HBO:s The Last of Us sida vid sida med spelet belyser likheterna

Robot
HBO:s The Last of Us sida vid sida med spelet belyser likheterna

Både likheter och skillnader.


Medlem

Ja, det är väl detta som beskriver serien allra bäst.
Att det just är en filmatisering av alla mellansekvenser i spelet.
The last of us funkade fantastiskt som spel (även 2:an till alla haters)
Men som serie blir det ganska platt.
9,4 på imdb i skrivande stund kan inte annat än falla, det finns ingen rimlighet i det betyget, såvida inte alla som älskade spelet (mig själv inkluderad) skickar 10:or dagligen.
Nej, som serie är det en 6:a, MAX en svag 7:a i gängse imdb mått mätt jämfört mot andra serier som gjorts. Det är ju inte i samma klass som breaking bad eller chernobyl, som dagens imdb betyg vittnar om. än.

Varning: Spoiler!

Blir kul att se när säsong 2 släpps och alla helt plötsligt ger serien 1:or i betyg för att Joel dör
Samma skådespelare (förutom Pedro efter avsnitt 1), samma regissör, samma setting och förmodligen ännu större budget. Men då kommer heja-kåren inte längre "gilla" serien.

Det säger en hel del om vad detta orimligt höga betyg vittnar om.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Ja, det är väl detta som beskriver serien allra bäst.
Att det just är en filmatisering av alla mellansekvenser i spelet.
The last of us funkade fantastiskt som spel (även 2:an till alla haters)
Men som serie blir det ganska platt.
9,4 på imdb i skrivande stund kan inte annat än falla, det finns ingen rimlighet i det betyget, såvida inte alla som älskade spelet (mig själv inkluderad) skickar 10:or dagligen.
Nej, som serie är det en 6:a, MAX en svag 7:a i gängse imdb mått mätt jämfört mot andra serier som gjorts. Det är ju inte i samma klass som breaking bad eller chernobyl, som dagens imdb betyg vittnar om. än.

I ärlighetens namn går det varken säga bu eller bä efter ett avsnitt. När det gått en hel säsong kan vi prata om detta slår Breaking Bad eller andra omtyckta serier.

Medlem
Skrivet av Fargo:

I ärlighetens namn går det varken säga bu eller bä efter ett avsnitt. När det gått en hel säsong kan vi prata om detta slår Breaking Bad eller andra omtyckta serier.

Omtyckta serier VILL man bara se mer av. Man liksom bara vill veta mer. Den känslan infinner sig inte här.
Oavsett om man spelat spelet eller ej.
Ja, det är en skitcool setting som får I am legend-vibbarna på rätt plats.
Men dramat finns inte där. Det blir platt helt enkelt.
men vi får se. Det är bara min åsikt. Jag ger avsnitt 1 6,5/10 i betyg.
Osäker på om jag orkar slösa en timma på ytterligare ett avsnitt i nuläget faktiskt.
Då spelar jag nog hellre om spelet igen.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Ja, det är väl detta som beskriver serien allra bäst.
Att det just är en filmatisering av alla mellansekvenser i spelet.
The last of us funkade fantastiskt som spel (även 2:an till alla haters)
Men som serie blir det ganska platt.
9,4 på imdb i skrivande stund kan inte annat än falla, det finns ingen rimlighet i det betyget, såvida inte alla som älskade spelet (mig själv inkluderad) skickar 10:or dagligen.
Nej, som serie är det en 6:a, MAX en svag 7:a i gängse imdb mått mätt jämfört mot andra serier som gjorts. Det är ju inte i samma klass som breaking bad eller chernobyl, som dagens imdb betyg vittnar om. än.

Blir kul att se när säsong 2 släpps och alla helt plötsligt ger serien 1:or i betyg för att Joel dör
Samma skådespelare (förutom Pedro efter avsnitt 1), samma regissör, samma setting och förmodligen ännu större budget. Men då kommer heja-kåren inte längre "gilla" serien.

Det säger en hel del om vad detta orimligt höga betyg vittnar om.

Varning: Spoiler!

Kommer Joel att dö?!! 😮


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Ja, det är väl detta som beskriver serien allra bäst.
Att det just är en filmatisering av alla mellansekvenser i spelet.
The last of us funkade fantastiskt som spel (även 2:an till alla haters)
Men som serie blir det ganska platt.
9,4 på imdb i skrivande stund kan inte annat än falla, det finns ingen rimlighet i det betyget, såvida inte alla som älskade spelet (mig själv inkluderad) skickar 10:or dagligen.
Nej, som serie är det en 6:a, MAX en svag 7:a i gängse imdb mått mätt jämfört mot andra serier som gjorts. Det är ju inte i samma klass som breaking bad eller chernobyl, som dagens imdb betyg vittnar om. än.

Blir kul att se när säsong 2 släpps och alla helt plötsligt ger serien 1:or i betyg för att Joel dör
Samma skådespelare (förutom Pedro efter avsnitt 1), samma regissör, samma setting och förmodligen ännu större budget. Men då kommer heja-kåren inte längre "gilla" serien.

Det säger en hel del om vad detta orimligt höga betyg vittnar om.

Nja för mig är detta en stark 9 - superklass rätt igenom. Riktigt bra cast också. Men såklart behövs 3-4 avsnitt innan rätt bedömning ges.

Medlem

Varning: Spoiler!

Skrivet av lonian:

Kommer Joel att dö?!! 😮

Ja, i slutet av säsongen kommer han "rädda" ellie från att dö när läkarna vill göra ett vaccin av hennes immunitet, och skjuter läkaren (och hundra andra oskyldiga involverade).
I början av säsong två dödar läkarens dotter joel som hämnd för sin fars död.

Medlem
Skrivet av feistin:

Nja för mig är detta en stark 9 - superklass rätt igenom. Riktigt bra cast också. Men såklart behövs 3-4 avsnitt innan rätt bedömning ges.

Jag håller med. Budgeten har det inte sparats på. Allt ser fantastiskt bra ut. Och skådespelarna är bra.
Men som serie-koncept faller det platt. Det funkade dock top-notch som spel.
Men i serien saknas dramat. Det är precis som inlägget visar, en filmatisering av spelets mellansekvenser, även om det förekommer skillnader.
Det är inget jag skulle rekommendera till nära o kära iaf.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Omtyckta serier VILL man bara se mer av. Man liksom bara vill veta mer. Den känslan infinner sig inte här.
Oavsett om man spelat spelet eller ej.
Ja, det är en skitcool setting som får I am legend-vibbarna på rätt plats.
Men dramat finns inte där. Det blir platt helt enkelt.
men vi får se. Det är bara min åsikt. Jag ger avsnitt 1 6,5/10 i betyg.
Osäker på om jag orkar slösa en timma på ytterligare ett avsnitt i nuläget faktiskt.
Då spelar jag nog hellre om spelet igen.

Du pratar om "man" som att du är något språkrör för alla andra?


signatur

IDKFA

Medlem

Woah spoilertagga dina poster!

Medlem

@patrik1945

Kanske skall tänka på att spolertagga dina inlägg. många som inte spelat spelen. Inte så kul att få spoilers likt dessa uppslängda i ansiket...


signatur
Medlem

Jag har ju inte spelat det, men ska kolla första avsnittet nu

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag håller med. Budgeten har det inte sparats på. Allt ser fantastiskt bra ut. Och skådespelarna är bra.
Men som serie-koncept faller det platt. Det funkade dock top-notch som spel.
Men i serien saknas dramat. Det är precis som inlägget visar, en filmatisering av spelets mellansekvenser, även om det förekommer skillnader.
Det är inget jag skulle rekommendera till nära o kära iaf.

Hmm dramat är ju det sköna samspelet mellan Ellie o Joel. Dessutom slipper vi de löjliga Naughty dog massmordens tv serien

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Ja, det är väl detta som beskriver serien allra bäst.
Att det just är en filmatisering av alla mellansekvenser i spelet.
The last of us funkade fantastiskt som spel (även 2:an till alla haters)
Men som serie blir det ganska platt.
9,4 på imdb i skrivande stund kan inte annat än falla, det finns ingen rimlighet i det betyget, såvida inte alla som älskade spelet (mig själv inkluderad) skickar 10:or dagligen.
Nej, som serie är det en 6:a, MAX en svag 7:a i gängse imdb mått mätt jämfört mot andra serier som gjorts. Det är ju inte i samma klass som breaking bad eller chernobyl, som dagens imdb betyg vittnar om. än.

Blir kul att se när säsong 2 släpps och alla helt plötsligt ger serien 1:or i betyg för att Joel dör
Samma skådespelare (förutom Pedro efter avsnitt 1), samma regissör, samma setting och förmodligen ännu större budget. Men då kommer heja-kåren inte längre "gilla" serien.

Det säger en hel del om vad detta orimligt höga betyg vittnar om.

Är du så säker på att säsong 2 kommer utspela efter Tlou2? För jag tror verkligen inte det, då de vill göra så många säsonger som krävs, för att fullborda hela storyn. Läs nedan.

https://collider.com/the-last-of-us-multiple-seasons-neil-dru...

Jag tror att säsong två och kanske tre, kommer handla om allt som händer mellan första och andra spelet, alltså saker vi inte ens har sett.

Varning: spoiler!

Här har de möjlighet att göra lite som de vill, då det skiljer många år mellan spelen och Ellie är fem år äldre i tvåan.

Föreställ dig om säsong 2 är som du säger, baserat på det andra spelet, då betyder det att säsong 3 skulle vara baserat på det tredje spelet, ett spel som inte ens är släppt och vem vet när det släpps? Tlou2 tog t.ex. sex år att producera. Jag tror inte Neil Druckmann vill spoila tredje spelet innan det ens har släppts, och han vill nog inte ta död på Joel/Pedro Pascal så tidigt in.

Medlem

Vad tycker vi om casting? Jag är inte imponerad & fick anstränga mig för att följa med 100%, tycker annars att HBO brukar vara bra där.

Sony gjorde ett fruktansvärt dåligt jobb med castingen i Uncharted, som bara handlar om pengar & varumärke. Lika dåligt som att amazon skulle välja Chris Pratt i Sagan om ringen.


signatur

Jag gör ofta ingenting, tills jag gör allt i sista sekund.

Medlem

De kan ju faktiskt förändra serien som de vill också och måste inte slaviskt följa spelens fotspår. De har ju redan ändrat på årtalen som serien utspelas så detta kan ju vara en alternativ tidslinje.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag håller med. Budgeten har det inte sparats på. Allt ser fantastiskt bra ut. Och skådespelarna är bra.
Men som serie-koncept faller det platt. Det funkade dock top-notch som spel.
Men i serien saknas dramat. Det är precis som inlägget visar, en filmatisering av spelets mellansekvenser, även om det förekommer skillnader.
Det är inget jag skulle rekommendera till nära o kära iaf.

I ditt fall hade jag gärna hört lite mer om vad det är du tycker saknas och gör att det faller platt. Att det saknas drama känns helt främmande utifrån det avsnittet jag såg. Tyckte det var så mycket drama och spänning att jag tog en paus omkring mittpunkten och forsatte nästa dag.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Jag håller med. Budgeten har det inte sparats på. Allt ser fantastiskt bra ut. Och skådespelarna är bra.
Men som serie-koncept faller det platt. Det funkade dock top-notch som spel.
Men i serien saknas dramat. Det är precis som inlägget visar, en filmatisering av spelets mellansekvenser, även om det förekommer skillnader.
Det är inget jag skulle rekommendera till nära o kära iaf.

Håller inte med alls. Tycker det funkar riktigt bra, super cast och riktigt fint foto. Tror detta kommer bli toppklass.

Att tänka på är ju att de flesta har ju inte spelat spelet som tittar på serien heller, bara för du gjort det och tycker att det är en filmatisering av mellansekvenser.

Skribent

Hörni, kom ihåg att använda spoiler tags om ni avslöjar handlingen i första eller andra spelet.

[spoiler]Spoilertext här[/ spoiler] (ta bort mellanslaget efter snedstrecket).

Moderator | Testpilot
Skrivet av Jonny Myrén:

Hörni, kom ihåg att använda spoiler tags om ni avslöjar handlingen i första eller andra spelet.

[spoiler]Spoilertext här[/ spoiler] (ta bort mellanslaget efter snedstrecket).

För att tillägga; helt nya personer kommer att uppleva handlingen via TV-serien och när de tar sig an spelen i och med allt detta – var därmed schysst och spoila inte vad som händer.

I vanlig ordning har jag inget emot spoilers när det gått en tid. Men att öppet berätta vad som mest troligen komma skall är riktigt korkat och taskigt mot dem som är ny till The Last of Us. Även för Star Wars går man ju inte in i en tråd eller disksussion med någon som öppet berättar att de ska titta på filmerna för första gången och berättar vad som händer där.

Skärpning i stort för alla. Kommer vara nolltolerans när det kommer till sådant här.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

För att tillägga; helt nya personer kommer att uppleva handlingen via TV-serien och när de tar sig an spelen i och med allt detta – var därmed schysst och spoila inte vad som händer.

I vanlig ordning har jag inget emot spoilers när det gått en tid. Men att öppet berätta vad som mest troligen komma skall är riktigt korkat och taskigt mot dem som är ny till The Last of Us. Även för Star Wars går man ju inte in i en tråd eller disksussion med någon som öppet berättar att de ska titta på filmerna för första gången och berättar vad som händer där.

Skärpning i stort för alla. Kommer vara nolltolerans när det kommer till sådant här.

Tack råkade läsa spoilern och blev lite ledsen i ögat. Hoppas detta var en enskild händelse då jag upplever att FZ användarna annars är duktiga på att inte avslöja handlingar.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Hörni, kom ihåg att använda spoiler tags om ni avslöjar handlingen i första eller andra spelet.

[spoiler]Spoilertext här[/ spoiler] (ta bort mellanslaget efter snedstrecket).

Skrivet av uberpwnage2.0:

För att tillägga; helt nya personer kommer att uppleva handlingen via TV-serien och när de tar sig an spelen i och med allt detta – var därmed schysst och spoila inte vad som händer.

I vanlig ordning har jag inget emot spoilers när det gått en tid. Men att öppet berätta vad som mest troligen komma skall är riktigt korkat och taskigt mot dem som är ny till The Last of Us. Även för Star Wars går man ju inte in i en tråd eller disksussion med någon som öppet berättar att de ska titta på filmerna för första gången och berättar vad som händer där.

Skärpning i stort för alla. Kommer vara nolltolerans när det kommer till sådant här.

Sorry, var inte meningen att spoila något. Första inlägget spoilade redan mycket och utan att tänka på det så råkade jag göra detsamma. Ska inte upprepas igen!

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Omtyckta serier VILL man bara se mer av. Man liksom bara vill veta mer. Den känslan infinner sig inte här.
Oavsett om man spelat spelet eller ej.
Ja, det är en skitcool setting som får I am legend-vibbarna på rätt plats.
Men dramat finns inte där. Det blir platt helt enkelt.
men vi får se. Det är bara min åsikt. Jag ger avsnitt 1 6,5/10 i betyg.
Osäker på om jag orkar slösa en timma på ytterligare ett avsnitt i nuläget faktiskt.
Då spelar jag nog hellre om spelet igen.

Den känslan infann sig inte för mig med Breaking Bad, är det en dålig serie då?

Bra eller dåligt är väldigt subjektivt, att säga serien är medelmåttig efter ett avsnitt för att DU inte vill se mer, säger inte ett smack om serien.

Skrivet av Skandera:

Vad tycker vi om casting? Jag är inte imponerad & fick anstränga mig för att följa med 100%, tycker annars att HBO brukar vara bra där.

Sony gjorde ett fruktansvärt dåligt jobb med castingen i Uncharted, som bara handlar om pengar & varumärke. Lika dåligt som att amazon skulle välja Chris Pratt i Sagan om ringen.

Personligen tyckte jag de gjorde ett dåligt jobb med castingen i Rings of Power.


signatur

I drank what?

Medlem

Precis som för majoriteten av alla serier de två-tre senaste decennierna är tittarbetygen helt uppåt väggarna. Meningen med ett betyg försvinner om man inte klarar av att vara objektiv.

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Precis som för majoriteten av alla serier de två-tre senaste decennierna är tittarbetygen helt uppåt väggarna. Meningen med ett betyg försvinner om man inte klarar av att vara objektiv.

Hur ska man vara objektiv när man sätter betyg på en tv-serie? Analysera filmen från ett rent tekniskt perspektiv eller? Användarbetyg av underhållning är ju baserade på huruvida något faller en i smaken och är i utgångspunkt något subjektivt, och det har väl aldrig varit något annat?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Patrik1975:

Omtyckta serier VILL man bara se mer av. Man liksom bara vill veta mer. Den känslan infinner sig inte här.
Oavsett om man spelat spelet eller ej.

Det är väl just det där som är så svårt att avgöra. Har man spelat spelet har man av förklarliga skäl en helt annan ingång till serien och dess karaktärer än den som inte vet vad The Last of Us är. Det går inte att ha båda positionerna eller backa från den ena till den andra. Jag ser serien med helt andra ögon än min fru, och det är lite spännande att se hur hon tolkar vissa scener och situationer eftersom hon saknar förhandskunskap medan jag vet så mycket mer.

Det var ett bra första avsnitt, men inte heller jag tror att denna serie kommer matcha storheter som Breaking Bad eller Chernobyl. Men det är det å andra sidan nästan ingen serie som gör.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av kEJTLiN:

Precis som för majoriteten av alla serier de två-tre senaste decennierna är tittarbetygen helt uppåt väggarna. Meningen med ett betyg försvinner om man inte klarar av att vara objektiv.

Håller med, men det gäller definitivt filmer också. Betyget 6/10 på imdb är extremt lågt för en film, när det egentligen borde vara en helt okej/bra film.

Medlem

Jag tycker argumentet att serien är en filmatisering av spelets mellansekvenser eller att det är en kopia av spelet inte riktigt håller. Nu har det bara släppts ett avsnitt hittills men det var mycket bara i det avsnittet som inte överhuvudtaget var med i spelet och det fanns även saker som ändrats.

Hela första delen med Sarah där man får följa henne under en hel dag är inte med i spelet. Gav ett helt annat djup till henne som karaktär.

Även vad gäller Tommy har de ändrat - han är med redan på morgonen när Sarah och Joel äter frukost och det framgår direkt att han och Joel arbetar ihop. Att han hamnar i häkte (p.g.a. ett bråk med någon som det är underförstått redan är smittad) är också en ny detalj. I serien framgår det också att Joel och Tommy fortfarande har kontakt med varandra via radio och att Joel innan han ens träffat Ellie redan har planer på att ta sig västerut eftersom han inte hört från Tommy och oroar sig för honom - i spelet är det inte alls så.

Detsamma gäller den allra första scenen med tv-panelen där svampar och pandemier diskuterades. Var inte heller med i spelet och var en kuslig prolog och snygg scen.

- Robert dödas av Fireflies i serien - i spelet dödas han av Tess. I spelet är det stulna vapen, i serien är det ett bilbatteri som Robert sålt vidare.
- FEDRA-soldaten som köper piller av Joel.
- Hur infektionen sprids och att de smittade har de där små tentaklerna i munnen.

Angående smittan finns det även en väldigt intressant "easter egg" eller teori som nog missades av de flesta som såg första avsnittet men som det hintas om. Det gäller mjöl, Jakarta, och pannkakorna och tårtan till Joels födelsedag som det talas om men som aldrig blir av. Det förklarar b.la. var utbrottet ursprungligen började och varför grannarna som Sarah är inne och hälsar på blir smittade men inte Sarah.

https://screenrant.com/last-of-us-virus-outbreak-spread-flour...

Massor av nya karaktärer, som Joel's grannar, Kim, Lee m.fl.

Storyn och karaktärerna kommer garanterat broderas ut under seriens gång på ett sätt som inte var möjligt i spelet. Likaså lär saker ha ändrats, lagts till eller tagits bort. Man kan tycka vad man vill men att serien inte är mer än cutscenes ur spelet som filmatiserats rakt upp och ner är inte sant.

Skrivet av mrFluffy:

Du pratar om "man" som att du är något språkrör för alla andra?

Han skrev också att det var hans åsikt lite längre ner i inlägget

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Hur ska man vara objektiv när man sätter betyg på en tv-serie? Analysera filmen från ett rent tekniskt perspektiv eller? Användarbetyg av underhållning är ju baserade på huruvida något faller en i smaken och är i utgångspunkt något subjektivt, och det har väl aldrig varit något annat?

Jag tror att majoriteten av de som ger tior och ettor faktiskt kan vara objektiva, de vill bara inte.

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Ja, det är väl detta som beskriver serien allra bäst.
Att det just är en filmatisering av alla mellansekvenser i spelet.
The last of us funkade fantastiskt som spel (även 2:an till alla haters)
Men som serie blir det ganska platt.
9,4 på imdb i skrivande stund kan inte annat än falla, det finns ingen rimlighet i det betyget, såvida inte alla som älskade spelet (mig själv inkluderad) skickar 10:or dagligen.
Nej, som serie är det en 6:a, MAX en svag 7:a i gängse imdb mått mätt jämfört mot andra serier som gjorts. Det är ju inte i samma klass som breaking bad eller chernobyl, som dagens imdb betyg vittnar om. än.

Varning: Spoiler!

Blir kul att se när säsong 2 släpps och alla helt plötsligt ger serien 1:or i betyg för att Joel dör
Samma skådespelare (förutom Pedro efter avsnitt 1), samma regissör, samma setting och förmodligen ännu större budget. Men då kommer heja-kåren inte längre "gilla" serien.

Det säger en hel del om vad detta orimligt höga betyg vittnar om.

Varför blir det platt menar du?

Tkr du spelet var platt också? Definiera orimligt höga betyg?

Menar du att storyn är dålig?

Läste igenom din text och du ger ABSOLUT NOLL konkreta grejer mer än att det är platt och inte som Breaking Bad.

Kan va det sämsta argumentet för att förklara seriens betyg..

Storymässigt så är piloten bra, riktigt bra. Följer spelet 90% och med vissa sekvenser borttagna och andra scener tillagda för att skapa lite bakgrund till serien. DETTA ÄR INTE ETT SPEL.

De har även snabbat upp serien vilket de förklarat just för att annars hade det varit "dötid" där du som spelare gör saker eller går runt, vilket du gör som spelare. Det gör du inte i serien som tittare.

Än så länge har piloten följt spelet väldigt bra och baserar man betyg på det så är det högt.

Om det inte håller samma kvalité så klart det kan få ett sämre betyg.

Men nu vet man ju att recensenter fått se flera avsnitt och säger att adaptionen håller sig väl till spelet och spelet är ett av de högst betygsatta spelen i världen.

Jag tror du är lite bitter och möjligtvis en hater. För du förklarar ingenting..

12
Skriv svar