Mayday Xbox - we have a problem?

Medlem

Tycker Xbox varit ett totalt ointressant format nu ända sedan Xbox 360 gick ur tiden, och inget tyder på att det är någon bättring på väg. Gång på gång utannonseras att nu minsann ska de storsatsa på exklusiva spel, känns som de haft det löftet åtminstone sedan 2016, sedan utannonserar de mängder med fanservice-titlar 5-6 år i förväg, spel som sedan aldrig dyker upp eller är strikt undermåliga när de väl kommer.

Jag tror grundproblemet är att Microsoft nu helt anammat EA:s gamla strategi att försöka köpa upp andras framgångar och sedan tro att allt löser sig av sig självt på nått sätt. De borde göra som typ Nintendo istället; ha nära samarbeten med studios under lång tid, lär dem ömsesidig inspiration och att naturligt överta förvaltningen av de klassiska spelvarumärkena. Så som Nintendo gjort med exempelvis Next Level games och Luigi's Mansion-serien.

Microsoft tycks istället köpa upp vilken studio som helst som är villig att sälja, och sedan helt random lassa på dem ansvaret för klassiska spelserier. Ungefär som med Fable getts till en spelstudio som pysslar med racingspel, och Perfect Dark getts till en totalt okänd amatörstudio som väl aldrig gjort några större spel innan...

Microsofts Xbox-division och Phil Spencer säger hela tiden de rätta sakerna, allt det som vi vill höra. Men det verkar som att de helt saknar ledarskapstalang med tanke på att de aldrig lyckas leverera.

Medlem

Steve Jobs beskriver Microsoft i denna intervju. Känner samma sak om Xbox senaste 10 åren.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Relevansens tyngdpunkt ligger i att förstå vad Xbox studior har haft för sig. Svårt för Arkane Lyon att släppa nya spel när de precis släppt Deathloop t.ex. Klart att det räknas.

Beslutet om tidsexklusivitet togs innan de ägdes av Microsoft, det borde du ju förstå?

En sak du borde tänka på är att inte skriva nedvärderande inlägg såsom; ”det borde du ju förstå” eller som tidigare då du skrev nåt i stil med ”det är ok om du inte förstår”. Du är ju ambassadör för fasen!😊

Medlem
Skrivet av strangelove:

Steve Jobs beskriver Microsoft i denna intervju. Känner samma sak om Xbox senaste 10 åren.
https://www.youtube.com/watch?v=KSg3fU9XWow

Det där var klockrent.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är faktiskt lite konstigt att de uppköpa studiosen inte lyckas producera mer än men jag hoppas på en bra presentation imorgon. Kör mest PC men det blir nog ändå en Xbox om det släpps en uppdaterad version, istället för en ny GPU pga priserna, föredrar nog ändå Xbox upplägget bättre och har många gamla 360 spel som jag vill kunna spela.

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Tragiskt att se att FZ också har blivit en konsolkrigarsida. Varenda jävla kommentarstråd är full av folk som klagar på den "andra sidan".

Återgå till att gilla spel istället för att klaga på den box ni maniskt ogillar. Annars blir FZ bara ännu en skitsida för incels.

Tack för mig.

håller med, FZ moderatorerna borde rensa upp lite bland konsolkrigarna...

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Snake Plissken:

Och då borde du förstå att MS inte ligger bakom spelet eftersom alla beslut togs in MS köpte det..

Det e bara så att antagligen ligger MS bakom spelet och man kan sätta det på en lista om att dom har levererat, MEN då ligger dom också bakom beslutet att göra det tids exclusivit till Sony.

Eller så ligger MS inte bakom det spelet, utan dom var köpte studion en stund innan det släpptes, och man sätter inte det på en lista över att vad dom leverat.

Jag hävdar inte att "MS ligger bakom spelet" på det sättet, det är ju du som väljer att missuppfatta det. Däremot så är det ett spel som släppts nyligen från en av de nya Xbox-studiorna, vilket är en del av svaret på "dags att leverera" och på vad som släppts. Om du läser mina andra inlägg så klarnar det nog vad som avses. Vi ser nog mer lika på det än du tror.

Skrivet av lasselason:

En sak du borde tänka på är att inte skriva nedvärderande inlägg såsom; ”det borde du ju förstå” eller som tidigare då du skrev nåt i stil med ”det är ok om du inte förstår”. Du är ju ambassadör för fasen!😊

I det senare fallet du tar upp så är personen ett troll och det är inte första interaktionen med vederbörande och får således (korta) svar, om något, därefter.

I övrigt har du rätt, ska tänka på tonen lite mer och får be om ursäkt till @Snake Plissken om det uppfattades dumt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag hävdar inte att "MS ligger bakom spelet", det är ju du som väljer att missuppfatta det. Däremot så är det ett spel som släppts nyligen från en av de nya Xbox-studiorna, vilket är en del av svaret på "dags att leverera" och på vad som släppts. Om du läser mina andra inlägg så klarnar det nog vad som avses. Vi ser nog mer lika på det än du tror.

I det senare fallet du tar upp så är personen ett troll och det är inte första interaktionen med vederbörande och får således (korta) svar, om något, därefter.

I övrigt har du rätt, ska tänka på tonen lite mer och får be om ursäkt till @Snake Plissken om det uppfattades dumt.

👍👍🌷🌷

eld
Medlem
Skrivet av Zoobaru:

Intressant att en "Xbox-studio" bestämde sig för att göra Deathloop tidsexklusivt för PS5 det första året. Riktigt schysst av dem!

Gamla kontrakt, men det är fortfarande ett spel gjort av en xbox-studio.

Starfield var under utveckling innan det ägdes av microsoft, kommer även detta inte räknas som ett spel gjort av en xbox-studio?

Medlem
Skrivet av eld:

Gamla kontrakt, men det är fortfarande ett spel gjort av en xbox-studio.

Starfield var under utveckling innan det ägdes av microsoft, kommer även detta inte räknas som ett spel gjort av en xbox-studio?

För vissa kommer nog inga spel att räknas, som vanligt. Med mål som flyttas med mer.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Ribcage:

För vissa kommer nog inga spel att räknas, som vanligt. Med mål som flyttas med mer.

Det är ett ständigt skiftande för att passa in i narrativet. Väldigt tydligt och genomskinligt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av eld:

Gamla kontrakt, men det är fortfarande ett spel gjort av en xbox-studio.

Starfield var under utveckling innan det ägdes av microsoft, kommer även detta inte räknas som ett spel gjort av en xbox-studio?

Hur kan ett spel vara gjort av ett visst märke, i detta fall Xbox, utan att ens ha varit inblandad i projektet? Bara för att de blev uppköpta när spelet redan var färdigt? Låter inte logiskt alls. Samtidigt som Sony sponsrade Deathloop.

Så om du skulle ha gjort ett projekt till 100%, där du har lagt ner veckor, månader, och så väljer din chef att sälja projektet till mig, kanske t.o.m utan din vetskap, och jag tar åt mig hela äran och att det är producerat av mig, hade du tyckt att det var rättvist? Tror du hade varit jävligt förbannad.

Skrivet av Ribcage:

För vissa kommer nog inga spel att räknas, som vanligt. Med mål som flyttas med mer.

Det är ingen som argumenterat emot, som har flyttat på några målposter. Om ett spel dyker upp på både PlayStation och Xbox, då kan man inte kalla det för exklusivt längre. Jag tycker bara det är ologiskt att göra en lista på spel som tekniskt sätt fortfarande dyker upp på PlayStation, för exklusivt.

Deathloop, Ghostwire Tokyo (finns inte ens på Xbox än) och Psychonauts 2 är ej exklusiva, Starfield och Redfall är exklusiva. MLB the show, brukade vara exklusivt för Sony, men är det inte längre, då det finns på Xbox. Om man talar om själva studiorna, så är de exklusiva till Xbox, men inte spelen som redan har kommit ut. Med den konstiga logiken, så skulle du kunna kalla alla tidigare spel, Skyrim, Fallout, Wolfenstein, för "exklusiva" till Xbox.

Moderator | Testpilot

Vi kommer inte länge här känner jag. Låser tråden.

Och jag skulle vilja be er alla att tänka en gång till innan ni ska hålla på med allt detta konsolkrigs-tjafs. Nog för att man ska få jämföra aktörer som jobbar i samma brasnch, men allt detta att man måste på något sätt rättfärdiga sitt köp till varje pris är väldigt, väldigt, väldigt tröttsamt att läsa om.

Intressant hur det gått från att Nintendo-fanboys varit värst genom åren, till att PS5 vs Xbox-gängen är de mest högljudda. Skärp er. Vi är alla här för att vi älskar att spela spel. Låt oss bara försöka fokusera på att prata om våra spel vi tycker om och sluta jämföra så negativt som många av er gör.

Givetvis finns det gånger när det är befogat att påpeka att ett företag gör något fult eller annat, men ofta slutar det ändå någonstans i "PS5/Xbox har bättre spel/upplägg än PS5/Xbox" när det inte ofta har något med ämnet att göra.

Over and out.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skriv svar