Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.
Moss bok1 verkar få gratis uppdatering enligt PS networks hemsida: https://store.playstation.com/sv-se/concept/229162
Vilket är nice då jag verkar ha fått spelet på PS Plus sedan innan.
Nix. Jag får upp att PS4-versionen är gratis (fick också med PS+) medan PS5-versionen kostar 227.70kr
Sen kan jag ju ladda ner PS4-versionen gratis och köra det på PS5. Vilket jag redan gjort.
Ok syns nog så fall bara för er som äger spelet. Jag får bara upp att förboka
Kanske var en bugg. Har PS4 versionen markerad men PSVR2 beskrivs😓
Tar tillbaka det då, eftersom att det är otydligt.
Half Life 2 VR Mod Episode 1 har utannonserats.
Inget exakt datum förutom Q1 2023
Månadens releaser, Varning långlista
Windlands 2 - 2 Februari - Quest 2
_____
Drop Dead: The Cabin - 16 Februari - Quest / Pico
_____
Barbaria - 9 Februari - Quest 2
_____
Playstation VR2 - 22 Februari
Release spel:
2MD: VR Football Unleashed All-Star
_____
After The Fall
_____
Altair Breaker
______
Cities VR: Enhanced Edition
_____
Cosmonious High
_____
Creed Rise to Glory: Championship Edition
PSVR trailer
_____
Demeo
_____
Drums Rock
_____
Dyschronia: Chronos Alternate
_____
Fantavision 202X
_____
Gran Turismo 7
_______
Hello Neighbor: Search and Rescue
_____
Horizon Call of the Mountain
______
Kayak VR: Mirage
_____
Kizuna AI: Touch the Beat
_____
Moss
_____
Moss: Book II
_____
NFL Pro Era
_____
No Man's Sky
_____
Pavlov VR
_____
Pistol Whip
_____
Puzzling Places
_____
Resident Evil Village
_____
Rez Infinite
______
Song in the Smoke: Rekindled
_____
Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition
______
Swordsman VR
______
Synth Riders: Remastered Edition
_____
Tetris Effect Connected
_____
The Last Clockwinder
_____
The Light Brigade - Även SteamVR
_____
The Tale of Onogoro
_____
Tentacular
_____
Townsmen VR
_____
What the Bat?
_____
Zenith: The Last City
IGN som normalt inte är speciellt bra på täcka VR, snackar GT7.
Mera Grand Turismo 7 på PS bloggen
https://blog.playstation.com/2023/02/02/hands-on-with-gran-tu...
IGN som normalt inte är speciellt bra på täcka VR, snackar GT7.
Komiskt att de skickar Xbox killen för PSVR2 test. PS5 teamet är extremt negativa till VR.
Men kul att se att Ryan gillar det och han har varit betydligt mer positiv, även fast att han tillhör Xbox teamet och att Xbox inte sysslar med VR.
Lite tråkigt bara att IGN Sonys del är så kritiska att ingen har fått/viljat prova det än, i höstas skicka de en som hade noll koll och han jobbade på PC sidan.
Aja, alla som testat(Förutom Bo Moore) verkar väldigt imponerade i alla fall.
Komiskt att de skickar Xbox killen för PSVR2 test. PS5 teamet är extremt negativa till VR.
Men kul att se att Ryan gillar det och han har varit betydligt mer positiv, även fast att han tillhör Xbox teamet och att Xbox inte sysslar med VR.
Lite tråkigt bara att IGN Sonys del är så kritiska ingen har fått/viljat prova det än, i höstas skicka de en som hade noll koll och har jobbade på PC sidan.
Aja, alla som testat(Förutom Bo Moore) verkar väldigt imponerade i alla fall.
Japp, jag har inte mycket övers till IGN när det gäller VR.
nå det är iaf kul att mainstream media pratar väsentliga saker om spelet och inte tar upp skit som kabel och vad det kostar.
Har man bestämt sig för att köpa PSVR2 eller vilket headset det än är så är man nog medveten vad man ger sig inte på.
On fler får upp ögonen är det bara positivt.
Men "gnäll säljer" det vet vi.
Mer PSVR2 GT7 Video
Denna video går genom hårdvaran väldigt detaljerat.
Vi får bla bekräftat att man kommer kunna använda 2m förlängningskabel 👍
Denna video går genom hårdvaran väldigt detaljerat.
Vi får bla bekräftat att man kommer kunna använda 2m förlängningskabel 👍
Najs! Svårt att inte bli taggad. Men för tillfället känner jag mig nöjd med Quest 2. Ska nog kunna hålla ut till Quest 3 annonseras och folk använt PSVR2 i lite mer än ett halvår. Ska man redan våga hoppas på att en v2 av PSVR2 kommer med pancake lenses om ett par år?
Hmm.. jag köpte ju egentligen PS5 för två år sedan mest för att skaffa PSVR2.. nåja.
Najs! Svårt att inte bli taggad. Men för tillfället känner jag mig nöjd med Quest 2. Ska nog kunna hålla ut till Quest 3 annonseras och folk använt PSVR2 i lite mer än ett halvår. Ska man redan våga hoppas på att en v2 av PSVR2 kommer med pancake lenses om ett par år?
Hmm.. jag köpte ju egentligen PS5 för två år sedan mest för att skaffa PSVR2.. nåja.
Jag skulle inte räkna med det.
Ett PSVR2 med pancake lenses skulle kräva helt andra skärmar som är betydligt dyrare än idag.
Vad fresnel har fördel mot pancake är att det inte blir nån förlust av ljus. PSVR2 har ju OLED paneler med HDR.
Så pancake kräver ljuststarkare skärmar
Najs! Svårt att inte bli taggad. Men för tillfället känner jag mig nöjd med Quest 2. Ska nog kunna hålla ut till Quest 3 annonseras och folk använt PSVR2 i lite mer än ett halvår. Ska man redan våga hoppas på att en v2 av PSVR2 kommer med pancake lenses om ett par år?
Hmm.. jag köpte ju egentligen PS5 för två år sedan mest för att skaffa PSVR2.. nåja.
Sony har ett eget patent på linserna så jag skulle nog inte döma ut dem på förhand.
Eye-tracking är inte bekräftat för Quest och haptic feedback vet vi ju inte heller så mycket om.
Är det kabeln som du oroar dig för så är den på PSVR2 i alla fall betydligt mjukare än på många andra headset.
23:40 in, men jag rekommenderar hela videon.
https://www.youtube.com/live/2WgVkrUBwGs
https://www.youtube.com/live/2WgVkrUBwGs?feature=share&t=1420
Inte för att vara sån men varken eye-tracking eller haptic feedback anser jag är "måsten" för VR. Good to have eller nice to have hur man väljer att se på det absolut men det är inga punkter som idag får mig att överväga att köpa ett headset. Jag har själv Quest 2 och Reverb G2 och är mer än nöjd med den funktionalitet de kommer med. Jag sneglar dock på PSVR2 pga förhoppningsvis de exklusiva spelen i spelvärldar jag skulle vilja uppleva i VR. Därmed avvaktar jag själv lite, annars i stort så verkar det vara ett väldigt trevligt VR-headset och har man inte VR redan har jag känslan av att det blir en väldigt bra första upplevelse utan tvekan!
Jag skulle inte räkna med det.
Ett PSVR2 med pancake lenses skulle kräva helt andra skärmar som är betydligt dyrare än idag.
Vad fresnel har fördel mot pancake är att det inte blir nån förlust av ljus. PSVR2 har ju OLED paneler med HDR.
Så pancake kräver ljuststarkare skärmar
Ok låter som ett betydligt större hopp än det mellan PSVR v1 och v2.
Sony har ett eget patent på linserna så jag skulle nog inte döma ut dem på förhand.
Eye-tracking är inte bekräftat för Quest och haptic feedback vet vi ju inte heller så mycket om.
Är det kabeln som du oroar dig för så är den på PSVR2 i alla fall betydligt mjukare än på många andra headset.
23:40 in, men jag rekommenderar hela videon.
https://www.youtube.com/live/2WgVkrUBwGs
https://www.youtube.com/live/2WgVkrUBwGs?feature=share&t=1420
Linserna räknar jag med kommer hålla väldigt hög klass med tanke på att det är Sony.
Jag hade inga direkt problem med kabeln till PSVR utan det är nog mest att jag inte inte känner ”måste ha-känslan”. Eye-tracking lockar definitivt!
Vertigo 2 släpps i Mars till SteamVR
Ny film ute som beskriver hur spelet är.
För mig personligen kan detta mycket möjligt bli en GOTY 2023 kandidat
Eye tracking behövs mest för att iaf i teorin få foveated rendering fungera bra. Men känns som det kan bli problem med latency när det ska beräknas vad som ska visas. Säger en hel del om att foveated rendering inte är mainstream ännu.
Ps vr 2 är man halvt nyfiken på. Tyvärr gick de skalperingsvägen för bara det dubbla får man en varjo aero som tja även den naturligtvis är lite dyr att bara chansa på. Jag för krig mot sde. Psvr hade ingen men total blurrfest. Hoppas inte oled panelerna de kör har pentile eller annars synlig pixelstruktur.
Eye tracking behövs mest för att iaf i teorin få foveated rendering fungera bra. Men känns som det kan bli problem med latency när det ska beräknas vad som ska visas. Säger en hel del om att foveated rendering inte är mainstream ännu.
Ps vr 2 är man halvt nyfiken på. Tyvärr gick de skalperingsvägen för bara det dubbla får man en varjo aero som tja även den naturligtvis är lite dyr att bara chansa på. Jag för krig mot sde. Psvr hade ingen men total blurrfest. Hoppas inte oled panelerna de kör har pentile eller annars synlig pixelstruktur.
En Aero kostar 30 000, och det är bara för huvudenheten så fyrar och kontroller tillkommer. En PSVR2 kostar en fjärdedel.
Om du tänkte få till matten genom att räkna in en PS5 i priset så är det givetvis minst lika vilseledande då en Aero kräver en dator.
Eye tracking behövs mest för att iaf i teorin få foveated rendering fungera bra. Men känns som det kan bli problem med latency när det ska beräknas vad som ska visas. Säger en hel del om att foveated rendering inte är mainstream ännu.
Ps vr 2 är man halvt nyfiken på. Tyvärr gick de skalperingsvägen för bara det dubbla får man en varjo aero som tja även den naturligtvis är lite dyr att bara chansa på. Jag för krig mot sde. Psvr hade ingen men total blurrfest. Hoppas inte oled panelerna de kör har pentile eller annars synlig pixelstruktur.
Ingen av alla som testat har sagt att man märkt av nån form av latency på eyetrackingen.
PSVR2 använder inte Pentile utan det ska vara RPG Stripe OLED HDR paneler.
SDE är inget problem längre.
Ska man tex se SDE på Quest 2 så måste det vara mot vit eller riktigt ljus bakgrund och man måste verkligen kolla efter det.
Eye tracking behövs mest för att iaf i teorin få foveated rendering fungera bra. Men känns som det kan bli problem med latency när det ska beräknas vad som ska visas. Säger en hel del om att foveated rendering inte är mainstream ännu.
Ps vr 2 är man halvt nyfiken på. Tyvärr gick de skalperingsvägen för bara det dubbla får man en varjo aero som tja även den naturligtvis är lite dyr att bara chansa på. Jag för krig mot sde. Psvr hade ingen men total blurrfest. Hoppas inte oled panelerna de kör har pentile eller annars synlig pixelstruktur.
2000€ plus fyrar, kontroller och en PC som orkar driva det. Då får du också sämre haptic feedback, lägre Hz och brist på anpassad mjukvara.
Du ligger nog närmare 5000€ om du vill få det välbalanserat, vilket är över 3ggr gånger så högt pris.
Eyetracking kommer användas från start för PSVR2 i flera titlar. Det är standard för plattformen och även konverterade spel kan dra nytta av det.
Ingen av alla som testat har sagt att man märkt av nån form av latency på eyetrackingen.
PSVR2 använder inte Pentile utan det ska vara RPG Stripe OLED HDR paneler.
SDE är inget problem längre.
Ska man tex se SDE på Quest 2 så måste det vara mot vit eller riktigt ljus bakgrund och man måste verkligen kolla efter det.
Har inte testat Quest 2. Men reverb G2 har mycket SDE vilket är mitt bästa försök hittills. Pimax 5K+ tvåa. Och jag har hört argumenten att de har löst det till och med med headsets som Rift S som har massiv SDE så jag litar inte på någon längre lol
Tråkigt det är så svårt testa
Tittar man på ex film så ser man ju alla grafikfel enkelt utan att leta efter det. När man är engagerad i spel så stör det fortfarande rejält men lättare att tänka bort.
Har inte testat Quest 2. Men reverb G2 har mycket SDE vilket är mitt bästa försök hittills. Pimax 5K+ tvåa. Och jag har hört argumenten att de har löst det till och med med headsets som Rift S som har massiv SDE så jag litar inte på någon längre lol
Tråkigt det är så svårt testa
Tittar man på ex film så ser man ju alla grafikfel enkelt utan att leta efter det. När man är engagerad i spel så stör det fortfarande rejält men lättare att tänka bort.
ok då måste du ha hökögon eller vad man kallar det
du menar nu screendoor effekt att man ser mellanrummet mellan pixlarna?
du har imponerande skarp syn att se det på HP Reverb G2.
Men alla är vi olika, jag störde mig inte ens på screen door i spel då det är headset tydlig screendoor tex Quest 1
ok då måste du ha hökögon eller vad man kallar det
du menar nu screendoor effekt att man ser mellanrummet mellan pixlarna?
du har imponerande skarp syn att se det på HP Reverb G2.
Men alla är vi olika, jag störde mig inte ens på screen door i spel då det är headset tydlig screendoor tex Quest 1
Hökögon har jag inte men skarp syn med glasögon. Fast jag tror väl i regel glasögonormar med korrekt korrigering ser bättre än de som får köra bil utan. Jag är precis på gränsen där. Det är väldigt lätt se även på g2. Se film passivt bara kommer du se det är väldigt synligt. Du tittar ju då på vita duken i ett 2d plan. Men med g2 började man iaf komma nära vad som går tolerera för film. Men immersionen hade ju blivit än bättre överlag om man sluppit se rutnätet.
Hökögon har jag inte men skarp syn med glasögon. Fast jag tror väl i regel glasögonormar med korrekt korrigering ser bättre än de som får köra bil utan. Jag är precis på gränsen där. Det är väldigt lätt se även på g2. Se film passivt bara kommer du se det är väldigt synligt. Du tittar ju då på vita duken i ett 2d plan. Men med g2 började man iaf komma nära vad som går tolerera för film. Men immersionen hade ju blivit än bättre överlag om man sluppit se rutnätet.
ja jag ser då inget rutnät på Quest 2 när det är rörelse.
det är som att titta på en vanlig skärm nästan med Quest 2, man ser bara om man tittar på vit eller annan ljus bakgrund. Helt omöjligt för mig att se nått rutnät.
Eye tracking behövs mest för att iaf i teorin få foveated rendering fungera bra. Men känns som det kan bli problem med latency när det ska beräknas vad som ska visas. Säger en hel del om att foveated rendering inte är mainstream ännu.
Vinsten ligger ju i att spara klockcykler på att slippa rendera med full upplösning där man inte tittar. För att kunna använda klockcyklerna till något bättre. Varje bild renderas ju typ 90 gånger i sekunden. Hur långt hinner man flytta blicken mellan två framear?
Utan eye tracking är det mycket svårare att veta vilken del av bilden som spelaren tittar på. Då får man chansa, till exempel på att spelaren alltid tittar mitt i bilden och hela tiden måste vrida huvudet rakt mot det som man vill se skarpt. Det är troligen allt sånt (orealistikt) huvudskakande som gör att vissa tycker att de blir snurriga av att spela vr.
Så FoV med Eye tracking ger väl i alla fall i teorin bättre grafik och gladare spelare.
Vet ni vad? Jag har beställt ett PSVR2!
Jag avskyr VR och är egentligen en xbox-kille. Vet inte hur detta kommer sluta... troligen i spyor och ånger.
Låter som en superbra investering. Du vet om att det finns ställen du kan gå till och testa olika VR?
Till er andra som inte har slagit till ännu så finns Stockholm VR Center, Stockholm VR Center, VREX AB (finns även andra utanför Stockholm) eller någon elektronikkedja (Elgiganten, Mediamarkt, Webhallen etc). Ring och fråga om de har något uppsatt som du kan komma och testa. Eller varför inte en kollega på jobbet/vän?
Vet ni vad? Jag har beställt ett PSVR2!
Jag avskyr VR och är egentligen en xbox-kille. Vet inte hur detta kommer sluta... troligen i spyor och ånger.
Det var på tiden!
Har inte lirat VR sedan min Oculus DK2, så det ska bli spännande hur det här går.
HL2 gick i alla fall bra redan då.
Ska bli riktigt kul!