Quake-konnässsör
Skrivet av Tomas Helenius:

Det var vissa som inte fick kod att recensera, högst oklart varför. Däremot verkar de ha hållit hårt i pc- versionen.

Känns som det börjar bli mer och mer vanligare? De kanske hinner få några extra kopior sålda, men det sårar bara utvecklarna och utgivarna i det långa loppet.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Smart av dem att hålla i recensionerna. Som när man gjorde GT7 ännu sämre efter att alla recenserat det. Synd för de som förhandsbokat.

Har du spelat GT7 eller bara lyssnat på alla rykten?

Medlem

Tråkigt att det blev så kasst men huvudkaraktären är ju totalt ointressant och miljöerna i kombination med spelmekaniken hjälper ju inte direkt till. Efter demot var mitt intresse svalare än en isbit i rymden.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Smart av dem att hålla i recensionerna. Som när man gjorde GT7 ännu sämre efter att alla recenserat det. Synd för de som förhandsbokat.

Fast det är det ju inte, vill man inte köpa grisen i säcken så får man vänta lite. Det är inte svårare än så

Medlem

Inte alls oväntat, spelet verkar ju vara ren smörja. Alla som hade förhoppningar på det här spelet måste fått dessa förhoppningar raderade efter demon och när man fick veta att de höll på recensionsexemplar. Varningsklockorna var många men det är nog många som inte följer snacket, som många av oss som hänger här eller på andra forum gör, och jag tycker extra synd om alla som förbokat eller köpte detta dag 1. Det är direkt pinsamt att kräva 800kr för det här.

Av det jag sett är ser världen helt livlös ut och manus och dialog kräver skämskudde. Square Enix och Luminous inleder 2023 med ett rejält magplask.

Redaktör
Skrivet av almblad:

Känns som det börjar bli mer och mer vanligare? De kanske hinner få några extra kopior sålda, men det sårar bara utvecklarna och utgivarna i det långa loppet.

Njae, det tror jag inte. Kod kommer ofta (inte alltid, framförallt inte för mp-spel - av begripliga skäl) innan release, nästan alltid med samma embargo för alla. Det händer att man håller på kod för att spelet är kasst, men det är ovanligt. Förr fick stora siter och tidningar ofta tidigare kod/embargo.

Forspoken är bara förvirrande - många fick kod, men inte alla (vi blev utan, t.ex.).

Skrivet av Ribcage:

Smart av dem att hålla i recensionerna. Som när man gjorde GT7 ännu sämre efter att alla recenserat det. Synd för de som förhandsbokat.

Spelet i sig var väl exakt detsamma efter release? De satte igång mikrotransaktionerna, men det påverkar ju bara gameplay om man har bråttom att låsa upp allt. Sket man i det fick man exakt samma träliga grind som vi som recenserade. Eller?
Edit: de sänkte utbetalningarna några veckor efter release.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Eller?
Edit: de sänkte utbetalningarna några veckor efter release.

Näe precis. De la till extremt giriga mikrotransaktioner och gjorde grinden värre. Om det inte är sånt som påverkar spel för din del ska jag ha det i åtanke när jag läser nästa recension. 🙂

Skrivet av Mesmerize:

Fast det är det ju inte, vill man inte köpa grisen i säcken så får man vänta lite. Det är inte svårare än så

Att man köper på spekulation ja? Det är väl fortfarande synd om de som blir besvikna. Som med andra spekulationer.

Medlem

blir la att slö spelar någon gång om det kommer till game pass.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Redaktör
Skrivet av Ribcage:

Näe precis. De la till extremt giriga mikrotransaktioner och gjorde grinden värre. Om det inte är sånt som påverkar spel för din del ska jag ha det i åtanke när jag läser nästa recension. 🙂

Tempot på grinden var ju samma för recensenter och spelare vid release, det var "bara" mikrotransaktionerna som skiljde då. Men sket du i dem hade du exakt samma upplevelse som jag. Men ja - det är helt förjävligt att göra ett grindigt spel ännu grindigare bara för att få folk att lägga mer pengar. Jag gnällde ju på grinden redan i recensionen.


signatur
Skribent
Skrivet av almblad:

Känns som det börjar bli mer och mer vanligare? De kanske hinner få några extra kopior sålda, men det sårar bara utvecklarna och utgivarna i det långa loppet.

Ska också nämnas att även om koderna kommer före (som Tompa säger är i de flesta fall) så kan recensionen komma lite senare än releasedatum på grund av att recensenten känner att han/hon behöver mer tid för att ge ett fair intryck. Beroende på vad det är för spel, ett längre RPG kan ju kräva lite mer tid än ett 2D Mario-spel t.ex.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

blir la att slö spelar någon gång om det kommer till game pass.

Finns så många bra spel på Gamepass, varför slösa tiden på detta? 😉

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Finns så många bra spel på Gamepass, varför slösa tiden på detta? 😉

kan man fråga sig


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Crank:

Låter som ett spel som snart dyker upp på Gamepass och PS+ soptippen.

Skrivet av WarpGuN:

blir la att slö spelar någon gång om det kommer till game pass.

Exklusivt till ps i 2 år, så lär väl bli på gamepass 2025. Undrar om de hinner uppgradera grafiken tills dess.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Blir att vänta på att det hamnar i reabacken.

Inaktiv

Hade en känsla av att detta skulle bli skräp.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men ja - det är helt förjävligt att göra ett grindigt spel ännu grindigare bara för att få folk att lägga mer pengar. Jag gnällde ju på grinden redan i recensionen.

Toppen! 👍🏻

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Näe precis. De la till extremt giriga mikrotransaktioner och gjorde grinden värre. Om det inte är sånt som påverkar spel för din del ska jag ha det i åtanke när jag läser nästa recension. 🙂

I hur många spel kan man gå in på PSN, Xbox eller Nintendos butik och handla mikrotransaktioner innan spelet släppts? Har det någonsin hänt?

Medlem

Japansk utvecklare så det förvånar ju inte att spelvärlden är stendöd, finns ju inte ett enda japanskt spel där en öppen spelvärld är annat än en tom kuliss.

Skrivet av Mike Stranéus:

Ja. Jo det går. Problemet är att spelet kör någon fade to black-grej även i spontana cut-scenes med NPC vilket bara drar ner tempo och ibland när man tror att spelet fryser till, kan det vara för att någon info öppnar menyrutan för 1001020210 gången.

Ok, det är ett större problem när det saboterar flytet.

Skrivet av WargH:

Tiktok är ju ännu sämre/värre. 😋

Haha, point taken.

Skribent
Skrivet av kebbe:

Japansk utvecklare så det förvånar ju inte att spelvärlden är stendöd, finns ju inte ett enda japanskt spel där en öppen spelvärld är annat än en tom kuliss.

Visst räknar vi väl ändå Elden Ring till ett japansk spel?


signatur

"Writer and Fighter"

Ambassadör
Xbox

Har sett lite gameplay från streams och det här är ju bland det värsta skit jag sett från ett AAA-spel. Någon på Square Enix måste ju ha en hållhake på någon på Sony för att de ska fortsätta hosta upp pengar för deras skit. Babylon's Fall var ju en annan hit...


signatur

Jump in.

Redaktör
Skrivet av Margy:

I hur många spel kan man gå in på PSN, Xbox eller Nintendos butik och handla mikrotransaktioner innan spelet släppts? Har det någonsin hänt?

Grejen med GT7 var att mikrotransaktionerna tillkännagavs när spelet släpptes. De var okända när recensionsembargot lyfte nån dag innan. (Om det var det du menade?)


signatur
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Visst räknar vi väl ändå Elden Ring till ett japansk spel?

Tycker "tom kuliss" passar även där. Stendöd värld som även har Far Cry 2-problemet där precis allting respawnar 5 sekunder efter att du tagit död på det så den även känns helt statisk.

Medlem
Skrivet av Margy:

I hur många spel kan man gå in på PSN, Xbox eller Nintendos butik och handla mikrotransaktioner innan spelet släppts? Har det någonsin hänt?

Menar du att det aldrig märks för recensenter hur mikrotransaktioner kommer att vara? Låter helt bisarrt.

Medlem

Skulle vilja veta hur snacket går på firman nu.
Och trodde de verkligen att det skulle bara funka eller vadå?
Fattar inte hur de tänker när de släpper halv klart spel.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Menar du att det aldrig märks för recensenter hur mikrotransaktioner kommer att vara? Låter helt bisarrt.

Är ju ingen som tvingar en att köpa mikrotransaktioner.
Man kan ju faktiskt spela spelet som det ska göras.

Sen att vissa klagar att dom inte låst upp allt inom nån timme är sorgligt, liksom saker tar tid och gör så i väldigt många spel.

Vill man köpa sig till kortare speltid så får man ju betala för det.

Medlem

Efter jag testa demot kändes det som att jag plockar upp det på typ steam summer sale eller till vintern på någon rea under 50% av vad det kostar nu absolut. Dom är fan helt galen med priser på något som inte är årets spel.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Är ju ingen som tvingar en att köpa mikrotransaktioner.
Man kan ju faktiskt spela spelet som det ska göras.

Sen att vissa klagar att dom inte låst upp allt inom nån timme är sorgligt, liksom saker tar tid och gör så i väldigt många spel.

Vill man köpa sig till kortare speltid så får man ju betala för det.

Ja, jag fattar mig inte på klagomålen alls. Folk vill ha allting servererat direkt på ett silverfat utan att behöva spela något. GT-spelen är kända för att man börjar från botten, med sin första sketna bil från 90-talet, som man sedan mekar med, och jobbar sig uppåt. Det är ju det som är den största charmen med spelet!

Jag spelar t.ex. Forza 5 då och då (rätt upptagen med P5R), och gillar körningen, världen, grafiken och ljudet, men något jag inte gillar alls är att man får en massa bilar stup i kvarten... Jag behöver aldrig riktigt anstränga mig och jobba för något känns det som, utan att bli serverad på superbilar, vilket i längden är trist och jag blir aldrig riktigt beroende av spelet, där jag spelar långa partier...

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ja, jag fattar mig inte på klagomålen alls. Folk vill ha allting servererat direkt på ett silverfat utan att behöva spela något. GT-spelen är kända för att man börjar från botten, med sin första sketna bil från 90-talet, som man sedan mekar med, och jobbar sig uppåt. Det är ju det som är den största charmen med spelet!

Jag spelar t.ex. Forza 5 då och då (rätt upptagen med P5R), och gillar körningen, världen, grafiken och ljudet, men något jag inte gillar alls är att man får en massa bilar stup i kvarten... Jag behöver aldrig riktigt anstränga mig och jobba för något känns det som, utan att bli serverad på superbilar, vilket i längden är trist och jag blir aldrig riktigt beroende av spelet, där jag spelar långa partier...

Du förstår dig inte på klagomålen? Efter att recensioner av GT7 släpptes och betyg delades ut sänktes utbetalningen av de credits som man behöver för att köpa delar och bilar med 40%, 65% respektive 42% i de tre exempel som FZs artikel nämner. Uppskattningsvis ökade antalet race man behövde köra för att ha råd med den dyraste bilen med ca 38% jämfört med pre-release-versionen. Omdömen som släppts hade således ingen möjlighet att omnämna dessa nya förutsättningar, varken positivt eller negativt.

Det handlar ju om att man gör reklam för en viss produkt men levererar en annan. Vissa kanske inte bryr sig om den längre grinden som behövs men det ändrar ju inte faktum. Om en restaurang serverar, och får höga betyg, för sin kycklingbröstfilé inför öppningen men utan att säga något byter ut den mot lårfilé efter att den öppnat spelar det väl ingen roll om en handfull personer skulle föredra detta.

Om en arbetsgivare aviserade en viss lön eller ersättning för ett visst arbete men efter anställning valde att sänka den med 40% utan att säga något, hade du då tyckt att möjligheten att arbeta dig uppåt mot vad som en gång var ersättningen hade varit själva charmen med arbetet?

Jag är glad för din skull, och för alla andra som föredrog den nya versionen av utbetalningsmodellen, men transparens och öppenhet, eller tillochmed möjlighet att välja mellan förutbestämda ersättingsnivåer hade varit ett bättre val än att smyga in en sänkning i mitt tycke. Rent generellt är jag emot större förändringar i spel bakom kulisserna utan att spelarna informeras.

123
Skriv svar