*GTA Online drabbat av stort säkerhetshål på pc

Robot
*GTA Online drabbat av stort säkerhetshål på pc

*Uppdatering: Rockstar medger att säkerhetshål finns, patch på gång.

#gta-online, #gta-v, #rockstar-games


Gnällkuk

Känns ungefär så som det alltid varit på PC då.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag stör mig lite på den här formen av nyhetsrapportering när det blir en bandwagon* - har grävt lite (förvisso någorlunda ytligt) i Twitterträsket och Reddittråden, och allt jag hittar pekar tillbaka på Twitterinläggen med två skärmdumpar eller något ytterligare klipp som säger sig visa ett korrupt GTA Online-konto (ungefär att spelaren fastnar i en laddningsskärm)... inte direkt särskilt solida bevis.
Och ändå har det startat en löpeld med inlägg på Rockstars supportforum och copy-paste-inlägg på Twitter och Reddit.

Finns det någon mer info kring det här? Vad är det för nätverkskommunikation som släpps igenom som en brandvägg skulle lösa? (Såg någon GitHub-kod länkad nånstans, har någon kikat närmare på den? Såg även något om att blockera trafik på port 6672, men inte vad det är för trafik det handlar om.) Vad innebär säkerhetshålet och hur ska det lösas? Etc. etc.

*Inget ont mot er i sig, FZ, utan snarare mer kring fenomenet som sådant. Drev som blir så enorma att det är svårt att gräva fram solida källor och underlag (om sådana ens finns, det är min största farhåga) i den enorma högen med spam är tröttsamt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Visst är detta ett allvarligt problem, men såhär har ju fuskare kunnat gjort sedan PC versionen släppts? Räcker ju ibland med att hoppa in i någon slumpmässig server och vips, du är miljonär, högre rank, alla på servern ser ut dom dig, du blir teleporterad, mördad, du är nu någon annan, du är nu rank 1 och har nu 0 öre på kontot, Rockstar flaggar ditt konto, ditt konto blir nollställt, ibland bannat, du kontaktar support, dom säger antingen ojsan och hjälper dig, eller säger att du är en fuskare, köp ny kopia, pls. Antar att det är något mer med denna exploit, jag får läsa på mer antar jag.

Medlem

GTA Online är så jäkla kasst alltså. Har lagt rätt många timmar, både på PS3 och PC. Det hade kunnat vara min favorit i multiplayerväg om inte funktionaliteten som ett onlinespel på alla sätt och vis var totalt skräp. Absolut sämsta jag sett i något spel. Hoppas GTA6 kommer med ett helt nytt system.

Medlem

Jag behöver inte oroa mig för mitt Rockstar-konto har redan blivit hackat ändå.
Mailade deras support om detta och de skrev att jag skulle logga in för att byta mitt lösenord.
Lösenordet som hackaren hade bytt..
Fantastisk support!


signatur
Medlem

Någon som vet om det berör red dead 2 online också? Varit ganska sugen på testa online, men kanske avvaktar om det är såna här problem

Medlem

Gta online har haft helt sjuka hax som folk lyckats köra i deras online miljö.
Typ noll säkerhet hos rockstar.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Jag behöver inte oroa mig för mitt Rockstar-konto har redan blivit hackat ändå.
Mailade deras support om detta och de skrev att jag skulle logga in för att byta mitt lösenord.
Lösenordet som hackaren hade bytt..
Fantastisk support!

Samma hände för mig, och jag är HELT säker på att jag aldrig tryckt på någon scamlänk eller något, samt att lösenordet var unikt, så det måste ha blivit hackat på något annat sätt.

Plötsligt fick jag ett mail från rockstar exakt samtidigt att först mitt epost hade bytts, och samma minut att mitt lösenord hade bytts.
Försökte logga in på social club och mycket riktigt, lösenordet eller eposten stämde inte...

Har för mig det tog två veckors fram och tillbaka med Rockstar supporten för att få tillbaka mitt konto, för att sedan inse min avatar (runt level 140 bara) var helt väck.
Blev less, spelade inte efter det.

Och detta var väl uppemot två år sedan nu.

Medlem

Mitt konto vart hackat för något år sedan. Kontaktade supporten och fick mer svaret från dem "Du borde vara mer försiktig med dina inloggningsuppgifter" "Ge inte ut din inloggning till obehöriga"

NEJ! Ni borde inte ge ut mina inloggningsuppgifter till andra!

Efter lite tjatande under 1-2 veckor så fick jag tillbaka kontot och till min förvåning så hade hackaren lagt in ca 100 miljarder i online cash. Än idag så kan jag köpa allt jag vill i spelet.

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

Jag stör mig lite på den här formen av nyhetsrapportering när det blir en bandwagon* - har grävt lite (förvisso någorlunda ytligt) i Twitterträsket och Reddittråden, och allt jag hittar pekar tillbaka på Twitterinläggen med två skärmdumpar eller något ytterligare klipp som säger sig visa ett korrupt GTA Online-konto (ungefär att spelaren fastnar i en laddningsskärm)... inte direkt särskilt solida bevis.
Och ändå har det startat en löpeld med inlägg på Rockstars supportforum och copy-paste-inlägg på Twitter och Reddit.

Finns det någon mer info kring det här? Vad är det för nätverkskommunikation som släpps igenom som en brandvägg skulle lösa? (Såg någon GitHub-kod länkad nånstans, har någon kikat närmare på den? Såg även något om att blockera trafik på port 6672, men inte vad det är för trafik det handlar om.) Vad innebär säkerhetshålet och hur ska det lösas? Etc. etc.

*Inget ont mot er i sig, FZ, utan snarare mer kring fenomenet som sådant. Drev som blir så enorma att det är svårt att gräva fram solida källor och underlag (om sådana ens finns, det är min största farhåga) i den enorma högen med spam är tröttsamt.

Det är en rätt viktig grej då många riskerar att drabbas. Det finns ju massa rapporter hos Rockstar-supporten, det tyckte jag motiverade att skriva nyheten.

Rockstar har gått ut med att uppgifterna stämmer och att patch är på gång.


signatur
Medlem

Vad tjänar en hackare på att ta någon annans GTA konto? Är det inte lättare att använda sin egen?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är en rätt viktig grej då många riskerar att drabbas. Det finns ju massa rapporter hos Rockstar-supporten, det tyckte jag motiverade att skriva nyheten.

Rockstar har gått ut med att uppgifterna stämmer och att patch är på gång.

Jag säger inte att ni inte bör skriva om det, bara att det är hopplöst att veta hur underbyggt det är och vad det är som faktiskt hänt. Rockstars svar i uppdateringen var ju "ganska" vagt - "vi är medvetna om en potentiell ny exploit och siktar på att fixa den någon gång framöver" säger ju liksom inte så mycket.

Å andra sidan, ingen rök utan eld och så vidare, så återigen är det inte er i sig jag var bitter på, utan att det bara alldeles för lätt blir en sjujäkla cirkus med circlejerks och reposts av totalt intetsägande/trollande/memande grejer.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vad tjänar en hackare på att ta någon annans GTA konto? Är det inte lättare att använda sin egen?

Lite av samma anledning av man hackar ett WOW konto. Man vill sälja det snabbt.

När mitt GTA konto hackades så hade han lagt in ca 100 miljarder i online cash. Det såldes ganska snabbt. Så köparen var nog nöjd vid tillfället då han hade så mycket pengar. Inte så nöjd sen när jag fick tillbaka mitt konto med alla pengarna kvar.

Medlem

Lite tragiskt av ett stort företag att dom reagerar på det först nu, när detta har varit känt sen länge tillbaka ca 1-2 å. Someordinarygamers har påtalat detta en 3 gånger nu.

Samt så kan en som kör mod meny få tillgång till din fullständiga IP adress, och allt fler rekommenderar att köra GTA Online med VPN för att va säker, dock så kan din IP inna kvar i online sen länge tillbaka som Someordinarygamers påtalar också..

Redaktör
Skrivet av PeTTs0n:

Jag säger inte att ni inte bör skriva om det, bara att det är hopplöst att veta hur underbyggt det är och vad det är som faktiskt hänt. Rockstars svar i uppdateringen var ju "ganska" vagt - "vi är medvetna om en potentiell ny exploit och siktar på att fixa den någon gång framöver" säger ju liksom inte så mycket.

Å andra sidan, ingen rök utan eld och så vidare, så återigen är det inte er i sig jag var bitter på, utan att det bara alldeles för lätt blir en sjujäkla cirkus med circlejerks och reposts av totalt intetsägande/trollande/memande grejer.

Det är klurigt när officiella reaktioner dröjer. Man får bedöma från fall till fall, och skriva så att det framgår att det inte är 100 procent säkert. Men bättre safe than sorry i det här fallet, tycker jag.

Är bara bra att du vädrar åsikter om hur vi/andra rapporterar, det får oss att tänka igenom saker. Jag blev lite orolig när du nämnde detta och insåg att jag kunde ha kollat upp saken mer. Så tack för feedback.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är klurigt när officiella reaktioner dröjer. Man får bedöma från fall till fall, och skriva så att det framgår att det inte är 100 procent säkert. Men bättre safe than sorry i det här fallet, tycker jag.

Är bara bra att du vädrar åsikter om hur vi/andra rapporterar, det får oss att tänka igenom saker. Jag blev lite orolig när du nämnde detta och insåg att jag kunde ha kollat upp saken mer. Så tack för feedback.

Så är det, tror det lite är dilemmat för nyhetsrapportering i allmänhet idag. Det var inte menat som att jag vill att ni ska sluta rapportera även när det finns frågetecken eller begränsad information. Men det är fascinerande hur lätt, och hur snabbt, falskheter sprids.

Skitbra också att ni uppdaterar nyheter när mer information kommer, det ska ni ha cred för!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar