Sony slår tillbaka, förnekar att PSVR2-produktionen minskat

Skrivet av Freeman79a:

Var så god. Tror det var detta du ville ha? Fast jag har ingen aning.

https://nordigt.nu/2023/02/01/ep394-den-med-james-gunns-dc-st...

Men som sagt nyheten du hänvisar till har redan rapporterats här på FZ:
https://www.fz.se/nyhet/292913-rapport-sony-har-dramatiskt-sa...

Och den började cirkulera nätet några dagar sen.
MEN sen efter det så har Sony gått ut och sagt att det inte stämmer, så det spelar liksom mindre roll att du använder en annan sajt som säger samma sak som denna artikeln:
https://www.fz.se/nyhet/292913-rapport-sony-har-dramatiskt-sa...


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Var så god. Tror det var detta du ville ha? Fast jag har ingen aning.

https://nordigt.nu/2023/02/01/ep394-den-med-james-gunns-dc-st...

Prova att läsa artikeln du kommenterar.

Den inleds med: "Igår släppte Bloomberg en rapport där man hävdade att Sony drastiskt sänkt förväntningarna inför PSVR2-lanseringen. Målet på två miljoner skeppade headsets under virtual reality-maskinens releasekvartal skulle ha halverats till en miljon."

Du dagen efter:

Skrivet av Freeman79a:

Jag vet inte om det är sant. Men Nördigt har uppgifter om att Sony trodde att 2 Miljoner PSVR2 skulle säljas första året. Men att Sony nu tror knappt 1 miljon. Så det är illa.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Lite som att förvänta sig remasters gratis efter flera generationsskiften av hårdvara. Kommer aldrig hända, det är ju inte lite jobb som krävs.

PSVR2 är high end, bakåtkompatibilitet blev man tvungen att ge upp redan på ritbordet, helt ny teknik, ny mjukvara, nya kontroller och dessutom foveated rendering. Då måste man överge det gamla.

Självklart kul med ny teknik, men jag undrar om VR ska behöva genomgå samma problem med unik och krånglig hårdvara som PS2 och PS3 där remasters på spel från dessa format är svåra att göra.
Ska man förvänta sig fler framtida teknikskiften med PSVR3 där man återigen lämnar föregångarens bakkatalog i sticket?

Tänket känns förlegat då det inte är miljömässigt hållbart.

Många spelutvecklare gör ju en stor risk med VR då spelen säljer dåligt. För att då uppmuntra fortsatt stöd från utvecklarna borde Sony ha erbjudit ett slags ”kompatibiltetsläge” där man kan spela t ex FromSofts Deracine och AstroBot Rescue Mission.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Självklart kul med ny teknik, men jag undrar om VR ska behöva genomgå samma problem med unik och krånglig hårdvara som PS2 och PS3 där remasters på spel från dessa format är svåra att göra.
Ska man förvänta sig fler framtida teknikskiften med PSVR3 där man återigen lämnar föregångarens bakkatalog i sticket?

Tänket känns förlegat då det inte är miljömässigt hållbart.

Många spelutvecklare gör ju en stor risk med VR då spelen säljer dåligt. För att då uppmuntra fortsatt stöd från utvecklarna borde Sony ha erbjudit ett slags ”kompatibiltetsläge” där man kan spela t ex FromSofts Deracine och AstroBot Rescue Mission.

Sony körde med kontroller som inte var kompatibla med resten av branschen vilket skapar problem. PSVR2 använder kontroller(inklusive headtracking) som bara skiljer sig med detaljer, så det bör bli betydligt lättare att konvertera spel emellan PSVR2, PSVR3 och andra företags VR lösningar framöver.

Fler PSVR spel kan dyka upp framöver, lanseringsfönstret är redan för fullt och utvecklare fördröjer sina spel på grund av detta. Det är inte kul att konkurrera med 40 andra spel vid lanseringen. Deracine släpps nog om PSVR2 går bra(vilket ser lovande ut) och Astrobot kommer säkert med, kanske till PS Plus( eller med premium/extra och för dem som köpt det innan).

Jag tror att du vill ha för mycket för fort helt enkelt. Sedan så delar PSVR2 prestanda med PCVR, så det finns stor spelarbas för VR spel som kräver lite högre prestanda. Lite synd att eye-tracking inte finna utbrett på PC än bara.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Var så god. Tror det var detta du ville ha? Fast jag har ingen aning.

https://nordigt.nu/2023/02/01/ep394-den-med-james-gunns-dc-st...

Slutade lyssna på Nördigt för många år sedan, mycket på grund av deras bristfälliga spelrapportering och att dom satsade mer på film/tv. Tror knappast att dom sitter på några exklusiva uppgifter, dom har väl bara läst samma nyheter som vi. Om du har lyssnat så kan du väl dela med dig av dessa uppgifter istället för att bara länka till avsnittet?

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Slutade lyssna på Nördigt för många år sedan, mycket på grund av deras bristfälliga spelrapportering och att dom satsade mer på film/tv. Tror knappast att dom sitter på några exklusiva uppgifter, dom har väl bara läst samma nyheter som vi. Om du har lyssnat så kan du väl dela med dig av dessa uppgifter istället för att bara länka till avsnittet?

Men det var just det att dem också sa från 2 Miljoner sålda headsets av PSVR2 till 1 miljon. För att förbokningarna inte är så jätte bra. 550$ är i USA men övriga länder är det mer några bra mycket mer. Kanada 1000$ till exempel.

Och ja. Jag håller med dig om att Nördigt ibland har väldigt dåliga baskunskaper i en del ämnen. Fast dem, i panelen, sitter i MTG Radiohuset med laptops och väldigt snabbt kan googla, Yahooa, Binga eller annan söktjänst för svar. Men sedan tycka att (min mening) skit serier är svinbra typ Dr. Who eller deras segment Korea-kollen.

Men jag har lärt mig att om dem tycker att en film, serie eller spel är en bajsmacka. Då ska man se den/spela den. Och man ska vara beredd på att stänga av, använda mobilen, eller gå på toa om dem säger att en sak är bra.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Men det var just det att dem också sa från 2 Miljoner sålda headsets av PSVR2 till 1 miljon. För att förbokningarna inte är så jätte bra. 550$ är i USA men övriga länder är det mer några bra mycket mer. Kanada 1000$ till exempel.

Och ja. Jag håller med dig om att Nördigt ibland har väldigt dåliga baskunskaper i en del ämnen. Fast dem, i panelen, sitter i MTG Radiohuset med laptops och väldigt snabbt kan googla, Yahooa, Binga eller annan söktjänst för svar. Men sedan tycka att (min mening) skit serier är svinbra typ Dr. Who eller deras segment Korea-kollen.

Men jag har lärt mig att om dem tycker att en film, serie eller spel är en bajsmacka. Då ska man se den/spela den. Och man ska vara beredd på att stänga av, använda mobilen, eller gå på toa om dem säger att en sak är bra.

Har du läst kommentarerna på ditt inlägg tidigare i tråden?

Medlem

Varför är det så illa? Psvr har sålt 5 miljoner och sågs endå inte som något jätte dåligt för Sony. Om vi leker med tanken att nyheten är 100% korrekt och kanske tom värre. Så är det ju igentligen bara en fel beräkning från Sonys sida. Och inte värre än så. Vi som kommer att köpa Psvr2 kommer fortfarande få alla 100+ spel som kommer i år och upplevelsen kommer inte att bli värre för det. Man kommer ju tom få känna sig lite speciell om inte många har en hemma. Sluta att vara så oroliga för framtiden och försök att njuta av nuet. Den 22 februari kommer dom första riktiga AAA spelen till Vr. Och det är väldigt spännande! Jag pratar om GT7 och Resident evil Village och inte spelen som bara är anpassade för vr. Detta kommer att göra det möjligt att flera vanliga spel också kan komma till psvr2.

12
Skriv svar