Vad tycker ni om TLOU-serien? Spoilerfritt

Medlem

Glad att de viker av på eget spår från spelet. Det gör ju faktiskt att det blir intressant att se på.

Första avsnittet var svagare, då det känns som hämtat direkt från spelet scen efter scen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ska kika på den ikväll. Började redan igår men mitt internet dog efter en kvart. Får återkomma med intryck senare

Skrivet av lonian:

Glad att de viker av på eget spår från spelet. Det gör ju faktiskt att det blir intressant att se på.

Första avsnittet var svagare, då det känns som hämtat direkt från spelet scen efter scen.

Låter ju lovande, ja. Inte så lämpligt att bara rakt av kopiera scenario för scenario från spelet, då blir det ju ganska ointressant att se för oss som spelat det flera gånger

Avstängd

Sett första avsnittet och tyckte det var sådär.
Ser snyggt ut och ser ut som spelet, samma färger o.s.v. men regin var också spelig.

Några grejer som var märkliga t.ex.:

Joel slår den gamla zombietanten i huvudet med en rörtång och Sarah bara: "You killed her". Hur vet hon det?

Sen var det lite kul att de baitade med bilkraschen men var kommer alla lågflygande flygplan och helikoptrar ifrån? Planet störtar och exploderar och en metallbit flyger och träffar bilen och det blir svart, och i nästa scen är bilen flippad. Vad var det som hände där egentligen?

Sen när de splittrades från Tommy så säger han "get her out of here, I'll find a way". Fast det är inget som blockar honom. Han skulle bara kunna gå runt bilarna, det är typ 5 meters promenad och i värsta fall kan han klättra över polisbilen som knappt brinner. Osynliga väggar gör sig inte så bra i tv-serier.

Geeks Gaming
Skrivet av CosmicPunch:

Joel slår den gamla zombietanten i huvudet med en rörtång och Sarah bara: "You killed her". Hur vet hon det?

För att det är det logiska i det sammanhang Sarah befinner sig i. Hon vet ju inget om varken ”infected” eller liknande och får man normalt en rörtång i huvudet så är det natti, speciellt om man är 70+

Citat:

Sen var det lite kul att de baitade med bilkraschen men var kommer alla lågflygande flygplan och helikoptrar ifrån? Planet störtar och exploderar och en metallbit flyger och träffar bilen och det blir svart, och i nästa scen är bilen flippad. Vad var det som hände där egentligen?

Infektionen sprider sig i sådan takt att folk försöker fly med bil, buss, tåg, plan, you name it.
Piloterna har antagligen blivit infekterade och tappar kontrollen och kraschar. De flyger lågt då de antagligen nyligen lyft från flygplatsen

Citat:

Sen när de splittrades från Tommy så säger han "get her out of here, I'll find a way". Fast det är inget som blockar honom. Han skulle bara kunna gå runt bilarna, det är typ 5 meters promenad och i värsta fall kan han klättra över polisbilen som knappt brinner. Osynliga väggar gör sig inte så bra i tv-serier.

Denna funderade jag också på. Jag måste nog se om den sekvensen för det reagerade jag också på
Påminde lite om denna klassikern

Medlem

En annan kul grej som inte riktigt står rätt till i första avsnittet.

När Joels dotter slutar skolan säger läraren, läxa ska vara klar imorgon vi har prov nästa vecka. Det visar sig vara fredag den dagen. Har dom skola på lördagar eller?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

En annan kul grej som inte riktigt står rätt till i första avsnittet.

När Joels dotter slutar skolan säger läraren, läxa ska vara klar imorgon vi har prov nästa vecka. Det visar sig vara fredag den dagen. Har dom skola på lördagar eller?

Misstag sker antar jag.

Sen har jag iallafall sagt ”vi ses imorgon” till mina klasskompisar eller kollegor när fredagen är slut.

Skribent
Skrivet av Thane:

Misstag sker antar jag.

Sen har jag iallafall sagt ”vi ses imorgon” till mina klasskompisar eller kollegor när fredagen är slut.

Jag tror jag skrivit det förut, men scenerna spelades nog inte in i ordning så det är nog lätt att bli förvirrad vilken "dag" som scenen spelas in i och vilken scen som ska komma efter.

Sen som du säger, även om det är ett misstag rent filmmässigt så kan man ju se det som att karaktärer i filmer inte heller är felfria, att även de säger fel ibland.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har inte spelat spelen.
Första halvan av pilotavsnittet var spännande men inget superunikt förutom en speciell scen med dottern. Under andra halvan somnade jag men vaknade till i slutet när det började hända något.
Började kolla på andra avsnittet veckan efter och då somnade jag ganska snabbt så har ingen aning om vad som hände i det..

Medlem

Riktigt imponerad efter de 2 första avsnitten och ser framn emot nästa. Såg dessutom nyss på Troy Bakers Instagram att det det blir en andra säsong också


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Det tog inte många avsnitt innan säsong 2 blev bekräftad! Och det förtjänar de verkligen om serien fortsätter på samma sätt som avsnitt 2!

Enligt Neils twitter så är det Part II som gäller i nästa säsong, tycker att det är både bra och dåligt. Hade inte alls haft något emot en utökning av världen men finns ju så klart klassiska risken med att få filler att passa in i storyn överlag.
Är otroligt taggad på att se Part II filmatiserad, tyckte väldigt mycket om spelet och utan att spoila så säger jag att det antagligen kommer passa ännu bättre som en TV serie! (de som spelat spelet fattar varför)

Medlem

Avsnitt två var väldigt bra 🙂 Bättre än första avsnittet. Det här kommer bli kul att följa. Ellies repliker är så bra 😂

Moderator | Testpilot

När vi endast får 9 st avsnitt innan de ska tackla TLOU2 i säsong 2 tycker jag det blir fel att vi får ett avsnitt som i praktiken är filler och tar upp värdefull tid. Det var super kul att se Bill och Frank och allt som hände där, men jag tyckte inte det passade in som nämnt innan. Hade serien, likt säg The Walking Dead haft 12-24 avsnitt hade jag inte brytt mig och bara tackat och bockat.

Med det sagt; i sitt egna vakuum är avsnittet fantastiskt. Bra skådespeleri, snyggt filmat, och produktionersvärdet är på topp.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Mästerlig tv-serie. Kan nog redan nu utropa serien som årets starkaste och bästa. Men herregud vad bra den är. Jag har lyckats undvika spoilers från spelen i alla år så visste inte riktigt vad jag gav mig in på men serien har ju överträffat precis allting än så länge.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maxiz!:

Mästerlig tv-serie. Kan nog redan nu utropa serien som årets starkaste och bästa. Men herregud vad bra den är. Jag har lyckats undvika spoilers från spelen i alla år så visste inte riktigt vad jag gav mig in på men serien har ju överträffat precis allting än så länge.

Bästa av allt är väl att du kan spela spelen ändå. Just veckans avsnitt är inte likt spelen alls faktiskt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Man satt med en tår i ögat tamefan hela avsnitt 3, jävlar vad denna serie fångar en.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Satan vilket avsnitt. Inga torra ögon direkt.

Rejält lyft av karaktären jämfört med spelet.

Men börjar bli lite orolig över att spelet ska rymmas på dessa få kommande avsnitt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det klart bästa avsnittet hittills, tycker jag. Det blir en inte så liten skillnad när Mazin får (mer eller mindre) fritt spelrum med manus kontra tidigare avsnitt. Med det sagt är det ju dock vad gäller det övergripande narrativet ett ganska menlöst avsnitt egentligen, så som tidigare nämnt undrar jag hur man ska få ihop det här på återstående sex avsnitt utan att det känns framrusat. Med tanke på att säsong 2 ska avhandla uppföljaren, alltså.

Medlem

Helvete vad bra det är. Så långt från anonyma karaktärer man kan komma.


signatur

1338 - One Step Above

Chefredaktör

Åh jävlar vilket avsnitt. TV-magi. Helt fantastiskt. Jag är helt tagen.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Det klart bästa avsnittet hittills, tycker jag. Det blir en inte så liten skillnad när Mazin får (mer eller mindre) fritt spelrum med manus kontra tidigare avsnitt. Med det sagt är det ju dock vad gäller det övergripande narrativet ett ganska menlöst avsnitt egentligen, så som tidigare nämnt undrar jag hur man ska få ihop det här på återstående sex avsnitt utan att det känns framrusat. Med tanke på att säsong 2 ska avhandla uppföljaren, alltså.

Tror inte det blir något problem att få allt samman på 6 avsnitt med tanke på att varje avsnitt inte behöver begränsas till 42 minuter, utan de kan göra dem 1h 20m om det behövs.

Sen är det tveksamt att de går rätt på andra spelet till säsong två.

Spoiler TLOU2:

Förmodligen får vi uppleva vad som hände med Ellie och Joel under de där fem åren mellan spelen. Vi får nog en eller två säsonger där vi får vi uppleva vad som hände med Ellie och Joel under de där fem åren mellan spelen, få skådespelarna att växa in i rollerna och in i våra hjärtan innan de till slut brutalt dödar Joel med en golfklubba, för maximal effekt.

Vi kan räkna med åtminstone fem säsonger, förmodligen sju, innan HBO är färdiga. De kommer inte begränsa sin succéserie till två säsonger när de inte har något annat att locka kunder med, det finns absolut ingen chans till det.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kyraal:

Tror inte det blir något problem att få allt samman på 6 avsnitt med tanke på att varje avsnitt inte behöver begränsas till 42 minuter, utan de kan göra dem 1h 20m om det behövs.

Sen är det tveksamt att de går rätt på andra spelet till säsong två.

Spoiler TLOU2:

Förmodligen får vi uppleva vad som hände med Ellie och Joel under de där fem åren mellan spelen. Vi får nog en eller två säsonger där vi får vi uppleva vad som hände med Ellie och Joel under de där fem åren mellan spelen, få skådespelarna att växa in i rollerna och in i våra hjärtan innan de till slut brutalt dödar Joel med en golfklubba, för maximal effekt.

Vi kan räkna med åtminstone fem säsonger, förmodligen sju, innan HBO är färdiga. De kommer inte begränsa sin succéserie till två säsonger när de inte har något annat att locka kunder med, det finns absolut ingen chans till det.

Det jag skrev utgick från uppgifterna i media om att säsong 2 ska handla om just uppföljaren (men att den eventuellt kan delas in i två säsonger, så att även en tredje säsong avhandlar uppföljaren).

Vad beträffar säsong 1

sägs inget av de kvarvarande avsnitten klocka in på 1h 20 min (eller ens i närheten). Det är den vanliga tiden för HBO-serier som gäller; 50-60 min. Undantaget är säsongsavslutningen som sägs vara blott 42 min (vilket låter märkligt - vi får väl se om det stämmer).

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Det jag skrev utgick från uppgifterna i media om att säsong 2 ska handla om just uppföljaren (men att den eventuellt kan delas in i två säsonger, så att även en tredje säsong avhandlar uppföljaren).

Jo jag har sett det också, men det är väl inget officiellt? Kan inte tänka mig att de nöjer sig med det med de siffrorna de har, om det håller, men allt är väl avhängigt av vilka avtal de har med Druckmann och gänget. Vi får helt enkelt se.

Det där du skrev i spoilers visste jag inte om, och hade nog helst klarat mig utan att veta, men ingen direkt skada skedd 😄

Medlem

Veckans avsnitt är den bästa underhållningen jag sett på åratal. Nick Offerman förtjänar en Emmystatyett, minst.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Gen
Medlem

Såg avsnitt ett idag och gillar't! Fick även frugan att se det och hon, som inte har något intresse av att spela spelen, tyckte det var bra. Jag själv har lirat båda spelen och uppskattade skillnaderna mellan serien och spelen men delar av castingen är fortfarande en nagel i ögat för mig.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Veckans avsnitt är den bästa underhållningen jag sett på åratal. Nick Offerman förtjänar en Emmystatyett, minst.

Ja fyfan vilket framträdande, inte ofta jag har gråten i halsen på grund av något som inte hänt på riktigt.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

När vi endast får 9 st avsnitt innan de ska tackla TLOU2 i säsong 2 tycker jag det blir fel att vi får ett avsnitt som i praktiken är filler och tar upp värdefull tid. Det var super kul att se Bill och Frank och allt som hände där, men jag tyckte inte det passade in som nämnt innan. Hade serien, likt säg The Walking Dead haft 12-24 avsnitt hade jag inte brytt mig och bara tackat och bockat.

Med det sagt; i sitt egna vakuum är avsnittet fantastiskt. Bra skådespeleri, snyggt filmat, och produktionersvärdet är på topp.

Tycker det är lite både och. Joel och Ellie kom lika långt i resan som jag trodde de skulle gjort i avsnitt tre. Bra uppbyggnad för världen men lite tråkigt att inte fokusera på Joel och Ellies relation.

Funderade lite på hur de hade kunnat gjort det annorlunda och mer likt spelet men kommer inte fram till något bra. Känns inte som den delen i spelet gör sig bra i den serien de vill göra.

Medlem

So far är det utan tvekan den bästa tv-adoptionen.
Helt fantastisk! Sambon satt och storgrät i soffan igår till 3:e avsnittet.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Moderator | Testpilot
Skrivet av Thane:

Tycker det är lite både och. Joel och Ellie kom lika långt i resan som jag trodde de skulle gjort i avsnitt tre. Bra uppbyggnad för världen men lite tråkigt att inte fokusera på Joel och Ellies relation.

Funderade lite på hur de hade kunnat gjort det annorlunda och mer likt spelet men kommer inte fram till något bra. Känns inte som den delen i spelet gör sig bra i den serien de vill göra.

Jag har funderat också. Antar väl att jag bara hade sett något liknande spelet, dock är mitt minne där lite dåligt då jag senast spelade det vid release.

Typ samma att Joel vet att Bill bor med Frank, men att Frank försvinner av någon anledning, de hälsar på som vanligt, men att Bill gått tillbaka och blivit den där eremiten som är rädd för allt och alla igen.

Svårt för oss att säga vad som hade blivit bäst och det är ju mycket indivudellt. Bara något sätt att få Joel och Ellie kännas mer involverad i det hela skulle jag ha föredragit.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Veckans avsnitt är den bästa underhållningen jag sett på åratal. Nick Offerman förtjänar en Emmystatyett, minst.

Riktigt bra är det. Murray Bartlett är också suverän. Hade inte sett honom tidigare tror jag, innan jag såg White Lotus. Vilken skådis. Edit: Har tydligen sett honom tidigare. Han var med i ett avsnitt av Sex and the City, och jag har sett alla avsnitt.

Medlem

Hade jag inte sett allt i spelväg om tlou så hade jag nog kännt mig mer motiverad av att säga att allt är helt okej hittills, men det är väl här åsikterna är tudelad.

Sen såg jag en film i helgen som heter "The Girl with All the Gifts" som visar en fristående variant på detta dystopiska tema, helt okej film men vet inte om det på sätt och vis spoilar tlou serien bara att prata om den...

Konceptet cordyceps fungus är sjukt intressant och som spelserien visar i första tlou så är allt okej även dlc. Även ovan nämnda film, sjukt intressant.
I tlou2 får vi följa fanatikerna/talibanerna som påstår sig att ett exemplar utan att ha testat ska lösa allt. Att det bara finns en Ellie i hela världen känns helt sjukt också. Det är som att tlou inte handlar om de vill rädda världen utan bara spelar ut varandra utan att veta vad de gör.

Bra känga till mat/socker/mjöl industrin som håller på att förgöra oss, gillar man denna serie så borde man uppmärksamma detta och bli mer fristående när det gäller självförsörjande, dock lite motsägelsefullt när man pratar om "bara ett" vaccin, lite som verkligheten
Sen kan jag dock inte känna med karaktärerna i avsnitt 3, det känns som bästa Tinder matchningen någonsin, helt orimligt. Jag skulle aldrig hoppa i säng med en okänd första dagen speciellt inte när jag dessutom har ett sånt försvar runt min trädgård, vänta en vecka för fan, lite för billigt.

Skriv svar