Har Xbox Series X världens oskönaste kontroll?

Medlem

Har både PS5 och Series X och tycker XBOX kontrollen är riktigt värdelös, den känns som en plastig kontroll till en leksaksbil man köpt på Jula.

PS kontrollen håller en helt annan klass med adaptive triggers, mycket bättre vibrationer och styrplatta.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Visst har jag spelat med osköna kontroller tidigare men när Xbox Series X släpptes trodde man ju den skulle vara mer ergonomisk. Fasen den sämsta xbox kontrollen hittills. Att ta ett ordentligt grepp på kontrollen går ju inte den försvinner i händerna och det blir ospelbart! Får kramp i händerna om jag spelar för många dagar i rad och nu har högra tummen börja att ge upp. Längtar tillbaka till Duke kontrollen!! Har blivit tvungen att ta en paus nu från Xbox pga detta och kör enbart Playstation 5 och det är ju som natt och dag känns som att mina händer är på lyxigt spa när jag håller i PS5 kontrollen! Vad säger ni? Är det bara jag eller är det någon annan som upplever samma problem? Och ni som kör med Elite kontrollen är den större och mer ergonomisk?

Va skojar du!? 🤔

Xbox Series X kontrollen är ju ergonomisk den bästa som någonsin gjorts! 👍

Medlem

Fruktansvärt dåligt designad handkontroll som gjord för att orsaka långsiktiga problem när man tvingas sitta och vrida tummarna till onaturliga positioner i den asymmetriska designen. Sony fick till det perfekt med DualShock 3, trist att man lämnade den designen.

Medlem

Har väldigt svårt för Xbox kontrollerna redan från XBONE generationen. Knapparna ABXY känns som tagna från ett billigt 99:- "Gaming Tangentbord" från Ullared.

Om man bara trycker lite för löst eller från en vinkel så registreras inte knapptryckningen. Det är dålig design helt enkelt. Hemknappen är lite av joker den med. Styr-korset på nya Series kontrollerna är så plastigt och billigt. Låter onödigt högt också. Styrspakarna är det dock inget fel på. Dessa gillar jag.

Medlem

Alltid tyckt XBOX kontrollerna varit helt OK att hålla i. Mitt problem är att faceknapparna (A,B, X,Y) alltid varit stela och tröga. Vilket jag tycker är vidrigt.
Nej det är inte bara subjektivt... det är fakta. Dock inte hört så många andra som klagat över detta.

Medlem

Tvärtom för min del, tycker att placeringen av vänstra spaken känns mycket bättre än PS.
Har inget problem med storleken heller, jag har även en Elite kontroller men jag tycker att den mindre Series X kontrollen känns skönare.

Medlem

Xbox-kontrollen var stor del av anledningen det inte blev något mer Playstation efter PS1. Tycker den är helt överlägsen i komfort. Nu dock har jag inte konsolspelat sedan Xbox 360, den kanske har blivit sämre sedan dess, ingen aning. Använder 360 kontrollen fortfarande till PC, bra kvalite.

Medlem

Har inget problem med någon av dem, är en vanesak. När man byter så känner man stor skillnad visst men inte att den ena är direkt bättre än den andra. Dock stör jag mig på Ps5 kontrollen att jag alltid kommer emot o trycker på spela in/ta kort knappen när jag letar funktioner i spelet jag spelar. Störigt som fan vill nästan ta en skruvmejsel o hammare o banka bort knappfan.

Inaktiv

Xbox kontrollen är ju överlägsen. Har haft både PS5 och XBX och iof kör jag Elite v2 till Xbox men Xbox kontrollen har alltid varit skönare. Mer naturlig att hålla i händerna och att vänstra spaken sitter högre upp.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Va skojar du!? 🤔

Xbox Series X kontrollen ej ju ergonomisk den bästa som någonsin gjorts! 👍

Om man har barnhänder kanske jag lyckas i alla fall inte spela med skiten 😅

Medlem
Skrivet av Bennii:

Men att du hatar dagens kontroll och lyfter Duke som ett bättre alternativ visar tydligt att du är galen. 😀

Må hända men vi galningar måste ju också kunna avnjuta våra favoritspel 😅

Ambassadör
Xbox

Asymmetriska styrspakar > allt annat.

För min del var det det som en gång i tiden avgjorde att jag körde på Xbox när det blev dags för konsol. Series-kontrollen är grymt skön, även om den kunde vara lite lite större kanske.

(Dual Sense är dock den första kontrollen från PS som faktiskt inte är direkt obekväm, den fungerar även för män med händer större än japanska skolbarns diton.)


signatur

Jump in.

Medlem

Men oj, vad förvånad jag blev när jag läste OP-inlägget. Personligen tycker jag den är helt fantastisk. Jag riktigt längtar att få spela med den igen efter att ha lirat med t.ex. PS5-kontrollen.

De nya greppvänliga trigger-knapparna är nog den största anledningen till att jag gillar den så mycket. I övrigt är det ju inte jättestor skillnad från Xbox One-kontrollerna som IMHO redan var i princip perfekta 😊

Smaken är som baken uppenbarligen.

Medlem

Jag har svårt att tänka mig en skönare kontroller än Xbox egna. Testar sonens PS-kontroller ibland och även om de fick ett lyft med PS5 så tar jag Xboxens alla dagar i veckan. Skulle gråta blod om de ändrade den till något sämre.

/M

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Om man har barnhänder kanske jag lyckas i alla fall inte spela med skiten 😅

Visst, har man stora händer så kanske det inte passar så bra. Å andra siden har jag polare som är storväxta och ingen har någonsin klagat på Xbox kontroller eller sagt att PS dosan är bättre. Det enda de klagat på är att tummen blir röd o iritterad då jag har sånna där thumb grips för att skydda spakarna. 🙂

Medlem

Tycker den är den skönaste kontrollern

Inaktiv

Värsta: Alla Nintendo utom N64. Särskilt Switchens när de är "lösa".
Bästa: Xbox360.

Gillade PS1'ans utan joysticks. Ogillade sedan alla Playstations med joysticks. De där runda som spakarna sitter i skavde mot mina fingrar på nåt sätt. Har inte testat PS5'ans ännu.

Medlem

Kan hålla med om att kvaliten i plasten är överlägsen Dualsense men tycker både Xbox och PS5 har sköna kontroller i form. Sen känns xboxens lite väl glatt i plasten och nästan glider ur händerna.

Inaktiv

Vill ha min handkontroll med symmetriska analoga spakar. Alltid gillat Sonys handkontroller. Hade en XB360 men sålde den efter ett tag . Och jag har en trådad 360-kontroll till datorn som aldrig används. Provat Duke, och den till XS också.
DualSense är magiskt bra, klart den bästa som controller gjorts imo.

Medlem

Tycker Xbox SX kontrollen är den bästa som gjorts. Avskyr PS 1,2 och 3 kontrollen original Xbox kontrollerna, även Mega Drive, Wii, Switch och N64 har några riktig skitkontroller, även Jaguaren. PS4 och 5 var en förbättring jämfört med de tidigare men tycker de är sämre ergonomiskt än Xbox och så ska de envisas med att sätta spakarna på den placering de har, helt onaturligt.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Visst har jag spelat med osköna kontroller tidigare men när Xbox Series X släpptes trodde man ju den skulle vara mer ergonomisk. Fasen den sämsta xbox kontrollen hittills. Att ta ett ordentligt grepp på kontrollen går ju inte den försvinner i händerna och det blir ospelbart! Får kramp i händerna om jag spelar för många dagar i rad och nu har högra tummen börja att ge upp. Längtar tillbaka till Duke kontrollen!! Har blivit tvungen att ta en paus nu från Xbox pga detta och kör enbart Playstation 5 och det är ju som natt och dag känns som att mina händer är på lyxigt spa när jag håller i PS5 kontrollen! Vad säger ni? Är det bara jag eller är det någon annan som upplever samma problem? Och ni som kör med Elite kontrollen är den större och mer ergonomisk?

Xbox har haft usla kontroller med både Xbox One och Series-kontrollerna.
De hade en _utmärkt_ och bland breda massorna allmänt mycket uppskattad formfaktor med Xbox 360 kontrollen, men likt Microsoft tycks vara besatta av att göra om sina konsolers UI:s sämre och sämre, så verkar de också vilja göra sina kontroller allt sämre.

Medlem

Har alltid gillat Xbox mer fram till den här generationen, tycker Dualsense dels känns mycket mer premium i sig men också sanslöst mycket skönare att hålla i. Det är också någonstans ytterligare ett steg i utvecklingen även om det säkerligen finns en diskussion att ha kring hur stor inverkan "adaptive triggers" verkligen har och om det i slutändan bara slutar som något av en gimmick. Microsoft körde mer på ett säkert kort och denna gång funkade det inte.

12
Skriv svar