Mayday Xbox - we have a problem?

It's not a lake, it's an ocean
Mayday Xbox - we have a problem?

2022 var ett minst sagt mediokert år på Xbox. Mycket tyder på att Xbox Series X/S, precis som under 2021, fick stryk av PS5 med förhållande 2:1 på den nordamerikanska marknaden. Inte ett enda exklusivt storspel lanserades, och Xbox var således påtagligt frånvarande när The Game Awards prisade årets spel och prestationer i december.

2023 lovade att bli ett betydligt bättre år. Men de signaler vi får från många spel under utveckling, i de fall vi får veta något alls, är nästan uteslutande negativa. Perfect Dark sägs ha åkt in i ”en vägbula eller två” och ligger ungefär ett år efter nästa Tomb Raider, enligt insiderkällor.

Jag gillar Phil Spencer. Men mitt problem med honom och Xbox för närvarande är att de kört den där "nästa år...!"-retoriken ända sedan Microsoft öppnade plånboken och började köpa upp spelstudior 2018. Vi har lovats mycket och uppmanats att ha tålamod. Spel tar ju tid att utveckla. Jo, det har vi förstått. Så vi har väntat. Och väntat.

Problemet under Xbox One-åren var inte att det inte släpptes några exklusiva spel. Det gjorde det (även om de var för få). Problemet var att de allra flesta inte höll måttet. Halo 5 var bra, men hanteringen av Master Chief var ett rejält huvudbry. ReCore var lovande men blev till slut inte mer än mediokert. Sunset Overdrive kom jag aldrig överens med trots flera försök. Och Quantum Break var ett spel som skulle passa in i Microsofts TV-TV-TV-vision men kändes ganska udda när den visionen gick i kras.

I den nya generationen skulle spelen bli fler och kvaliteten högre. Långt innan Xbox Series X utannonserades hade Microsoft börjat köpa upp studior. Uppköpet av Ninja Theory, InXile, Undead Labs, Playground och Compulsion Games tillsammans med bildandet av hela nya The Initiative avslöjades på E3 2018. Under stort jubel.

Framtiden såg så ljus ut. Men det är snart fem år sedan, och inte ett enda spel har sett dagens ljus än. Inte ett releasedatum har vi fått. Vi vet inte ens vilket år nästa spel ska släppas från dessa utvecklare.

Jag har inte varit ett dugg orolig tidigare, och Game Pass har hållit mig nöjd under lång tid. Men den sammantagna bilden just nu är faktiskt lite oroande. Spelen kommer inte och signalerna är inte positiva. Microsoft verkar inte hantera sina nyuppköpta studior särskilt bra. Kanske inte sina äldre studior heller, för när prestigeuppdraget att ansvara för Halo inte alls lyckas under ledningen av 343 Industries är något väldigt fel. Det är lite som om Nintendo skulle misslyckas med sitt nya Super Mario. Det får bara inte hända. Att äga många spelstudior betyder ingenting om man inte kan leda dem rätt.

Min känsla är att 2023 blir det viktigaste året på väldigt länge för Xbox. Det är nu spelen måste börja komma, och inte bara det. De måste leverera. Det är kort sagt upp till bevis som gäller.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag håller med och saknar något ord om State of Decay 3, Fable m.fl men hoppas att de kommer med starka besked i nästa vecka kring några av dessa många lovande spel.

Medlem

Någonting är inte bra just nu bland MS studios som du säger. Det är nästan bara uteslutande artiklar med rykten om att "studio X" har problem eller liknande. Nu senast verkar det vara Playground Games som har problem då flera höjdare har lämnat och startat en ny studio.

Medlem

2023 är jubett riktigt bra år för MS... Vi har riktigt feta titlar på väg och uppköpet av Blizzard/Activision går igenom. D4 till gamepass dag ett.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av robbis:

2023 är jubett riktigt bra år för MS... Vi har riktigt feta titlar på väg och uppköpet av Blizzard/Activision går igenom. D4 till gamepass dag ett.

Det kan bli det. Men det är ju en hel del osäkerhet kring den affären, minst sagt, och i övrigt har vi ännu inte fått några releasedatum alls för de kommande spelen. Ej heller Starfield, som vi väl hoppas släpps någon gång under året i alla fall.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Om de har problem eller inte låter jag vara osagt för jag kan precis som alla andra bara gissa. Vad jag vet är dock att jag är sjukt nöjd med min series X och Game pass. Jag får mer bra spel än jag hinner spela och en jäkla massa intressanta indie prylar som jag aldrig hade testat annars. Exklusivt eller inte så är jag mer nöjd med Xbox än jag någonsin varit.

Redaktör
Ponny

Håller med om att 2022 definitivt var ett svagt spelår för stora Xbox Game Studios-spel och att det varit skralt ett tag (studiorna finns, men det tar tid att göra spelen), även om Game Pass ändå var rasande relevant mycket tack vare tredjepart. Sen ska vi inte glömma Pentinent heller, även om det knappast är ett storspel. 2023 BORDE bli en vändpunkt för XGS-spelen, med Starfield, Forza och Redfall (det sista får kanske inte så mycket uppmärksamhet som de andra, men det är ju Arkane. Arkane kan!)

Nyckelordet är "borde". Vi har inte facit. Men då Xbox medvetet fokuserat på H1 när de snackat spel håller jag tummarna för att två eller tre stora titlar också släpps i höst och vinter. Svårt att sia om vilka, men varför inte... Hellblade 2? State of Decay 3?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Väntar med spänning på kommande event nu den 25:e januari.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag lirar på samtliga plattformar men nog primärt på X-box och det vore en lögn att säga att jag inte hade hoppats på en större output från de studios som köptes i det första skedet när de började växla upp. 2022 var året jag trodde att det skulle smälla ordentligt men jag tror dels att de nya ekonomiska förutsättningarna har ändrat lite av omfattningen på vissa spel som var i, eller skulle börja, produktion, samt att omställningen till arbete helt eller delvis på distans under pandemin har haft en större påverkan än vad man kan tro. Bekanta till mig med mer kreativa yrken beklagar sig fortfarande över svårigheterna med att samarbeta på större projekt utan möjlighet att bara "kika in till en kollega och titta över axeln" för att linjera visioner, tema och estetisk enhetlighet. Detta är givetvis inte något som bara påverkar X-box-studios men det kan förklara varför det blev en "lucka" nu i år där ett antal tänkta släpp fick skjutas upp.

Sen får man inte glömma att 2022 trots allt bara är ett isolerat år, även om det i sig var en besvikelse. 2021 hade de flera förstapartsspel på GOTY-listor (Halo Infinite, Forza Horizon 5, Psychonauts 2) och under 2023 ser åtminstone Forza Motorsport, Redfall samt Starfield ut att släppas. 2022 däremellan bjöd på As Dusk Falls, Grounded och Pentiment och som jag varit inne på i en annan tråd uppskattar jag den här variationen i både storlek och genre som Microsoft låter sina team arbeta med i kontrast till t.ex. Sony som trycker hårt på sina cinematiska actionspel i tredjepersonsformat i öppna miljöer, något de visserligen lärt sig att polera till något som närmar sig perfektion men som i mitt tycke ändå känns alltför lika.

Vill tro att framtiden är ljus även för X-box-spelare även om vägen dit kanske visare sig vara lite skumpigare än vi trott.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Om de har problem eller inte låter jag vara osagt för jag kan precis som alla andra bara gissa. Vad jag vet är dock att jag är sjukt nöjd med min series X och Game pass. Jag får mer bra spel än jag hinner spela och en jäkla massa intressanta indie prylar som jag aldrig hade testat annars. Exklusivt eller inte så är jag mer nöjd med Xbox än jag någonsin varit.

Jag instämmer. Så mycket spelande jag gjort sedan jag införskaffade mitt Xbox är nog all time high för egen del. Sedan tanken av att det mesta man spelar/spelat även släppts på Gamepass gör att det blivit en ekonomisk fråga också.

Införskaffade en PC kring mellandagarna. Spelar nu alltså spel på datorn och fortsätter med samma sparfiler på Xboxet. Helt jävla fantastiskt.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det kan bli det. Men det är ju en hel del osäkerhet kring den affären, minst sagt, och i övrigt har vi ännu inte fått några releasedatum alls för de kommande spelen. Ej heller Starfield, som vi väl hoppas släpps någon gång under året i alla fall.

Affären kommer bli av och starfield kommer komma innan sommaren. Punkt.

Medlem

Ja, 2023 är ödesåret för Series X. Kan de inte visa resultatet av alla uppköp nu kommer de få svårt att hänga med. Som Xbox-spelare kommer jag sitta framför TVn på onsdag och följa deras stream. Releasedatum på Redfall och Forza, samt en och annan överraskning önskas.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ugly_Bob:

Jag lirar på samtliga plattformar men nog primärt på X-box och det vore en lögn att säga att jag inte hade hoppats på en större output från de studios som köptes i det första skedet när de började växla upp. 2022 var året jag trodde att det skulle smälla ordentligt men jag tror dels att de nya ekonomiska förutsättningarna har ändrat lite av omfattningen på vissa spel som var i, eller skulle börja, produktion, samt att omställningen till arbete helt eller delvis på distans under pandemin har haft en större påverkan än vad man kan tro. Bekanta till mig med mer kreativa yrken beklagar sig fortfarande över svårigheterna med att samarbeta på större projekt utan möjlighet att bara "kika in till en kollega och titta över axeln" för att linjera visioner, tema och estetisk enhetlighet. Detta är givetvis inte något som bara påverkar X-box-studios men det kan förklara varför det blev en "lucka" nu i år där ett antal tänkta släpp fick skjutas upp.

Sen får man inte glömma att 2022 trots allt bara är ett isolerat år, även om det i sig var en besvikelse. 2021 hade de flera förstapartsspel på GOTY-listor (Halo Infinite, Forza Horizon 5, Psychonauts 2) och under 2023 ser åtminstone Forza Motorsport, Redfall samt Starfield ut att släppas. 2022 däremellan bjöd på As Dusk Falls, Grounded och Pentiment och som jag varit inne på i en annan tråd uppskattar jag den här variationen i både storlek och genre som Microsoft låter sina team arbeta med i kontrast till t.ex. Sony som trycker hårt på sina cinematiska actionspel i tredjepersonsformat i öppna miljöer, något de visserligen lärt sig att polera till något som närmar sig perfektion men som i mitt tycke ändå känns alltför lika.

Vill tro att framtiden är ljus även för X-box-spelare även om vägen dit kanske visare sig vara lite skumpigare än vi trott.

Pandemin har självfallet haft en påverkan, vi ska inte underskatta den. Men Sony lyckades ju leverera flera exklusiva AAA-spel under 2022.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av perihelion74:

Om de har problem eller inte låter jag vara osagt för jag kan precis som alla andra bara gissa. Vad jag vet är dock att jag är sjukt nöjd med min series X och Game pass. Jag får mer bra spel än jag hinner spela och en jäkla massa intressanta indie prylar som jag aldrig hade testat annars. Exklusivt eller inte så är jag mer nöjd med Xbox än jag någonsin varit.

Jag är också väldigt nöjd med Game Pass. Har haft tjänsten sedan 2017 och sett hur den har utvecklats och förbättrats något enormt. Men jag vill också att Xbox-studiorna ska börja leverera de spel som utlovats. Eftersom jag även har PS5 och Switch är det väl ingen fara att det blir speltorka, direkt, men Xbox förblir min primära plattform. Jag skulle säga att denna generation hittills har varit en av de svagaste. Jämför med 360-eran, exempelvis och skillnaden är ganska stor.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag ha gått helt från att spela på min Ps4 med en dammig Xbox One till en dammig Ps5 och helt spel på min Xbox Series X. Kombinationen av Quick Resume, smidigare gränssnitt och Game Pass gör Xboxen till en vinnare för mig.

Sedan tycker jag även att Xboxen har erbjudit mycket mera intressanta och bättre spel de senaste åren. Playstation är tyvärr på väg att falla in i samma fälla som Microsoft var i förut, med en typ av spel i olika nyanser som snabbt blir ointressant.

Medlem

Jag gillar min Xbox Series X rent generellt och gamepass levererar mycket både för PC och på konsol men jag spenderar ändå mest tid med min PS5 och dess exklusiva speltitlar. Jag har dock förhoppningar på att Microsoft kanske ska komma ifatt och ser även fram emot bland annat Forza Motorsport och Starfield samt Obsidians kommande projekt men dessa känns fortfarande "långt" borta ännu. Jag känner dock aldrig att Xboxen var ett dåligt köp, den används frekvent av mig samt barnen men jag själv föredrar spelen och att spela på min PS5 så här långt in i denna generation. Gamepass har dock gett ett fantastiskt värde för pengarna!

Medlem

Köpte min första Xbox 2008, tror jag det var, har varit nöjd sedan dess. Klart det varit lite speltorka nu på sistone men då får man roa sig med annat.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Jag föredrar designen på Xbox Series X, för PS5 är bara provocerande tillkrånglad. Nu menar jag utseendet, konsolen funkar ju bra. Blev en PS5, för jag köper den konsol som har mest intressanta spel.
360 hade jag mycket kul med, köpte den 2008 tillsammans med GTA 4. Många bra spel jag körde på 360:n. Känns som att det var Xbox storhetstid med den konsolen.
Xbox One spelar jag på nu, Banjo-Kazooie och Halo. Ska spela vidare på Perfect Dark också.
Om det inte funkar för dom med Series, kanske slå sig ihop med Sony och enbart satsa på att göra spel?
Skulle vara rätt skönt för konsumenterna. Bara två konsoler att välja bland. Nintendo eller Playstation.

Medlem
Skrivet av robbis:

Affären kommer bli av och starfield kommer komma innan sommaren. Punkt.

Genuin undran - vad är det som gör dig så säker?


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Lite halvless på gamepass snacket, denna tråd var mer riktad till att vad fan händer med xbox-sidans aaa-spel? Sony äger brallorna av micromjukvaran flera gånger hela tiden.

Jag som kör en bra pc och en ps5a, vad skall jag med xbox till? Microsoft behöver komma med något ordentligt så vi får en konkurens någongång.

Jag har gamepass också, men överflödet av spel gör ju att man inte ens orkar tanka hem och testa de flesta.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag föredrar designen på Xbox Series X, för PS5 är bara provocerande tillkrånglad. Nu menar jag utseendet, konsolen funkar ju bra. Blev en PS5, för jag köper den konsol som har mest intressanta spel.
360 hade jag mycket kul med, köpte den 2008 tillsammans med GTA 4. Många bra spel jag körde på 360:n. Känns som att det var Xbox storhetstid med den konsolen.
Xbox One spelar jag på nu, Banjo-Kazooie och Halo. Ska spela vidare på Perfect Dark också.
Om det inte funkar för dom med Series, kanske slå sig ihop med Sony och enbart satsa på att göra spel?
Skulle vara rätt skönt för konsumenterna. Bara två konsoler att välja bland. Nintendo eller Playstation.

Jag håller med dig. Jag hade också ett 360 och vad jag kan minnas släpptes det mängder med bra spel till Xbox under den tiden.
Dom lanserade ju även Arcade där indie titlar fick lite kärlek och jag hittade klassiker som Braid och Limbo där.
Spelar precis som du mest på PS5 (och lite PC ibland) men jag hoppas att MS hittar tillbaka till den där storhetstiden för jag tror att det vore bra för spelindustrin. Med MS i ryggen skulle Xbox kunna lägga en del pengar på att utveckla nyskapande och välproducerade spel.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Eftersom jag inte bryr mig om gamepass eller hejar på MS i deras uppköpståg så var det verkligen länge sen det bjöds på nå intressant.
Ser fran emot starfield


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tubb3:

Genuin undran - vad är det som gör dig så säker?

Min lilltå säger det... och honom lyssnar man på!

Medlem

Jag ser bristen på exklusiva titlar som något 100% positivt, och det säger jag med både Xbox och Game Pass på hemmaplan. Exklusivitet finns till för techjättarna, inte för konsumenterna.

Ambassadör
Xbox

Med tanke på att vi redan vet att fyra spel släpps från first party i år (Redfall, Minecraft Legends, Forza Motorsport, Starfield) så känns den här tråden något udda? De fyra är dessutom planerade för första halvåret, så det lär komma ännu fler under andra halvåret. Dessutom har Xbox flera live service-spel igång som får uppdateringar hela tiden: ESO, Sea of Thieves, Fallout 76, Minecraft, Forza Horizon 5, MS Flight Simulator m.fl. Forza Horizon 5 kommer att få sin andra expansion dessutom.

Förra året var meh på AAA-fronten, men året innan var man den bästa publishern på MC så det är lite upp och ner. Pentiment, Grounded och As Dusk Falls må vara mindre titlar, men alla lyckades fint förra året.

Nä, är inte det minsta orolig. Massor av spel på gång från first party och runt 50 tredjepartsspel som släpps direkt på Game Pass, som vi vet, det kommande året.


signatur

Jump in.

Medlem

Xbox spelas nästan dagligen på sen första xboxen. Playstation har alltid hamnat lite i skymundan. Dock jämnt race mellan ps och xbox fram till ps3, dock alltid xbox som det har spelats mest på. Efter haft en PS4 Pro som samlat damm, så skulle det inte bli en PS5. Men sluta med att den har samlat damm i snart 2år. Eller spelat har spelat igenom Horizon Forbidden West och Last of us 1&2 på PS5, PS4 Pro blev det Horizon bero Dawn och Last of us. Men finner inga andra spel intressant på den. Xbox är fin allround maskin med sin trevliga elite kontroll(inne på tredje) och gamepass.

Så bristen på exklusiva spel är inget jag lider av, för jag tycker inte Sony bidrar min smak speciellt där heller.

Det måste ju gå ett tag mellan remasters och remakes, så de bidar väl sin tid.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bokade både Xbox seriex X och PS5 samtidigt. Den första konsolen som dök upp blev Xbox series X. Några månaders använding innan PS5 dök upp och när PS5an var i mitt hem så kände jag mig bara besviken på PS5. Jag drog på det, 2 år efter så sålde jag bort PS5an.

Xbox series X känns som en stabilare konsol, men inget jag egentligen använder speciellt intensivt. Min PC + Steam deck och Nintendo Switch är vad jag lirar mest på. Xboxen känns nästan inte värt att sälja ens då man knappt får så mycket betalt för den. Så den står där, redo att plockas upp igen då jag får för mig att dra en runda gamepass som man ibland får tag på gratis.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Självklart är det inga problem, oavsett hur länge det dröjer. Microsoft har som bekant djupa fickor. Det som, dessvärre, besvärar mig... är att majoriteten som pratar om Xbox (åtminstone vad jag ser) pratar om värde för den summa man lägger på produkterna.

"Man får så hiskeligt många spel att jag knappt hinner med" och det är givetvis en fenomenal aspekt, och åtminstone kortsiktigt värdefull del av deras ekosystem.

Återigen då... Det som besvärar mig är att man pratar om t.ex. Diablo 4 första dagen på GP. Ett spel som Microsoft inte haft något att göra med, utan köpt upp (Blizzard, om det nu sker). Det faller återigen tillbaka till "värdet med Gamepass". Jag fattar att värde är viktigt, och jag tror att alla definierar värde på olika sätt.

Det som gör mig oroad är att den innovativa aspekten som jag FÖRVÄNTAR mig av ett företag med sådana resurser, faktiskt till stor del uteblir. Jag vill se att de revolutionerar gaming med nya typer av spel som är någonting vi aldrig sett tidigare, på en skala som knockar en. Att det blir svallvågor på Sony och Nintendos, relativt, lugna vatten. Inte genom att spänna sina ekonomiska muskler, utan sina kreativa sådana.

Det hade gjort mig sjukt glad för jag vill att gaming ska bli bättre som helhet, inte bara för mig - kortsiktigt, som enskild individ.

Detta är lite korta tankar som absolut inte är meningen att trampa någon på tårna, men ville nämna lite hur jag ser på det. Inte att det är vare sig rätt eller fel 😊

#gogaming

Edit: är inte särskilt nöjd med Sonys prestationer som helhet heller, men bör nämnas att detta är den enda konsollen jag har råd att äga atm.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Lite halvless på gamepass snacket, denna tråd var mer riktad till att vad fan händer med xbox-sidans aaa-spel? Sony äger brallorna av micromjukvaran flera gånger hela tiden.

Jag som kör en bra pc och en ps5a, vad skall jag med xbox till? Microsoft behöver komma med något ordentligt så vi får en konkurens någongång.

Jag har gamepass också, men överflödet av spel gör ju att man inte ens orkar tanka hem och testa de flesta.

Håller med. Jag har en Series-S men endast för att köra gamla 360 era titlar. Har en PS5, Switch och PC så det finns ingen direkt mening i att skaffa spel på Xbox när inget är exklusivt på riktigt.

Gamepass är även det tjatigt. Så fort det kommer en nyhet runt microsoft och dess studios så fylls kommentarstrådarna av en gigantisk orelaterad gamepass urspårning.

Var är spelen Microsoft? Jag som PC spelare vill gärna se Microsoft leverera, men än så länge har vi väntat förgäves. 10.000 färre anställda lär inte få det att gå snabbare heller.

Skriv svar