Forspoken får ett halvsvalt mottagande av kritkerna

Robot
Forspoken får ett halvsvalt mottagande av kritkerna
Testpilot

Ändå kul att 7/10 anses vara ett halvdant betyg. I min bok är det rätt bra. Halvdant vore 5/10. Men det är inga nyheter med betygsinflation tyvärr.

Inaktiv
Skrivet av Mutumba:

Ändå kul att 7/10 anses vara ett halvdant betyg. I min bok är det rätt bra. Halvdant vore 5/10. Men det är inga nyheter med betygsinflation tyvärr.

Håller verkligen med. 7/10 är ändå solidt men kanske inte fantastiskt eller har vissa brister som drar ner. Samtidigt kan man argumentera att vi också har något av en inflation av spel och annan underhållning som trånar efter vår tid så den tid vi har att lägga på spel, räcker 7/10 då? Den frågan kan man bara svara på själv.

Testpilot
Skrivet av anon_119148:

Håller verkligen med. 7/10 är ändå solidt men kanske inte fantastiskt eller har vissa brister som drar ner. Samtidigt kan man argumentera att vi också har något av en inflation av spel och annan underhållning som trånar efter vår tid så den tid vi har att lägga på spel, räcker 7/10 då? Den frågan kan man bara svara på själv.

Det blåser ju hårdare på toppen så småsaker kan göra att betyget går ned lite grann även om spelet i grunden är väldigt bra. En svag finalboss skulle kunna ändra mitt betyg från 9 till 8 t.ex.

Ja, så är det ju. Å andra sidan, hur många 9 eller 10 poängare kommer det i år? Max tre skulle jag säga i min kristallkula. Då bör det finnas utrymme för lite annat också Betygen är också subjektiva, en 7a för dig kanske är en 9a för mig. (Vilket egentligen säger att det bara är dumt att gå på ett snittbetyg, kanske).

Medlem

Synd, det såg rätt episkt ut på någon av dess cinematics, men SQ spel verkar alltid sakna själ så man är knappast förvånad. Typ som ncsoft spel, man spelar ett tomt skal.

Medlem

Luktar en FZ-trea lång väg 😆

Medlem

Japp stor skillnad på 10 och 100 gradig betygsskala där en 5a är ok medans 50 är kill it with fire.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Japp stor skillnad på 10 och 100 gradig betygsskala där en 5a är ok medans 50 är kill it with fire.

Vad är skillnaden på 5/10 och 50/100?

Redaktör
Skrivet av Mutumba:

Ändå kul att 7/10 anses vara ett halvdant betyg. I min bok är det rätt bra. Halvdant vore 5/10. Men det är inga nyheter med betygsinflation tyvärr.

Skrivet av anon_119148:

Håller verkligen med. 7/10 är ändå solidt men kanske inte fantastiskt eller har vissa brister som drar ner. Samtidigt kan man argumentera att vi också har något av en inflation av spel och annan underhållning som trånar efter vår tid så den tid vi har att lägga på spel, räcker 7/10 då? Den frågan kan man bara svara på själv.

Skrivet av Majorkraft:

Japp stor skillnad på 10 och 100 gradig betygsskala där en 5a är ok medans 50 är kill it with fire.

Som Majorkraft skriver - det är skillnad på 10- och 100-skalorna, 7 är ett bättre betyg än 70. Så läser i alla fall jag dem.

Sen är det väl bara 5-skalan där mitten av skalan är någorlunda mitt i också beträffande hur bra spelet är. De andra två har ju betydligt fler steg för dåligt än bra, så att säga.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Som Majorkraft skriver - det är skillnad på 10- och 100-skalorna, 7 är ett bättre betyg än 70. Så läser i alla fall jag dem.

Sen är det väl bara 5-skalan där mitten av skalan är någorlunda mitt i också beträffande hur bra spelet är. De andra två har ju betydligt fler steg för dåligt än bra, så att säga.

Varför? Var ligger logiken i att 7/10 är bättre än 70/100? Jag föredrar 100 skalan för att det finns utrymme för nyansering, 75/100 t.ex om man känner det är högre än 70 men lägre än 80, den möjligheten finns inte i 1-10 skalan om det inte är decimaler inräknat.

Medlem

Det kommer alldeles för många bra spel nu. Så jag är glad för varje spel som jag inte känner ett absolut ha begär för. Provar nog på en hög med psvr2(med varierande kvalitet)spel istället. Förutom det så kommer nya Dead space och Resident evil 4 få all uppmärksamhet dom kräver.

Medlem

Kanske ska tilläggas att det endast är PS5-versionen det här gäller? Undrar när PC-recensionerna läggs ut då.

Gissar att det kommer få lägre betyg på PC pga sämre prestanda. Om jag inte kommer kunna köra det här i 50-60 FPS i 1080p hoppar jag nog det här.

Medlem

Jag undrar mest vad betyget är när mutor-i-branschen och vi-vill-få-en-review-kod-i-framtiden skatten är avdragen.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Var ligger logiken i att 7/10 är bättre än 70/100?

Det här undrar jag med. Det är ju en lika stor del av högsta möjliga.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Mutumba:

Ändå kul att 7/10 anses vara ett halvdant betyg. I min bok är det rätt bra. Halvdant vore 5/10. Men det är inga nyheter med betygsinflation tyvärr.

Logiken ligger i att 100-skalan baseras på Engelskt/Amerikanskt betygsystem. Där klarar du inte kursen, provet eller dylikt om du inte klarar 60%. Bra betyg har du inte förrän vid 80-89 (B) och 90-100(A).

Alltså är 0-59 skit och underkänt. 60-69 är med nöd och näppe godkänt. 70-79 är godkänt. 80-89 är bra. 90-100 riktigt bra.

10-skala tenderar att användas mer av hela skalan där 5 är medel, godkänt etc.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Varför? Var ligger logiken i att 7/10 är bättre än 70/100? Jag föredrar 100 skalan för att det finns utrymme för nyansering, 75/100 t.ex om man känner det är högre än 70 men lägre än 80, den möjligheten finns inte i 1-10 skalan om det inte är decimaler inräknat.

Så länge man inte utgår från att 5 är genomsnittligt tycker jag 10-skalan räcker. Det måste vara att ett poängvärde annars är det bara förvirrande att utgå från något slags genomsnitt på alla existerande spel.

Redaktör
Skrivet av lasselason:

Varför? Var ligger logiken i att 7/10 är bättre än 70/100? Jag föredrar 100 skalan för att det finns utrymme för nyansering, 75/100 t.ex om man känner det är högre än 70 men lägre än 80, den möjligheten finns inte i 1-10 skalan om det inte är decimaler inräknat.

Varför får du fråga de som sätter betygen om, men det är ett faktum att det är så. Själv hade jag helst haft den matematiska mitten av skalan som mittemellan sämst och bäst.

Ja, 100-skalan har utrymme för fler nyanser, men i praktiken används ju typ 30 procent av skalan. Dvs, 1-70 är halvdant till skit, 70 till ca 84 är "bra" och över det nyanser av riktigt vasst.


signatur
Medlem

Och där kom svaret. Square Enix skulle ha låtit sin västerländska studios göra det. Just ja. De sålde dem.

Medlem

Väntar med köp tills dom patchat in cutscene fix.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Testade demot och jag höll ut i typ 15minuter innan jag stängde av och tog bort det.
Finns nog inget som ens skulle få mig att köpa det på kraftig rea.
Gamepass eller PS+ extra är nog spelets räddning.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem

Jag förstår inte riktigt vad som händer med dessa recensioner. Det där trots allt rätt höga poäng, i alla fall jämfört med vad som skrivs/sägs i recensionerna. IGN avslutade ju till exempel sin recension med att böna och be potentiella köpare att inte lägga pengar på det. Att det var så pass dåligt att de helt enkelt varnar för det - vart på de ändå ger spelet 6/10.

Medlem

Tyckte det såg mer intressant ut än Harrypotter spelet iaf, får se skaffar det nog när det kommer ner lite i pris.

Medlem

Inte så oväntat direkt, sett väldigt mediokert ut ända sedan reveal.

Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Testade demot och jag höll ut i typ 15minuter innan jag stängde av och tog bort det.
Finns nog inget som ens skulle få mig att köpa det på kraftig rea.
Gamepass eller PS+ extra är nog spelets räddning.

Samma uppfattning här. Usel combat även om det grafiskt såg intressant ut.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Ändå kul att 7/10 anses vara ett halvdant betyg. I min bok är det rätt bra. Halvdant vore 5/10. Men det är inga nyheter med betygsinflation tyvärr.

Japp det råder stor betygsinflation när der gäller spel.

Sen, måste alla spel vara mästerverk?
Enligt mig så är det sällan spel är mästerverk, men det är som allt under 4/5 eller 8/10 är skräp och så är det verkligen inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag spelar ju helst mästerverk.

Det här spelet tilltalar inte mig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Läste just att Forspoken är tidsexklusive till PS5 i två år och lär hamna på Xbox gamepass 2025.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Redaktör
Skrivet av Maguz:

Jag undrar mest vad betyget är när mutor-i-branschen och vi-vill-få-en-review-kod-i-framtiden skatten är avdragen.

Om en sites överlevnad skulle hänga på att få ett spel så hade den inte överlevt länge nog för att hinna födas.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om en sites överlevnad skulle hänga på att få ett spel så hade den inte överlevt länge nog för att hinna födas.

Så du menar att det inte förekommer?


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Jag såg just på gameplay introt och gillade verkligen vad jag såg.

Suck, så många spel...så lite tid.

12
Skriv svar