Har Xbox Series X världens oskönaste kontroll?

Medlem
Har Xbox Series X världens oskönaste kontroll?

Visst har jag spelat med osköna kontroller tidigare men när Xbox Series X släpptes trodde man ju den skulle vara mer ergonomisk. Fasen den sämsta xbox kontrollen hittills. Att ta ett ordentligt grepp på kontrollen går ju inte den försvinner i händerna och det blir ospelbart! Får kramp i händerna om jag spelar för många dagar i rad och nu har högra tummen börja att ge upp. Längtar tillbaka till Duke kontrollen!! Har blivit tvungen att ta en paus nu från Xbox pga detta och kör enbart Playstation 5 och det är ju som natt och dag känns som att mina händer är på lyxigt spa när jag håller i PS5 kontrollen! Vad säger ni? Är det bara jag eller är det någon annan som upplever samma problem? Och ni som kör med Elite kontrollen är den större och mer ergonomisk?

Medlem

Nej jag håller med, har så svårt för den kontrollen.
Blir oftast jag spelar på ps5:an om spelet finns till båda konsollerna p.g.a. handkontrollerna.

Medlem

Jag har föredragit Xbox-kontrollen före Playstation ända sen 360. Tycker inte alls om placeringen av vänster styrspak på PS-kontrollen. Tycker dessutom att den alltid varit lite för liten för att ge mig ett skönt grepp. Men handkontroll är ju lite som spelmus, man måste hitta en som passar en själv personligen. Ingen av dem är ju dålig egentligen.

Men att du hatar dagens kontroll och lyfter Duke som ett bättre alternativ visar tydligt att du är galen. 😀

Medlem

Kan tillägga att jag inte har erfarenhet av PS5 så mina åsikter om Playstation är för eran PS1-PS4

Medlem

Jag är tvärs om, jag klarar inte av ps-kontrollen, xbox är den bästa jag provat, förutom min aftermarket-sak till switchen (sådan man placerar hela switchen i)

Medlem

Den är absolut inte den oskönaste kontrollen men för mina händer är den lite för liten. Dual Sense är helt perfekt, bästa kontrollen som någonsin gjorts.

Medlem

Tvärtom för mig med. Series X kontrollen är utan tvekan den skönaste kontrollen nu, både rundad, lite större och låter inte massor när man använder knapparna. Ps5 kontrollen har så onödigt spetsiga kanter att jag alltid får märken och ont av den, sedan tycker jag triggerknapparna låter en del, även när man stängt av den haptisk/adaptiva feedbacken (som gör massor med konstiga, störande ljud).

Medlem

För mig är det tvärt om. Har aldrig kommit överens med någon PS-kontroll. De känns bara konstiga och små i mina händer. Har aldrig upplevt att en xbox-kontroll har varit oskön, utan den ligger bra i handen och har knapparna där jag förväntar mig/känns bra.

Detta såklart bortsett ifrån kontrollen till första xboxet som man måste ha händer som stekpannor för att hålla bra.

Antagligen bara en vanesak dock.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Bennii:

Kan tillägga att jag inte har erfarenhet av PS5 så mina åsikter om Playstation är för eran PS1-PS4

Jag har också alltid tyckt böttre om xbox kontrollerna än PS previs som dunsäger
placeringen av vänster spak känns fel.

Jag tycker att 360 som jag håller på slita ut dom sista av nog är lite skönare än Series s/x kontrollerna.

Men vad jag ville säga är Ang PS5 kontrollen så har dom fått till den imo, den är faktiskt riktigt bra trots vänsterspakens placering.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör
Ponny

Åh, The Duke. Hur den idén gick igenom och faktiskt släpptes är obegripligt. Hade alla testare ladugårdshänder? Ett (stort) stycke spelhistoria är den däremot!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Föredrar xbox-kontrollens assymetriska placering av styrspakarna, känns mkt mer logiskt när man spelar fps. Men PS5:ans kontroll är dock i stort bättre än Series Xs. Sony har äntligen gjort en lite större handkontroll med lite tyngd i, och rumble-funktionerna utklassar rasslet i xbox-kontrollen hur lätt som helst.

DualShock-kontrollerna till ps2-ps4 var dock helkassa för mina stora händer. Triggers till de kontrollerna var enligt mig värdelösa, mina fingrar gled bara av dem och att spela fps som killzone var tyvärr plågsamt.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Åh, The Duke. Hur den idén gick igenom och faktiskt släpptes är obegripligt. Hade alla testare ladugårdshänder? Ett (stort) stycke spelhistoria är den däremot!

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/Xbo...

Åh, jag älskade The Duke. Underbar känsla att styra Master Chief med denna. Men jag har stora händer...

Däremot var sladden hemsk till dessa kontroller. Tvinnade sig på ngt magiskt sätt under natten när man sova... Sen fick man låta handkontrollen snurra 10-tal varv medan man höll i sladden som sakta sträcktes ut så att man kunde sätta sig i soffan och spela vidare

Avstängd

nån har ju inte testat en playstation kontroll. jag får arthritis av att bara se den

Medlem

Långt ifrån den bästa, men sämst eller obekvämast är och förblir Sonys skapelser. Att dom aldrig lär sig vart spakarna skall sitta.

Tacka vet jag Atari Jaguar, där snackar vi bra handkontroll med alla knappar man behöver.
Inga jädrans ui-hjul för att välja vapen och utrustning i spel behövs när du har ett överflöd av knappar på framsidan av din kontroll och med finfina plastöverlägg med motiv på! Kan det bli bättre?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Moderator | Testpilot

DualSense är min favorit. Alltid tyckt att Dualshock varit för små, men DS har en perfekt storlek för mig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av SeniorGamer:

Åh, jag älskade The Duke. Underbar känsla att styra Master Chief med denna. Men jag har stora händer...

Däremot var sladden hemsk till dessa kontroller. Tvinnade sig på ngt magiskt sätt under natten när man sova... Sen fick man låta handkontrollen snurra 10-tal varv medan man höll i sladden som sakta sträcktes ut så att man kunde sätta sig i soffan och spela vidare

Just det, sladden! Den var som du säger hemsk. Många gånger man höll i sladden medan kontrollen snurrade och snurrade...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tycker att Xbox-kontrollerna alltid varit överlägsna ergonomiskt. Sen hände ju något när Sony lanserade DualSensen. Ergonomiskt ett stort steg framåt, tack vare en större dosa blev spakarnas placering inte lika "off", men föredrar ändå asymmetriskt placerade spakar. Men byggkvalitén och funktionsmässigt ett stort kliv förbi SX-dosan, som också känns lite plastig. Men nej, håller inte riktigt med, tycker den har bra ergonomi, men föredrar DualSensen helt klart

Medlem

Jag har stora och långa händer och upplever inga problem alls med Xbox Series X-handkontrollen. Tvärtom så gillar jag hur den ligger i händerna.

Bland mina favoritkontroller genom tiderna, tillbaka till NES.

Skribent

Alltid tyckt PS-handkontrollerna varit lite "kantiga" och som skavt på konstiga ställen i mina händer. PS4:ans var bättre och PS5:ans var helt klart ännu bättre där med rundare former. Men styrspakarna rimmar fortfarande illa för mig i placering då den asymmetriska placeringen på xbox-kontrollerna passar mina långa tummar bättre. Så Xbox- och series-kontrollerna ligger steget före enligt mig i just "skönhet".


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Xbox elite v.2 är den skönaste kontrollen jag har testat, men då kvalitén suger apröv så inskaffade jag häromdagen en vanlig Xbox series X|S kontroller, inte lika skön, men förhoppningsvis lägger inte bumperknapparna av efter knappt någon användning alls.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Tycker både Series X och PS5 kontrollerna är helt underbara, kör Series X kontrollen till min PC bara för bekvämlighetens skull. Den passar utmärkt i mina enorma händer


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Min totalt subjektiva åsikt är snarare tvärtom!
Asymmetrin är betydlig skönare för mina tummar än de symmetriska som Sony kör med, då jag får använda fel "led" på tummen för att styra vänster styrspak när jag använder Sonys. Sen var avtryckarknapparna hemska på PS,PS2,PS3, något bättre på PS4 och väldigt bra på PS5.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Jag gillar att den är lite mindre innan passar mig kanon lite skönare än ps5 handkontroll som för mig är den bästa från sony då jag inte gillar de äldre dualshock versionerna över huvudtaget.

Medlem

Tycker ps kontrollen är väl liten, och svår att spela med, tex cod känns ospelbart, föredrar mus och tangenter över den alla dagar,..
Xbox kontrollen har däremot mycket bättre placering på spakarna och känns lagom i storlek

Medlem

Nej, jag älskar den. Samtidigt tycker jag om PS5ans 😂


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av roftg:

Tycker ps kontrollen är väl liten, och svår att spela med, tex cod känns ospelbart, föredrar mus och tangenter över den alla dagar,..
Xbox kontrollen har däremot mycket bättre placering på spakarna och känns lagom i storlek

Har du 10 tums händer pöjk?


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Huh, jag tycker det är den bästa nånsin 😅 Olika händer och olika upplevelser antar jag.

Medlem

Många ser den nog tvärtom som den bästa. Men det finns en unik skara som föredrar stora Duke.

Medlem

Jag tycker mycket om den, föredrar den framför PS5:ans faktiskt. Trots all cool teknik som finns i Playstations dito. Den sitter skönare i handen, helt enkelt. Sen har den AVSEVÄRT bättre batteritid också. Gillar också att den kan ta AA-batterier, om batteriet dör så laddar jag bara dem i min snabbladdare som fulladdar batterier på ca. 10 minuter eller stoppar in några av de andra laddningsbara som alltid står redo. Föredrar det mot att behöva köra kopplat med sladd.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

It's not a lake, it's an ocean

Nej, verkligen inte. Den saknar ju flera funktioner som DualSense har, vilket blir tydligt när man spelat samma spel på båda konsolerna och sett hur utvecklarna implementerat vissa saker till PS5 som de inte kunnat göra på Xbox. Men i grunden är Series X/S-kontrollen densamma Xbox One-diton. Styrkorset är klickigare och jag föredrar därför Xbox One-kontrollen. Men överlag gillar jag verkligen de assymetriska styrspakarna, de känns mycket mer naturliga i mina händer än de symmetriska som PlayStation-kontrollerna alltid haft.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar