Metall går med på lönesänkning!

Medlem
Metall går med på lönesänkning!

Jag som medlem i Metall ser detta som ett helt jävla idiotiskt tilltag.Kommer ju inte att hjälpa det minsta,företagen kommer att sparka även om Metall gått med på 50% lönesänkning...Jag är grymt förbannad på Metall just nu...Diskutera gärna för eller nackdelar med detta bajsavtal.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=480009

Medlem

Om det finns en garanti för att en majoritet får behålla sina jobb så är det väl bättre än att en jävla massa får lämna sina arbeten?

Rent allmänt är det skräp eftersom alla priser på allt går upp medans lönen går ner. Vilket är en väldigt farlig utveckling.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Om det finns en garanti för att en majoritet får behålla sina jobb så är det väl bättre än att en jävla massa får lämna sina arbeten?

Rent allmänt är det skräp eftersom alla priser på allt går upp medans lönen går ner. Vilket är en väldigt farlig utveckling.

Är det inte minst lika farligt med en trend då löner går upp och kostnader går ner?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Om det finns en garanti för att en majoritet får behålla sina jobb så är det väl bättre än att en jävla massa får lämna sina arbeten?

Rent allmänt är det skräp eftersom alla priser på allt går upp medans lönen går ner. Vilket är en väldigt farlig utveckling.

Jo om man är garanterad att det hjälper så kan det kanske vara bra en kort tid,men tyvärr så tror jag att detta är som att bekämpa en skogsbrand med en blomsterspruta.Ser det som ett svek av facket mot sina gamla trogna medlemmar,förhandlingarna har ju också skett i smyg utan insyn och möjlighet att kunna rösta demokratiskt om denna oerhört viktiga fråga.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Om det finns en garanti för att en majoritet får behålla sina jobb så är det väl bättre än att en jävla massa får lämna sina arbeten?

Rent allmänt är det skräp eftersom alla priser på allt går upp medans lönen går ner. Vilket är en väldigt farlig utveckling.

Är det inte minst lika farligt med en trend då löner går upp och kostnader går ner?

Nä för då konsumera folk bara mer. Att sänka priserna så folk inte konsumerar eller har råd med mat är väl det som tar död på ekonomin?

Medlem

Tror faktiskt att det var Uddeholm Tooling i Hagfors som var först ut va? Min far jobbar där och jag har själv sommarjobbat där som ung. Jag är inte så insatt men tycker att de tillfälliga lönesänkningarna är en strålande idé.

De slipper säga upp personal.

De kommer snabbt igång med produktionen igen när konjunkturen vänder.

Lönesänkningen är tillfällig.

Medlem
Skrivet av boneless:

Tror faktiskt att det var Uddeholm Tooling i Hagfors som var först ut va? Min far jobbar där och jag har själv sommarjobbat där som ung. Jag är inte så insatt men tycker att de tillfälliga lönesänkningarna är en strålande idé.

De slipper säga upp personal.

De kommer snabbt igång med produktionen igen när konjunkturen vänder.

Lönesänkningen är tillfällig.

Men tänk om du har fått sänkt lön ner till 80% av din ordinarie lön,och ändå blir av med ditt jobb.Då får du endast 80% av din nya sänkta lön,alltså ännu jävla sämre ersättning än om du fått "vanlig" a-kassa.Farlig utveckling när facket ger grönt ljus till att genomföra lönedumpning,när det har kämpats för att få löner som inte är förhöga i huvudtaget ifrån början.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Greger:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Om det finns en garanti för att en majoritet får behålla sina jobb så är det väl bättre än att en jävla massa får lämna sina arbeten?

Rent allmänt är det skräp eftersom alla priser på allt går upp medans lönen går ner. Vilket är en väldigt farlig utveckling.

Är det inte minst lika farligt med en trend då löner går upp och kostnader går ner?

Nä för då konsumera folk bara mer. Att sänka priserna så folk inte konsumerar eller har råd med mat är väl det som tar död på ekonomin?

Är det verkligen bra att överkonsumera?
Folk kommer ha råd med mat, men dom kommer inte ha lika mycket pengar över till fritidsnöjen och annat.

En global lönesänkning betyder att företagen inte behöver sparka folk för att dom inte har råd, det kan tillochmed bli så att dom får råd att hyra in mer människor, vilket betyder mer blir gjort.

Sen när väl finanskrisen vänder så kan man börja öka lönerna så dom går tillbaka till vad dom var nu.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Tänk om saker gjordes av robotar, som får underåll av andra robotar. Alla fick lika mycket av allt, och man kunde byta ut nånting man inte ville ha mot något annat.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Greger:

En global lönesänkning betyder att företagen inte behöver sparka folk för att dom inte har råd, det kan tillochmed bli så att dom får råd att hyra in mer människor, vilket betyder mer blir gjort.

Sen när väl finanskrisen vänder så kan man börja öka lönerna så dom går tillbaka till vad dom var nu.

Jag kan bara tala för min egen del om att det är redan svårt att klara sig på en normal industri lön,men tror nog att väldigt många tycker lika dant inom industrin.

Att lönerna skulle gå tillbaka till nivån dom var innan lönedumpningen tror jag inte kommer att hända,visst kommer dom kanske gå upp lite grann när det vänder,men knappast till nivån det är nu.

Detta talar ju för sig själv när det gäller Metall...
http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Metall-gor-kovandning-09030...

Medlem

Jag håller med boneless, men måste lägga till en sak.
Hur chefer och ledningar tar ut bonusar i krisperioder medan arbetarna får gå.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag tycker det är bra, dom som händer är att man får ha kvar sitt jobb+sina kompisar får ha kvar sina jobb.
var är problemet?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Jag tycker det är bra, dom som händer är att man får ha kvar sitt jobb+sina kompisar får ha kvar sina jobb.
var är problemet?

problem enligt mig!

nr 1:Vissa lever redan snålt på den vanliga lönen,att gå ner 20% blir dödsstöten för dessa personer.

nr 2:Kan man verkligen lita på att företaget inte sparkar mig ändå?

nr 3:Jag tror att lönedumpning kommer att missbrukas till företagets fördel,på bekostnad av vanliga arbetare.

nr 4:Att få sparken när du redan gått ner till 80% av din "vanliga" lön,ger dig i slutändan endast 80% av din nya sänkta lön.

nr 5:Kommer cheferna att sluta ta ut groteska bonusar när vi går ned i lön?

nr 6:Att i huvudtaget gå åt fel håll när det gäller lönen är enligt mig helt åt helvete.

nr 7:Visst är det bra om man vet att denna åtgärd räddar arbetskompisar,men att gå ner 20% i lön i ett helt år..suger ännu hårdare.

Medlem

Vi hadde exakt det där på vårat jobb.
vi kunnde välja på att sänka 80% av våra löner och behålla flera (sparka folk skulle ske änndå)
eller ha 100% och sparka folk.
vi/faket valde att ha kvar 100% av lönen och sparka folk.
då så var företaget illa ute ekonimsikt, så för den säkra sidan så tog vi 100% så som du sa att man får 80% av lönen.
Företag som man vet att det kommer lösa sig om tex 6mån-1år, så tycker jag att 80% av lönen är ett bra sätt att ha kvar mera folk.
på företag där risken att tex konka är stor är det altenativet inte lika bra, men idag så är det många företag som behöver lite luft för att kunna stå ut i nått år, sen kommer man så klart att höja lönen igen.
Jag hoppas Bonusarna slutar, det är helt sjukt att det för pågå.
klara sig 20% mindre lön skulle jag göra iallafall, och jag tjänar under 20k före skatt, man får anpassa sitt levende efter sin penga pung


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

Vi hadde exakt det där på vårat jobb.
vi kunnde välja på att sänka 80% av våra löner och behålla flera (sparka folk skulle ske änndå)
eller ha 100% och sparka folk.
vi/faket valde att ha kvar 100% av lönen och sparka folk.
då så var företaget illa ute ekonimsikt, så för den säkra sidan så tog vi 100% så som du sa att man får 80% av lönen.
Företag som man vet att det kommer lösa sig om tex 6mån-1år, så tycker jag att 80% av lönen är ett bra sätt att ha kvar mera folk.
på företag där risken att tex konka är stor är det altenativet inte lika bra, men idag så är det många företag som behöver lite luft för att kunna stå ut i nått år, sen kommer man så klart att höja lönen igen.
Jag hoppas Bonusarna slutar, det är helt sjukt att det för pågå.
klara sig 20% mindre lön skulle jag göra iallafall, och jag tjänar under 20k före skatt, man får anpassa sitt levende efter sin penga pung

Tänk om man fick 10 kr för varje inlägg på fz


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Var det inte frågan om kortare arbetstid snarare än regelrätta lönesänkningar?


signatur
Medlem
Skrivet av Gortie:

Var det inte frågan om kortare arbetstid snarare än regelrätta lönesänkningar?

"kortare arbetstid och sänkta löner"

Medlem

Ah ok. Jag hörde bara med ett halft öra när nån metall-nisse satt och mumlade på nyheterna.


signatur
Inaktiv
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Gortie:

Var det inte frågan om kortare arbetstid snarare än regelrätta lönesänkningar?

"kortare arbetstid och sänkta löner"

Då kan du ju äntligen se det från den ljusa sidan. Lägre sovmorgon åt folket!


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Finns inga konkreta bevis på att detta skulle hjälpa vi har bara vad industrin säger och thats it jag ser mer att företagen ser en chans att öka sina vinster utan att lägga ett ben emellan och utan att det gagnar arbetaren nått alls.

men visst om man som arbetare vill lura sig sjäv o tro att detta hjälper så varsegod.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Finns inga konkreta bevis på att detta skulle hjälpa vi har bara vad industrin säger och thats it jag ser mer att företagen ser en chans att öka sina vinster utan att lägga ett ben emellan och utan att det gagnar arbetaren nått alls.

men visst om man som arbetare vill lura sig sjäv o tro att detta hjälper så varsegod.

Håller fullständigt med om detta:up:

Medlem

tja, kan bara tala av egna erfarenheter men på tooling tjänar gubbarna finfint. farsan skulle lätt kunna leva på 40%. Att de dukar under vid 80% har jag svårt att tro. hur skulle då alla kommunalarbetare överleva?
Sen är det klart som fan att de inte ska plocka ut feta bonusar i kristider. det är förjävligt.

Medlem

Jag tror inte alls att det handlar om att industrin ska öka sina vinster. de har två alternativ om de vill överleva. Det ena är att varsla stor del av personalstyrkan och överbelasta de som finns kvar. Vilket i sin tur skulle kunna ses som att de får mindre i ersättning eftersom de tvingas göra mer arbete för samma lön. Detta leder i sin tur till ökad utbrändhet, sjukskrivningar och att folk går ner på deltid.

Alternativ nummer två är att arbetarna är solidariska och sänker sina löner under en kortare period (tooling är det 4-6 mån) så alla unga i företaget får möjlighet att stanna. Hagfors är en liten ort och kommer att få svårt att hitta kompetent personal när konjunkturen vänder om de gör sig av med de nyanställda. Detta ger dem alltså bättre möjligheter att ta emot större orders när kristiderna är över.

Medlem

Om detta ska se snyggt ut ska förstås också tjänstemännen sänka sina löner.

Ja 80% av min förra lön skulle iaf vara många tusen över jävla a-kassan jag får nu för att vårt företag gick i : Just det Konkurs


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag håller med boneless, men måste lägga till en sak.
Hur chefer och ledningar tar ut bonusar i krisperioder medan arbetarna får gå.

Det irriterar mig som fan! Ingen skam i kroppen har de heller! :evil:

Medlem
Skrivet av boneless:

tja, kan bara tala av egna erfarenheter men på tooling tjänar gubbarna finfint. farsan skulle lätt kunna leva på 40%. Att de dukar under vid 80% har jag svårt att tro. hur skulle då alla kommunalarbetare överleva?
Sen är det klart som fan att de inte ska plocka ut feta bonusar i kristider. det är förjävligt.

Ojdå..detta stämmer tyvärr inte i min verklighet.Dom allra flesta på mitt jobb klarar knappt av en sänkning på 5000kr brutto i ett helt jävla år:evil: vi har haft otroligt arga metallare på jobbet idag som säger att dom kommer att bli tvungna att flytta om detta bajs avtal går igenom,och jag håller med dom om detta till 100%.

Att din farsa skulle "lätt" kunna klara sig med 40% av lönen kan man undra varför han i huvudtaget jobbar?tjänar han 100.000 i månaden?

Medlem

Idag hadde vi info på jobbet vad det här som hände igår handlar om.
skönt å veta vad det är för någe, man ska inte lyssna på media..
orkar inte dra det här vad det handlar om dock
men IF metallare kommer inte ifrån igår ha 80% i lön, för att ev lugna nån.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Nej då, men han skulle landa på över 15 papp. vilket man kan leva på om under hans omständigheter. God knows att jag levt på CSN i fem år. Nu mer finansierar jag mina studier med extra knäck. Men det är klart att om man belånar sig upp över öronen och skaffar kids så är förstås situationen en annan.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Idag hadde vi info på jobbet vad det här som hände igår handlar om.
skönt å veta vad det är för någe, man ska inte lyssna på media..
orkar inte dra det här vad det handlar om dock
men IF metallare kommer inte ifrån igår ha 80% i lön, för att ev lugna nån.

Nej det har inte trätt i kraft ännu,det skall förhandlas på lokal nivå först.

12
Skriv svar