Tennis (1999), Jet Set Radio (2000), BioShock (2007), Gears of War 2 (2008), Rayman Legends (2013)...

Finns hur många som helst. Jag spelar även Sonic 2 (1992) titt som tätt. Hur bra som helst fortfarande.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Bloodborne. Det är inte supergammalt men har snart åtta år på nacken vilket märks på den relativt låga upplåsningen och låga bilduppdateringen. Håller ändå och är fortfarande ett kanonbra spel. Körde själv igenom det ännu en gång häromveckan.

Andra spel som aldrig slutar att vara bra är A Link to the past, Super Mario 3/World, Super Metroid, med flera från den eran. Pixelgrafiken åldras på ett mycket tacksamt vis.

Devil May Cry 3: Dantes Awakening funkar också bra, gameplayet blir aldrig gammalt.

Bubblare: Bioshock, Starcraft, Diablo 2, Apocalypse, Mario Kart 64.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

För nostalgiker håller alla spel genom åren


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Måste svara splinter cell chaos theory ändå, tidslöst.

Medlem

Alla football manager / championship manager-spelen.
Super Mario World
Final Fantasy XI

Medlem

Thief 1 och 2 spelar jag igenom titt som tätt, även system shock 2.

Medlem
Medlem

Tetris
Edit: haha skrev utan att se vad ovanstående hade skrivit xD

Skriv svar