Forspoken får ett halvsvalt mottagande av kritkerna

Medlem

Själv har jag slutat lägga för stor vikt på vad recensioner säger.

2 spel som kritiker sågade rejält men som jag gillade väldigt mycket var days gone samt dynasty warriors 9

Jag tycket forspoken verkar intressant av det gameplay jag sett så är redan köpt och förladdat.

Medlem
Skrivet av feistin:

Samma uppfattning här. Usel combat även om det grafiskt såg intressant ut.

Annars är ju just striderna nåt som folk säger är det som faktiskt är bra med spelet från vad jag har läst, det är resten som drar ner betyget.

Medlem

Det fortsätter att gå utför för Square Enix. Högre snitt än väntat på 68 ändå, men alla har inte fått tag på recensionsex än så vi får se var det landar.
720p känns dock som väl låg upplösning i ett spel 2023.

Medlem

En annan aspekt av betygsinflationen är ju att det kommer så många spel nu för tiden. Varför ska man lägga tid på en sjua när det finns så många spel med åtta och uppåt att spela? Så även om alla spelrecensenter har exakt samma kriterier för vad som är en sjua så är en sjua ett sämre spel idag än förr i tiden när konsumenten väljer var de ska spendera sina pengar och sin tid.

Avstängd

Spelet kommer floppa.

Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Testade demot och jag höll ut i typ 15minuter innan jag stängde av och tog bort det.
Finns nog inget som ens skulle få mig att köpa det på kraftig rea.
Gamepass eller PS+ extra är nog spelets räddning.

Håller med, Kändes riktigt styltigt i styrningen och grafiken var under all kritik för att vara utvecklat till enbart PS5 och inte gamla generationen konsoler.

Sen är jag smått allergisk mot betygsättning ala DMC i slutet av striderna.

Medlem

Testade demot och det var så förbannat uselt på så många vis att jag är genuint förvånad av att det ens fick så högt betyg


signatur

God is dead

Medlem

Tror priset sätter förväntningar också, är nog ett 6/10 spel just nu på steam då det kostar 79.99 euro, hade det kostat 29.99 euro så hade det nog varit ett 8/10.

Tror Square var medvetna att det var en flopp, givet att dom var restriktiva med recensionsutgåvor och undvek PC interaktion helt och hållet innan release.

Har svårt att förstå varför dom inte sänker priset ifall dom vet att det inte håller måttet som ett fullpris spel, skulle nog sälja betydligt mycket mer om det prissattes efter det värdet som kunderna kommer ha i huvudet. hellre 3 gånger sales vid halva priset än att det total floppar vid release och ingen köper det.

Redaktör
Skrivet av Maguz:

Så du menar att det inte förekommer?

Njae, mutor kan säkert förekomma nån gång. Men vi har aldrig ens tillfrågats (och jag har redaktörat FZ i över 15 år). Det du antyder - att siter är så beroende av tidig recensionskod (priset är en icke-fråga för företag) att de låter det påverka betygen - är rätt och slätt fel. Det är bra att vara tidig med recensioner, men långt mer viktigt att texterna känns uppriktiga. Kolla bara på de recensioner vi skrivit där betyget skiljer lite från andra (Days Gone, t.ex.) - vi får stenhård kritik direkt.

Sen ser jag rätt många problem med en sån här muta. Nån på spelföretaget måste hitta nån recensionsansvarig redaktör som är redo att låta sig mutas. Denna måste i sin tur hitta en recensent som passar för spelet/genren och antingen är mutbar eller så lätt att styra att den trovärdigt skriver falskt positivt, och det utan att läsarna märker det. (Här finns ett till bekymmer: om ett spelbolag köper ett betyg - varför skulle de betala för något annat än högsta betyg?) För att mutan ska ge nån effekt att tala om måste rätt många siter göra samma sak, så att betyget blir så högt att det faktiskt säljs fler spel. Vad kan krävas, 50-100 mutade siter? Jag tippar att de flesta lägger pengarna på reklamplats istället.


signatur
Medlem
Skrivet av Alienshade:

Det kommer alldeles för många bra spel nu. Så jag är glad för varje spel som jag inte känner ett absolut ha begär för. Provar nog på en hög med psvr2(med varierande kvalitet)spel istället. Förutom det så kommer nya Dead space och Resident evil 4 få all uppmärksamhet dom kräver.

Visst är det ändå lite skönt när det inte bombas ut det ena måstespelet efter det andra ^^.

Medlem

Samma snittbetyg som Mad Max just nu och det visade sig ju vara ett av de bättre sandbox spelen som gjorts så man ska definitivt inte stirra sig blind på metacritic siffror iaf

Jag testade demon för detta och gillade verkligen den.
Cringe dialog? Absolut men inte värre än marvel filmerna på senare tid iaf haha.
Men stridssystemet var så jävla roligt. Var lite o sätta sin in i så hoppas färdiga spelet leder in en lite bättre. Men jisses vad kul det var att leka runt med olika magier o så.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Njae, mutor kan säkert förekomma nån gång. Men vi har aldrig ens tillfrågats (och jag har redaktörat FZ i över 15 år). Det du antyder - att siter är så beroende av tidig recensionskod (priset är en icke-fråga för företag) att de låter det påverka betygen - är rätt och slätt fel. Det är bra att vara tidig med recensioner, men långt mer viktigt att texterna känns uppriktiga. Kolla bara på de recensioner vi skrivit där betyget skiljer lite från andra (Days Gone, t.ex.) - vi får stenhård kritik direkt.

Sen ser jag rätt många problem med en sån här muta. Nån på spelföretaget måste hitta nån recensionsansvarig redaktör som är redo att låta sig mutas. Denna måste i sin tur hitta en recensent som passar för spelet/genren och antingen är mutbar eller så lätt att styra att den trovärdigt skriver falskt positivt, och det utan att läsarna märker det. (Här finns ett till bekymmer: om ett spelbolag köper ett betyg - varför skulle de betala för något annat än högsta betyg?) För att mutan ska ge nån effekt att tala om måste rätt många siter göra samma sak, så att betyget blir så högt att det faktiskt säljs fler spel. Vad kan krävas, 50-100 mutade siter? Jag tippar att de flesta lägger pengarna på reklamplats istället.

För att inte tala om hur det skulle se ut ifall ett sådant företag närmade sig någon med integritet som skrev en artikel om det istället för att ta emot mutan. Om något så tror jag mer på att enskilda streamers är målgruppen än seriösa spelsiter. Den dära betalmotorn som ser ut som ett spel...Raid: shadow nåt...de har ju skickat ut manus till gott om streamers för att "spontant" promota deras spel mot ersättning.

Medlem

Ja om något är det väl så att de som ofta är mer kritiska kanske inte får tag i spelet lika lätt.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja om något är det väl så att de som ofta är mer kritiska kanske inte får tag i spelet lika lätt.

Ett beteende som i så fall får stå för utgivarna. När spelets väl släpps i butik kan ingenting hindra att recensionerna börjar hagla.

Redaktör
Skrivet av Ribcage:

Ja om något är det väl så att de som ofta är mer kritiska kanske inte får tag i spelet lika lätt.

Det här är väldigt ovanligt. Numera kan etablerade medier oftast testa under samma förutsättningar. För oss är enda regelbundna undantaget Nintendo/Bergsala, där får vi spelen först på releasedagen.


signatur
Medlem
Skrivet av Ender:

Ett beteende som i så fall får stå för utgivarna. När spelets väl släpps i butik kan ingenting hindra att recensionerna börjar hagla.

Ja precis, ibland gör man klokt i att avvakta.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det här är väldigt ovanligt. Numera kan etablerade medier oftast testa under samma förutsättningar. För oss är enda regelbundna undantaget Nintendo/Bergsala, där får vi spelen först på releasedagen.

Det förstår jag. Har dock läst om fall då det skett.

Medlem

79.99€ va fan är detta nu då.
Kan de behålla

FM-guru
F.d. Sisyr

Årets minst oväntade flopp redan korad?

Angående betygsdiskussionen så är ju betygsinflationen tyvärr sedan långt tillbaka ett faktum. För att ta just Forspoken som exempel så tycker jag OpenCritic illustrerar det tydligt; där har det 69/100 vilket ju rimligen borde innebära att det är ett bra spel om vi bara kikar på siffrorna - men det är enligt samma sida bara 28% av dessa recensenter som rekommenderar spelet. 🤷‍♂️

Redaktör
Skrivet av Sisyr:

Årets minst oväntade flopp redan korad?

Angående betygsdiskussionen så är ju betygsinflationen tyvärr sedan långt tillbaka ett faktum. För att ta just Forspoken som exempel så tycker jag OpenCritic illustrerar det tydligt; där har det 69/100 vilket ju rimligen borde innebära att det är ett bra spel om vi bara kikar på siffrorna - men det är enligt samma sida bara 28% av dessa recensenter som rekommenderar spelet. 🤷‍♂️

Apropå betygsinflation (eller snarare hur ojämna betygsskalorna är): Metacritic listade spelen med lägst snittbetyg 2022. Postal 4 fick lägst, 30 av 100. Och den undre halvan av skalan (1-50) användes... sex gånger (edit: åtta). Och det av 820 recenserade spel.

Vore det inte enklare att ha en 60-100-skala..?


signatur
12
Skriv svar