Vad har ni i lön? (Läs gärna första inlägget)

Medlem

Ålder: 30
Yrke: Maskintekniker
Utbildning: Halkade in på ett bananskal
Erfarenhet: 8 år
Bruttolön: 38,500, tillkommer OB-tillägg (OB1 OB2 OB3) vid skiftarbete.
Förmåner: inget speciellt egentligen, 45 minuters rast 😃


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Visst blir man lite småbitter, men man har bara sig själv att skylla. Jag är för bekväm trots skitlön.

Ålder: 35
Yrke: CNC-operatör.
Utbildning: 1 års utb. efter gymnasiet.
Erfarenhet: 15 år.
Bruttolön: 25 600:-
Förmåner: Friskvård 1500kr/år.

Skitlön och skitlön tycker jag definitivt inte du har, många är löjligt överbetalda inom inte minst it-branschen och förvånandsvärt okunniga(där jag med jobbar), men desto lättare att erbjuda sina kunskaper till billigare peng i guess

Men vad folk vill kasta sina stålar på i den privata sektorn rör mig inte men däremot i skattefinansierad verksamhet. Jag fick högre lön i ingång än min morsa som slitit inom olika vårdyrken haft i hela sitt liv, det svider lite i hjärtat med tanke på alla skrytprojekt och slöseri med pengar vi ser i framförallt kommunpolitiken. Rättvisa finns inte och cheferna käkar gräddtårta med årliga löneökningar för att rulla tummarna snabbare medan fotfolket inte har en potta att pissa i för att citera Allard.

En vacker dag slår det över, om det är om 10, 20 eller 150 år men tillslut tror jag bärarna av samhället får nog av ny-adeln som bara skor sig själv medan allt blir sämre.

Medlem

Ålder 31
Yrke.. jadu... Fiberprojektör och tekniker samtidigt.
Utbildning, ingendera.
Bruttolön 34000
Förmåner, 500kr lägre elnätsavgift varje år, tvätthall på jobbet, enorm atf bank på 57h, friskvård 2500, fritt inträde på gym och badhus inom kommunen.

Medlem

Ålder: 32
Yrke: Barnskötare
Utbildning: 3-årig utbildning på gymnasienivå
Erfarenhet: ~10 år
Bruttolön: 24 000:-
Förmåner: 1 500:- friskvårdsbidrag om året, en härlig smittorisk, stressig och högljudd arbetsmiljö, och i princip noll chans till signifikant löneökning eller befodran.

Har gått in i väggen två gånger, blivit diagnoserad med allvarlig depression, utmattningssyndrom, och agorafobi. Har precis påbörjat processen att sadla om till annat yrke, och har siktat in mig på grafisk design. Vi får se hur det går med det.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Ålder: 42
Yrke: Konsult digital projekthantering infrastruktur
Utbildning: Högskoleingenjör Samhällsbyggnad
Erfarenhet: 11 år
Bruttolön: 53000.
Förmåner: 5000 friskvårdbidrag, privat vårdförsäkring, förmånlig pensionsinbetalning, tjänstecykel och säkert några saker jag glömt.

Medlem

Ålder: 41
Yrke: Läkare/verksamhetschef
Utbildning: Läkarexamen
Erfarenhet: 13 år
Bruttolön: 112.000 + jour
Förmåner: friskvård och bonus

Medlem

Ålder: 37
Yrke: IT-konsult inom en lite nischad branch
Utbildning: 2-årig nätverksteknik
Erfarenhet: 6 år
Bruttolön: 40 000kr brutto
Förmåner: friskvård, förmånsbil

Edit: Intressant om det är i norra eller runt stockholmsområdet ni bor. Misstänker att runt stockholm har man +10k lätt extra som IT-konsult motför i norr

Ålder: 31
Yrke: Statlig handläggare
Utbildning: 3 år samhällsstudier, har ej tagit ut examen
Erfarenhet: 6 månader
Bruttolön: 30 200
Förmåner: Friskvård på 3000

Medlem

Ålder: 29
(läs tidigare-)Yrke: User experience designer
Utbildning: 3 år på universitet
Erfarenhet: 6 år
Bruttolön: 45.000kr(erbjuden nyanställning på bank med personalansvar. Så där plussades lönen på rejält men jag tog det inte, läs mer under)
Förmåner: Benify, Flextid, friskvård och såklart arbetsmatriell som dator och telefon.

Efter flera utmattningar inom yrket så sadlar jag nu om! Och kommer bokstavligen testa på yrket med sadlar, som cykelmekaniker. Så lönen lär sjunka med kanske 20k men det är värt för att må bra.

Medlem

Ålder: 30
Yrke: Bid Manager (Anbudsansvarig) på ett IT-företag
Utbildning: 2-årig YH inom offentlig upphandling
Erfarenhet: 1 år
Bruttolön: 38 000 just nu, 45 000 inom kort
Förmåner: 6 veckors semester. Inget mer märkvärdigt utöver det, eller kan man räkna möjlighet till jobb hemifrån som en förmån?

Hur som haver är jag otroligt nöjd.

Medlem

Ålder: 40
Yrke: Programmerare inom spelutveckling
Utbildning: Högskola
Erfarenhet: 14 år
Bruttolön: 61 000
Förmåner: Friskvårdsbidrag, flex, jobba hemifrån.

Medlem

Ålder: 47
Yrke: Säljare Bygghandel
Utbildning: Ingen men jäkla massor erfarenhet i branchen
Erfarenhet: +15år
Bruttolön: 37 500kr brutto
Förmåner: friskvård 3000kr.

Börjar tröttna lite på yrket och behöver nog snart en omstart och syssla med annat.
Funderar på att läsa något vilket kan passa när jag inte har någon formell utbildning.


signatur

Fd PC spelare som nästan enbart lirar Playstation idag

Medlem

Ålder: 39
Yrke: Elektronikkonstruktör inom automotive
Utbildning: Civ.ing. Elektronikdesign
Erfarenhet: 12 år
Bruttolön: 51 000
Förmåner: Friskvårdsbidrag 5000/år, 6v semester, arbetstidsförkortning, flexibla arbetstider, jobba hemifrån.

Medlem

Ålder: 34
Yrke: Datortekniker
Utbildning: Ingen
Erfarenhet: 15 år
Bruttolön: 32 150kr, vanlig 40 timmars arbetsvecka mån-fre, ingen jour, ingen OB, ingen övertid.
Förmåner: Förmånsbil (ca 5100kr). Friskvårdsbidrag finns, men vet inte vad det är för belopp då jag aldrig nyttjat det.

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Ålder: 37
Yrke: IT-konsult inom en lite nischad branch
Utbildning: 2-årig nätverksteknik
Erfarenhet: 6 år
Bruttolön: 40 000kr brutto
Förmåner: friskvård, förmånsbil

Edit: Intressant om det är i norra eller runt stockholmsområdet ni bor. Misstänker att runt stockholm har man +10k lätt extra som IT-konsult motför i norr

Tror definitivt att man tjänar bra mycket mer i Stockholm, men sen är det ju väldigt mycket dyrare att leva i Stockholm, så det jämnar nog ut sig i slutändan. Bästa är ju att jobba inom IT på distans på landet och tjäna "Stockholms-löner"


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Knalle:

Ålder: 29
Yrke: Trädgårdsmästare eller trädgårdsarbetare

Undrar lite, vad jobbar du med under vintern?

Medlem
Quality Mananger

Ålder: 43
Yrke: Quality Manager
Utbildning: Gymnasieutbildning Natur
Erfarenhet: 1,5 år som chef, tidigare ca 20 år inom elektronikbranchen alltfrån reparationstekniker, projektledare, leverantörsutvecklare, industrial engineer och tillförlitlighetsansvarig.
Bruttolön: 57 300 i grundlön + 2 månadslöner i bonus (114 600 som betalas ut i mars varje år)
Förmåner: 3700 i Friskvård, fri tjänstetelefon, naprapat på jobbet för 125 kr/30 min 2ggr i veckan, 36 dagars semester. Mycket resande och brukar även ta några semester dagar varje gång för att se världen. I skrivande stund sitter jag på en bar i tshirt vid Stilla Havet i San Diego, . Tillkommer dessutom traktamente om cirka 100 000 extra varje år

Medlem
Skrivet av tuxsmasher:

Undrar lite, vad jobbar du med under vintern?

Det är olika beroende på väder. Snöröjning, halkbekämpning och liknande om det är aktuellt.
Sedan finns det många växter som ska beskäras och häckar som ska klippas under vintern så man är sysselsatt även om det är lågsäsong.

I Skåne där jag bor är det så pass milda vintrar nuförtiden att mycket av trädgårdsjobbet fortsätter hela hösten och kickar igång igen i mars.

Medlem

Kan man dölja trådar för sig själv på något vis? Absolut hatar att denna konstant ska ligga överst i "Nytt på forumet" på sidan jag besöker för nöje och spel, inte för jobb och lön.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Kan man dölja trådar för sig själv på något vis? Absolut hatar att denna konstant ska ligga överst i "Nytt på forumet" på sidan jag besöker för nöje och spel, inte för jobb och lön.

Titta på https://www.fz.se/forum/aktiva istället. Och Off topic.

Medlem

Ålder: 34
Yrke: Elkraftsingenjör
Utbildning: YH Elkraftsingejörsprogrammet 2 år.
Erfarenhet: 3 år, lite olika uppdrag. Bland annat elansvarig och produktionstekniker inom tåg samt testare för autonoma maskiner. Gått upp 16000 i lön på 2 år.
Bruttolön: 46000
Förmåner: Friskvård på 5000, betald hyrbil och drivmedel. Telefon, hörlurar mm.

Medlem

Ålder: 38
Yrke: Rörläggare/VVS Montör
Erfarenhet: 20år inom VVS.
Bruttolön: 40.000 brutto, plus jour och övertid brukar jag ligga på 50.000 före skatt.
Utbildning: 3år gymnasie och ca 2 år lärling ute i branschen.
Förmåner: Friskvård typ 2500? Firmabil med fri körning, arbetskläder samt arbetsskor och kiropraktor/naprapat 1 gång i månaden, utöver dom 2500(min chef som tagit det beslutet åt hela företaget).


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem

Ålder: 38
Yrke: Video & Motion Designer (aka filmare, klippare, post-produktion av filmmaterial)
Utbildning: Kandidatexamen inom Medieteknik och Yrkeshögskoleexamen in VR.
Erfarenhet: 6-7 år
Bruttolön: 38,000
Förmåner: 5000 friskvård, telefon, eget gym, flextid

Medlem
Skrivet av Gandy:

Förmåner: Firmabil med fri körning

Måste väl dock förmånsbeskattas för att inte vara skattefusk?

Medlem

Ålder: 28
Yrke: Frilansande filmarbetare, oftast anställd som regiassistent i olika former.
Utbildning: Två år på folkhögskola
Erfarenhet: 2.5 år
Bruttolön: Ca. 28 000-30 000 i månaden+övertid och OB.
Förmåner: I princip obefintlig. Obegränsad mängd fika.

Medlem
Skrivet av Cerb:

Måste väl dock förmånsbeskattas för att inte vara skattefusk?

Ja såklart, sen funkar det annorlunda dom veckorna man har jour. Men ja det måste föras bok på vad som körs


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av NJ9404:

Förmåner: I princip obefintlig. Obegränsad mängd fika.

Wut. Bästa förmånen jag har läst hittills.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Wut. Bästa förmånen jag har läst hittills.

Haha, vad fint att du säger det! Det är en bra moralboost, men värdelöst för hälsan, haha

Medlem
Skrivet av NJ9404:

Haha, vad fint att du säger det! Det är en bra moralboost, men värdelöst för hälsan, haha

Vi har fri glass, godis och läsk.
Ska se till att jobba mycket hemma i sommar för hälsans skull.

Medlem

Ålder: 34
Yrke: Jungman (matroselev, lättmatros etc...alla kallar mig lite olika på jobbet)
Bruttolön: ~32k
Förmåner: Fridagar, jobbar mindre än 100% och får betalt för några lediga dagar för vila. Extra "jobbskatteavdrag", sjöfartsavdraget.

Skriv svar