Diskutera - Hur mycket får virtual reality kosta?

Robot
Diskutera - Hur mycket får virtual reality kosta?
Medlem

Mer eller mindre gratis för min del, hårdvaran som krävs för att få bra resultat är redan dyrt nog, så länge VR inte har någon killer-app så är jag helt och hållet ointresserad, den dagen det har ett kul spel som man kan komma hem och spela varje kväll månader i rad på samma sätt man kan kasta bort hela livet på CS, Dota, WoW osv är den dagen jag bryr mig lite, allt känns så gimmicky just nu.

Medlem

Om PSVR 2 hade hade kostat 2000-3000kr hade jag övervägt köpa det, men hade gärna vilja pröva först för att se om det är något att ha.

Medlem

Konsol-VR borde inte kosta mer än konsollen.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Jag tycker nog att 7000 kr är lite väl blodigt för PSVR2. Typ 5000 kr hade jag nog tyckt var lite mer rimligt men helst runt 3500 kr.

En komplett lösning så som Oculus eller HTC kan gott kosta lite mer eftersom du får allt i ett. Men krävs en stor investering vid sidan om för att det ens ska fungera så tycker jag nog att det inte får kosta för mycket. Om det ska bli mer mainstream behöver det ju också bli mer lättillgängligt och det var oculus när den kostade runt 3500-4000 kr. Så där är nog ett bra riktpris om man vill sälja till stora skarorna.

Fast mitt största problem med VR är fortfarande innehållet. När man kollar VR spel är det ungefär som att bläddra bland mobilspel på sin iphone. Det behöver komma fler spel som Half-Life Alyx helt enkelt.

Medlem

Finns ingen klar gräns, så länge det är prisvärt.
Hade sony lanserat PSVR2 för 4000Kr så hade det blivit riktigt kasst och ingen hade varit nöjd. Glöm avancerade kontroller, hög upplösning, eye-tracking med mera i så fall.

Jag tror att dem lagt sig ganska perfekt. Lite dyrare än Quest men till halva priset av PCVR för samma kvalité eller till 30% av priset om man räknar in PCn/konsolen som ska driva det också.

Medlem

Jag är nog beredd att betala ganska mycket.
Dagens lågt värderade krona gör det ju inge bättre prismässigt.

Jag är ingen som är kräsen.
Jag är väldigt nöjd med min Quest 2 som jag köpte på releasedagen.
Att Quest 2 är så billig är dock inte hela sanningen man måste lägga till minst 500-1500kr till om man vill ha ett bekvämt headset och som inte får batteritorsk efter 2,5timmar och man inte vill plugga in en sladd.

Skrivet av Pigge88:

Mer eller mindre gratis för min del, hårdvaran som krävs för att få bra resultat är redan dyrt nog, så länge VR inte har någon killer-app så är jag helt och hållet ointresserad, den dagen det har ett kul spel som man kan komma hem och spela varje kväll månader i rad på samma sätt man kan kasta bort hela livet på CS, Dota, WoW osv är den dagen jag bryr mig lite, allt känns så gimmicky just nu.

Det finns spel att fastna i som motsvarar dom du nämner för VR.
Men det så klart allt handlar om tycke och smak.
Det är felaktigt att tro att half life alyx och Beat saber är dom enda spelen.
Jag tycker att spel per automatik blir bättre av att det bara körs i VR.
Med det menar jag att många spel man kan spela på vanlig skärm blir bättre i VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har ju bokat ett PSVR2 vilket bevisar att jag är villig att betala det priset. Men jag skulle hellre vilja att de låg någonstans 3500-4500. Då får fler tillgång till det och VR tar ännu mer fart!

Medlem

4000-5000kr men då ska det vara guld och gröna skogar.

Medlem

Ett komplett Valve Index-set för 1500-2000kr vore rimligt för någonting som skulle samla damm under större delen av sin livslängd.

Medlem

Beror helt på kvaliten. Ett headset som Quest ligger bra på det pris det har. Men för något som verkligen vore ett rejält kliv upp i både upplösning, komfort, synfält, linser, tracking och färgdjup så skulle jag kunna betala upp till 15k. Men då ska skillnaden verkligen vara märkbar. Med dagens valuta så går man nog räkna med att Quest 3 kommer hamna på liknande pris som PSVR2.

Medlem

5-6000:- på sin höjd. Har ett OG Vive mest för simracing, dock är det så plågsamt låg upplösning och obekvämt i sittningar längre än halvtimmen att det antingen blir avyttring eller inköp av pannkaka (läs skärm). Gällande roomscale så är HL: Alyx det enda som har imponerat då jag inte är intresserad av arkad eller early access-träsket.

Mycket har såklart hänt sedan Vive 1 men jag kommer nog att avvakta tills det finns ett vettigt AAA utbud samt att vettiga hårdvaruspecs letar sig ut ur entusiastsegmentet innan jag återvänder till VR.

Medlem

När första vevan av vive kom ut tror jag det kostade runt 13000 om jag inte minns fel. Då var man så hypad att man köpte det, för att sedan inse att det knappt fanns något vettigt att spela. Idag kändes psvr2 ungefär som smärtgränsen. Hade inte bokat om den var en tusing dyrare.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Finns ingen klar gräns, så länge det är prisvärt.
Hade sony lanserat PSVR2 för 4000Kr så hade det blivit riktigt kasst och ingen hade varit nöjd. Glöm avancerade kontroller, hög upplösning, eye-tracking med mera i så fall.

Jag tror att dem lagt sig ganska perfekt. Lite dyrare än Quest men till halva priset av PCVR för samma kvalité eller till 30% av priset om man räknar in PCn/konsolen som ska driva det också.

Jag är benägen att hålla med. Jag har haft mina duster angående pris tidigare, och för mig är nog gränsen 3-4kkr.
Men jag inser ju att för dom pengarna skulle jag få ett headset med en kvalité/teknisk nivå jag är beredd att betala 0:- för.

Man får väl helt enkelt hoppas på att tekniken kan bli billigare till kommande generationer, men jag tror det är en bit kvar, för varje generation lär ju precis som vi sett nu få bättre teknik och därmed riskera att ligga kvar eller öka i pris.

Tyckte dock det var intressant att läsa i andra nyheter att Sony har 2 mille förväntade VR-sälj till ~mars 2024 om jag inte fattat det fel.
30 mille sålda ps5 nu lär väl bli minst 40 mille om nått år (säkert betydligt mer), så 2 mille VR2 på 40 mille konsoler ger 5%. Det tycker jag vore väldigt positiva siffror vid det pris vi ligger på nu.

Jag hoppas att headsetet sänks i pris men det lär inte hända i närtid, framförallt eftersom det säkert skulle skapa ilska hos folk som köpt in sig på ”fullpris”.

Medlem

Mellan 3000-5000 kr tycker jag känns rimligt för ett VR-headset.

Medlem

Om PSVR2 är bra, (som det verkar vara) tycker jag att 7000:- är billigt.

Medlem

Inga spel som lockar så då vill jag inte betala något alls. Men kan tänka mig betala många tusen om det finns massor med bra spel 😊

KoP
Medlem

När ett tillbehör kostar mer än själva konsollen då backar jag sakta och stänger dörren efter mig. :'D

Medlem

Runt 2000 kr hade varit ok, absolut max 2500 kr... för egen del iaf...

Medlem

995 kronor
Inte ett öre mer. Inte för att jag kommer köpa det för det priset heller...

Medlem

Beror helt på specifikationer, kompatibilitet samt utbudet av spel och program.

Ska man lägga ca 7-10k på ett VR-set, då vill jag ha skarp bild, hög FOV och Hz osv. Den ska fungera åtminstone till de flesta PC-spel och program, där utbudet är som störst.

Förutom FOVen har PSVR2 rätt bra specs men VR-headsetet kommer enbart fungera till PS5, där utbudet är begränsat och hårdvaran redan nu börjar kännas föråldrad.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag är nog beredd att betala ganska mycket.
Dagens lågt värderade krona gör det ju inge bättre prismässigt.

Jag är ingen som är kräsen.
Jag är väldigt nöjd med min Quest 2 som jag köpte på releasedagen.
Att Quest 2 är så billig är dock inte hela sanningen man måste lägga till minst 500-1500kr till om man vill ha ett bekvämt headset och som inte får batteritorsk efter 2,5timmar och man inte vill plugga in en sladd.

Jag står på din sida här, jag är nog beredd att betala hyfsat mycket om jag vet att det är bra och finns bra material.
Köpte OG Vive i början, tror det kosta 9995:- om jag minns rätt och blev helt tagen av känslan att vara "inne" i ett spel och inte bara titta på ett spel. Det blev senare ett begagnat index för 8500:- för att kunna njuta till fullo med HL Alyx vilket jag inte ångrar en sekund.

Så är PS VR2 riktigt bra, ja då är det helt klart värt pengarna. Är det däremot inte så bra, kanske bristande tracking eller dyligt så köper jag nog hellre ett index igen eller om det kommer ett index 2 framöver.

Det är väl som med alla intressen att man prioriterar olika saker, gillar man inte VR så är 7000 + väldigt mycket pengar.
VR för mig är mer av en upplevelse än ett spel oftast.

Medlem

Klart över 5000 om det fungerar på PC bland annat. Men då ska det vara riktigt bra också.

Medlem

...vad det kosta vill!

Nä, men jag har en Valve Index, och jag kan tycka det är i premiumprisklassen, men ångrar det inte det minsta. Betalar gärna för kvalitet. (och Facebook-frihet...)

Medlem

Ungefär lika mycket som en skärm eller TV känns vettigt för mig.

Tre vettiga skärmar på en simrig eller ett VR-headset? För mig verkar VR både smidigare och mer flexibelt.

Jo, visst blir lirandet periodiskt så det är självklart att VR headsettet spenderar mer tid liggandes på en hylla än t.ex en TV eller skärm men när VR implementeras rätt så är det riktigt bra.

Är det något för alla? Nepp. Behöver det vara det? Nepp.

Medlem

6k-7k


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Beror ju på faktorer som;

Hur länge kommer det hålla?
Beroende på utbudet av spel så värderar man väl värdet olika.
När kommer PSVR3, blir det som nu när gamla PSVR spel inte fungerar på PSVR2?
Är det något man testar bara och sen kommer det bara ligga o damma/skräpa i någon låda/garderob?

Men utan att ens tänka på dessa saker så känns det direkt för dyrt om det kostar mer än vad själva konsollen kostar...

Men att ge mer än 4-5tusen för en pontentiell "gimmick" känns nog lite för mycket, ok 4999kr är nog smärtgränsen imo

Medlem

Jag kan lätt se framför mig quest 3 eller "quest 3 pro" där kraften i ett portabelt headset når näst intill ett psvr2 eller dyr gamingdator med dagens mått.
5995.- på cdon 2025.
Absolut. Jag köper.

10K? njee

Medlem

Testat VR ett tiotal gånger och många olika varianter.
Absolut inget jag skulle köpa.
kanske ett begagnat för en femhundring för barnen att leka med.
Hade hellre haft något AR system så jag kunde spela brädspel online, fast på ett bord istället för skärm eller i VR.

Medlem

Jag var länge inställd på att det är 8-9000kr som gäller för VR på PC, som tex HTC Vive kostade 2016. På den tiden trodde många att vi var på tröskeln till ett genombrott för VR men vi alla vet ju att det inte blev så. Sen kom ju betydligt billigare Oculusvarianter för vadå, typ 4000 kr eller nåt sånt, men jag fick intrycket att det var nedskalad teknologi och jag var aldrig övertygad om att det var samma kvalitet.

Long story short, idag då VR allmänt anses vara en nischprodukt tycker jag 5000kr känns som en slags mental gräns, men om PSVR2 får goda omdömen och ett par killer apps kan jag sträcka mig till 7500kr eller vad den nu kostar i Sverige.


signatur

Memento Mori

12
Skriv svar