Phil Spencer: Vi släppte för få spel under 2022

Medlem
Skrivet av fejksson:

God of war kom till PC, och är en den bästa versionen.
Last of us kommer till PC snart och kommer vara den bästa versionen.
Horizon 1 finns till PC och är den bästa versionen.
Uncharted 4 finns till PC och är den bästa versionen.

Ser verkligen absolut ingen anledning att köpa en medioker konsol för tusentals kronor för mediokra exklusiva spel som spelas i 30 fps och låg upplösning.

Det finns hundratals bättre spel där ute som inte är skapta för att lura en individ att köpa en konsol.

Jag tycker dagens konsoler ger en sjukt mycket för pengarna. Frågan är ju om man kan komma undan så mycket billigare med en PC?
Sen rullar ju samtliga spel du nämner i stabila 60 fps och i vettig upplösning på ps5.

NuZ
Testpilot
Skrivet av gorbatjov:

Jag tycker dagens konsoler ger en sjukt mycket för pengarna. Frågan är ju om man kan komma undan så mycket billigare med en PC?
Sen rullar ju samtliga spel du nämner i stabila 60 fps och i vettig upplösning på ps5.

Bara krångel med PC! Konsol ger massor av värde för den slanten de kostar och PC har blivit så vansinnigt dyrt också bara de senaste åren. Nu när många spel stödjer m+k på konsol så ser jag ingen anledning att ha PC som ”spelplattform” längre alls.

Helt off topic 🙃


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av lampis:

Nja, visst är tycke och smak subjektivt, men då betyg är något mätbart kan man kolla på statistik från exempelvis Metacritic för att få någon slags bild på vilket företag som erbjuder flest och bäst titlar. Där ligger Microsoft förkrossande långt bakom konkurrenterna. Med tanke på mängden studior de har och resurserna de sitter på hade man gärna sett att de hade erbjudit fler kvalitativa toppspel än vad de gör.

Visst skulle metacritic kunna vara en form av mått på vad som är populärt och där äger ju Nintendo alla om man ser till exklusiviteter. men mängd kvalitativa spel går ju inte att mäta. Antalet absolut, och där ligger ju Microsoft i topp. Men kvalitén är ju oftast subjektiv, där allmänheten som bedömer på Metacritic placerar det grafiska väldigt högt.

Medlem

För er som inte kan räkna kör Komvux matematik det funkar bra på distans! Det har kommit spel till Xbox varje år sedan 2001. Kanske inte alltid exklusiva titlar men tror inte Sony heller har matat ut exklusiva titlar årligen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Rhymst:

För er som inte kan räkna kör Komvux matematik det funkar bra på distans! Det har kommit spel till Xbox varje år sedan 2001. Kanske inte alltid exklusiva titlar men tror inte Sony heller har matat ut exklusiva titlar årligen.

Fast det är väl just det Sony är så duktiga på. Att leverera exklusiva spel varje år, år efter år och med en stadigt hög kvalitet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Fast det är väl just det Sony är så duktiga på. Att leverera exklusiva spel varje år, år efter år och med en stadigt hög kvalitet.

Sony verkar absolut bättre på att hålla stadiga släpp, med 2 om året typ. Men tyvärr är det även det som gjort att jag helt tappat intresset för dom då det inte blivit något nytt på alla dessa år, något behöver hända där så att dom kommer ur den mall dom fastnat i. Vill så gärna använda min ps5 mera, men får inget skäl till det ännu.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Bara krångel med PC! Konsol ger massor av värde för den slanten de kostar och PC har blivit så vansinnigt dyrt också bara de senaste åren. Nu när många spel stödjer m+k på konsol så ser jag ingen anledning att ha PC som ”spelplattform” längre alls.

Helt off topic 🙃

Nu var de så länge sen jag faktiskt spelade på PC men med prisutvecklingen de senaste åren kommer jag nog fortsätta på konsol.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Tänk hur många indieutvecklare och spel man kunde investerat med 700 miljarder kronor istället för att hålla på med Blizzard.

Räcker det inte med den massiva högen med Indie spel som redan finns och släpps varje månad på Game Pass?

Problemet just nu är tiden det tar emellan deras AAA släpp.

Medlem
Skrivet av NuZ:

What? Sa jag aldrig. Sa titlar jag tycker om bara som andra kanske inte tycker om. Ett uttalande om smak av spel. Läs en gång till

Skrivet av NuZ:

Tycker Xbox har släppt många många spel.

Det är skillnad på "Xbox har släppt många spel" och "Många spel har släppts till Xbox", vilket förmodligen var det som "miffot" anmärkte på.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Jag spelade 2 spel på Gamepass under hela 2022 och det var 2 timmar Age of Empires 4 och Valheim. De släpptes 2021🤣
Vad för spel kom ens 2022? Pentiment och High on Life? Två indiespel.

Nu är jag dock lite sugen på HiFi Rush men seriöst, de är inte värt att ha Gamepass atm om man vill lira nya spel.

Medlem

Otroligt pressat i spelbranschen just nu. Kostnader som skjuter i höjden och allt fler anställda som kräver normala anställningsvillkor vilket branschen inte är van vid eller har råd med.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

eld
Medlem
Skrivet av Kris:

Otroligt pressat i spelbranschen just nu. Kostnader som skjuter i höjden och allt fler anställda som kräver normala anställningsvillkor vilket branschen inte är van vid eller har råd med.

Samt att covid vände allt upp och ner

Medlem
Skrivet av fejksson:

God of war kom till PC, och är en den bästa versionen.
Last of us kommer till PC snart och kommer vara den bästa versionen.
Horizon 1 finns till PC och är den bästa versionen.
Uncharted 4 finns till PC och är den bästa versionen.

Ser verkligen absolut ingen anledning att köpa en medioker konsol för tusentals kronor för mediokra exklusiva spel som spelas i 30 fps och låg upplösning.

Det finns hundratals bättre spel där ute som inte är skapta för att lura en individ att köpa en konsol.

The Last of Us Part 1 är en remake av ett spel som släpptes för tio år sedan. Horizon släpptes för sex år sedan, Uncharted 4 släpptes för sju år sedan och God of War släpptes för fem år sedan. Och nej, det finns inte hunratals bättre spel därute. De titlar du just har nämt tillhör i alla fall topp-20 över de nästa spelen som har släppts det senaste decenniet.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Visst skulle metacritic kunna vara en form av mått på vad som är populärt och där äger ju Nintendo alla om man ser till exklusiviteter. men mängd kvalitativa spel går ju inte att mäta. Antalet absolut, och där ligger ju Microsoft i topp. Men kvalitén är ju oftast subjektiv, där allmänheten som bedömer på Metacritic placerar det grafiska väldigt högt.

Märkligt att Nintendo ligger i topp om allmänheten placerar grafik väldigt högt…


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Foldon:

Då är du rätt hårt förankrad i Spelstaion och kan fortsätta med det. Personligen är det inget på din lista som jag behövt" spela. I så fall hade jag haft en PS5 vid det här laget. Inte lär jag spela den typen av spel i takt med att de släpps till PC heller.

Å andra sidan sitter jag fast i andra lägret med 35 månader Gamepass Ultimate.
(Note To myself) Jag borde följa upp hur många spel det blir spelat fram till dess.

Jag älskar de exklusiva titlarna till PS5, självklart. Däremot hoppas jag verkligen att Microsoft skärper till sig och släpper grymma AAA-lir framöver. Det tjänar alla parter på. Jag hoppas t.ex. att Fable kommer bli så fantastiskt att jag får anledning att köpa en Series X.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

kan inte komma på ett enda xbox spel som skulle locka mig köpa en xbox... sony har så många exklusiva spel och alla kommande.

Medlem
Skrivet av fejksson:

Ser verkligen absolut ingen anledning att köpa en medioker konsol för tusentals kronor för mediokra exklusiva spel som spelas i 30 fps och låg upplösning.

Märks att du har bra koll på dagens konsoler.

Medlem

Det här med exklusiviet är ju tudelat. Älskar sonys spel, de är helt suveräna. Men ogillar att man inte kan spela på den plattformen man själv väljer.

Fördelen med exklusiviteten är dock att man kan utveckla till sin egna konsol och optimera spelen 100%


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Hmm, detta har väl sagts ett bra tag nu?


signatur

The more I practice, the luckier I get.

NuZ
Testpilot
Skrivet av gorbatjov:

Nu var de så länge sen jag faktiskt spelade på PC men med prisutvecklingen de senaste åren kommer jag nog fortsätta på konsol.

Console 4 Life

Skrivet av Broshimitsu:

Det är skillnad på "Xbox har släppt många spel" och "Många spel har släppts till Xbox", vilket förmodligen var det som "miffot" anmärkte på.

Haha ja kanske


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Detta var klockrent.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Japp det har varit ont om det sedan 2017. Sedan köptes ett gäng studios plus en hel utgivare som behövde göra klart spelen det fanns kontrakt på. För 5 dagar sedan kom det information om 4 spel på g inom 5 månader. Det är på väg nu.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Fast det är väl just det Sony är så duktiga på. Att leverera exklusiva spel varje år, år efter år och med en stadigt hög kvalitet.

Problemet är ju att dom bara gör en sorts spel i princip och det är cinematiska 3e persons spel så gillar man inte det så finns det ju inte mycket att hämta hos Ps.

Medlem

Phil Spencer är endast anställd för att ljuga och gaslighta.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Jag spelade 2 spel på Gamepass under hela 2022 och det var 2 timmar Age of Empires 4 och Valheim. De släpptes 2021🤣
Vad för spel kom ens 2022? Pentiment och High on Life? Två indiespel.

Nu är jag dock lite sugen på HiFi Rush men seriöst, de är inte värt att ha Gamepass atm om man vill lira nya spel.

Pentiment ser dock väldigt trevligt ut. Är dock knappast ett spel för alla. Har själv ännu inte tagit tag i att börja med det.

Medlem
Skrivet av Popski:

Pentiment ser dock väldigt trevligt ut. Är dock knappast ett spel för alla. Har själv ännu inte tagit tag i att börja med det.

Ja det är det säkert! Men knappast något man säljer Gamepass med.

Ambassadör
Xbox

Alla vet ju att förra generationen inte gick särskilt bra för Xbox, särskilt inte i mitten. Våren 2018 hade man 5 studior (plus Publishing)... Alla uppköp och expansion sedan dess har skett för att korrigera det. Nu är man uppe i 23, efter ABK runt 30-35 beroende på hur man räknar. Det är klart att de kommande åren kommer att bli väldigt mycket bättre från first party. I runda slängar 50-60 spel är under utveckling.

Saker tar tid, särskilt när man får pandemi mitt i expansionsfasen.

Sedan håller jag inte med om att de senaste åren varit dåliga, 2020 släpptes många bra spel och 2021 var Xbox den bästa publishern på Metacritic t.ex. Spelen som släpptes förra året var riktigt bra även om de inte var många, och fick också de bra betyg.

I år blir det minst: Hi-Fi Rush, (Age of Empires II konsol), Minecraft Legends, Redfall, Forza Motorsport, Starfield. De flesta, kanske alla, under första halvan av året så det kommer mera. Hur är det dåligt? Hur är det det minsta oroande?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Alla vet ju att förra generationen inte gick särskilt bra för Xbox, särskilt inte i mitten. Våren 2018 hade man 5 studior (plus Publishing)... Alla uppköp och expansion sedan dess har skett för att korrigera det. Nu är man uppe i 23, efter ABK runt 30-35 beroende på hur man räknar. Det är klart att de kommande åren kommer att bli väldigt mycket bättre från first party. I runda slängar 50-60 spel är under utveckling.

Saker tar tid, särskilt när man får pandemi mitt i expansionsfasen.

Sedan håller jag inte med om att de senaste åren varit dåliga, 2020 släpptes många bra spel och 2021 var Xbox den bästa publishern på Metacritic t.ex. Spelen som släpptes förra året var riktigt bra även om de inte var många, och fick också de bra betyg.

I år blir det minst: Hi-Fi Rush, (Age of Empires II konsol), Minecraft Legends, Redfall, Forza Motorsport, Starfield. De flesta, kanske alla, under första halvan av året så det kommer mera. Hur är det dåligt? Hur är det det minsta oroande?

Inte ett dugg oroande! Det är superbra!!!

Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja det är det säkert! Men knappast något man säljer Gamepass med.

Nej, verkligen inte. Själv köpte jag en Series S mest för att puttra runt i Microsoft Flight Simulator och för att kunna spela mina 360-spel (i somras blev det The Witcher 2) utan att behöva plocka fram min 360. Hoppas dock på Starfield men befarar att det blir meh.

Medlem
Skrivet av Popski:

Nej, verkligen inte. Själv köpte jag en Series S mest för att puttra runt i Microsoft Flight Simulator och för att kunna spela mina 360-spel (i somras blev det The Witcher 2) utan att behöva plocka fram min 360. Hoppas dock på Starfield men befarar att det blir meh.

Min tanke har varit att köpa en series S för Starfield, men senaste nyheterna om spelet gör mig lite opepp. Nu känns det ju dessutom som de kommer bli försenat igen.

123
Skriv svar