Spel om 1000 år?

Medlem

Om 1000 år spelar jag Half Life 3.

Medlem

matrix, minst!


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av shadek:

Om 1000 år spelar jag Half Life 3.

Imponerande.

phi
Medlem

Då spelar jag QuakeWorld fortfarande.

eld
Medlem

Självklart så sitter alla och spelar Derek Smarts: battle cruiser 3000AD

Medlem

Om vi fortsätter i denna takten bowlar terminators med våra kranier

Medlem

Om 1000 år kanske vi spelar Elder Scrolls 7

Remaster på Super Mario Bros.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av wakkz:

Om 1000 år så har kanske Metroid Prime 4 släppts.

Jag tänkte säga Half Life 3

Medlem
Skrivet av Macenso:

Var tvungen att fråga chat gpt hur vi spelar om 1000 år.

...
Question:
write a story based on current science on how we will play games in 1000 year

Response.
In the year 3013, gaming had evolved beyond anything anyone could have imagined. Instead of sitting in front of a screen, players were fully immersed in virtual worlds, their senses completely taken over by advanced technology.

It all began with the development of neural implants. These tiny devices, implanted directly into the brain, allowed players to experience virtual reality in a way that was indistinguishable from reality. Sensations of touch, taste, and smell were all simulated, making the experience of playing a game truly lifelike.

As the technology progressed, scientists discovered ways to tap into the brain's pleasure centers, making the experience of playing a game even more enjoyable. Players could now not only see and hear the game, but also feel it on a visceral level.

But that wasn't the only advancement in gaming. With the advent of quantum computing, game worlds became truly massive and seamless, with no loading screens or limitations on player movement. Players could explore vast virtual universes, each one more realistic and detailed than the last.

And with the discovery of faster-than-light travel, players could even journey to other worlds and galaxies, meeting alien races and experiencing new cultures.

But despite all the advancements in technology, one thing remained the same: the desire to play and compete. And so, in 3013, the greatest players from all corners of the galaxy came together to compete in the ultimate game: a virtual reality version of the Olympic Games, where players could showcase their skills and determination in a truly immersive and unforgettable experience.

The future of gaming was truly something to behold, and players couldn't wait to see what was next.
...

Så där har vi svaret!

Du skulle ha ställt frågan på svenska i stället.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av shadek:

Om 1000 år spelar jag Half Life 3.

Du menar att om 1000 år så har någon kommit på hur man återupplivar dom döda så folk går runt som zombies.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

On topic:
Svårt att tänka sig längre än 5 år fram i tiden, 1000 blir oerhört luddigt. Men ett försök: vi spelar med något inbyggt chip i skallen som trådlöst kommunicerar med någon molntjänst eller liknande. Lukt, smak, känsel osv ingår. Naturligtvis är porrspelen först ute med tekniken i vanlig ordning 🤪

Off topic: Tycker att det är synd att många har en sådan mörk världsbild. Naturligtvis är det saker i närtid som är dåligt, Ukraina, Afghanistan, global uppvärmning mm men man får inte glömma att utvecklingen globalt sett går åt rätt håll (även den globala uppvärmningen även om det går lite för långsamt). Kolla in Hans Rosling m familjs projekt för lite fakta. Känslor luras väldigt lätt. 😊
https://www.gapminder.org/

Medlem

Rätt säker på att Skyrim släpps på en ny plattform.

Medlem

Mycket politiskt korrekt pessimism i den här tråden som väntat. Mänskligheten kommer givetvis fortsätta existera precis som den gjort i hundratals tusen år innan.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Mycket politiskt korrekt pessimism i den här tråden som väntat. Mänskligheten kommer givetvis fortsätta existera precis som den gjort i hundratals tusen år innan.

Och av alla de hundratusentals år så har atombomben bara funnits i 78 år och växthuseffekten uppmärksammades för 50-60 år sedan så vad gör dig så säker på att människan fortsatt kommer att existera om 1000 år?

Om mänskligheten nu på något jäkla vänster skulle klara sig dit så hoppas jag att folk sitter och är taggade på FromSoftSquareEnix nya RPG.

Medlem

Om 1000 år finns inte mänskligheten längre. Jag tvivlar på att vi finns om 500 år ens.
Så svaret är inget.


signatur

I drank what?

Om 1000 år kommer väl människorna då veta lika mycket om oss, som vi vet om människor för 1000 år sedan.

Sett till de senaste tusen åren så verkar det vara en handfull spel som överlevt tidens tand. Eller tja, när det gäller spel är det lite krångligt att bedöma huruvida de överlevt. Senet är bevisligen jättegammalt (4643-ish år) men reglerna är sedan länge bortglömda och först nyligen (1960-70-talet) har arkeologer försökt återskapa spelreglerna. Betyder det att dagens Senet är 4643 år gammalt eller är det typ 60 år?

Så utifrån vad vi vet så kommer mänskligheten (eller vad som finns kvar) att sysselsätta sig med spel och underhållning om 1000 år. Det är dock inte våra spel som de kommer att spela.


signatur

Viam inveniam aut faciam

eld
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Om 1000 år kommer väl människorna då veta lika mycket om oss, som vi vet om människor för 1000 år sedan.

Sett till de senaste tusen åren så verkar det vara en handfull spel som överlevt tidens tand. Eller tja, när det gäller spel är det lite krångligt att bedöma huruvida de överlevt. Senet är bevisligen jättegammalt (4643-ish år) men reglerna är sedan länge bortglömda och först nyligen (1960-70-talet) har arkeologer försökt återskapa spelreglerna. Betyder det att dagens Senet är 4643 år gammalt eller är det typ 60 år?

Så utifrån vad vi vet så kommer mänskligheten (eller vad som finns kvar) att sysselsätta sig med spel och underhållning om 1000 år. Det är dock inte våra spel som de kommer att spela.

Beror helt på samhällets kollaps, men om saker fortsätter som vanligt så lär vi bevara information så länge vi kan, det finns ju organisationer nu som jobbar med att bevara spel.

Men jo, det kommer ju handla om en gigantisk mängd information att spara.

Skrivet av eld:

Beror helt på samhällets kollaps, men om saker fortsätter som vanligt så lär vi bevara information så länge vi kan, det finns ju organisationer nu som jobbar med att bevara spel.

Men jo, det kommer ju handla om en gigantisk mängd information att spara.

Oklart vilket mål organisationerna har satt för sitt arkiverande av spel som kulturellt uttryck. Vi kan ju knappast räkna med att det ska sparas i 1000 år likt Svalbard globale frøhvelv.

Det främsta målet idag är väl att organisationerna ska slå mynt på sina arkiv.


signatur

Viam inveniam aut faciam

eld
Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Oklart vilket mål organisationerna har satt för sitt arkiverande av spel som kulturellt uttryck. Vi kan ju knappast räkna med att det ska sparas i 1000 år likt Svalbard globale frøhvelv.

Det främsta målet idag är väl att organisationerna ska slå mynt på sina arkiv.

Nej precis, det lär knappast överleva domedagen, men mycket går helt förlorat på bara 30-40 år!

Bevaring av det digitala handlar mycket om att hålla saker vid liv snarare än att gräva ner det i tusen år.

Medlem
Skrivet av JoelBalaklava:

Tror inte spel som medium finns då.

Har alltid funnits och kommer alltid finnas, på ett eller annat sätt.

Medlem
Skrivet av JoelBalaklava:

Tror inte spel som medium finns då.

Går att spela ett spel som är 4600 år gammalt så ser inte varför spel skulle försvinna om 1000 år.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej precis, det lär knappast överleva domedagen, men mycket går helt förlorat på bara 30-40 år!

Bevaring av det digitala handlar mycket om att hålla saker vid liv snarare än att gräva ner det i tusen år.

Skulle vilja se den inception liknande grej som kan emulera i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator i en emulator som behövs då.

Hårdvara är flyktig, men även mjukvara är det. Kommer ihåg Star Trek Klingon som bara funkade på EN version av Windows 95 (Burgundy).

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Precis!! Karaktärer och världen i Oblivion var mer levande och dynamiskt än Skryim (Bethesda inskränkte Radiant-systemet med flit just för att undvika kaos och memes). Oblivion är världshistoriens bästa spel.

Jag längtar så himla mycket efter en liknande RPG-simulation, där folk i spelvärlden har sina aktiviteter som utspelar sig oavsett vad spelaren gör, men att de får ännu mer potential att interagera med varandra och världen och att lägga sig i vad spelaren gör.

AI är så oerhört primitivt fortfarande mot vad det skulle kunna bli.

Tack för svaret! Sry dock för mitt egna sena svar, men håller med iaf att många öppna spelvärldar fortfarande känns primitiva. Det finns nog mycket man kan göra för att de ska kännas ännu mer levande. Jag undrar om man kommer kunna använda AIprogram i framtiden som kan skriva dialoger för kringvandrande npcer (tänker typ på hur bra ChatGPT kan formulera sig) och program som kan omvandla texter till riktigt tal. Kanske skulle detta få fler spelutvecklare att vilja lägga lite extra krut på att göra mer organiska spelvärldar. Vore sjukt häftigt, men kanske lättare sagt än gjort

Skrivet av Thane:

Går att spela ett spel som är 4600 år gammalt så ser inte varför spel skulle försvinna om 1000 år.

Njae, det går inte. Du spelar en modern version som påminner om ett spel som är 4600 år gammalt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Njae, det går inte. Du spelar en modern version som påminner om ett spel som är 4600 år gammalt.

De äldsta bevarade reglerna skrevs ner runt 200 före Kristus så att säga att det är en modern version är att ta i.

Medlem

A.I som man säger till bara, jag vill ha det och det, det ska handla om detta..

Vi kommer varva det med att tjata om "bara 10 år kvar nu, sen har jorden gått under pg.a miljöförstörelsen", dvs som det varit senaste 50 åren. Några nya Gretor har hunnit skratta hela vägen till banken under dessa 1000 år..

Medlem
Skrivet av Mannagryn:

A.I som man säger till bara, jag vill ha det och det, det ska handla om detta..

Det där lär vara standard om 10 år.

123
Skriv svar