FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

brrap brrap pew pew

Tjabba tjena mitt i veckan allihop!

Vänlig påminnelse om att det bara återstår morgondagen för att köra klart veckans rally i Polen.

På lördag slår vi nämligen över till nästa destination på kalendern, som är Finland (även känt som "jump over crest")! Där ska vi ta oss an ännu ett one-make rally i klassen Grupp A, och bilen Lancia Delta HF Integrale, förmodligen den mest krävande bilen i den klassen men även den snabbaste. Det kommer vara viktigt att få till en bra setup för att ha kontroll över bilen hela vägen!

Kör hårt!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Tjabba tjena mitt i veckan allihop!

Vänlig påminnelse om att det bara återstår morgondagen för att köra klart veckans rally i Polen.

Det är luuuugnt. Träning under veckan och bränner av hela loppet på fredagkväll! Det är sen gammalt
Och inte för att det gör något alls men det verkar som mina namn under Förare (FZ) och Steam har bytt plats med varandra i Säsongstabellen.

Medlem

Hade ett helt bedrövligt rally denna sväng precis som i Tyskland, fast ännu sämre denna gång. Började med att lägga bilen på taket redan på sträcka 1, fick punktering som följd. Återigen på sträcka 2 tog min färd slut i en liten polsk skogsdunge. Sträcka 3 var bilen helt mörbultad och jag lyckades dra på mig ännu en punktering men hankade mig in i mål. Efter kraftiga reparationer och 2 straffminuter rullade jag upp till startlinjen på sträcka 4 där jag HÖR OCH HÄPNA lyckades dra på mig ytterligare en punktering.

Vid det här läget var fokus endast på att ta mig igenom resten av tävlingen. Vid ett förvirrat ögonblick på sträcka 5 lyckades jag åter igen bli naturrättskämpe och krama ett träd, på sista sträckan var bilen tvärslut och jag tappade växel efter växel innan jag till sist lyckades rulla mig in i mål vid mäktiga 50km/h efter att endast kunnat köra i 2ans växel dom sista 3-4 mellantiderna.

Allt som allt ett mycket givande rally ur naturskådningsperspektiv

Medlem
Skrivet av SuBOnez:

Hann inte se början, hur ställer du in bilen för att få så direkt styrning? Kanske yrkeshemlighet, i så fall säger jag bara snyggt kört!

360 grader på ratten. Han har postat detaljer tidigare i tråden, så han är inte så hemlig av sig

Bara snabb, den rackaren...

Medlem

Kul att det har dragit igång igen! Förra säsongen kändes lite som en uppvärmningssäsong för det har inte blivit mycket Dirt Rally utöver det som körs FZDZ.

Kul också att kunna förvåna både mig själv och er med en andraplats i Polen! Iofs är det några veteraner som saknas men inte alla.

brrap brrap pew pew
Polens rally avslutat!

Trevlig lördag allesammans!

För en gångs skull tar jag mig i kragen och sammanställer rallyt på helgen, istället för på jobbet klockan 7 på morgonen med kaffe i hand Hoppas alla har en trevlig helg.

Polens rally är avslutat, det brukar vara lite av en slakt speciellt när det är snabbare bilar inblandat ihop med regn, det var några som fick vika hädan även denna gång (undertecknad en av dem) men på det stora hela gick det ju fint tycker jag! Resultaten finner ni nedan.

Den här veckans rally går av stapeln i Finland, där det är one-make denna veckan i bilen Lancia Delta HF Integrale - se till att välja rätt bil!

Säsongstabell

Resultattabell

Snabbaste sträckor

Positionstabell

Säsongsschema


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
Omröstning inför FZDZ 2023 Säsong 2

När jag ändå har er uppmärksamhet vill jag passa på att, traditionsenligt, dra igång en mindre omröstning inför nästa säsong. Jag säger "mindre" för det är bara en fråga, men det skulle i så fall innebära en större förändring!

Länk till frågeformuläret längst ned i inlägget, detta vill jag att ni fyller i (om ni vill).

Fråga: Ska vi ändra upplägget med bilar/bilklasser inför nästa säsong? Se förklaring nedan.

I nuläget fungerar FZDZ som så att varje rally använder sig av olika bilklasser, och olika bilar. Ibland kör vi så kallad "one-make" vilket innebär att alla kör samma bil i en klass.

Förslag på förändring:

Vi kör samma bilklass över hela säsongen, alltså samtliga 8 rallyn. Dessutom fritt val av bil varje rally, man måste alltså inte köra samma bil hela säsongen, utan man kan byta vecka till vecka.
Vi kommer aldrig ha one-make, och inte heller några "bannlysta" bilar. Detta är viktigt att poängtera för vissa klasser har bilar som är statistiskt "bättre" än övriga bilar i klassen. Detta gäller dock inte alla klasser, utan enbart ett fåtal.

Här är länken till formuläret.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Ja, Finland gick ju åt skogen, bokstavligen. Glider av vägen i första "höger 5 över krön". Får punktering och måste ha fipplat eller inte stått helt still för den byter inte däck, innan jag hinner fundera på om jag fått två punkteringar eller inte så står jag med fronten inne i en stubbe och kylaren vill inte vara med längre. Lagar punkteringen ordentligt men motorlampan tänds 5-6km senare och resten blir att bara ta sig runt. Kunde inte ens laga upp bilen till något vettigt skick, bara quick fix på motorn gick på 26 minuter.

Sen var ss3 intressant utan varken hel- eller halvljus.

Edit:

@lerb jag började köra på PC istället heter Tongo där fick jag se nu. Hoppas det inte ställer till några problem.

brrap brrap pew pew
Skrivet av rosski:

Ja, Finland gick ju åt skogen, bokstavligen. Glider av vägen i första "höger 5 över krön". Får punktering och måste ha fipplat eller inte stått helt still för den byter inte däck, innan jag hinner fundera på om jag fått två punkteringar eller inte så står jag med fronten inne i en stubbe och kylaren vill inte vara med längre. Lagar punkteringen ordentligt men motorlampan tänds 5-6km senare och resten blir att bara ta sig runt. Kunde inte ens laga upp bilen till något vettigt skick, bara quick fix på motorn gick på 26 minuter.

Sen var ss3 intressant utan varken hel- eller halvljus.

Edit:

@lerb jag började köra på PC istället heter Tongo där fick jag se nu. Hoppas det inte ställer till några problem.

Finland kan snabbt gå käpprätt åt helvete!

Inga problem med namnbyta, tack att du sa till så ändrar jag det till nästa helg!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

@PV_544_1965 , @Tinardirith , @rosski , @Xstioph

Stort tack till er alla, hoppas kunna vara med att utmana, är nog enda sättet jag kan bidraga, men vilket härligt Community detta är alltså.

Ses i Finland.

Medlem
Skrivet av lerb:

Vi kommer aldrig ha one-make, och inte heller några "bannlysta" bilar. Detta är viktigt att poängtera för vissa klasser har bilar som är statistiskt "bättre" än övriga bilar i klassen. Detta gäller dock inte alla klasser, utan enbart ett fåtal.

Jag tycker detta är värt att diskutera. Vissa av de "statistiskt" bättre bilarna är högerstyrda, vilket kan vara svårt att köra när vi svenskar är vana med vänsterstyrt. Då finns det moddar som gör att kameran kan placeras i passagerar-sätet, och vips är bilen "vänsterstyrd". Alla har inte tillgång till dessa moddar och det blir då inte helt jämnt. Skillnaden går säkert att träna bort, men inte alla är så pass vana eller har tid att göra det.

Det tydligaste exemplet är väl Mitsubishi Lancer Evolution X i grupp NR4/R4.

Medlem

Det var riktigt roligt i Finland. Fick rejäla Sega Rally-vibbar! Inte bara pga bilen, men hade skönt flow genom och ett lagom tempo (det kommer nog sluta på mellanmjölk-placering som vanligt) och när det flyter på i de där svängande hoppen blir det riktigt gött! Fick en smärre chock på SS5 - väglaget - jösses! 😅 Skitcoolt sammansatta sträckor, @lerb!

Kvaddade och rullade 10+ deltor under testkörning så det bådade inte alls gott! 😅 Tog för första gången på länge medium-däck när jag körde skarpt. Det kändes som ett otroligt bra val för egen del!

Skrivet av lerb:

...

Förslag på förändring:

Vi kör samma bilklass över hela säsongen, alltså samtliga 8 rallyn.
...

Låter riktigt roligt, bara det inte blir en säsong med FWD! 😅 Hade älskat en säsong med under 2000cc eller Rally GT! 😎😁

Medlem
Skrivet av SuBOnez:

@PV_544_1965 , @Tinardirith , @rosski , @Xstioph

Stort tack till er alla, hoppas kunna vara med att utmana, är nog enda sättet jag kan bidraga, men vilket härligt Community detta är alltså.

Ses i Finland.

Ja det är ett väldigt trevligt community som välkomnar alla oberoende av vilken nivå man ligger på

Skrivet av Xstioph:

Det var riktigt roligt i Finland. Fick rejäla Sega Rally-vibbar! Inte bara pga bilen, men hade skönt flow genom och ett lagom tempo (det kommer nog sluta på mellanmjölk-placering som vanligt) och när det flyter på i de där svängande hoppen blir det riktigt gött! Fick en smärre chock på SS5 - väglaget - jösses! 😅 Skitcoolt sammansatta sträckor, @lerb!

Kvaddade och rullade 10+ deltor under testkörning så det bådade inte alls gott! 😅 Tog för första gången på länge medium-däck när jag körde skarpt. Det kändes som ett otroligt bra val för egen del!

Låter riktigt roligt, bara det inte blir en säsong med FWD! 😅 Hade älskat en säsong med under 2000cc eller Rally GT! 😎😁

Ja, Finland är oerhört tillfredsställande när man får flyt i "höger 5 till vänster 5, höger 5 över krön till vänster 4"

Min skräck skulle vara Grupp B RWD. Men jag är för en serie med en grupp, skulle ge mig lite mer tid att lära mig bilarna. Har tyvärr inte koll på hur metan påverkar som Scienta skrev.

Medlem

Summerar Finland med en bild då den säger mer än 1000 ord...

Medlem
Skrivet av SuBOnez:

Summerar Finland med en bild då den säger mer än 1000 ord...

<Uppladdad bildlänk>

Har du snott en print screen från mig? 😅

Det var onekligen intressant att åka nattsträckan helt utan ljus. 😋

Medlem

[off topic]
Tjäna pengar i DR2.. Börjar ledsna på problemet att få ihop deg.. Begriper inte riktigt varför ens "egna" bilar används i daily challenges. Att man på vissa bilar ska behöva lägga över 100k för att ens kunna "tuna" bilen. 🤷‍♂️ Det går lite +/- 0 på reparationer och de små uppgraderingar som jag får råd med. Här om dagen tröttnade jag på att min Aston Martin är låst i karriärläget och köpte en till för att kunna köra den i daily när det är Rally GT, bara för att inse att även DEN behöver uppgraderas med allting!? 😅 Nån som vet om man riskerar att bannas om man fuskar sig till stålar (brukar ju gå att göra i alla spel).

*edit*
Enda tipsen jag tycks hitta är att köra med Fuvia pga gratis reparationer.. Hurra FWD. Eller starta alla daily, weekly och avsluta dem efter några meter.. Nästan lika mygligt som ett money cheat kan jag tycka. Det är ju inte som fusk i klass med aimbot, pengar påverkar ju bara en själv. Nåväl </gnäll>

Medlem
Skrivet av Xstioph:

[off topic]
Tjäna pengar i DR2.. Börjar ledsna på problemet att få ihop deg.. Begriper inte riktigt varför ens "egna" bilar används i daily challenges. Att man på vissa bilar ska behöva lägga över 100k för att ens kunna "tuna" bilen. 🤷‍♂️ Det går lite +/- 0 på reparationer och de små uppgraderingar som jag får råd med. Här om dagen tröttnade jag på att min Aston Martin är låst i karriärläget och köpte en till för att kunna köra den i daily när det är Rally GT, bara för att inse att även DEN behöver uppgraderas med allting!? 😅 Nån som vet om man riskerar att bannas om man fuskar sig till stålar (brukar ju gå att göra i alla spel).

Med tanke på att du är konstant online i det här spelet för att kunna spela så ja, du kommer bli bannad om du fuskar. Själv hade jag inga problem med att samla ihop tillräckligt för att lösa det jag ville med spelet men det brukar väl främst vara lite segt i början för att sen "öppna" upp lite i vinstpengar åtminstone. Minns inte ens längre var så länge sen jag körde något i DR2 som ger vinst på det.

Medlem

Har lyckats dra sönder min vänstra vad, hoppas den helar ihop så jag kan köra finland... Fast förvisso, bromsa är väl för fegisar?

Medlem

Jaha.....När man för en gång skull får köra Finland i denna klubb och man har chans att utmana så får man MEGA-stutters. Första sträckan gick helt ok utan problem men på andra och tredje sträckan får jag Giga-stutters var 5-10 sek. Bilden går i 1fps i några sekunder fast bilen fortsätter ju såklart köra. Det var som om jag skulle blunda 2 sek varje 10 sekund. Hade samma problem i Polen förra säsongen där jag fick bryta. Nu lyckades jag hjälpligt ta mig igenom sträcka 2 och 3 med diverse utflykter till olika svampställen.
Ska prova att köra de tre sista på fredag. Får jag samma fel då är det nog kanske dax för mig att kasta in handduken...

Medlem

Summering Finland, det gick bra på SS 1 - SS 4, SS 5 blev det en rull med punka strax före halva sträckan, SS 6 blev det dubbelpunka och en mångavarvs rull ungefär vid 1:sta splitten tror jag det var, ett under att det inte blev TD med dubbelpunka ? film på eländet här:

Medlem

Oja, Finland gick ju rätt galet. slö start, kom sen igång litegrann men kunde inte hålla PVs tempo. Lyckades köra av vägen litegrann på SS4, men tog igen lite på SS5. Glad i hågen tänkte jag att jag skulle pressa på så kanske jag kunde komma ikapp PV om han hade problem... och sen körde jag lite långt ut bland de första kurvorna och fick en punktering. Tänkte att jag skulle köra i mål iaf så kanske jag får med nån poäng hem... väl i mål ser jag PVs tid och att jag på nåt sätt låg först. Yikes.

brrap brrap pew pew

Sådär ja mina vänner, nu återstår bara några timmar av rallyt i Finland. Hoppas alla tyckte det var kul, jag tänkte att det skulle bli lite mer utmanande med en bil som gärna ryter till kobinerat med mörker, väder och vind

Nästa vecka ska vi till Värmland och sladda runt med fyrhjulsdrivna Grupp B-bilar, och det är fritt val av bil! Hurra!

Trevlig helg och ta hand om er.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Livet kom emellan så har ingen tid att träna den här veckan så tog första bästa setup från rally technical och övade säkert 5-10 minuter innan jag gav mig iväg i Värmlands skogar. Så det blev ett långsamt men stabilt race. Tommy Hamreus noter är verkligen guld värda.

@lerb Finland var en riktig fin kombination av väder, vind och mörker. ☺️

Medlem

äntligen tog man sig igenom ett rally utan punktering eller totalskrot
riktigt kul med peugeoten i sverige
man får vara försiktig med högerfoten milt sagt

brrap brrap pew pew
Finlands rally avslutat!

Hej allihop, måndagen har gjort entré och således är det dags för förra veckans rallyresultat! Finnes nedan.
Jag har fixat så att säsongstabellen nu visar fina upp- och nedpilar vid förflyttningar. Yay!

Finland verkade vara uppskattat med lite fräsigare bil i kombination med lite högre utmaning vad gäller väder och vind. Jag tänker väl inte att alla rallyn ska ha bajsväder inblandat men det kommer helt klart fortsätta dyka upp.

Den här veckans rally körs i Sverige, bilklassen är Grupp B (4WD) och det är fritt val av bil, tuta och kör!

Säsongstabell

Resultattabell

Snabbaste sträckor

Positionstabell

Säsongsschema


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
Skrivet av Wolfgang:

Försöker ni vara som Petter på GR? lol

Tjena! Vad menar du?


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Tjena! Vad menar du?

Redaktör på Gamereactor. Kopplingen mellan honom och FZDZ ser jag dock inte.

Medlem
Skrivet av Wolfgang:

Försöker ni vara som Petter på GR? lol

Nytt konto, dryga poster, politisk meme thumbnail...

Detta lär inte bli ett långvarigt konto XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

brrap brrap pew pew
Skrivet av Bizarre:

Redaktör på Gamereactor. Kopplingen mellan honom och FZDZ ser jag dock inte.

Skrivet av Soulless:

Nytt konto, dryga poster, politisk meme thumbnail...

Detta lär inte bli ett långvarigt konto XD

🤦

Jag förstår, tack. Då blickar vi vidare och snackar rally istället tycker jag


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

🤦

Jag förstår, tack. Då blickar vi vidare och snackar rally istället tycker jag

Jag har inte mycket mer att säga på temat rally än att Sverige gick dåligt! 😁 Rullade, snurrade, pangade däck. Trött och dålig fokus.. 🙄 Tror jag gjorde samma misstag även förra gången det var fritt val på grupp B; tog Ford RS200.

Skriv svar