Den senaste TV-serien du såg klart?

Medlem

Tokyo Vice

Ännu en HBO Max-serie som jag har kört igenom nu. Riktigt bra, må jag säga. Utspelar sig i slutet av 90-talet, i... japp, du gissade rätt, Tokyo. Jake är där för att sätta sig i det enormt konkurrenskraftiga yrket som journalist inriktad på kriminella dåd. Lättare sagt än gjort som en vit Amerikan, men han gör sitt bästa för att knyta kontakter, få exklusiva "scoops" och komma in bakom kulisserna hos Yakuzan. Som sagt, riktigt bra, rakt igenom. Var intressant att se det från Jakes perspektiv, om hur det kunde vara där borta i öster under den tidsperioden, med rasismen mot vita icke-japaner och vad annat som höll på kring den tiden.

Inaktiv

Tom Clancy's Jack Ryan säsong 3.
För jävla bra tycker jag.

S1 var bäst.
S2 var något svagare.
S3 var näst bäst. En gnutta för mycket ost ibland bara.

Medlem

Såg Kaleidoscope i helgen. 6-7/10, helt okej med kul koncept men kände att serien inte var så mycket djupare än ett kul koncept

Fragtjuv

Wednesday! Jag gillade den.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

FM-guru
F.d. Sisyr

Andor (2022)

Jag har förvisso väldigt bra minnen från diverse Star Wars-spel, men har aldrig varit särskilt intresserad av Star Wars-filmerna. Visuella spektakel och inte mycket mer, tyckte jag, och då framför allt sedan Disney tagit över. Jag såg den första av de nya filmerna och ogillade den, såg Rogue One och ogillade den samt gav upp halvvägs genom den andra rullen i den nya trilogin. Försökte se Mandalorian men gav upp. Ett avslutat kapitel för mig därmed och hade definitivt inte tänkt se Andor. Nu fick den dock väldigt fin kritik från diverse folk jag brukar hålla med, så jag gav den en chans.

Och det var den mer än väl värd! Andor är något helt annat än vad Disney spottat ur sig tidigare och fjärran från den slätstrukna sci-fi-fantasy jag annars förväntar mig. Välskriven rakt igenom med starka skådespelare (Fiona Shaw!) och kompetent regi där det finns utrymme för action men där den definitivt inte är seriens fokus. Visst finns det några svagheter, så som Syril Karns smått menlösa subplot, men de är rätt få till antalet. Kul! Betyg? 4/5!

Medlem

Big Bang Theory kan man se om och om igen.

Medlem

CSI Las Vegas. Har även NY och Miami på DVD, men de är inte lika bra. Miami är för Miami Vice och New York är för grå (bokstavligen). Vegas känns mer "organisk", du ser teamet äta tillsammans och göra normala arbets aktiviteter tillsammans.

Medlem

Game of Thrones

10/10 - Stark rekommendation!

Jag summerar mina tankar med detta citat:

“You either die a hero or live long enough to see yourself become the villain.”


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Supernatural.
Alla 15(!) säsongerna. Såg den aldrig när den var ny, så fick tillfälle nu när HBO Max hade alla säsonger.

Var en riktigt bra avslutning, serien överlag var jävligt ojämn. Vissa hela säsonger kändes som utfyllnad.

Överlag 7/10. Helt klart sevärd.


signatur

I drank what?

Medlem

Miniserien Dopesick. 8 avsnitt på ca 1h. Mycket bra. 7/10.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Aesoprock:

Den har jag missat, ska ses!

Medlem

Heaven's Gate: The Cult of Cults

Ja, vad ska man säga om denna? En dokumentärserie om kulten Heaven's Gate, som sa att de skulle bli upphämtade av ett UFO och bli tagen till "Kingdom of Heaven". Intressant att kolla på sådant, men skrämmande att personer kan gå på det likaså. Fyra delar och än en gång så finns det på HBO Max (försöker kolla klart serier på den tjänsten, så man blir av med en extra kostnad om månaden).

Medlem

Willow

Lättsam enkel fantasy som känns som ett gammalt (på ett bra sätt enligt mig) rollspelsäventyr. Ibland seriöst, ibland ostigt/tramsigt. Men för mig som håller originalfilmen från -88 som den bästa fantasyfilmen som gjorts (ja, du läste rätt) så fungerar det.

Äventyrare ställs mot allehanda skurkar och monster under en quest för att rädda världen från ondska och växer som personer på vägen. Ibland räcker det så.

Bra som ögonskölj efter den senaste trenden med becksvart tortyrporr till fantasy.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Releasehästryttare

Star Wars: The Clone Wars

Det tog mig ett halvår men nu är alla 130+ avsnitten igenom tittade och vilken fantastisk resa de bjöd på, bästa SW serien överlägset!
Även om alla avsnitt inte är en fullpoängare så när den är som bäst så rinner tårarna från ögonen och man känner ilska,glädje och allt i mellan, denna serien har nu gjort mig till en riktig SW nörd från att bara ha tyckt att IPt bara bjudit på ok underhållning innan.

Gillar ni animerat och inte sett detta mästerverk än så lägg in det att se i framtiden!

Medlem

Alice in borderland

Såg precis klart andra säsongen nu. Riktigt bra serie och lite udda. Den är ganska svår att beskriva utan att spoila så jag rekommenderar att se den på Netflix istället. Vissa drar liknelser med Squid game och ja kanske, lite. Serien får en 8a av mig och bästa avsnittet var ruter kung, ångesten och paniken i det kändes jävlar igenom rutan.

Medlem

The Peripheral

Prime Video, en säsong, åtta avsnitt.

Om jag ska beskriva den här serien med ett ord, så är det ordet "cyberpunk" (Genren alltså, inte Cyberpunk 2077, serien har absolut ingenting med det spelet att göra.)

Efter eftertexterna på sista avsnittet kommer vad jag antar är något av en teaser för en eventuell säsong två.

Fyra av fem.

En trailer som faktiskt inte spoilar jättemycket.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Tuntematon Sotilas (Okänd Soldat)

Stark men intressant serie att titta på. Hade precis läst en bok om Finlands historia och min partner är hon även från Finland, så kollade på den med henne. Gjorde än mer att det blev starka känslor när man såg striderna, de som dog och blev sårade och vad annat. Ja, vad kan man mer säga? Värt att kolla på. Finns på Netflix som en miniserie på fem avsnitt.

Medlem
Skrivet av Akronym:

The Peripheral

Prime Video, en säsong, åtta avsnitt.

Om jag ska beskriva den här serien med ett ord, så är det ordet "cyberpunk" (Genren alltså, inte Cyberpunk 2077, serien har absolut ingenting med det spelet att göra.)

Efter eftertexterna på sista avsnittet kommer vad jag antar är något av en teaser för en eventuell säsong två.

Fyra av fem.

En trailer som faktiskt inte spoilar jättemycket.
https://www.youtube.com/watch?v=bRdkRQzcrrc

Kollar på den nu, är på sjätte så inte helt klar, men gillar väldigt mycket! Snyggt, allmänt välgjort, hjärna och ögon i symbios mest hela tiden!

Medlem

Fear the walking dead. Åtminstone de säsonger (4) jag har på DVD, ska köpa resten men inte just nu. Nu plöjer jag vanliga TWD.

Medlem

- The walking dead (igen).

- Woman of the Dead (Netflix). Kvinnas man blir dödad, polisen gör ingenting (order uppifrån), tar saken i egna händer, spårar ner de ansvariga och plockar ut dem en efter en. Plot twist på slutet.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Såg nyss genom Breaking Bad igen. Inte sett sedan serien hade premiär och fy helvete vilken bra serie.
Måste dock säga att den hade kunnat sluta med säsong 4. Kändes som ett riktigt och värdigt slut på resan. Har inte sett filmen och kommer inte göra det heller.

10/10

Breaking Bad är ett mästerverk. Bara att börja plöja igenom Better call Saul om du inte redan gjort det.

Medlem
Skrivet av Devan:

Star Wars: The Clone Wars

Det tog mig ett halvår men nu är alla 130+ avsnitten igenom tittade och vilken fantastisk resa de bjöd på, bästa SW serien överlägset!

Jag gjorde samma resa som du för några år sedan. Visserligen var jag redan ganska troget SW-fan sedan tidigare men det förstärktes definitivt efter att jag hade sett igenom The Clone Wars. En makalöst bra serie i sin helhet!

Releasehästryttare
Skrivet av Nemo:

Jag gjorde samma resa som du för några år sedan. Visserligen var jag redan ganska troget SW-fan sedan tidigare men det förstärktes definitivt efter att jag hade sett igenom The Clone Wars. En makalöst bra serie i sin helhet!

Håller på Med Sw:Rebels nu, blev precis klar med säsong 1, tyvärr inte like hög kvalitet som Clone wars men den får duga tills mando säsong 3 kommer!

Medlem

Peaky Blinders 8/10

Serien är inte helt klar då den ska avslutas med en film. Intressant upplägg!
Men själva serien är bra! Bra skådespeleri, bra dialoger och spännande intriger!
Lite väl mycket poserande ibland. Slow motion när dom går på rad. Röker och dricker whisky i varje scen! Blir lite larvigt i längden..

Nog Cillian Murphys & Helen McCrory(RIP) bästa insats. Otroliga skådespelare!

Medlem
Young Sheldon - Bättre än du tror eller i vart fall vad jag trodde :)

Young Sheldon
https://www.imdb.com/title/tt6226232/

Alla har säkert koll på Big Bang Theory serien som var rätt populär.
Som spinoff gjordes sedermera serien om Sheldon Cooper i unga år nu uppe i 6 säsonger.

Sheldon var aldrig någon favorit så jag brydde mig aldrig om att se Young Sheldon när den kom.
Min son har tjatat länge om att ge den en chans vilket jag undvek in i det sista

Nåväl, till slut fick han mig att se något avsnitt och sedan några till.

Glad att han övertalade mig för serien är bland det bästa jag sett i komiksvängen, skådespelarvalet är bara så mitt i prick och lyfter serien från de usla 7.6 på IMDB till lätt en +9 för mig.

Ge den några avsnitt och Sheldon även som centralfigur blir lite bifigur genom den fantastiska familjen och de personer/rollfigurer som återkommer i serien nu och då.

Säsong 1 till 5.5 är mestadels glad humor och från säsong 5.5 mera mot allvar/dyster dito.

Inga pålagda skratt, som verkligen inte behövs, ingen woke då det är texas med start 1989 och vidare.

Serien går att se på HBOMAX.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Avslutade just Big Bang Theory.

Plöjer just nu IT Crowd som är kort, men bra.

Medlem

Game of Thrones. 8 säsonger på två veckor typ.

Vilken resa. Otroligt bra med en massa starka scener och karaktärer. Många oväntade vändningar och hjärtskärande ögonblick. Likaså stunder av gåshud och tårar i ögonen av glädje och stolthet över vissa karaktärers öden och agerande, som om dem vore ens egen familj och vänner.

Vissa avsnitt i de två sista säsongerna fick mig att nästan svimma av utmattning. Speciellt ett avsnitt i säsong åtta som var något av det mest intensiva jag någonsin har sett. Över en timme fullt ös medvetslös. Tack vare att serien tidigare så skickligt tagit karaktärer av daga så satt jag på helspänn med en konstant känsla av oro och stress över att någon jag tyckte om skulle stryka med. Briljant. Magiskt.

Vissa scener var så grymt bra tonsatta, speciellt en scen där Cersei gör en lagom drastisk sak var så himla underbar. Den varade länge och låten satte helt rätt stämning. Man fick verkligen suga på karamellen och ta in allt i lugn och ro. Mästerligt gjort.

Nu känner jag mig tom men samtidigt mätt. Nöjd. Säcken knöts ihop på ett bra och fint sätt. Frågan är dock vad jag ska hugga in på härnäst. House of dragon lockar, men verkar ha blivit lite av en vattendelare?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Nu känner jag mig tom men samtidigt mätt. Nöjd. Säcken knöts ihop på ett bra och fint sätt. Frågan är dock vad jag ska hugga in på härnäst. House of dragon lockar, men verkar ha blivit lite av en vattendelare?

Tycker verkligen HoD var grymt bra, vad som är lite tråkigt är att det märks väldigt tydligt att det är samma författare bakom båda. På så sätt att flera berättargrepp med mera återkommer och känns igen - vilket känns lite lazy writing. Men det är bara några scener skulle jag säga så det är ingen kopia i det stora hela utan sin egna handling, även om vissa tricks och knep återanvänds, så det är inte så du konstant sitter och tänker "jaha det här är bara GoT en gång till". Det är en prolog som fördjupar och visar en del som det tidigare bara pratats om så det är verkligen det mest logiska att gå vidare att titta på!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tycker verkligen HoD var grymt bra, vad som är lite tråkigt är att det märks väldigt tydligt att det är samma författare bakom båda. På så sätt att flera berättargrepp med mera återkommer och känns igen - vilket känns lite lazy writing. Men det är bara några scener skulle jag säga så det är ingen kopia i det stora hela utan sin egna handling, även om vissa tricks och knep återanvänds, så det är inte så du konstant sitter och tänker "jaha det här är bara GoT en gång till". Det är en prolog som fördjupar och visar en del som det tidigare bara pratats om så det är verkligen det mest logiska att gå vidare att titta på!

Låter grymt, tack för beskrivningen. Då blir det att hoppa på första avsnittet ikväll eller imorgon.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Babylon 5, kom inte ihåg så mycket av det som var efter shadow war, men var kul att se hela serien igen. förvånansvärt att serien är från 1994 och några år efter det, och att den redan då använde 16:9 format.

Skriv svar