I spåkulan: Spelbranschen om 15 år

It's not a lake, it's an ocean
I spåkulan: Spelbranschen om 15 år

Att sia om framtiden är alltid notoriskt svårt. Hade det varit lätt hade ju alla vetat vad som skulle slå, och då kunde man köpa aktier eller själv satsa på en produkt som låg rätt i tiden. Om vi tittar bakåt kan vi se att många har haft fel. Spel på skiva är fortfarande här, vi spelar fortfarande på våra datorer och konsoler med vanliga handkontroller och virtual reality har inte tagit över.

Så... Hur ser spelbranschen ut om 15 år?

Några få spaningar om spelbranschen 2038:

Bye bye skivor
Fysiska media finns fortfarande men för en alltmer tynande tillvaro. Om 15 år är de i princip övergivna, frånsett hos Nintendo som erbjuder både och. Av de tre stora konsoltillverkarna är det Xbox som bryr sig minst om fysiska spelreleaser i dag varför det är rimligt att anta att Microsoft blir först med att helt dumpa skivläsaren (även om den ringa succén för Xbox Series S borde kunna få dem att tänka ett varv till). Lägg därtill att de egentligen mest är intresserade av att kränga Game Pass-abonnemang, inte konsoler. Så vinka adjö till möjligheten att samla spel fysiskt i framtiden.

Mer fokus på streaming och Game Pass-liknande tjänster
Den kanske mest uppenbara förändringen på konsolsidan på senare år är prenumerationstjänster som Game Pass, som förmodligen är på väg att förändra branschen i grunden. Microsofts satsning, som genast blev känd som "Netflix för spel", har redan funnits ute i fem och ett halvt år och olika streamingtjänster har kommit och gått. Om 15 år har Xbox Cloud Gaming hunnit bli en stabil tjänst som folk använder på sina mobiler och kanske har till och med Nintendo lyckats snickra ihop (eller köpt) en hyggligt fungerande tjänst.

VR mer populärt, men inte mycket
PSVR blev ingen game changer för Sony. Senast jag kollade var när PS4 låg på drygt 100 miljoner sålda enheter, och då hade det sålts ungefär 5 miljoner PSVR, vilket ger en föga imponerande attach rate på 5 procent. (Det kan jämföras med Kinect, som köptes av nästan var tredje Xbox 360-ägare.)

Tekniken befinner sig fortfarande i sin linda, menar många, och i takt med att tekniken utvecklas brukar priset gå ned. För just nu är en PSVR2, exempelvis, helt enkelt för dyr för de flesta. Dessutom har VR ett inbyggt hinder som förmodligen hindrar det från att bli en riktig massmarknadsprodukt: du har hjälmen på dig vilket drar dig ur verkligheten (vilket ju är poängen) och därmed också människorna runt dig. Det är lite svårt att föreställa sig en hemmafest där alla går omkring med sin egen VR-hjälm på huvudet.

Xbox blir en tjänst
Microsoft är trots allt ett tjänsteföretag, att tillverka datorer, telefoner eller spelkonsoler har aldrig varit deras huvudfokus utan en spännande bisyssla i perioder. Även om jag verkligen tycker att de har lyckats bra med både Surface och Xbox. Det är fina premiumprodukter. Phil Spencer är dock tydlig med sin vision: alla ska kunna spela på Xbox "oberoende av device". Game Pass finns på PC, Xbox finns som app på vissa nyare TV-apparater från Samsung. Och Microsoft har aldrig tjänat några pengar på sina spelkonsoler. Så, det ligger onekligen i tangentens riktning att Xbox i framtiden blir en app.

---

Vad ser du när du kliver in i en DeLorean och åker till år 2038? Vad spelar vi? Hur spelar vi? Vilka förändringar har inträffat? Och är det en bättre eller sämre spelbransch än i dag?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Om 15 år lär det inte finnas många grafiker kvar, kanske inga questdesigners heller för den delen... men det är väl inte så många konsumenter som märker det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Först ser jag att några servrar har just krashat året 2038, trots varningar om EPOCHALYPSE så har en anmärkningsvärd del av branschen inte patchat.

För det andra: Skivor är i princip borta redan nu, köper du i butik så kan du få en plastlåda med en Steam Kod i, redan idag.

För det tredje så har tillväxten av VR varit snabbare på PC marknaden, omkring 50 miljoner HMDs av varierande märken har sålts, marknaden för Konsol VR har varit mikroskopisk - att bara titta till konsoller ger en rejält missvisande bild, dessutom så är konsol VR rätt dålig vs PC VR.
https://thesmallbusinessblog.net/vr-headset-sales-and-market-...

Dessutom var det pandemi 2020-2022 med lockdowns och störningar i handeln, samt ett pågående handelskrig och fallande relationer mellan väst och kina vilket gör att tillgången till VR har inte varit obegränsad. Tittar man med skygglappar och inte ser omgivande faktorer så får man en lätt dyster bild. VR kom redan på 80 talet (kanske tidigare) och fick en första "våg" på 90 talet - men misslyckades totalt, men det är först nu som VR är konsumer friendly. Dessutom så är jag oklar om Oculus/Meta kommer att vara en player bara om några år, de har haft REJÄLA förluster ($4.28 billion)

https://www.cnbc.com/2023/02/01/meta-lost-13point7-billion-on...

Jag tror att andra som inte låser VR hårdvaran som meta gör kommer att äta upp en större marknadsdel. Jag kommer inte sakna Oculus - Adios Meta.

Medlem

Vi står inför spännande tider. Låt mig säga att det pågår en teknisk revolution här och nu som inte får tillräcklig uppmärksamhet. Unreal Engine 5 använder nanite som tillåter obegränsat antal polygoner. Det kommer skapa grafik som liknar nya Avatar filmen i spel.

Artificiell Inteligens fullständigt exploderar just nu, även om svensk media totalt verkar missa det. Midjourney är ett AI program som låter dig skapa riktig konst med enkla chatt kommandon och den gör det lika bra som en artist. AI kommer skapa otroliga NPC:er inom några år som påminner om riktiga människor.

Med dom tekniska muskler vi kommer ha om 15 år så finns det en faktor som kommer avgöra hur framgångsrik en spelutvecklare kommer vara: orginalitet. Att kunna skriva originella historier, att kunna forma ett nytt frächt IP / varumärke, allt det kommer vara värt sin vikt i guld.

Bilden är skapad med AI programmet Midjourney.
Ett program som är fullt tillgängligt för allmänheten idag. Bilden tar 1-2 minuter att framställa.

Bilden är tagen från editorn inne i Unreal Engine 5.
Fram till idag var utvecklare tvugna att begränsa antalet polygoner och ta hjälp av andra tekniker som normal maps (texturer som ger intryck av riktig geometri).
Det hör till historien! Med dagens Nanite teknik i Unreal Engine 5 så kan man ha miljarder polygoner i en scen, vilket bilden ovan har, utan att det påverkar spelets prestanda. Har du velat kunna titta ner på marken i ett spel och se varenda spricka, dammkorn och geometrisk variation på en sten? Nu kan du det.

KoP
Medlem

Ännu mera remakes/remasters utav gamla spel i framtiden då spelbranschen verkar brottas med nyskapande och innovation.

AI kommer nog användas mycket inom utveckligen utav spel vilket skapar generiska copy-paste upplevelser istället för handcraftade upplevelser.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av KoP:

Ännu mera remakes/remasters utav gamla spel i framtiden då spelbranschen verkar brottas med nyskapande och innovation.

AI kommer nog användas mycket inom utveckligen utav spel vilket skapar generiska copy-paste upplevelser istället för handcraftade uoplevelser.

Detta är ju intressant att spåna lite i. Hur kommer AI påverka sättet vi spelar på eller bara själva upplevelsen? Visst har tekniken gått framåt enormt mycket på, säg, 30 år, men i grunden sitter vi fortfarande med en handkontroll och tittar på en skärm. Jag är tillräckligt konservativ för att gilla detta sätt att spela, men visst vore det häftigt om det kom något som helt förändrade förutsättningarna. Samtidigt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

När det gäller AI så förväntar jag mig fulla planeter av content och att jag kan gå in i varje hus som är unikt dekorerat med karaktärer som har var sin story och relationer till andra karaktärer i spelvärlden. Borde gå att fixa ganska bra idag med Procedural generation, men AI kan komma och fylla i detaljerna ganska bra.

Hittade en intressant artikel om AI och generering av content:
https://www.wired.co.uk/article/generative-ai-video-game-deve...

Medlem

Den 23 september 2039 fyller Nintendo 150 år.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Xbox blir en tjänst
Microsoft är trots allt ett tjänsteföretag, att tillverka datorer, telefoner eller spelkonsoler har aldrig varit deras huvudfokus utan en spännande bisyssla i perioder. Även om jag verkligen tycker att de har lyckats bra med både Surface och Xbox. Det är fina premiumprodukter. Phil Spencer är dock tydlig med sin vision: alla ska kunna spela på Xbox "oberoende av device". Game Pass finns på PC, Xbox finns som app på vissa nyare TV-apparater från Samsung. Och Microsoft har aldrig tjänat några pengar på sina spelkonsoler. Så, det ligger onekligen i tangentens riktning att Xbox i framtiden blir en app.

Att de inte tjänar pengar på själva hårdvaran betyder inte att de inte tjänar pengar på att sälja hårdvaran. En såld xbox innebär ju att de får intäkter från alla spel som säljs till den konsolen och om de bara var en app skulle de bara tjäna pengar på sina egna spel (eller spel sålda via sin store). Idag får de ju procent på alla tredjepartsspel osv, vilket över en konsols livscykel blir en hel del. Jag tror snarare att de kommer fortsätta försöka växa på konsolmarknaden och tar större och större del av marknaden i takt med att de får in fler och fler spel.

OT så tror jag att vi om 15 år (jag tänker "två generationer framåt") ser att marknaden utvecklats en del. Att streama spel har blivit vardag för de flesta "casual"-spelare, men fysiska konsoler är fortfarande på plats i vardagsrummen för de som spelar tävlingsinriktade spel eller har teknikintresse osv. Spelen är så klart betydligt snyggare än idag, jämför vi grafiken på tidiga spel för 360/ps3 mot xsx/ps5 så ser vi hur långt två generationer kan gå. Jag tror även att fler sp-spel är online och använder servrar för att hantera världen och generera assets osv mha AI, medan den lokala burken står för det som händer på skärmen. Generellt tror jag att AI kommer förändra spelen ganska mycket, med quests, spelvärldar och assets som genereras fram. Förhoppningsvis leder till till en ännu större "replayability" där hela spelvärlden kan förändras beroende på spelaren. Jag kan också tänka mig att uppköpskriget fortsätter och att fler och fler spel blir exklusiva och att både MS och Sony blir mer som Nintendo där de framför allt erbjuder sina egna spel på sin plattform och att spelare i större utsträckning har flera konsoler från olika märken. Frågan är om vi har någon ny spelare eller inte, men jag tror 15 år är för kort tid för att exempelvis Amazon skulle kunna slå sig in på allvar. Kanske om de också började göra en massa "must have"-spel exklusiva. PC-marknaden är ännu mer nischad än idag och även ännu dyrare. Även där blir det vanligare och vanligare med "konsolifiering" av datorerna (liknande steam deck) för att kontra priserna. Tittar vi på e-sport så verkar världen vara svintråkig och jag ser inga tendenser till att det ändras. Det poppar upp lite nya spel här och där, men det är fortfarande counter-strike, dota osv gäller. Kanske har vi fått nya versioner av dessa spel. Förhoppningsvis fortsätter indiemarknaden att växa i takt med att utvecklingsverktyg blir bättre och lättare osv.

1
Skriv svar