Fyra år har gått sedan Metroid Prime 4 började om - rykten om nytt 2d-Metroid

Robot
Fyra år har gått sedan Metroid Prime 4 började om - rykten om nytt 2d-Metroid

Sorg och (eventuell) glädje.


Medlem

Hade blivit väldigt förvånad om Prime 4 kommer till switch, en ny konsol är onekligen på G och skulle förvänta mig att den släpps i mars 2024, prime lär väl förhoppningsvis släppas någon gång samma år. När det gäller 2D får mercury steam jättegärna fortsätta med serien, tycker att de var väldigt nära ett perfekt spel med Dread och hade velat se dem tackla Metroid Fusion som de velat väldigt länge.

Medlem

Metroid dread var grymt. Vore konstigt om spanjorerna inte fick fortsätta.

Skribent
Skrivet av icogniito:

Hade blivit väldigt förvånad om Prime 4 kommer till switch, en ny konsol är onekligen på G och skulle förvänta mig att den släpps i mars 2024, prime lär väl förhoppningsvis släppas någon gång samma år. När det gäller 2D får mercury steam jättegärna fortsätta med serien, tycker att de var väldigt nära ett perfekt spel med Dread och hade velat se dem tackla Metroid Fusion som de velat väldigt länge.

Nintendo har aldrig svikit spelarna genom att hoppa över den konsolen de utannonserat spelet till så jag tror mycket väl att Prime 4 kommer på Switch. Däremot tror jag det kommer bli som Zelda TP och BOTW, dvs att det kommer släppas på både Switch och Nintendos nästa generations konsol.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Nintendo har aldrig svikit spelarna genom att hoppa över den konsolen de utannonserat spelet till så jag tror mycket väl att Prime 4 kommer på Switch. Däremot tror jag det kommer bli som Zelda TP och BOTW, dvs att det kommer släppas på både Switch och Nintendos nästa generations konsol.

Helt ärligt känner jag att det hade varit otroligt mycket bättre att hoppa över switch när det gäller prime 4. Konsolen är gammal och var underdimensionerad redan 2017. Portande av multiplats och utveckling av spel till konsolen har egentligen alltid varit begränsad av hårdvaran, att vissa utvecklare *host*gamefreak*host* är totalt inkompetenta vad det gäller optimering gör den svaga hårdvaran till ett större problem.

Om Prime 4 släpps på switch kommer upplevelsen vara begränsad antingen i scope eller grafiskt.

Sen skulle jag inte kalla det ett svek heller, att de säger att ett spel är under utveckling för en platform men sedan byter platform är inga konstigheter, ingen har gett nintendo pengar för spelet än.

Medlem

Känns som att retrostudios en gång i tiden var snabbaste utvecklaren i världen när de spottade ut imponerande prime trilogin. Prime 2 utvecklades och släpptes på 2(!) År. Men sedan dess (2007) har dom väl typ bara släppt 2 spel (DKC returns). Förvisso mästerverk alla spel. Men med studions tempo de senaste åren så lär det väl ta minst några år till innan en release av Prime 4 ens är nära? Tar gärna både Dread 2 och Prime 4... väntar tålmodigt 😊

Medlem
Skrivet av icogniito:

Hade blivit väldigt förvånad om Prime 4 kommer till switch, en ny konsol är onekligen på G och skulle förvänta mig att den släpps i mars 2024, prime lär väl förhoppningsvis släppas någon gång samma år. När det gäller 2D får mercury steam jättegärna fortsätta med serien, tycker att de var väldigt nära ett perfekt spel med Dread och hade velat se dem tackla Metroid Fusion som de velat väldigt länge.

Äsch, släppt det på Switch Original också. Kommer ändå inte kunna bli något paradigmskifte i prestandaökning. Dock att vi Original-Switchare kanske då får nöja oss med något i stil med 640p30fps medan Switch U kör det i 1080p60

Skrivet av Frezy_man:

Känns som att retrostudios en gång i tiden var snabbaste utvecklaren i världen när de spottade ut imponerande prime trilogin. Prime 2 utvecklades och släpptes på 2(!) År. Men sedan dess (2007) har dom väl typ bara släppt 2 spel (DKC returns). Förvisso mästerverk alla spel. Men med studions tempo de senaste åren så lär det väl ta minst några år till innan en release av Prime 4 ens är nära? Tar gärna både Dread 2 och Prime 4... väntar tålmodigt 😊

Fast på Gamecube-tiden 2001-2005 var det väl fortfarande relativt vanligt med storspel som sattes ihop på 2-3 år. Sedan på PS360 blev det 4-5 år, nu känns det som att stora spel sällan blir färdiga på under 6 år...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Äsch, släppt det på Switch Original också. Kommer ändå inte kunna bli något paradigmskifte i prestandaökning. Dock att vi Original-Switchare kanske då får nöja oss med något i stil med 640p30fps medan Switch U kör det i 1080p60

Om nintendos nästa konsol kör med samma koncept som Switch så lär det sitta en Orin krets i den, då tittar vi på runt 700% prestandaskillnad i rent GPU väg. Så jo jag skulle nog säga att ett paradigmskifte är precis det vi kommer få. För att inte nämna DLSS som också stöds av Orin kretsen.

Skribent
Skrivet av anon_332911:

Stämmer väl inte riktigt. Sök på "moved to" här så hittar du en hel del Nintendo-spel som hoppat.

https://nintendo.fandom.com/wiki/List_of_canceled_games#Game_...

Sen Switch-spel som Odyssey som det pratades om till Wii U men bara aldrig hann visas upp före.

Rätt likt Metroid Prime 4 d.v.s.

Fast inget av dessa spel har väl utannonserat när konsolen presenterades? Metroid Prime 4 var ju ändå en rätt stor grej där även om vi bara fick se en logga.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av anon_332911:

Har väl utannonserat vad what? Spel som Kirby Air Ride, Eternal Darkness, Dinosaur Planet, 1080 2, Pokémon Colosseum, Donkey Kong: Barrel Blast, Super Paper Mario m.m. var utannonserade till föregående gen först och det är bara några få exempel. Så det där aldrig stämmer helt enkelt inte.

Jo men inte i lineup när konsolen presenterades. Prime 4 var ju grädde-på-moset-spelet som Nintendo visade i samband med att Switch visades upp.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av icogniito:

Om nintendos nästa konsol kör med samma koncept som Switch så lär det sitta en Orin krets i den, då tittar vi på runt 700% prestandaskillnad i rent GPU väg. Så jo jag skulle nog säga att ett paradigmskifte är precis det vi kommer få. För att inte nämna DLSS som också stöds av Orin kretsen.

Det handlar om vissa teoretiska begrepp som låter stort på papperet, ja. Men i praktiken begriper ju alla att det inte kommer vara frågan om något ens i närheten om x7 gånger större kapacitet i ren grafikrendering, speciellt inte med tanke på hur Nintendo tenderar att strypa chippen...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Det handlar om vissa teoretiska begrepp som låter stort på papperet, ja. Men i praktiken begriper ju alla att det inte kommer vara frågan om något ens i närheten om x7 gånger större kapacitet i ren grafikrendering, speciellt inte med tanke på hur Nintendo tenderar att strypa chippen...

Jo jag skulle nog våga säga att någonstans däromkring lär verkligheten hamna, minimum 5x increase utan tvekan. Tegra chippen har utvecklats enormt sedan 2015 (året då Tegra X1 lanserades).

Om vi jämför maxwell baserade kort med motsvarande ampere baserade kort (är egentligen en dålig jämförelse i switch perspektiv då PC spel inte har möjlighet att utnyttja optimeringar specifikt riktade mot hårdvaran, vilket konsolspel kan) så ser vi en minimum 3x förbättring men i majoriteten av titlar en 5-7x ökning.

Min jämförelse gjordes mellan ostrypt X1 och ostrypt AGX Orin 32, SOCn som ska användas i "switch2" ser ut att ha samma cuda core count som AGX Orin 64 så det kan vara en ännu större skillnad jämfört med nuvarande switch.

Medlem

Vet inte vad Orin är, men enligt en Nvidia-anställd är det Tegra 239 SoC som är aktuell för "Switch 2". Prestandan verkar kunna bli uppemot 5 ggr mot nuvarande Switchen. Så det är ju inte så illa ändå. Speciellt som det nyligen dykt upp patent för användning av DLSS-liknande teknik för nya konsolen! Men jag tror i vilket fall precis som Johan att Metroid Prime 4 kommer både till Switch och nya konsolen och blir cross-gen som Breath of the Wild var mellan Wii U och Switch. Dels har det varit under utveckling så länge nu att det inte lär bli så mycket snyggare även om det bara släpps till "Switch 2" och dels lär de inte vilja missa chansen att låta 114M Switch-ägare köpa och spela det.

Medlem

Metroid Prime spelen hade varit intressant att se en officiell konvertering till PC för.

Medlem

Why not both?


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

1
Skriv svar