What grinds my gears!

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

När någon frågar något i ett forum. Som t.ex på FZ eller i FB grupp och någon svarar: Varför googlar du inte bara? Blir förbannad och skriker i mitt eget huvud: Vad gör du själv på forumet din jävla pajas om du kan googla😂

Då kontrar jag med människor som ställer väldigt simpla frågor där de faktiskt hade fått svar SNABBARE via Google. Forum är inte enbart till för att ställa frågor sist jag kollade, lär dig googla!

Chefredaktör
Skrivet av Jonny Myrén:

PC-spel som fortfarande inte har "Quit to desktop" som alternativ. Nej, istället ska man lägga tid på att gå tillbaka till startskärmshelvetet, trycka på valfri tangent (Where's the Any key?), vänta på att huvudmenyn dyker upp och sedan få privilegiet att avsluta spelet. Visst har man Alt+F4, men det ska inte behövas.

Därtill utvecklare som av någon outgrundlig anledning fått för sig att "Quit" ska ligga under "Settings" eller "Options", istället för att visas direkt när man trycker på Esc. Har ni hört att jag är förbannad?!

THIS!

Medlem

Folk som blandar ihop möjlighet med rättighet.

Medlem
Skrivet av Nizze Najs:

Folk som blandar ihop möjlighet med rättighet.

Jag hörde en gång "Det är min mänskliga rättighet att röka!" 😂

Releasehästryttare

PAPPERSSUGRÖR - Djävulens påfund! Man bli så himla lack varje gång man använder ett.

Medlem

@Devan Instämmer!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Releasehästryttare

Kom på två saker till när jag va och handlade i morse

1. Nästan alla mataffärer har satt upp grindar så man måste visa kvittot varje gång man skall gå ut, detta stoppar givetvis inte tjuvar ...

2. Miljömärking på ens sortiment kan ju vara bra .. Men när man skall köpa toalettpapper eller hushållspapper och ALLA har miljömärking så känns det väldigt överflödigt, jag kollade två gånger och inte ett enda papper de säljer är inte miljömärkt.

Medlem

Människor som skriver "Californien", "Canada" och "Mexico" när de skriver på svenska. Blir faktiskt arg varje gång jag ser det.

Inaktiv

När tekniska lösningar medvetet hindrar kommunikation som leder till frustration. Då är det inte lösningar utan tekniska hinder.

Medlem

När folk kallar sig för ”gamla” eller ”gubbar” och är typ 30-35 år. Vet inte riktigt varför vissa älskar att göra det. Antar att det är för att på något sätt framställa sig som mer erfaren.

- Kom den där saken ut för 20 år sedan?! Jag är så gammal!

Nej, du är inte gammal. Du är 30 år.

Medlem

Folks brist på vett i kollektivtrafiken är alltid spännande. Jag är inte på den nivån att jag går runt och stör mig på folk utan tycker det mest är roligt och fascineras av att folk i allmänhet är så omedvetna om sin omgivning och beter sig som att de är helt ensamma ute bland folk.
Jag är inte för att man ska stressa ihjäl sig, men på tågstationer och liknande är det alltid mycket folk och många som har bråttom - inte sällan av skäl de inte själva kan råda över, som försenade tåg inför ett byte - och om alla hjälps åt kan det gå så mycket smidigare. Jag har spenderat många år av mitt liv med att pendla, ibland längre sträckor, och man har sett mycket kul och obegripligt.

Vi har klassikern att skynda sig till dörren för att vara först ut ur tåget, för att sedan ställa sig mitt framför dörrarna ute på perrongen och glo ner i telefonen eller stå och se sig omkring när det står trettio personer bakom en som också vill ut. Ett annat exempel är folk med jättemycket väskor som tvunget ska ut först av alla på en slutstation men överhuvudtaget inte är redo utan blockerar hela utgången när de står och fipplar med 5 resväskor och ytterkläder som först ska på.

Att tränga sig in i tåget innan alla som ska av hunnit ut är en annan hopplös grej, och jag har märkt att folk är mer benägna att göra så om tåget i fråga är försenat. Det verkar inte ha gått upp för vissa att det bara tar längre tid om man skapar trängsel och inte låter folk kliva av först.

Folk som pratar i tysta kupén är också vanligt förekommande, trots att det med stora skyltar både på dörrarna och inne i själva kupén står att det ska vara tyst. Alltid någon rutinerad pendlare som surnar till över det
Jag tycker ändå man får ha lite överseende om det t.ex. rör sig om folk som uppenbarligen är turister och inte har koll. Har sett många helt flippa ut över detta, men man kan åtminstone säga till på ett artigt sätt.

En annan rolig grej som slog mig när jag pendlade Stockholm - Malmö är hur otroligt svårt det verkar vara för folk att läsa sin biljett ordentligt och sätta sig på rätt plats. Utan att överdriva så var det nästan under varje resa någon som satt sig i helt fel vagn och tagit en annan resenärs plats.
Inte sällan blev den som satt fel väldigt otrevlig och vid flera tillfällen fick konduktören tillkallas och förklara hur det faktiskt låg till, samt visa personen till rätt vagn. Hur svårt kan det vara? Jag har också väldigt svårt att förstå att folks första reaktion i en sådan situation är att bli otrevliga och envisa med att de minsann visst sitter på rätt plats, istället för att dubbelkolla sin biljett. Det är folk i alla åldrar som håller på så, allt från yngre till pensionärer. Helt otroligt. Sist jag åkte så var det en kvinna som inte ens verkade ha förstått att det var platsbokning, så när någon kom satte hon sig bara på första bästa plats i samma vagn. Tror hon fick flytta sig 4 eller 5 gånger under resans gång

Inaktiv
Skrivet av Thomas:

När folk kallar sig för ”gamla” eller ”gubbar” och är typ 30-35 år. Vet inte riktigt varför vissa älskar att göra det. Antar att det är för att på något sätt framställa sig som mer erfaren.

- Kom den där saken ut för 20 år sedan?! Jag är så gammal!

Nej, du är inte gammal. Du är 30 år.

Också märkt det. Kanske har det med att man vill påvisa någon slags erfarenhet/senior nivå?

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Också märkt det. Kanske har det med att man vill påvisa någon slags erfarenhet/senior nivå?

Tror mer det handlar om någon sorts försvarsmekanism. De flesta gillar inte att bli äldre och ett sätt att hantera sanningen är att själv påpeka att man börjat bli äldre/gammal/gubbe etc.

Dessutom är ju faktiskt 40 gammalt för någon som är 20 XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Devan:

PAPPERSSUGRÖR - Djävulens påfund! Man bli så himla lack varje gång man använder ett.

https://pbs.twimg.com/media/D8463_XUEAAs2Qs.jpg

Ironin är hög när sugrören är inplastade...

Människor som spelar musik eller pratar med någon i telefon via högtalare på allmän plats. På bussen eller tåget är värst. Sinnessjukt beteende.

När någon uppehåller kön genom att berätta sitt livs historia för kassören.

Folk som inte släpper förbi en när dem står och läser på en produkt. Ta ett steg framåt, så jävla svårt är det inte.

När bilar kör snabbt för att tvärt stanna och släppa fram en. Sakta in i tid så man slipper hjärtklappning, tack.

Folk som går på cykelbanan, gärna mitt i. Och när folk som håller handen går mitt i trottoaren i en snigels tempo.

När pizzerior stör sig på att man vill ha sin pizza slicad. Vill inte vara sån med vad fan, gör ditt jobb. Skär och se glad ut.

Ställen som inte vill låna ut toaletten. Det finns undantag, absolut, vissa ställen vet jag har problem med ett stort flöde av människor som endast vill nyttja toan. Men det är en mycket liten del av alla verksamheter. Övriga borde erbjuda toalett om man ber snällt.

Folk som parkerar elsparkar på cykelbanor.

Folk som påpekar att man inte ska mata fåglar med bröd. Fåglarna äter skräp ur papperskorgar, skärp er.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

När någon uppehåller kön genom att berätta sitt livs historia för kassören.

Läst fler som tagit upp detta och visst håller jag med till en viss del, men man får väl ha lite i åtanke att det ibland kanske är ensamt folk som behöver få prata lite med någon människa, för dom just inte har någon annan. Då blir det väl då dom som jobbar i kassan oftast.

Läste denna artikel för ett bra tag sedan där man startar upp kassor där man just får prata av sig lite och inte har så bråttom. Kanske Sverige borde införa, gamlingar/dom som är ensamma får prata av sig lite och vi andra slipper bli irriterade när vi ska handla, win-win:

https://www.dutchnews.nl/news/2021/09/jumbo-opens-chat-checko...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Läst fler som tagit upp detta och visst håller jag med till en viss del, men man får väl ha lite i åtanke att det ibland kanske är ensamt folk som behöver få prata lite med någon människa, för dom just inte har någon annan. Då blir det väl då dom som jobbar i kassan oftast.

Läste denna artikel för ett bra tag sedan där man startar upp kassor där man just får prata av sig lite och inte har så bråttom. Kanske Sverige borde införa, gamlingar/dom som är ensamma får prata av sig lite och vi andra slipper bli irriterade när vi ska handla, win-win:

https://www.dutchnews.nl/news/2021/09/jumbo-opens-chat-checko...

Jag har stor respekt och förståelse för människor som lider av ensamhet, det är inget annat än hemskt. Men att kassor ska agera lösning för det känns knäppt. Det finns fik, cafeer, barer, bibliotek, med mera som fungerar bättre.

Alltså, klart att man kan passa på och prata medans man betalar och packar påsen, det gör jag själv ofta. Men när kassören upprepade gånger gett signal om att man är färdigpratad och personen inte läser signalen och fortsätter mala och kön bara ökar, det är störigt. Samma sak om en kassör är den som maler på fast man ger signal om att man vill lämna.

Problemet skulle kanske kunna omformuleras till att människor som inte läser av sociala signaler är det som egentligen stör. Att bromsa upp en kassa är en bieffekt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag har stor respekt och förståelse för människor som lider av ensamhet, det är inget annat än hemskt. Men att kassor ska agera lösning för det känns knäppt. Det finns fik, cafeer, barer, bibliotek, med mera som fungerar bättre.

Alltså, klart att man kan passa på och prata medans man betalar och packar påsen, det gör jag själv ofta. Men när kassören upprepade gånger gett signal om att man är färdigpratad och personen inte läser signalen och fortsätter mala och kön bara ökar, det är störigt. Samma sak om en kassör är den som maler på fast man ger signal om att man vill lämna.

Problemet skulle kanske kunna omformuleras till att människor som inte läser av sociala signaler är det som egentligen stör. Att bromsa upp en kassa är en bieffekt.

Självklart ska det inte vara en definitiv lösning på ensamhet, påpekar bara att så kan vara fallet ifall någon gamling står och snackar länge. Sen tror jag inte Agda 80 går till baren eller bibban för att snacka hehe, det är helt enkelt enklare att ta sig ett snack i kassan när man handlar(när vi pratar om dom äldre då). Men fik kan ju definitivt vara bättre.

Men ja, håller med, är det någon som enbart gillar att snacka mycket kan det tära på nerverna.

Aja, vara bara ett lite sidospår, move along, som man brukar säga.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Självklart ska det inte vara en definitiv lösning på ensamhet, påpekar bara att så kan vara fallet ifall någon gamling står och snackar länge. Sen tror jag inte Agda 80 går till baren eller bibban för att snacka hehe, det är helt enkelt enklare att ta sig ett snack i kassan när man handlar(när vi pratar om dom äldre då). Men fik kan ju definitivt vara bättre.

Men ja, håller med, är det någon som enbart gillar att snacka mycket kan det tära på nerverna.

Aja, vara bara ett lite sidospår, move along, som man brukar säga.

Brukar kolla vilka som står för mig av just denna anledning. Gammal tant/gubbe? Välj en annan kassa, eller självscanning.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Självklart ska det inte vara en definitiv lösning på ensamhet, påpekar bara att så kan vara fallet ifall någon gamling står och snackar länge. Sen tror jag inte Agda 80 går till baren eller bibban för att snacka hehe, det är helt enkelt enklare att ta sig ett snack i kassan när man handlar(när vi pratar om dom äldre då). Men fik kan ju definitivt vara bättre.

Men ja, håller med, är det någon som enbart gillar att snacka mycket kan det tära på nerverna.

Aja, vara bara ett lite sidospår, move along, som man brukar säga.

Läste lite mer på länken du angav, det är inte en så dum idé vid lite eftertanke. Att erbjuda möjligheten att få prata av sig utan att bromsa upp övriga har ju egentligen ingen bieffekt, det skadar liksom ingen utöver ägaren som kanske förlorar en slant.

Där finns några barer lokalt hos mig som erbjuder vissa kvällar där det spelas irländsk folkmusik eller körsång (tror jag det är?), då brukar det sitta lite äldre människor där. Men ja, det passar nog inte Agda 80.

Det är ett intressant ämne. Många lider trots allt av påtvingad ensamhet, senast i julas var det ju en tråd här angående det. Men, ja. Det är ett ämne för en annan tråd. Så move along I will.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Också märkt det. Kanske har det med att man vill påvisa någon slags erfarenhet/senior nivå?

Jag gör det för att jag har ångest över att bli äldre (är 37) och försöker att äga det genom att skoja om att jag är en gammal gubbe. Men inombords gråter jag snarare en liten skvätt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Releasehästryttare
Skrivet av Freakon:

Jag gör det för att jag har ångest över att bli äldre (är 37) och försöker att äga det genom att skoja om att jag är en gammal gubbe. Men inombords gråter jag snarare en liten skvätt.

Det beror på vika man umgås med, jag är nästan 40 och är äldre än 95% av arbetskollegorna, skulle gissa på att medelåldern på vårt jobb är 24.

Jag pratar knappt med de som är 20-30, utan alltid när det är lunch så sätter man sig vid ett bord där de andra som är över 30 sitter.

Så jag har också börjat kalla mig för gubbe av den anledningen.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Folk som påpekar att man inte ska mata fåglar med bröd. Fåglarna äter skräp ur papperskorgar, skärp er.

Fast det är sant, de far värre av att proppas full med näringsfattigt bröd än att dra runt och plocka "skräp".


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Fast det är sant, de far värre av att proppas full med näringsfattigt bröd än att dra runt och plocka "skräp".

Fan, jag som trodde jag hade rätt här. Brukar köpa mörkt bröd med diverse frön på, fått för mig att det är bättre än skräp i papperskorgar. Aja, får väl sluta upp med det då.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Fan, jag som trodde jag hade rätt här. Brukar köpa mörkt bröd med diverse frön på, fått för mig att det är bättre än skräp i papperskorgar. Aja, får väl sluta upp med det då.

Det är inte ett problem att du matar några fåglar här och var med lite bröd, men i parker och liknande folktäta områden där stora flockar av fåglar samlas hela sommaren och får bröd i mängder varje dag blir det ett problem då fåglarna slutar leta mat själv och äter sig mätt på det vi ger dem...Vilket oftast inte innehåller det de behöver.

Variera brödet med frö, frukt och havregryn så kan du fortsätta mata dem
Tror säkert ditt mörka bröd med lite frön på är bättre än frallan de flesta förmodligen ger dem också så ha inte dåligt samvete.

Ville bara påpeka "on topic" att fågelmatning med bröd ÄR ett verkligt problem.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Det är inte ett problem att du matar några fåglar här och var med lite bröd, men i parker och liknande folktäta områden där stora flockar av fåglar samlas hela sommaren och får bröd i mängder varje dag blir det ett problem då fåglarna slutar leta mat själv och äter sig mätt på det vi ger dem...Vilket oftast inte innehåller det de behöver.

Variera brödet med frö, frukt och havregryn så kan du fortsätta mata dem
Tror säkert ditt mörka bröd med lite frön på är bättre än frallan de flesta förmodligen ger dem också så ha inte dåligt samvete.

Ville bara påpeka "on topic" att fågelmatning med bröd ÄR ett verkligt problem.

När jag går till parken så brukar jag ha frön eller sådant bröd som jag skrev ovan. Rör mig oftast ensam och på ställen där det inte är så mycket folk så tänkte inte riktigt på att det givetvis kan bli ett problem om fåglarna endast äter bröd och därmed struntar i att leta upp föda med bättre näring. Det finns ju fler än mig som också magar och misstänker då att vitt bröd likt formfranska är vanligt. Annars är det främst när jag har sett fåglar dra fram en McDonalds påse ur en papperskorg i centrala stan jag har tänkt att bröd borde vara bättre än det skräpet dem äter där.

Havregryn var ett bra tips, det har jag alltid hemma och kan då ha en näve eller två i fickan. Det är ju så roligt att mata fåglar, speciellt ankor som låter så kul. Dem som är här i mina krokar är väldigt modiga och sociala, kommer gärna fram och inspekterar en när man går dit om där inte är för mycket folk. Vissa går till och med till den lokala Coopen och står där utanför och tigger en stund för att sedan gå tillbaka till parken. Blir glad varje gång jag ser dem gåendes längs trottoaren och hur alla människor flyttar sig och ger dem plats.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av BrokenCow:

När någon frågar något i ett forum. Som t.ex på FZ eller i FB grupp och någon svarar: Varför googlar du inte bara? Blir förbannad och skriker i mitt eget huvud: Vad gör du själv på forumet din jävla pajas om du kan googla😂

Då skulle jag vilja kontra med exakt sådana du inte gillar.

Att se någon fråga i ett forum skriva och fråga hur man hittar ett visst föremål, när du kan få svaret inom loppet av 5 sekunder på Google eller genom att se en kort video på Youtube. Tänk vad fortare allt hade gått om du bara googlat!

Med det sagt, inget fel med sådana trådar. Tänker mig bara hur det varit för vänner som fastnat och slutat spela när de kunnat hitta lösningen fortare än det hade tagit att fråga ett gäng främlingar på internet


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

- tror att det heter "förens". (Nej, det heter "förrän”)

Jag vill starkt hävda att det heter ”förr’n” så du får nog lägga till mig i din lista.

Nåt som stör mig är folk ( på jobbet ska nämnas) som inte bryr sig om nånting annat än just sin egen uppgift, så även om de är klar och är helt sysslolös tycks det vara helt bortom deras förmåga att hjälpa andra för de anser att ”det är inte deras jobb”. Så man står och tomglor på folk istället för att hjälpa andra, städa eller söka mer att göra

Medlem
Skrivet av Kjattögel:

Jag vill starkt hävda att det heter ”förr’n” så du får nog lägga till mig i din lista.

Förrn/förr'n är en mindre vanlig (primärt mer talspråklig/poetisk) form, men ändock någorlunda korrekt, till skillnad från "förens". Så nejdå, du klarar dig.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

På engelska finns exempel som att blanda ihop "its" med "it's", "their" med "they're", och så vidare.

Eller dom som skriver would of istället för would've/would have

Medlem

Mistlursbeteendet: I en affär/publik plats. I stället för att gå bort till kompisen och fråga om man hade citroner hemmer eller ej så skriker man det, till kompisen som står åtta meter bort. Speciellt jävla illa är det för jag står bredvid och ska ta just citroner så jag får den jävla frågan rakt i huvudet.
Min frus släkt gör det.

De som undertecknar sms/foruminlägg. På telefoner så har vi ju kontakt hela tiden, jag vet att det är du som frågar, du är inte okänd för mig. Och i forum står ju namnet överst. /vänligen, demagog


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Skriv svar