Phil Spencer: Vi släppte för få spel under 2022

Robot
Phil Spencer: Vi släppte för få spel under 2022

Men tycker att starten på 2023 varit bra.

#Phil-spencer


Medlem

Kul att han med insåg det...

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_332911:

Tror han menar "Vi har släppt för få spel sedan 2008....."

Det här "det blir bättre sen" citatet är väl en tradition nu.

Alltså hahaha så du håller på! Tycker Xbox har släppt många många spel. Att det inte är endast 3e persons äventyr som en viss annan konsol är nischade mot är en annan sak. Tycker flera Forza, Gears, Halo, sponsrade indies, Pubg osv osv är rätt många spel. Att spelen inte faller just dig i smaken är en annan sak. Men att säga att Xbox inte släpper nå spel är helt fel.

Tror samtliga börjar tröttna rätt hårt på alla playstation nissar som älskar att spy galla hela tiden. Fan hur svårt ska det vara att älska spel och inte konsolerna det är på?

”Alltså shiit bree, din klocka är skit mot min klocka fast den visar tid precis som din”


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det säger han väl varje år...

Skrivet av anon_332911:

Tror han menar "Vi har släppt för få spel sedan 2008....."

Det här "det blir bättre sen" citatet är väl en tradition nu.

Nja, men sedan ca 2013 har det släppts exakt noll spel på Xbox.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Alltså hahaha så du håller på! Tycker Xbox har släppt många många spel. Att det inte är endast 3e persons äventyr som en viss annan konsol är nischade mot är en annan sak. Tycker flera Forza, Gears, Halo, sponsrade indies, Pubg osv osv är rätt många spel. Att spelen inte faller just dig i smaken är en annan sak. Men att säga att Xbox inte släpper nå spel är helt fel.

Tror samtliga börjar tröttna rätt hårt på alla playstation nissar som älskar att spy galla hela tiden. Fan hur svårt ska det vara att älska spel och inte konsolerna det är på?

”Alltså shiit bree, din klocka är skit mot min klocka fast den visar tid precis som din”

Jag är ingen fanboy åt nått håll... men iaf när det kommer till exlusives så brister Xbox och har gjort det den 360.

Forza, Gears och Halo.... och Flight Simulator. De är väl på tre generationer (!) de enda som nått till 90 eller högre på metacritc. På dessa typ 15 år har playstation och Nintendos haft många mååååånga fler.

Sen finns ju många bra multiplattformsspel.
Men iaf unika xbox titlar brister verkligen

Medlem

Det råder en enorm brist på kvalitativa förstapartstitlar från Microsoft och så har det varit i många år nu. Jag hoppas verkligen det vänder så man får en anledning att köpa en Series X framöver.


signatur

Kunskapsförmedlare.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Evilof:

Jag är ingen fanboy åt nått håll... men iaf när det kommer till exlusives så brister Xbox och har gjort det den 360.

Forza, Gears och Halo.... och Flight Simulator. De är väl på tre generationer (!) de enda som nått till 90 eller högre på metacritc. På dessa typ 15 år har playstation och Nintendos haft många mååååånga fler.

Sen finns ju många bra multiplattformsspel.
Men iaf unika xbox titlar brister verkligen

Som att Metacritic är något man ska gå efter? Man tycker väl om de spelen som man tycker om själv? Jag älskar spelen Hades, Gears, RE serien samt Dark souls. Finns de som totalt hatar de helt olika spelen. Betyder det att man ska ”basha” folk för de gillar t.ex Gears? Tycker att gameplay är otroligt roligt, kaxig härlig machoattityd i spelet på en komisk nivå och en spännande story. Just den attityden många på FZ har. Framför allt när det snackas konsoler.

Ja självklart har det släppts få blockbuster titlar från deras egna studios under 2022. Precis som Phil säger. Men det jag reagerar på är att folk sger att det inte släppts några spel alls till Xbox sedan stenåldern. Är hur många som helst, bara kanske inte faller just dig i smaken.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Evilof:

Forza, Gears och Halo.... och Flight Simulator. De är väl på tre generationer (!) de enda som nått till 90 eller högre på metacritc. På dessa typ 15 år har playstation och Nintendos haft många mååååånga fler.

Låter mer som okunskap. Hur måånga fler spelserier handlar det verkligen om till Playstation? Vilka är det? Om vi nu ska utgå från metacritic.

Medlem
Skrivet av lampis:

Det råder en enorm brist på kvalitativa förstapartstitlar från Microsoft och så har det varit i många år nu. Jag hoppas verkligen det vänder så man får en anledning att köpa en Series X framöver.

Det är väl dock en smaksak om det råder en enorm brist eller inte. Xbox har ju släppt mängder med högkvalitativa spel genom åren, men som kanske inte tilltalar alla. Går ju att säga detsamma om både Nintendo och Sony beroende på vad en gillar.

Inaktiv

Tänk hur många indieutvecklare och spel man kunde investerat med 700 miljarder kronor istället för att hålla på med Blizzard.

Medlem

Det är inte antalet spel som är viktigt, snarare kvaliteten. Kvalitet framför kvantitet borde vara vad MS ska eftersträva imo.

Bättre med 1-2 riktigt bra spel som folk kommer minnas och återgå till än 10 mediokra som man spelar en gång och sen aldrig mera rör med "tång".


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Xbox Has Never Had A Game Of The Year Nominee Since Inception

Reddit

Vet inte heller om torkan kommer bli bättre framöver då Xbox egna initiativ verkar ha problem.
Det är också oklart om uppköpen kommer skapa fler spel eller om det bara gör så att 3rd party blir first party.
Sedan så vet vi ju inte hur budgeten ser ut för ett spel som är tänkt att betalas av Gamepass, men billigt blir det ju i alla fall.

Att Perfect Dark, Hellblade 2 och Fable lyser med sin frånvaro är ju också lite orande, speciellt med tanke på att Hellblade förmodligen inte är en stor titel(1:an var i alla fall ett kortare AA äventyr).

Ett toppspel i kvartalet som de pratade om känns rätt långt borta fortfarande.

Inaktiv
Skrivet av magma:

Det är inte antalet spel som är viktigt, snarare kvaliteten. Kvalitet framför kvantitet borde vara vad MS ska eftersträva imo.

Bättre med 1-2 riktigt bra spel som folk kommer minnas och återgå till än 10 mediokra som man spelar en gång och sen aldrig mera rör med "tång".

Samtidigt blir det svårt om de ska släppa inom flera genrer. Racing, FPS, RPG etc. Det ser troligen bättre ut från oinsatta också.

Redaktör

Titanic-kapenen: "Vi borde ha sänkt farten."


signatur

Haha märks tydligt att en gammal player är tillbaka på FZ 😂


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Alltså hahaha så du håller på! Tycker Xbox har släppt många många spel. Att det inte är endast 3e persons äventyr som en viss annan konsol är nischade mot är en annan sak. Tycker flera Forza, Gears, Halo, sponsrade indies, Pubg osv osv är rätt många spel. Att spelen inte faller just dig i smaken är en annan sak. Men att säga att Xbox inte släpper nå spel är helt fel.

Tror samtliga börjar tröttna rätt hårt på alla playstation nissar som älskar att spy galla hela tiden. Fan hur svårt ska det vara att älska spel och inte konsolerna det är på?

”Alltså shiit bree, din klocka är skit mot min klocka fast den visar tid precis som din”

Xobox har väl inte släppt spelen, ta av dig natt mössan.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Avstängd

Att folk gråter över att xbox inte har tillräckligt med exklusiva spel är så sorgligt. Exklusiva spel är bara för att lura dig som konsument att köpa deras onödiga konsol.

Moderator | Testpilot

Skippa konsolkrigandet är ni snälla


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

FZ = Fanboy Zone?


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Xbox Has Never Had A Game Of The Year Nominee Since Inception
<Uppladdad bildlänk>

Reddit

Vet inte heller om torkan kommer bli bättre framöver då Xbox egna initiativ verkar ha problem.
Det är också oklart om uppköpen kommer skapa fler spel eller om det bara gör så att 3rd party blir first party.
Sedan så vet vi ju inte hur budgeten ser ut för ett spel som är tänkt att betalas av Gamepass, men billigt blir det ju i alla fall.

Att Perfect Dark, Hellblade 2 och Fable lyser med sin frånvaro är ju också lite orande, speciellt med tanke på att Hellblade förmodligen inte är en stor titel(1:an var i alla fall ett kortare AA äventyr).

Ett toppspel i kvartalet som de pratade om känns rätt långt borta fortfarande.

Är ju ändå en viss skillnad på att fokusera på just årets spel-titeln och att se till samtliga bra spel som släpptes under ett visst år. 2021 var enligt mig ett fenomenalt Xbox-år och det säger jag som någon som lirar såväl Xbox som PS även om de inte nominerades i just kategorin ”årets spel”.

” The newly combined Xbox Game Studios and Bethesda Softworks is the most nominated publisher with 20 nominations across its combined portfolio, followed by Sony Interactive Entertainment with 11 nominations, and Square Enix and Electronic Arts with 10 nominations each.”

Stod det även inför TGA 2021. Men det är ju å så lätt att fokusera på det som styrker ens initiala åsikt.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Det är väl dock en smaksak om det råder en enorm brist eller inte. Xbox har ju släppt mängder med högkvalitativa spel genom åren, men som kanske inte tilltalar alla. Går ju att säga detsamma om både Nintendo och Sony beroende på vad en gillar.

Nja, visst är tycke och smak subjektivt, men då betyg är något mätbart kan man kolla på statistik från exempelvis Metacritic för att få någon slags bild på vilket företag som erbjuder flest och bäst titlar. Där ligger Microsoft förkrossande långt bakom konkurrenterna. Med tanke på mängden studior de har och resurserna de sitter på hade man gärna sett att de hade erbjudit fler kvalitativa toppspel än vad de gör.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Att folk gråter över att xbox inte har tillräckligt med exklusiva spel är så sorgligt. Exklusiva spel är bara för att lura dig som konsument att köpa deras onödiga konsol.

Jag blir gärna lurad om det innebär att jag får spela God of War, The Last of Us, Horizon, Uncharted, Ratchet & Clank, Ghost of Tsushima, Gran Turismo och alla andra konsolexlusiva spel som de som inte blir lurade inte får spela.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Avstängd
Skrivet av lampis:

Jag blir gärna lurad om det innebär att jag får spela God of War, The Last of Us, Horizon, Uncharted, Ratchet & Clank, Ghost of Tsushima, Gran Turismo och alla andra konsolexlusiva spel som de som inte blir lurade inte får spela.

God of war kom till PC, och är en den bästa versionen.
Last of us kommer till PC snart och kommer vara den bästa versionen.
Horizon 1 finns till PC och är den bästa versionen.
Uncharted 4 finns till PC och är den bästa versionen.

Ser verkligen absolut ingen anledning att köpa en medioker konsol för tusentals kronor för mediokra exklusiva spel som spelas i 30 fps och låg upplösning.

Det finns hundratals bättre spel där ute som inte är skapta för att lura en individ att köpa en konsol.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Jag är ingen fanboy åt nått håll... men iaf när det kommer till exlusives så brister Xbox och har gjort det den 360.

Forza, Gears och Halo.... och Flight Simulator. De är väl på tre generationer (!) de enda som nått till 90 eller högre på metacritc. På dessa typ 15 år har playstation och Nintendos haft många mååååånga fler.

Sen finns ju många bra multiplattformsspel.
Men iaf unika xbox titlar brister verkligen

Om man exkluderar portar och enbart räknar en titel en gång per plattform, finns det så här många spel med 90 eller högre på metacritc...
2001 - 38 titlar
2002 - 35 titlar

2017 - 7 titlar
2018 - 7 titlar
2019 - 4 titlar

Och vad jag kan se är det ungefär lika illa för 2020, 2021 och 2022.

Skeppet är på väg att sjunka. På ena sidan står man knädjupt i vattnet, på andra sidan är det upp till midjan.
Och nu hånar de med knädjupt vatten den andra sidan.
-Haha ni har vatten upp till midjan!

Jorasåatteh...

Medlem
Skrivet av lampis:

Jag blir gärna lurad om det innebär att jag får spela God of War, The Last of Us, Horizon, Uncharted, Ratchet & Clank, Ghost of Tsushima, Gran Turismo och alla andra konsolexlusiva spel som de som inte blir lurade inte får spela.

Då är du rätt hårt förankrad i Spelstaion och kan fortsätta med det. Personligen är det inget på din lista som jag behövt" spela. I så fall hade jag haft en PS5 vid det här laget. Inte lär jag spela den typen av spel i takt med att de släpps till PC heller.

Å andra sidan sitter jag fast i andra lägret med 35 månader Gamepass Ultimate.
(Note To myself) Jag borde följa upp hur många spel det blir spelat fram till dess.

Medlem

Om playstation fortsätter göra så fula konsoller kommer xbox gå som tåget oavsett exklusiva titlar eller ej.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Haha märks tydligt att en gammal player är tillbaka på FZ 😂

Snart lär han oss igen vad PSnow är för något 😁

Skrivet av lampis:

Nja, visst är tycke och smak subjektivt, men då betyg är något mätbart kan man kolla på statistik från exempelvis Metacritic för att få någon slags bild på vilket företag som erbjuder flest och bäst titlar. Där ligger Microsoft förkrossande långt bakom konkurrenterna.

Fast det stämmer inte?

Medlem

Nu har han allt fel, de har ju släppt dåligt med spel de senaste sju åren.

Skrivet av dennnan:

Om playstation fortsätter göra så fula konsoller kommer xbox gå som tåget oavsett exklusiva titlar eller ej.

Om man nu köper en konsol efter utseende och inte spelen så är det något som inte stämmer.

Medlem

Jag som inte bryr mig så mycket om Xbox. Har mest hört hur dåligt Halo multiplayer har varit. Sony och Nintendo bryr sig mer känns det som iaf.

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_332911:

Den här "Playstationnissen" har PS5, Switch och Xbox Series X och har ägt vartenda konsol sen de började kallas konsoler. Spel är just vad jag gillar och hela grejen med konsoler är att man köper konsolen lika mkt som supporten från förstapart så det är inget konstigt att folk kan ha åsikter om hur det löftet levereras el. inte. Men om du har sååååå svårt för att läsa kritik mot ett företag är det kanske mer du som är en "nisse".

Vart har jag inte kunnat ta kritik. Jag skrev ju själv att Xbox inte släppt nå blockbuster under 2022. Klagade på att folk säger att de inte släppt några spel alls. Smaken är som sagt som baken, delad.

Skrivet av anon_332538:

Tänk hur många indieutvecklare och spel man kunde investerat med 700 miljarder kronor istället för att hålla på med Blizzard.

Håller helt med! Att de orkar med allt krångel lixom!? Indie studiorna är det som för spelmediet framåt! Så sjukt bra indie-titlar det finns.

Skrivet av miffot:

Xobox har väl inte släppt spelen, ta av dig natt mössan.

What? Sa jag aldrig. Sa titlar jag tycker om bara som andra kanske inte tycker om. Ett uttalande om smak av spel. Läs en gång till


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

123
Skriv svar