Hur gammal är din telefon?

Medlem
Hur gammal är din telefon?

Hur många år sedan var det din mobiltelefon släpptes på marknaden?

Jag går själv och bär på en iPhone 7 (2016) som fortfarande duger för mina behov.
Telefonen blir alltså 7 år gammal i år.

Releaseår

Android - https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Android_smartphones
Iphone - https://apple.fandom.com/wiki/List_of_iPhone_models


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag har en Iphone 13 Pro Max. Släpptes 2021. Köpte den någon månad efter release. Har alltså haft den i ungefär ett och ett halvt år. Tänkte behålla den i totalt 4-5 år om inget oväntat inträffar.

Medlem

iPhone 12 PRO Max från 2020.
Tror dock jag köpte det under 2021. Har inga planer på att byta närmaste 2-3åren iaf. Annars har jag tidigare bytt vartannat år.


signatur

Halo kompis!

Medlem

GSM.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Moderator | Testpilot

Vartannat år sedan 2014 har jag bytt lur när jag förnyat abonnemanget hos Halebop.

På senaste har jag börjat känna dock att det inte är värt längre. Skillnaden på mobilerna är så små att jag till våren nästa år nog bara fortsätter med den jag har. Väldigt nöjd med min Sony Xperia 5 III som inte bara har stöd för 5G, en 120 Hz HDR Oled-display samt är vattentålig (IPX5/IPX8)24 och dammtålig (IP6X). Vad mer behöver jag just nu? Möjligen möjlighet att bara kunna lägga telefonen på en platta för att ladda, men skulle inte säga det är prio.

Det kommer vara bra för ekonomin också att bara betala abonnemanget och inte mobilen samtidigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har en Sony Xperia X från 2016. Funderar ibland på att köpa en ny mobil med trådlös laddning, men det är ju samtidigt inte så speciellt viktigt så det har aldrig blivit av.

Medlem

Bytte senast 2019 och ser ingen anledning att byra igen de närmsta åren. Särskilt inte med hur absurt dyra vettiga telefoner är idag.

Redaktör
Ponny

Hade en Iphone X och såg inget skäl att byta på ett tag. Men så började jag nytt jobb, och då bidde det en ny nalle (ändå ett ålderstecken när man säger "nalle"). Iphone 14 Pro Max bidde det. Märkte inte minst på den att min gamla mobil inte var i toppform.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Sitter på en Xperia 5II sedan 2021 och ser absolut ingen anledning att byta.
Mobilutvecklingen har avstannat så det är ingen större skillnad på telefoner från år till år längre...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Sitter på en Xperia 5II sedan 2021 och ser absolut ingen anledning att byta.
Mobilutvecklingen har avstannat så det är ingen större skillnad på telefoner från år till år längre...

Sitter med samma modell här
Men kommer dock byta om några veckor så grabben får ta över den då hans är väldigt trasig, annars hade jag behållit denna några år till så länge den funkat.

Medlem

Iphone 8 plus här, still going strong (förutom att högtalarna inte fungerar och ljudet knastrar lite av och till). Slutar få uppdateringar detta år någon gång så är väl bara att gilla läget och ordna ny detta år...

Har 88% batterihälsa kvar, vilket är högre än vad jag trodde...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Har en iPhone X från 2017 som jag fick ärva av en släkting 2021. Det är väl min tredje eller fjärde mobiltelefon någonsin, och första smartphone. Innan dess hade jag en gammal knapptelefon från Samsung i fyra år. Byter bara telefoner om de slutar fungera.

Medlem

Sen 2010 har jag haft tre telefoner: iPhone 3GS (2010), iPhone 6 (2014) och iPhone 11 Pro (2019). 4-5 år är lagom, tycker jag. Och nuförtiden gör man ju inget annat med den än scrollar reddit och lyssnar på podd...


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

FM-guru
F.d. Sisyr

Har någon billig lur jag köpte 2017 (? där i krokarna). Börjar väl bli dags att byta nu kanske. Är, som kanske märks, inte särskilt intresserad av mobiler. Tror jag haft fyra sedan högstadieåldern, medan brorsan köper ny iPhone varje år...

Medlem

Vartannat år får vi nya mobiler via jobbet, då blir det att uppgradera.

Annars hade jag nog haft en 4års period på egen ekonomi.

Medlem

Köpte en Xiaomi Mi10 pro strax efter releasen 2020. Behåller den så länge batteriet räcker. Än så länge inga problem.

Har inte bytt telefon annat än pga batteritorsk/trasig skärm sedan ~2014. Kommer sällan eller aldrig några features som motiverar köp. Allt jag vill ha är batteritid och en ok kamera.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Redaktör

Min är från hösten 2021 (Iphone 13). Jobbtelefon, ny vartannat år. Hade bytt avsevärt mer sällan om jag köpt dem privat - de håller ju bra numera.

Viktigt att de inte är sega, tycker jag. Familjens äldsta var tills nyligen en Iphone SE gen 1 (som dottern tappade i toan). Den började bli lite seg. Nu har hon en 8, den funkar fortfarande bra prestandamässigt.


signatur
Gen
Medlem

Har bytt vartannat år de senaste 10 åren men tror det är dags för ett trendbyte då min S21 fungerar ypperligt och har allt jag behöver. S21an hade ju 120Hz skärm vilket var ett skäl till att uppgradera men nu kan jag inte tänka mig att det kommer någon intressant teknik som motiverar ett byte. 5G fnyser jag åt då jag aldrig har användning för hastigheterna plus att 5G abonnemangen är dyra. Bättre kamera? Kanske men tycker ändå inte att bilderna är något i hästväg när man tittar på dem på tex TVn (vilket man sällan gör ändå). Bättre batteri vore trevligt (typ en vecka) men sådana batterier är ju ett tag bort. De två dagar jag får ut är fortfarande helt OK. Skulle däremot telefonen bli seg så kanske jag hade funderat på uppgradering men hade nog testat att göra en återställning först.

KoP
Medlem

En Asus Zenfone 3 (2016) dras jag med. Så länge den funkar och uppfyller mina behov så finns det ingen anledning att byta. Frontkameran med laserfokus har dock kukat ur och ger alltid en något oskarp bild. Batteritiden är dock fortfarande helt o.k.

Dock använder jag hellre en riktig kamera än en mobilkamera.

När det blir dags för en ny mobiltelefon så får den dock kosta max 5000.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Vartannat år sedan 2014 har jag bytt lur när jag förnyat abonnemanget hos Halebop.

På senaste har jag börjat känna dock att det inte är värt längre. Skillnaden på mobilerna är så små att jag till våren nästa år nog bara fortsätter med den jag har. Väldigt nöjd med min Sony Xperia 5 III som inte bara har stöd för 5G, en 120 Hz HDR Oled-display samt är vattentålig (IPX5/IPX8)24 och dammtålig (IP6X). Vad mer behöver jag just nu? Möjligen möjlighet att bara kunna lägga telefonen på en platta för att ladda, men skulle inte säga det är prio.

Det kommer vara bra för ekonomin också att bara betala abonnemanget och inte mobilen samtidigt.

För ungefär 6-7 år sedan, slutade jag köpa mobiler med abbonemang då det är så fruktansvärt dyrt.
Nu har jag ett hallon (8gb) abonnemang och 2 barn (4gb) abonnemang på det och betalar inte ens 249kr i månaden för samtliga.
Får alltid data över så ser ingen mening med att betala dyra pengar för mer data heller. Sitter 98% av tiden med wifi, hemma eller på jobbet. Korta stunder i bilen man lyssnar på podd.

Medlem

Sedan 2010 har man haft en ny telefon varje år eller vartannat år.

Skaffade en Fold 2 och den är faktiskt inne på sitt tredje år nu, vilket är längst sedan smarta telefoner gjorde intåg på marknaden. Blir byte till Fold 5 vid årsskiftet.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Testpilot

Tog över en kompis gamla Samsung S9 plus, som är från 2018. Fungerar bra för mig men batteriet är av naturliga skäl inte det allra bästa, så har funderat på en ny men svårt att välja så lär köra på en stund till med denna.

Medlem

Har en Pixel 6a från 2022. Dessförinnan hade jag en Xiaomi-telefon från 2020. Ville nu har en aningen mindre telefon, men främst en bättre kamera... och det fick jag sannerligen. På båda punkterna.

Medlem

Köpte en Samsung S9 när den kom och använde den fram till förra året. Använder mina mobiler tills de gjort sitt och då byter jag till något nytt.
Nu har jag en Asus ROG phone 6.

Medlem

Jag skaffade ny telefon i höstas (One Plus 10 Pro 5g) , första gången sedan jag var liten som jag också valde att helt skippa allt vad abonnemang heter. Köpte telefonen direkt och skaffade sedan ett kontantkort med Telenor. Otroligt nöjd, jag har automatisk påfyllning varje månad på 149spänn. Det ger mig 5gb surf och det vanliga med fria samtal osv (finns det fortfarande någon operatör där man betalar för samtal förresten?). Har än så länge aldrig varit med om att surfen tagit slut.

När man är inne i cirkusen med abonnemang så blir det ju till att man byter vartannat år oftast, men nu hoppas jag slippa byta på i alla fall tre år. Är väldigt nördig när det kommer till teknik, men telefonen bryr jag mig faktiskt inte överdrivet mycket om, så länge batteriet är hyfsat och en bra kamera och den inte är seg så är jag typ nöjd.

Moderator | Testpilot
Skrivet av robbis:

För ungefär 6-7 år sedan, slutade jag köpa mobiler med abbonemang då det är så fruktansvärt dyrt.
Nu har jag ett hallon (8gb) abonnemang och 2 barn (4gb) abonnemang på det och betalar inte ens 249kr i månaden för samtliga.
Får alltid data över så ser ingen mening med att betala dyra pengar för mer data heller. Sitter 98% av tiden med wifi, hemma eller på jobbet. Korta stunder i bilen man lyssnar på podd.

Jo det kan bli dyrt. Därav jag menar jag bara kan betala abonnemanget och sluta betala av telefoner om jag fortsätter med den jag har nu. Om något är det ju bra att det inte är någon ränta i alla fall, vilket det känns som att det lätt kan bli när man betalar av något.

Kör Halebop mest för Telias nät. Jämför man täckningskarta här uppe i Norrland är det en jävla skillnad, och då är jag också ute mycket sedan något år tillbaka

Telia täckningskarta: https://www.halebop.se/tackningskarta
3's täckningskarta: https://coverage.tre.se/mimcs/coveragemapse/public/

EDIT: Har dock funderat på Fello. Bättre pris, typ samma surf, och Telia's nät.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Bytade telefoner som kalsonger förr. Gick igenom dom flesta iPhones och en hel del Android. Sen hände något och nu har jag haft samma iPhone 11 Pro Max sedan 2019.

Den fungerar fortfarande hur bra som helst och batteriet håller upp ganska bra fortfarande.

Medlem

Har en Motorola One Action från 2019. Funkar fortfarande kanon. 2000 spänn helt ny med billigt abonnemang på det (Vimla).
Har aldrig varit med om att en telefon gått sönder men har behövt byta för att batteriet har varit dåligt någon gång. Försöker dock att använda dem så länge det är möjligt.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Asus Zenfone 8 sedan 2021, svårt att hitta någorlunda kompakta telefoner som inte har budgetspecs och/eller saknar features som jag verkligen vill ha. Hade en Sony Xperia XZ1 Compact innan, men där började skärmen att släppa samtidigt som 3.5mm-uttaget började ge upp, och det var i praktiken omöjligt att hitta nån firma som hade reservdelar och kunde fixa båda grejerna utan att det skulle kosta ungefär lika mycket som en ny telefon.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Har en trådlös Daewoo från sent 90-tal. Har fått byta batteri ett par gånger, men den funkar bra fortfarande.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

123
Skriv svar